Citat:
Ursprungligen postat av
ilder98
Har 0,1 på båda ögonen och drömmen har länge varit att arbeta inom Försvarsmakten/Polisen, visst vanlig polis kan man bli med min syn och många olika tjänster inom FM, men inte de jag är intresserad av, så har kollat på diverse synoperationer. Har läst flera skräckhistorier om folk som blir blinda osv efter operation, inte något jag vill riskera, men vill verkligen inte ge upp på mina drömmar. Vilket företag/operation rekommenderar ni? vilken är säkrast och mest effektivast?
Halloj där!
Först och främst, är 0,1 verkligen ett hinder? Märker man ens av något vid den lilla marginalen?
Jag har faktiskt aldrig sett eller läst om någon som blivit blind av en operation. Visst, i yngre ålder (typ 10-15 år sedan) när man först fick redan på detta så sas det säkert något om hur 1% risk för att man blir blind eller något men tror nog det mest är hörsägen. Vet inget om det. Den enda "bieffekten" av operationerna jag hört om är gloriorna och att vissa kanske ser sämre i mörker. Dock har jag också hört att gloriorna är något som folk egentligen redan hade med sina linser tidigare så detta var inte heller ngt nytt. Vet inte vad man ska tro men jag har inget sådant alls nu ca. 6 mån efter operation.
Vårda, där jag gjorde min operation, ger dig alternativet till omoperation ifall du hamnar utanför +/-0,5 i styrka. Vet faktiskt inte ens om du kan korrigera ett fel på 0,1. Det bästa vore att gå in på en klinik och fråga eller göra en av deras kostnadsfria undersökningar. De svarar på alla dina frågor och gör samtidigt en väldigt genomförlig kontroll.
Kolla vilka kliniker du har i närheten. Memira och Vårda har båda gratis förundersökningar så du förlorar inget annat än tid om du vill kolla upp någon av dessa.