Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-02, 04:53
Medlem
FirstGirl-ILoveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Det tycker jag inte. Det är extremt förolämpande av en presidentkandidat att hävda att en muslimsk kvinna antagligen inte pratar när hennes man är närvarande för att de är muslimer. Han kör som vanligt med sitt "some people are saying that" för att få det att framstå som att uttalandet inte kommer direkt ifrån honom (lätt att se genom för vissa av oss dock)
Hur kan det vara förolämpande att tala om islams bristande kvinnosyn? Det är väldigt sant. Kvinnor i Mellanöstern får inte ta körkort, rösta eller gå på gatan utan sällskap av en manlig släkting, och i somliga länder där nere får kvinnan enligt lag inte neka sin man sex (då har mannen full rätt att svälta henne). Kvinnan måste också enligt islam dölja sitt hår för andra män än sin egen, jag tror inte att det är något de hade gjort frivilligt, speciellt inte med den värmen där nere (40 grader är inte särskilt ovanligt). Alltså äger mannen sin kvinna. Är detta förolämpande att ta upp om man är presidentkandidat?
2016-08-02, 05:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
Skitsnack! Media har bara gapat häpet medan Trump hängt sig själv i vanlig ordning. Om han ville kommentera Kahns tal alls, vilket han inte borde, skulle han såklart inleda med att beklaga sorgen, hylla sonens uppoffring m.m. och sedan avsluta med en okontroversiell talking point. Men så jobbar inte Trump - the moral hazard.

För det första inleds det hela som vanligt helt och hållet av Trump som reagerar på ett väldigt starkt tal. Han reagerar, som vanligt, för att han kände sig orättvist behandlad - "jag har visst läst konstitutionen!". Sen trappar han upp det genom en serie tweets, bl.a. "det handlar om islamistisk terrorism", vilket det ju verkligen inte gör. Sen gör han intervjun där han småfräste mot modern och anspelade på fördomar om muslimer. Sen (om jag minns ordningen rätt) gör han intervjun där han svarar på faderns fråga: "vad har du offrat? vem har du offrat?". En normal person i hans sits hade förstått att han inte hade något att komma med. Istället väljer han att framhålla sina framgångar inom affärer som uppoffringar (!) - han skryter helt enkelt och inbillar kanske sig själv att det kanske kan räknas som en uppoffring. I samma intervju frågar Trump om Clintons talskrivare skrivit Kahns tal (nej).

Vilken kommunpolitiker som helst i Sverige hade skött det bättre i varje stadium. Han gjorde verkligen fel vid varje tillfälle.

Det hade varit kul att se en svensk kommunalpolitiker stå på samma scen som Clinton och Trump när dessa håller sina debatter.
2016-08-02, 05:27
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FirstGirl-ILoved
Hur kan det vara förolämpande att tala om islams bristande kvinnosyn? Det är väldigt sant. Kvinnor i Mellanöstern får inte ta körkort, rösta eller gå på gatan utan sällskap av en manlig släkting, och i somliga länder där nere får kvinnan enligt lag inte neka sin man sex (då har mannen full rätt att svälta henne). Kvinnan måste också enligt islam dölja sitt hår för andra män än sin egen, jag tror inte att det är något de hade gjort frivilligt, speciellt inte med den värmen där nere (40 grader är inte särskilt ovanligt). Alltså äger mannen sin kvinna. Är detta förolämpande att ta upp om man är presidentkandidat?

Jag har svårt att svara sakligt på den här feltänkta smörjan.

Diskussionen handlade om ett gripande och träffsäkert tal, som nollan Trump fick för sig att försöka ta ner. Alla i familjen Kahn är amerikanska medborgare. Kapten Kahn hade däremot inte tjänstgjort för USA och offrat sitt liv för att skydda andras om Trump fått råda, då han föddes utom USA och var muslim. Vad har kvinnoförtryckande lagar och regler i andra länder än USA med den här saken att göra över huvud taget? Hur kan man missuppfatta familjens syn på jämlikhet? Mannen höll ju för fan, din korkade främlingsfobiker, upp den amerikanska konstitutionen. Det är detta dokument och idéerna däri som är och förenar USA, eftersom det är en nation vars medborgare har så oerhört olika bakgrund vad gäller historia, kultur, språk, etnicitet, religion etc. etc. Denna konstitution skyddar fru Kahn från de övergrepp du beskriver. Frågan, om du verkligen bryr dig om kvinnors rättigheter vilket jag starkt betvivlar, är varför du inte välkomnar förtryckta kvinnor till stater som skyddar deras rättigheter? Herr Kahn betonade särskilt konstitutionens "equal protection clause", förstår du innebörden? Trump gjorde det inte.

Varför i helvete, din långsamma stackare, tror du att människor flyr eller på andra sätt lämnar länder som tillämpar sådana skitregler? För att liksom missionärer sprida bruket av kvinnlig underordning? Dina och Donalds förvirrade och dunkla ursäkter för tankeverksamhet är fel i analys, i problembeskrivning då du tycker att körförbud för kvinnor i Saudi ska påverka diskussionen om en stupad amerikansk soldat och med all sannolikhet i lösning då du tycker att dessa kvinnor ska stanna kvar som fångar i de länder som stympar deras liv, eller i vart fall inte släppas in i det landet du råkar bo i.

Du ställer således en fråga med kritik, åtminstone en läpparnas bekännelse, mot kvinnlig underordning men i ett fullständigt apart sammanhang. Om du eller Trump tog upp dessa rättighetskränkningar som en egen talking point, kanske som fundament för bistånd eller reformerade asylregler till skydd för kvinnor i den situation du beskriver, så vore det allt annat än förolämpande. Tvärtom, det vore fantastiskt. Men det kommer inte hända, för ni bryr er helt enkelt inte lika mycket om olika främlingar.

Edit: Fortfarande på eget grepp har Trump nu även dragit uppmärksamhet till orsakerna till att han kom undan tjänstgöring i Vietnam.

http://www.nytimes.com/2016/08/02/us/politics/donald-trump-draft-record.html?ref=politics
Senast redigerad av Pazuzu80 2016-08-02 kl. 05:34.
2016-08-02, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Öhh, nej Trump kallade honom skällsordet demokrat för att han inte släppte in mer folk i lokalen då det fanns gott om plats. Om du hade kunnat engelska och källkritik hade du möjligtvis förstått att hissincidenten har 0 med eventet att göra.

Om du hade kunnat läsa svenska innantill, som vi andra, hade du sett att jag ingenstans sade att det var hissolyckan som var fokus för det han anklagade brandkaptenen för.

Men i din värld är det tydligen okay att som en paranoid fyllbult ropa: "Han där, han är en jävla kommunistisk konspiratör! Han tricksade så att inte ännu fler av er kom in!!" inför tusentals personer och peka på den man som någon timma tidigare räddat din feta lekamen (plus ett par livvakter m fl?) ur en fastkörd hiss. Förmodligen hoppades Trump på att publiken skulle skandera motsvarande som om Hillary Clinton: "Lock him up! Lock him up!"

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hahaha, apropå valmöten är det här en helt obetalbar story från The Hill. I förra veckan blev Trump försenad till ett av sina stora valmöten eftersom han...fastnade i en hiss!. Han anklagar nu demokraterna och den lokale brandkaptenen för en konspiration.

(Som synes, var påstår jag att han anklagade brandkåren för hissolyckan?)

De flesta seriösa politiker brukar f ö lyssna på kunnigt säkerhetsfolks bedömningar av hur många som rimligen går in i en viss lokal - ingen vill ha en katastrofal mordbrand där folk trampar ner varandra i de trånga nödutgångarna eller en annan kaosartad situation på halsen. Men Trump kör som alltid efter sina egna lagar och lyssnar inte på någon.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-08-02 kl. 07:57.
2016-08-02, 08:18
Medlem
fredrikdenstores avatar
Nu har han väl gjort i det blå skåpet."Hillary Clinton är djävulen!"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23266696.ab
2016-08-02, 08:25
Medlem
http://www.cnbc.com/2016/08/01/ Trump har sparkat en av sina rådgivare.
2016-08-02, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekrona
Och du söker auktoritet genom slänga ur dig citat som om det gör din åsikt mer intellektuell. Bara för att du försöker hitta på en ny mening till ett ord betyder inte att den gamla, korrekta betydelsen, försvinner.

Absolut inte. Jag söker ingenting. Får bara mina fördomar bekräftade :d
2016-08-02, 09:01
Medlem
MrSokratess avatar
Har svårt att förstå folk i tråden som tror att Trump ska vinna lätt.
Jag tror tvärtom att Clinton vinner ganska enkelt.

Ska medge att Trump (och Sanders) har varit en frisk fläkt men nu börjar jag tröttna på honom.
Var naiv nog att tro att han skulle bli seriösare med tiden men jag ser inga tendenser till det.

Hans snack om att valet kommer att riggas känns som att han vill ha något att skylla på vid en förlust.

Hans enda chans är att folk inte tröttnar på honom samtidigt som att delar av Sandersfalangen stannar hemma eller röstar på Stein.
2016-08-02, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
Varför i helvete, din långsamma stackare, tror du att människor flyr eller på andra sätt lämnar länder som tillämpar sådana skitregler?

För att komma till väst och försöka upprätthålla dom. Den frågan har jag också ställt mig flera gånger.

Att demokraterna lyckats grävt upp en alibimuslim förtar ju inte det faktum att dom allra flesta muslimer har en förlegad syn på det mesta..
2016-08-02, 09:05
Medlem
mrtowlies avatar
Stor humor, Trump sitter i sin flådiga privatjet och låtsas äta KFC (med silverbestick) i ett försök att flörta med arbetarklassen:

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/760299757206208512
2016-08-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Stor humor, Trump sitter i sin flådiga privatjet och låtsas äta KFC (med silverbestick) i ett försök att flörta med arbetarklassen:

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/760299757206208512

Det var det faktiskt.
Direkt efter kortet blev taget åkte burken förmodligen ner i bingen och den riktiga maten dukades fram..
2016-08-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Det var det faktiskt.
Direkt efter kortet blev taget åkte burken förmodligen ner i bingen och den riktiga maten dukades fram..

Kanske, eller inte. Det är inte helt orimligt att man gillar slänga i sig lite skräpmat då och då hur rik man än är. Bill Gates körde en Ford Focus till jobbet och om man tittar på rika människor som har riktigt mycket pengar, dvs inte nyrika och har ett behov av att flasha med grejer så tycker jag det genomgående temat är att många verkar gilla enkelheten i billigare "normala" saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in