2016-08-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vill du ha ett tidigt estimat, och inte vänta på mäklarstatistik och Valueguard, så kan du tillverka den själv.
Du kan gå till Slutpriser hos tex booli, och lista kr/kvm, och sedan ta ett glidande medelvärde över de. Då kan du se hur långt det behöver vara för att få en acceptabelt låg standardavvikelse.

Du som älskar siffror.

Kan inte du ta fram ett sådant estimat på Stockholm BR --->> http://www.valueguard.se/stockholmbr

Så kan vi se sedan när nästa Valueguard kommer om det stämmer och om mätmetoden med tidiga estimat har godtagbara felmarginaler.

Skulle vara intressant.
2016-08-03, 10:43
Medlem
Citat:
Dom säger inte att det ÄR en bubbla. (För skulle dom säga det behöver dom kunna bevisa sitt påstående och det kan dom inte. Så därför ägnar dom sig åt diffusa spekulativa formuleringar).

Problemet är att i samma sekund som du kan bevisa en bubbla spricker den, det ligger liksom i sakens natur.

Det hindrar dem inte från att varna om obalanser, precis som jag.
2016-08-03, 11:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej du plutten, oavsett vilket syndrom du än lider av är det en stor skillnad på "många" och "de flesta". "De flesta" kräver att det verkligen är de flesta, dvs. minst hälften medan många är mer godtyckligt, förstår du inte det så är det DU som inte kan tyda nyanser.

Du har fortfarande inte kommit med något citat från mig där du kan beslå mig för att kommit med några felaktiga påståenden om dina inlägg, det vet du va? Däremot var det tydligt att du körde med en halmgubbe i ditt citat men det tillhör vanligheterna så det är knappt man reagerar emot, dumskalle.

Kul förresten att du pratar om trevlig människosyn och sedan använder ord som idiot, idiot.
Du menar att om den privata skuldsättningen växer snabbare än både löner och tillväxt så är det inte ett problem ens över tid?
2016-08-03, 11:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du menar att om den privata skuldsättningen växer snabbare än både löner och tillväxt så är det inte ett problem ens över tid?

Och var i mitt inlägg utläste du detta?
Halmdocka!
2016-08-03, 11:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Och var i mitt inlägg utläste du detta?
En öppen fråga, det är vad som skett under en lång rad av år nu, så min fråga är det ett problem?
2016-08-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Problemet är att i samma sekund som du kan bevisa en bubbla spricker den, det ligger liksom i sakens natur.

Det hindrar dem inte från att varna om obalanser, precis som jag.
Det skulle betyda att bubblor finns under väldigt kort tid. Någon månad kanske för bostadsmarknaden. Och då är det därför vi inte ser dom.

Varna för obalanser kan man väl göra, men jag vill gärna se en grund för det.
2016-08-03, 11:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
En öppen fråga, det är vad som skett under en lång rad av år nu, så min fråga är det ett problem?

Ska jag debattera om din världsbild är ett problem? Det är något du får underbygga och framföra själv. Min bild har jag återgett i flera inlägg och dessa kan du bemöta om du vill.
2016-08-03, 11:31
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att det är andra saker som begränsar.

T ex relationen mellan skulder och totala tillgångar. Den får inte bli för stor.
Hur stor är den idag? Och är det ett problem?
2016-08-03, 11:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ska jag debattera om din världsbild är ett problem? Det är något du får underbygga och framföra själv. Min bild har jag återgett i flera inlägg och dessa kan du bemöta om du vill.
Du kan således inte bemöta det jag skriver, tack för att du medger det.
2016-08-03, 11:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag skulle säga att det är andra saker som begränsar.

T ex relationen mellan skulder och totala tillgångar. Den får inte bli för stor.
Hur stor är den idag? Och är det ett problem?
Tillgångssidan blåses upp av stigande skuldsättning som ökar pga låga räntor.

Brukar du lyfta dig själv i håret ofta?
2016-08-03, 11:58
Medlem
Citat:
Varna för obalanser kan man väl göra, men jag vill gärna se en grund för det.
En grund som alla borde se och förstå är att när en tulpanlök eller bostad ökar med många tusen procent mer än lönerna då har vi en bubbla.
2016-08-03, 13:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du kan således inte bemöta det jag skriver, tack för att du medger det.

Jag anser inte att din världsbild är bra och balanserad. Att du då ber mig att argumentera utifrån den blir rätt märkligt. Som jag många gånger sagt har ni bubbelbabblare ett filter som tar bort allt som talar emot er världsbild och förstärker allt som talar för. Då hamnar ni snett.

Att ni hela tiden kör med halmdockor visar att ni är så oseriösa att det blir svårt att hålla en saklig debatt med er är förstås ännu ett problem. Gå över till en saklig debattstil utan halmdockor och rena lögner så kommer vi ta er på mer allvar.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-03 kl. 13:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in