Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det är snarare du som inte förstår. Förklara nu hur balansen kan vara så extremt god i frånvaro av några återkopplingsmekanismer!
Massor av kol försvinner genom sedimentering liksom massor av kol tillkommer från vulkaner. Vad du har att förklara är varför dessa är så väldigt väl i balans.
Så då håller du med om att bilden är graverande. Så intressant. Här hittar du källan:
http://www.kin152.org/climatologie/CO2.pdf
Ooops, det är visst Beck som är författare

Jag behöver inte förklara någonting. Jag hela tiden hänvisat till kurvan på koldioxidhalt som geologerna har tagit fram och som visar att kol försvinner ur systemet de senaste 140 miljoner åren. Du får förklara varför du inte tror att det är så eller varför den trenden numera skulle vara bruten.
Kurvan som brukar redovisas är tydligen utjämnad med femårsmedelvärden.
Jag vet inte varför det var så stora fluktuationer, men att bara avfärda mätdatan går inte.
Kurvan ansluter rätt fint till mätvärderna från Mauna Loa och mätvärderna är framtagna med metoder med hög noggrannhet.
There are a lot of indications for this big variation:
• High density of data with broad geographic coverage:
• 41 series includes approx. 70 000 single data with highest density in peak area 1939-1942,
• Measuring stations are spread throughout middle- and northern Europe, USA, Atlantic ocean
Alaska, India and Antarctica. Continous rise since. 1925.
• Application of different accurate standard measuring systems with high accuracy of 2-3%
designed by Krogh, Schuftan, van Slyke, Haldane, Scholander.
• Measured by different, competent experts: Buch, Duerst, Kreutz, Scholander, Lockhart
• Verified conditions of measuring stations, no exceptional contamination by local CO2 sources e.g.
civilisation, war, soil degassing, volcanic emissions.