2016-07-27, 21:53
Medlem
zebra121s avatar
Snart tre månader till det passerat 2 år sedan jag gjorde FS-LASIK hos Memira. Tyvärr överväger jag nu att gå tillbaka till linser istället för att få det korrigerat i efterhand med LASEK. Kanske kan mitt kontorsarbete framför datorn påverkat försämringen?

Trist hur som helst men men...
Citera
2016-08-01, 10:11
Medlem
lyinawakes avatar
Jag blir mer och mer sugen på en No cut på Vårda, men smålänning som jag är måste jag höra mig för: nån som har koll på när Vårda brukar ha kampanjer?
Citera
2016-08-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyinawake
Jag blir mer och mer sugen på en No cut på Vårda, men smålänning som jag är måste jag höra mig för: nån som har koll på när Vårda brukar ha kampanjer?

Senaste var nu i vinter. Den gick ut i slutet på jan eller feb. Då var det helt enkelt rabatterade konstnader (båda ögonen för 20500kr och de hade även en liten "fyll i enkät inför besök för ytterligare 1000kr rabatt". Det var iprincip ett infoblad inför ditt besök. Så min operation landade på 19500kr. Väldigt stor skillnad för mig då nuvarande priset ligger några tusenlappar högre.

Jag gjorde alltså NoCut på Vårda.
Citera
2016-08-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyinawake
Ville bara inflika att de också har 20% rabatt för studenter ifall du råkar vara en sådan. Det är ganska så mycket pengar i slutändan man sparar på det. Vet inte hur det jämför med bruttolöneavdraget men alltid något!

(Kunde inte edit mitt senaste inlägg. Gått väl för lång tid.)
Citera
2016-08-20, 21:15
Medlem
Har 0,1 på båda ögonen och drömmen har länge varit att arbeta inom Försvarsmakten/Polisen, visst vanlig polis kan man bli med min syn och många olika tjänster inom FM, men inte de jag är intresserad av, så har kollat på diverse synoperationer. Har läst flera skräckhistorier om folk som blir blinda osv efter operation, inte något jag vill riskera, men vill verkligen inte ge upp på mina drömmar. Vilket företag/operation rekommenderar ni? vilken är säkrast och mest effektivast?
Citera
2016-08-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilder98
Har 0,1 på båda ögonen och drömmen har länge varit att arbeta inom Försvarsmakten/Polisen, visst vanlig polis kan man bli med min syn och många olika tjänster inom FM, men inte de jag är intresserad av, så har kollat på diverse synoperationer. Har läst flera skräckhistorier om folk som blir blinda osv efter operation, inte något jag vill riskera, men vill verkligen inte ge upp på mina drömmar. Vilket företag/operation rekommenderar ni? vilken är säkrast och mest effektivast?

Halloj där!

Först och främst, är 0,1 verkligen ett hinder? Märker man ens av något vid den lilla marginalen?

Jag har faktiskt aldrig sett eller läst om någon som blivit blind av en operation. Visst, i yngre ålder (typ 10-15 år sedan) när man först fick redan på detta så sas det säkert något om hur 1% risk för att man blir blind eller något men tror nog det mest är hörsägen. Vet inget om det. Den enda "bieffekten" av operationerna jag hört om är gloriorna och att vissa kanske ser sämre i mörker. Dock har jag också hört att gloriorna är något som folk egentligen redan hade med sina linser tidigare så detta var inte heller ngt nytt. Vet inte vad man ska tro men jag har inget sådant alls nu ca. 6 mån efter operation.

Vårda, där jag gjorde min operation, ger dig alternativet till omoperation ifall du hamnar utanför +/-0,5 i styrka. Vet faktiskt inte ens om du kan korrigera ett fel på 0,1. Det bästa vore att gå in på en klinik och fråga eller göra en av deras kostnadsfria undersökningar. De svarar på alla dina frågor och gör samtidigt en väldigt genomförlig kontroll.

Kolla vilka kliniker du har i närheten. Memira och Vårda har båda gratis förundersökningar så du förlorar inget annat än tid om du vill kolla upp någon av dessa.
Citera
2016-08-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Halloj där!

Först och främst, är 0,1 verkligen ett hinder? Märker man ens av något vid den lilla marginalen?

Jag har faktiskt aldrig sett eller läst om någon som blivit blind av en operation. Visst, i yngre ålder (typ 10-15 år sedan) när man först fick redan på detta så sas det säkert något om hur 1% risk för att man blir blind eller något men tror nog det mest är hörsägen. Vet inget om det. Den enda "bieffekten" av operationerna jag hört om är gloriorna och att vissa kanske ser sämre i mörker. Dock har jag också hört att gloriorna är något som folk egentligen redan hade med sina linser tidigare så detta var inte heller ngt nytt. Vet inte vad man ska tro men jag har inget sådant alls nu ca. 6 mån efter operation.

Vårda, där jag gjorde min operation, ger dig alternativet till omoperation ifall du hamnar utanför +/-0,5 i styrka. Vet faktiskt inte ens om du kan korrigera ett fel på 0,1. Det bästa vore att gå in på en klinik och fråga eller göra en av deras kostnadsfria undersökningar. De svarar på alla dina frågor och gör samtidigt en väldigt genomförlig kontroll.

0,1 betyder att jag bara ser första raden på tavlan

Här i Örebro, som jag förstått det, finns bara Memira och Capio Medocular, vilken av dessa två är bäst?
Citera
2016-08-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilder98
0,1 betyder att jag bara ser första raden på tavlan

Här i Örebro, som jag förstått det, finns bara Memira och Capio Medocular, vilken av dessa två är bäst?

Nu är jag antingen dum eller så har jag fått ngt om bakfoten. 0,0 är vad man strävar efter. Inget plus, inget minus. Om du har 0,1 är du en ynka grad off, alltså inget större fel. Som sagt så är gränsen +/- 0,5 hos Vårda för en omoperation. Hamnar man på t.ex. 0,4 eller så så anses det som tolererat fel.

Med detta sagt så tror jag att du borde gå in till båda. Inte läst på så mkt om Medocular (även fast jag tror att det var det första tipset min optiker gav mig för några år sedan när jag först tänkte lasra) men det skadar inte ifall deras förundersökning också är gratis. Ögon är viktiga så försök samla så mkt info som möjligt först.
Citera
2016-08-25, 21:15
Medlem
Freebops avatar
När man talar om "stora synfel" vid LASEK, hur pass stora då? Har -6.00 på båda ögonen, räknas det som stora synfel? Har även astigmatism, tror jag...
Citera
2016-08-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
När man talar om "stora synfel" vid LASEK, hur pass stora då? Har -6.00 på båda ögonen, räknas det som stora synfel? Har även astigmatism, tror jag...

Om det är på linser så räknas det som grav närsynthet ja. På glasögon går gränsen vid -7.00 har jag för mig.
Citera
2016-08-26, 00:18
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Om det är på linser så räknas det som grav närsynthet ja. På glasögon går gränsen vid -7.00 har jag för mig.

Nej, glasögon. På linser har jag -5.75 båda ögonen
Citera
2016-08-30, 13:12
Medlem
Jag opererade mig för 6 månader sedan på Vårda i Göteborg, jag gjorde en NoCut på båda ögonen, jag såg nästan bra direkt på mitt högeröga, men vänsterögat tog det ungefär 3 veckor innan jag fick en skarp syn, detta var mycket vanligt sa dom på vårda, då ögonen läker olika fort.

Nu efter cirka 6 månader så har jag börjat att se suddigt igen, speciellt på vänster ögat, kisar jag så märker jag att synen blir skarp igen, detta gäller båda ögonen, jag ser dock bättre än innan operationen, men jag är ju lite smått orolig att synen ska bli dålig igen.
Vårda ska ha en 2 års garanti, vilket tydligen menas med man får en ny operation om den första inte blir bra.
Men är det någon som vet hur snart man får en ny operation? hur länge måste man vänta innan det går att göra om den?

Det känns lite som att synen kommer att förvärras ju mera tiden går nu, kan detta ha med läkningen att göra?
kan synen bli bättre igen kanske?

är det någon här som har haft liknande problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in