2016-07-30, 13:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Mkt ligger i slaktarns händer oxå, dåligt slaktat, styckart o hanterat så är det än sämre.
Visst är det så.
Citera
2016-07-30, 13:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Tar i så det bajsas....kan man verkligen göra, då svenskt kött verkligen är smaklöst i jämförelse med tex USA. För dom som har utvecklad smak känner man en enorm skillnad inte bara på finare köttbitar utan även på köttfärs. Och jo jag har prövat hängmörat och annat "exklusivt" här i Sverige..spelar ingen roll smaken kommer inte en i närheten av det amerikanska köttet. Så precis som trådstartaren undrar jag med vad detta beror på...
Till alla som ser oss finsmakare som arroganta...alla har inte samma smak och lukt...
Finns många många fler länder på jorden än USA dock.
Och vår käre najas hävdar att allt värdens kött generellt smakar bättre än svenskt.
Det gör det inte.
Finns länder där du är tvungen att få bort de tusentals flugor som sitter och kalasar på detta för att över huvud taget kunna se att det är kött du tittar på om du går till den lokala handlaren, om det sedan är skämt eller ej är som att singla slant. Ström i vissa länder och regioner finns i riktigt fattiga länder enbart periodvis och är ingen större hit för kött.
Citera
2016-07-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Jag bor inte i Sverige och har inte gjort det på de senaste 5-10 åren. Så mina erfarenheter grundar sig både på restauranger i Sverige, mat i Sverige när jag varit på semester där, samt samma sak i andra länder.

Om vi pratar om matvarubutiker så kanske svaret är att Sveriges matvarubutiker är riktigt dåliga? Om man går in i en matvarubutik i vissa andra länder så finns det gott om marmorerat, fint kött.

Det låter som en konstig ursäkt att säga "Ja jo men i Sverige kan man bara få bra kött i restaurang" som om det skulle vara en ursäkt. Det låter ju katastrofalt om vanligt folk inte kan käka schysst kött hemma?
Med risk för att vetka snobbig.
Jo det kan man men då får man gå till ett charkuteri eller saluhall och betala lite mer, svensken är väldigt priskänslig (snål många ggr) och vil helst se röda prislappar och REA på allt, och de får då vad de vill betala för.
Citera
2016-07-30, 13:44
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Den främsta Svenska experten på kött är ju Håkan fällman, hans råd är:

"Nästa gång du köper kött ska du fråga efter ett hondjur. En ko som har kalvat minst en gång och slaktats vid 4-5 års ålder smakar allra bäst."

http://hakanfallman.se/kottkvalitet/notkott/

Japp, Håkan Fällman har verkligen koll på kött.
Det blir för övrigt ganska lustigt att ta upp hans expertis i en tråd om kvaliteten på svenskt kött då han lägger väldigt mycket fokus på att lyfta fram skotskt nötkött och skotsk köttproduktion som något svenska köttproducenter bör ta lärdom av...

Vad som är bra eller dåligt när det kommer till kött handlar, precis som med mycket annat, om vilken trend som för tillfället råder. Under vissa perioder har det varit trendigt med ett magert kött och under andra har det varit trendigt med kött som haft en extrem fettinsprängning. Detta har därför gjort att synen på vad som varit "bra" respektive "dåligt" kött varierat extremt mycket från en tid till en annan... Vad man ska ha köttet till är ju även det en avgörande aspekt när man talar om kvalitet.

Just nu är det väldigt trendigt med kött från äldre "pensionerade" mjölkkor (Inte en vanlig mjölkko som använts i mjölkproduktion tills den är fyra-sex år, utan helst betydligt äldre än så. I vissa fall över 15 år gamla.) inom den "högre gastronomin" i Sverige (Egentligen hela Europa.). En trend som startade med nötkött från Galicien, Spanien, där man tagit kor som är uttjänta ur mjölkproduktionssyfte och sedan låtit dem gå på gräsbete året runt i något år som "pensionärer" för att sedan slaktas. Kött serverades på Asador Etxebarri (Rankad som den tionde bästa restaurangen i världen.) och efter det spred ryktet om dess förträfflighet sig snabbt till London och sedan vidare...

Nötkreatur är ju skapade för att beta gräs (De har ju till och med ett för detta ändamål speciellt matspjälkningssystem.) vilket de då bör göra och det är det spanjorerna har insett (Det är självklart inte bara de som har insett detta [Argentinarna, massajerna, och en hel del andra "folk" som har koll på nötkött har ju kört på gräs hela tiden.], men det är just spanjorerna som tagit tillbaka det tänket inom europeisk gastronomi.). Problemet med just den metoden när det kommer till Sverige är att vi inte har möjlighet att låta kor på grönbete tolv månader om året på grund av vårat klimat, vilket gör att det kött som produceras i Sverige automatiskt kommer att skilja sig avsevärt från det som producerats i länder med ett, för det ändamålet, gynnsammare klimat.

I Sverige produceras det både högkvalitativt kött och riktigt dåligt kött, men det är så många olika parametrar som styr (Ras, uppfödningsmetod, slaktålder, styckning, trender och så vidare.) att det blir lite väl förenklat att påstå att vi har bra eller dåligt kött; det beror helt enkelt på vilket kött man avser och när man uttalar sig om det.

Men som med så mycket annat kan det sammanfattas med en enda mening...

Smakar det, så kostar det.
Citera
2016-07-30, 14:01
Medlem
JohnnyDungeons avatar
USA hit och USA dit... En förutsättning för riktigt bra nötkött - inte minst ur näringssynpunkt - är att det är uppfött på gräs, vilket den stora majoriteten amerikanska nötdjur inte är. De föder upp på majs istället.

(Bilar, jeans, hamburgare - görs bäst i Japan. Den som säger något annat är fast i 60-talet.)
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2016-07-30 kl. 14:04.
Citera
2016-07-30, 14:25
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det värsta är ju att om man inte köper kött hos sin lokale bonde, vilket jag gör och rekommenderar starkt, så vet man ej var köttet kommer ifrån, även om det är märkt att det är svenskt. Det räcker väl med att köttet packats om i Sverige så får det benämnas som svenskt, även om det kommer fån ex. Danmark, eller Irland...

Det finns ingen heder i Sverige bland köttgrossister och därmed ser det ut som det gör - dagens få stickkontroller kommer aldrig få bort problemet. Köp därför direkt från bonden - det tjänar alla på...
Citera
2016-07-30, 14:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Japp, Håkan Fällman
Just nu är det väldigt trendigt med kött från äldre "pensionerade" mjölkkor (Inte en vanlig mjölkko som använts i mjölkproduktion tills den är fyra-sex år, utan helst betydligt äldre än så. I vissa fall över 15 år gamla.) inom den "högre gastronomin" i Sverige (Egentligen hela Europa.). En trend som startade med nötkött från Galicien, Spanien, där man tagit kor som är uttjänta ur mjölkproduktionssyfte och sedan låtit dem gå på gräsbete året runt i något år som "pensionärer" för att sedan slaktas. Kött serverades på Asador Etxebarri (Rankad som den tionde bästa restaurangen i världen.) och efter det spred ryktet om dess förträfflighet sig snabbt till London och sedan vidare...
Jag som är en riktigt cynisk fan ser enbart detta som ett sätt för att skapa en bra "aftermarket" för uttjänta mjölkkor utan att för den sakens skull ha smakat på köttet.

Har lite svårt att köpa att köttet från uttjänta mjölkkor skulle vara så fantastiskt genom lite betande och all avel på köttproducerande kor skulle vara rätt så menlös...

Vad tror du?
Citera
2016-07-30, 14:57
Medlem
kuddbitarens avatar
svenskt kött är överlagt dåligt o dyrt
köp polskt,
mycket bättre kvalitet o pris
Citera
2016-07-30, 17:14
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jaså du.
Du ska försöka leka lite så där cool nu och förskjuta din grova generalisering på mig?
Var det inte du som skrev:

Var finns din distinktion här då?
"i princip allt annat i världen..."
Vem är det som har svårigheterna...
Ta du och titta dig i spegeln en gång till och se din egen problematik i din retorik innan du ger dig på andra som påpekade hur orimlig den är.
Så svenskt kött skulle vara sämst smakmässigt mot allt kött i hela världen?
Hört foliehattar som resonerar bättre än du.

Jag har jobbat och långsemestrat i säkert +50 länder över hela världen och jag tänker inte räkna upp dem för din skull, skulle inte vara speciellt svårt att lista ut för vilket företag jag jobbat för då.
Och ja, jag menar att köttet inte generellt varit bättre överallt där jag varit.
Finns länder där det varit toppen och länder som varit ok och i andra främst i utvecklingsländer där du importerar kött om du ens äter kött över huvud taget där, för det köttet du får där lokalt kan smaka skämt och vara fullt med en massa annat levande du inte ens vill veta vad det är om du inte är en entomolog. Du argumenterar som ett litet barn i detta.
Du kan sluta ljuga nu tönt.

Du skriver i princip allt annat i världen.
Det lämnar inte mycket kött över att tala om.
Så lägg ner ditt skitsnack nu och erkänn att du mest bara snackar skit och hittar på.

Oroa dig inte för min läsförståelse du, oroa dig mer för din kunskap om representation mer än något annat. Förståndshandikappet ligger väl mest hos dig i att du inte förstår att de tiotalet länder du hävdar du varit i är en väldigt bristande och liten representation för jordens 195 länder och de ytterligare 50-talet territorier som finns...
Så vi tar det en gång till så kanske det går in, 10-20 länder är ett väldigt litet urval för att uttala sig generellt om resten av jordens 240-250 länder och territorier...
Har det gått in eller ska vi ta det en gång till?
Det tror jag inte du gör heller, utan att du mest bara sitter och ljuger, hittar på och bevisligen överdriver väldigt mycket.
Nee det gör du inte, du hävdar att i princip allt kött du hittar utomlands är bättre än svenskt kött. Är köttet i Norge så mycket bättre? Finland? Danmark? Givetvis inte. Är det någon generell positiv smakskillnad på tyskt kött mot svenskt? Nej. Osv. Du hittar raser av boskap som helt klart ger smakrikt kött om de föds upp som de ska men lika väl kan de smaka mindre bra om de bara går inomhus eller i små fållor och utfodras.
Ett tiotal länder oj, oj, oj...

Ja men då fick vi ju svart på vitt här att du kan generellt uttala dig om all värdens kött.
Du låter mest som en jävla forumclown än något annat i denna fråga.

Lägg ner det hela och erkänn bara att du gick till överdrift och har inte på foten för allt det du hävdar. Erfarenhet från 10-20 länder ger ingen grund för att hävda att det förhåller sig så generellt för resten av jordens 220-230 länder och territorier, det fattar oftast till och med forumclowner efter en stunds resonerande.

Haha, du var mig en dum jävel!

Du hakar alltså upp dig på att jag skrev "i princip bättre överallt" och är nu upprörd över att jag (vad du tror) inte besökt alla världens länder. Det är ju sagolikt kul

Aspie much?

Det var visst en öm tå det här, undrar varför...

De flesta andra som inte har Aspbergers förstår att man diskuterar utifrån sina erfarenheter och de länder man har kötterfarenhet från. Det som inte är idioter kommer inte dragandes med världens länder och territorier

Men, visst, för att du inte ska få trosorna i kläm så kan jag formulera det så här i stället: Av alla de länder jag bott i längre tid (3 mån - 1.5 år) och haft egen mathushållning och därför köpt och tillagat kött har köttet varit betydligt bättre än i Sverige. Det är i dagsläget 12 olika länder i Australien, Sydamerika, Afrika och Europa. Jag noterade att du inte svarade på min fråga om var du köpt kött och tillagat. Istället kom du med dina semesterresor.

Din semesterresor är som sagt inte så tungt argument i debatten, vilket borde inses lätt...

Men visst, tar vi med kortare resor också (1 vecka - 2 månader) så tillkommer ytterligare ett 50-tal för min del (har rest i 60-70 länder tror jag). Dock är det endast i undantagsfall jag köpt och tillagat kött på dessa resor men restaurangjämförelser kan ju göras.

Sen verkar du inte få in i din trånga skalle att det är standardsortimentet jag kommenterade, dvs det man kan köpa i random livsmedelsbutik eller slaktare. Återigen så blir dina semesterresor lite meningslösa
Citera
2016-07-30, 18:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Haha, du var mig en dum jävel!

Du hakar alltså upp dig på att jag skrev "i princip bättre överallt" och är nu upprörd över att jag (vad du tror) inte besökt alla världens länder. Det är ju sagolikt kul

Aspie much?

Det var visst en öm tå det här, undrar varför...

De flesta andra som inte har Aspbergers förstår att man diskuterar utifrån sina erfarenheter och de länder man har kötterfarenhet från. Det som inte är idioter kommer inte dragandes med världens länder och territorier
Ahh, det är så du reagerar när du blir påkommen med att överdriva och hitta på i forumet...

Då blir den som påpekar detta automatiskt,
en dum jävel,
en Aspbergare,
en idiot,
och man har trosorna i kläm.
Och detta ens innan du börjat argumentera...
Sen tillkommer trång skalle.

Ja, det var ju en lustig retorik du begagnar dig av.
Och ja du, jag undrar också för vem detta vart uppenbart väldigt känsligt?
...
Citat:
Men, visst, för att du inte ska få trosorna i kläm så kan jag formulera det så här i stället: Av alla de länder jag bott i längre tid (3 mån - 1.5 år) och haft egen mathushållning och därför köpt och tillagat kött har köttet varit betydligt bättre än i Sverige. Det är i dagsläget 12 olika länder i Australien, Sydamerika, Afrika och Europa. Jag noterade att du inte svarade på min fråga om var du köpt kött och tillagat. Istället kom du med dina semesterresor.
Men sådär ja du ger mig helt rätt i min kritik och det krympte från tiotalet länder till 12.
Så ställer man det i förhållande till din tidigare utsaga att:
Citat:
Enligt mig så är enda möjligheterna att inte inse hur dåligt (dvs trist rent smakmässigt) svenskt kött är i jämförelse med i princip allt annat i världen att:
Så vart det mest av allt en liten tummetott kvar av det hela eller hur?
Förstår att du tyckte det vart väldigt, väldig genant.
12 länder är ett väldigt litet urval att från detta hävda att svenskt kött är sämre än i princip allt annat kött i världen. Och sedan hävda att om man inte tycker som du så beror det på:
1) man aldrig har varit utanför Sveriges gränser
2) man är jävig genom sitt arbete i svensk köttbransch
3) man har inga smaklökar

Och håller man inte med dig blir man tydligen per automatik det du hävde ur dig ovan...
Det är ju enbart skrattretande det du häver ur dig, pajas.

Givetvis så har jag tillagat maten själv.
Citat:
Din semesterresor är som sagt inte så tungt argument i debatten, vilket borde inses lätt...
Förklara gärna är du snäll.

Citat:
Men visst, tar vi med kortare resor också (1 vecka - 2 månader) så tillkommer ytterligare ett 50-tal för min del (har rest i 60-70 länder tror jag). Dock är det endast i undantagsfall jag köpt och tillagat kött på dessa resor men restaurangjämförelser kan ju göras.
Jag pratade om långsemestrar du kanske tycker 1-2 veckor är det .
Det gör inte jag.
Citat:
Sen verkar du inte få in i din trånga skalle att det är standardsortimentet jag kommenterade, dvs det man kan köpa i random livsmedelsbutik eller slaktare. Återigen så blir dina semesterresor lite meningslösa
Är inte den lokale handlaren jag skrev om ett exempel på att jag avsåg det med? Så för att beskylla folk för att ha svårigheter med sin läsförståelse uppvisar du rätt grava sådana med. Så var försiktig med det då du uppenbart inte är den skarpaste kniven i lådan själv... Du förstår inte problematiken med att hävda att om man bara spenderat en längre tid i 12 länder och uttalar sig generellt om i princip all världens kött så antingen ljuger man, överdriver kopiöst eller fullkomligt saknar att se proportioner.

Utan i stället formligen exploderar du i en samling invektiv för att försöka dölja det faktum att du ljuger och hittar på. Imponerande...

Håll dig till sakfrågorna istället om du kan för det kommer jag i fortsättningen att göra.
Du framstår här bara som en jävla forumclown just nu.
Senast redigerad av MeanME 2016-07-30 kl. 18:39.
Citera
2016-07-30, 18:12
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ahh, det är så du reagerar när du blir påkommen med att överdriva och hitta på i forumet...

Då blir den som påpekar detta automatiskt,
en dum jävel,
en Aspbergare,
en idiot,
och man har trosorna i kläm.
Och detta ens innan du börjat argumentera...
Sen tillkommer trång skalle.

Ja, det var ju en lustig retorik du begagnar dig av.
Och ja du, jag undrar också för vem detta vart uppenbart väldigt känsligt?
...

Men sådär ja du ger mig helt rätt i min kritik och det krympte från tiotalet länder till 12.
Så ställer man det i förhållande till din tidigare utsaga att:

Så vart det mest av allt en liten tummetott kvar av det hela eller hur?
Förstår att du tyckte det vart väldigt, väldig genant.
12 länder är ett väldigt litet urval att från detta hävda att svenskt kött är sämre än i princip alla annat kött i världen. Och sedan hävda att om man inte tycker som du så beror det på:
1) man aldrig har varit utanför Sveriges gränser
2) man är jävig genom sitt arbete i svensk köttbransch
3) man har inga smaklökar

Och håller man inte med dig blir man tydligen per automatik det du hävde ur dig ovan...
Det är ju enbart skrattretande det du häver ur dig, pajas.

Givetvis så har jag tillagat maten själv.
Förklara gärna är du snäll.

Jag pratade om långsemestrar du kanske tycker 1-2 veckor är det .
Det gör inte jag.
Är inte den lokale handlaren jag skrev om ett exempel på att jag avsåg det med? Så för att beskylla folk för att ha svårigheter med sin läsförståelse uppvisar du rätt grava sådana med. Så var försiktig med det då du uppenbart inte är den skarpaste kniven i lådan själv... Du förstår inte problematiken med att hävda att om man bara spenderat en längre tid i 12 länder och uttalar sig generellt om i princip all världens kött så antingen ljuger man, överdriver kopiöst eller fullkomligt saknar att se proportioner.

Utan i stället formligen exploderar du i en samling invektiv för att försöka dölja det faktum att du ljuger och hittar på. Imponerande...

Håll dig till sakfrågorna istället om du kan för det kommer jag i fortsättningen att göra.
Du framstår här bara som en jävla forumclown just nu.

OK, jag lämnar dina aspie-ramblings (krympte från ett tiotal till 12... ) och dina patetiska halmgubbar nu.

Till de andra som tycker det är stor smakskillnad mellan svenskt och utländsk kött, kan det bero på att svenskt kött rutinmässig vakummöras vilket ger mycket sämre smak (men är bra för krämarna)?

Det plus att svenskt kött är påfallande sämre marmorerat är vad jag tror viktiga orsaker.
Citera
2016-07-30, 18:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

OK, jag lämnar dina aspie-ramblings (krympte från ett tiotal till 12... ) och dina patetiska halmgubbar nu.

Till de andra som tycker det är stor smakskillnad mellan svenskt och utländsk kött, kan det bero på att svenskt kött rutinmässig vakummöras vilket ger mycket sämre smak (men är bra för krämarna)?

Det plus att svenskt kött är påfallande sämre marmorerat är vad jag tror viktiga orsaker.
Så vi kan sammanfatta av egentligt värde från dina inlägg är att du varit i 12 länder och du tyckte de hade bättre kött än Sverige. Och tar till oss det för vad det är värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in