2016-08-02, 21:19
  #9421
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För att socialism har varit framgångsrikt för att få fram hyresrätter var någonstans?
Godmorgon på dig.
Sverige.

Här är en entreprenör som fixar billiga lägenheter dock. Måste ha en hjärna.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6157229
Citera
2016-08-02, 21:21
  #9422
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Godmorgon på dig.
Sverige.

Här är en entreprenör som fixar billiga lägenheter dock. Måste ha en hjärna.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6157229

Jättebra, har du varit med och drivit det på något sätt?
Om inte, varför gör du inget?

Någon update på hur det har gått i praktiken förresten? Artikeln är ett drygt år gammal.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-02 kl. 21:24.
Citera
2016-08-02, 21:29
  #9423
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jättebra, har du varit med och drivit det på något sätt?
Om inte, varför gör du inget?

Någon update på hur det har gått i praktiken förresten? Artikeln är ett drygt år gammal.
hehe
Måste man vara byggnadsentreprenör för att få skriva i denna tråden? Märkligt resonemang på ett politiskt forum.
Med det starka argumentet avslutar man alla diskussioner om alla ämnen. -Varför skriver du här, gå och ut och gör det... Flytta till ett land med marknadshyror och bygg hus, Se så!
__________________
Senast redigerad av heino 2016-08-02 kl. 21:32.
Citera
2016-08-02, 21:33
  #9424
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
hehe
Måste man vara byggnadsentreprenör för att få skriva i denna tråden? Märkligt resonemang på ett politiskt forum.
Med det starka argumentet avslutar man alla diskussioner om alla ämnen. -Varför skriver du här, gå och ut och gör det...

Nej men du kan väl vara med och finansiera ekonomiskt och det gör jag. Varför gör inte du det?

Men jag såg inte några uppgifter på hur höga hyrorna är, de är väl billiga eller?

När man ansöker om bostad får man ange sin maxhyra och har följande alternativ:
5500 kr 7000 kr 8000 kr 9000 kr Ingen maxhyra

Låter som det kan kosta en hel del här också.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-02 kl. 21:36.
Citera
2016-08-02, 21:39
  #9425
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej men du kan väl vara med och finansiera ekonomiskt och det gör jag. Varför gör inte du det?

Men jag såg inte några uppgifter på hur höga hyrorna är, de är väl billiga eller?

När man ansöker om bostad får man ange sin maxhyra och har följande alternativ:
5500 kr 7000 kr 8000 kr 9000 kr Ingen maxhyra

Låter som det kan kosta en hel del här också.
Subventioner är ju alla med och finansierar givetvis.
Jasså det tycker du det låter som.
Ligger framåt i tiden, så vi vet inte hur det blir.
Citera
2016-08-02, 21:43
  #9426
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Jasså det tycker du det låter som.

Jaså 9000kr var ett alternativ och det sista var ingen maxgräns. Det betyder att de är intresserade av hyresgäster som betalar mer än 9000 kr. Nu har de visserligen inget ledigt alls.

Men du svarade inte, varför gör du inget, varför är du inte med och finansierar billiga hyresrätter?
Jag är som jag svarade på din motfråga faktiskt med och finansierar flera bostadsprojekt.
Citera
2016-08-02, 21:45
  #9427
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jättebra, har du varit med och drivit det på något sätt?
Om inte, varför gör du inget?

Någon update på hur det har gått i praktiken förresten? Artikeln är ett drygt år gammal.

Planerad byggstart 2017 enligt Botryggs hemsida. Preliminär inflyttning 2021.
Citera
2016-08-02, 21:45
  #9428
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du är en riktig skithög, sune. Ett riktigt kapitalistvin på hyresvärdars, bankers, företagens och investeringsbolagen sida och försvarar 0 konkurrens i byggbranschen nu.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
I en fri marknad så tävlar företagen om att tillverka och producera så mycket som möjligt, till lägsta priset och högsta kvaliten, gör dom inte det tar någon annan aktör marknadsandelen och dom går under, detta är satt ur spel på oligopol kartellen på svensk byggsektor och det är ett av dom stora problemen och detaljplanerna som tar en evighet och flera års överklagan.

Varför går inte du och dina vänsterkompisar ihop och bygger och ger jättarna en match? Ni är så många som vill samma sak, så kapital får ni nog ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nu sitter bolagen och håller mark för att fortsätta göra enooooorma vinster som dom gör nu och byggkostnaderna bara skenar hela tiden.

Ja och varför skenar byggkostnaderna? Unnar du inte byggjobbarna schyssta löner?

Menar du på allvar att byggföretag tjänar mer än andra företag?
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Fri konkurrens och marknadsekonomi existerar inte i byggbranschen och små aktörer har ingen chans att få byggprojekt (trots det ska vi "kommunister" gå ihop och bygga själva till bruksvärdeshyra enligt dig) men det ska va avreglerade hyror och konkurrens istället för dom små värnlösa människorna i denna situation!

Hur ni gör med hyrorna är upp till er, men ni lär ganska snart upptäckta att bruksvärdeshyror inte kommer räcka på långa vägar.
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Gå och dränk dig.

Och så kom personangreppen när argumenten tryter som vanligt...
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
man ser nyliberalerna kör på som duracell kaniner i tråden senaste dagarna när det avslöjades att bolagen håller i mark i minst 5 år för att få upp priserna.

Och hur gör andra bolag i alla sektorer? Jobbar de inte alla för att maximera sin vinst?

Om du själv vill ha ett vinstfritt bolag är du välkommen att starta ett, men du kan inte tvinga andra att göra detsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Brukar bli såna reaktioner när falska lögnar människor försöker försvara sitt svineri och sin självbild.
nej svinet i sammanhanget är du slemhöken som inte accepterar vad det kostar. Lite som att gå på Ica och kräva att få maten för halva priset, eftersom det är en "rättighet"
Citera
2016-08-02, 21:52
  #9429
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Som sagt nyliberalerna klagar på regler och hyressättningssystemet. Så är det storföretagen som myglar och tjänar pengar. Ett bevis på att mer socialism behövs på bostadsmarknaden inte mindre.
Men visst, mina skattepengar får gärna göra "förlust" i bostadsprojekt åt folket.
Rondeller är inte heller lönsamma ändå byggs dom.

Det finns länder för dig där man gjort exakt det du önskar. Grekland är ett bra exempel på hur man inte ska göra.

Sedan vet jag inte riktgt vad du menar med "folket", för alla vill inte bo i hyresrätter.

Det här är klassisk socialism där vissa personer tror sig förstå sig på vad alla vill ha. Så ser inte verkligheten ut.

Bygg gärna hyresrätter, men låt de som vill bo i den absolut dyraste boendeformen då betala vad det kostar och blanda inte in oss andra i det tack.
Citera
2016-08-02, 21:55
  #9430
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Planerad byggstart 2017 enligt Botryggs hemsida. Preliminär inflyttning 2021.

Så med andra ord har vi ingen aning om det här var ett exempel där det hade fungerat med den socialistiska byggpolitik som heino förespråkar och själv vill han inte vara med och finansiera detta. Snacka om egoist, samma skrot och korn som sjalvebastedrang som bygger åt sig själv men inte åt andra.
Citera
2016-08-02, 21:56
  #9431
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
hehe
Måste man vara byggnadsentreprenör för att få skriva i denna tråden? Märkligt resonemang på ett politiskt forum.
Med det starka argumentet avslutar man alla diskussioner om alla ämnen. -Varför skriver du här, gå och ut och gör det... Flytta till ett land med marknadshyror och bygg hus, Se så!

Nej men vill man ha billiga hyresrätter byggda så föreslår vi "nyliberaler" att ni socialister tar av era egna intjänade pengar och ger dessa till en byggentreprenör som bygger sådana åt er. ( Ni kommer upptäcka att ni går med förlust ganska snabbt, så ni lär få skjuta in pengar löpande i ert projekt)
Citera
2016-08-02, 21:57
  #9432
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså 9000kr var ett alternativ och det sista var ingen maxgräns. Det betyder att de är intresserade av hyresgäster som betalar mer än 9000 kr. Nu har de visserligen inget ledigt alls.

Men du svarade inte, varför gör du inget, varför är du inte med och finansierar billiga hyresrätter?
Jag är som jag svarade på din motfråga faktiskt med och finansierar flera bostadsprojekt.
Subventioner är alla skattebetalare med och finansierar givetvis. Har inte sett någon i denna tråden vilja tvinga företag att bygga billiga hyresrätter och göra förlust. Det är således ett riktigt idiot-argument du kommer med. Jag är för förenkling av regelverket och kraftfulla subventioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in