Citat:
Ursprungligen postat av
Carl-Sturarna-Old
Tack för att du tog dig tid att svara utförligt. Jag kan inte hjälpa det, men det första som slår mig efter att ha läst det du skrev är att jag har bott i många år i ett land som höll hårt på "sköt dig själv". Man höll sig inte ajour med senaste forskningen, t.ex genusvetenskap, som jag tror du tycker är relevant, det visste man inte vad det var.
Män OCH kvinnor var till ganska stor del rasistiska. Och inte var de superpositiva till homosexualitet heller. Samhället var kort och gott mansdominerat.
Jag tror att du skulle få psykbryt om du bott där pga alla jämställdhetsproblem. MEN våldtäkter eller brott i allmänhet för den delen, var extremt ovanligt. I alla fall jämfört med t.ex dagens Sverige.
Kan du förstå att jag personligen har svårt att köpa din åtgärdsplan med tanke på den erfarenheten jag har?
Landet undrar du? Sverige på 80-talet
Fast det där är ju strunt…
Vet du/ någon? den totala mängden faktiska våldtäkter, sexuella trakasserier under 80-talet i Sverige?
Hur var anmälningsgraden då kontra idag?
Och brottslighet i stort vågar jag faktiskt hävda generellt var större på 80-talet än vad det är idag.
Tar du ex. mord och misshandel så har detta minskat i västvärlden, utom! då det gäller partnervåld.
Män mördar mindre av andra främmande män på offentlig plats ex. men man mördar ungefär lika många av sina sexpartners, där står det still.
Och är just detta, att man inte höll sig a jour, sket i alla dessa saker är EXAKT anledningen varför du tycker dig se ett lugnt och "snällt" 80 tal på dessa frågor, var ingen som sa ifrån speciellt högt, eller som kunde höras och synas så väl som idag ex. men betyder inte att du därför såg "sanningen".
den kan du suga lite på…
Gå till BRÅ…leta fram brottslighetstatatistik, rota fram miniräknaren räkna ut brottslighet per Cap
och se efter själv om ex. mord, misshandel, dråp etc. har ökat eller minskat sen 80-talet.
Skit i sexbrott, för denna typ av brottslighet syns enbart i statistiken då BO ser någon poäng och vågar anmäla. Mord syns alltid.
Vill du veta kring sexbrott, måste du till studier av NTU:s sort.