[quote=Oantastlig|58022040]
Citat:
Oj, många fel här på en gång.
Om något är signifikant eller inte har ingenting med effektstorleken att göra. Det är bara ett ord för att något är statistiskt skilt från något annat enligt ett givet kriterium. Gällande effektstorleken har jag redan sagt att den är så liten att den saknar praktiskt betydelse men nu spelar dock effektstorleken ingen som helst roll för diskussionen utan den handlar som bekant om att du hävdade att vänstern har högre snittintelligens än högern. Nu vet vi att du hade fel både när det gäller i USA och i Sverige. Det vi gjort efter det är ju att bara roat titta på när du trasslar in dig mer och mer = )
Du kämper verklgien hårt med att försöka dribbla bort bollen.
1) JA! din studie påvisar en sån liten skillnad så den saknar betydelse. Väldigt små skillander i olika former av reslutat brukar ofta räknas bort som liggandes i felmarginalen. Förnekar du detta?
2) din studie drar heller inte de slutsatser som DU gör kring den, nämligen att det handlar om snittintelligens… den drar enbart slutsatsen kring 2 poängs skillnad i
verbal intelligens i ett undermåligt verbalt test.
Och att testet inte är speciellt bra ett, erkänner studien.
sen är det DU som har påstått något kring snittintelligens (ett påstående som du för övrigt fortfarande inte visat källa på) mellan dessa båda politiska falanger, och som jag svarade på, inte jag.
(FB) Argument MOT kvinnors rösträtt
Citat:
Sedan har studietid ganska lite att göra med hur mycket man kan eller inte. Om utbildningstid var avgörande för att ex. vara produktiv eller innovativ hade företagsledare, styrelseledamöter etc. var PhD och professorer. Det som händer nu är att vi överutbildar människor och signalvärdet är ca 80 % av värdet av de flesta universitetsutbildningar. Många som läst en universitetsutbildning lär sig inte mer än vad man gjorde på gymnasiet tidigare. De flesta universitetsutbildningar är helt bortkastade. Över hälften av de som läser på universitetet idag har ändå inte den kognitiva förmågan att tillgodogöra sig den. Tro mig, eleverna blir bara sämre och sämre för varje år som går och vi måste sänka kraven för att de skall kunna gå igenom. Detta är dock ett helt annat ämne.
Nä just…att plugga något betyder ju inte alls att man lär sig något, nääää inte alls. Vi behöver egentligen inte skolor, universitet och sånt " vänstervridet" skit. Räcker fint med att vi bara sätter alla män med högeråsikter på alla maktpositioner i världen så blir det tipp-topp resultat gällande IQ och kunskap och "produktion". Jajamensan, detta är män av viss politiska åsikter födda med serru.
Är produktivitet som inte behöver vara korrelerat till kunskap, IQ, begåvning etc. Inte tvärtom.
Citat:
Nu vet vi båda två att ekonomi och politik, inte specialintressen, är det som är relevant för det vi diskuterar. De senaste studierna jag länkade till var från 2014 och skillnaden har inte minskat över tid. Dina invändningar är således felaktiga här också. Vad blir nästa bortförklaring?
Resten visar ju bara på att du lever i ett moralisk moras och helt saknar genomtänkta ståndpunkter.
Summerat: Du hade fel när du påstod att vänstern har högre intelligens än högern. Detta har vi dock redan konstaterat och såvida du inte har några studier på ett representativt underlag som visar något annat så kanske det är lämpligare att visa lite intellektuell hederlighet anpassa åsikterna efter faktaunderlaget?
Du pratade
allmänbildning, och detta begrepp betyder i princip kunna lite eller mycket om allt möjligt. En ekonomisk expert som enbart pysslar med ekonomi, statistik och nuffror behöver inte vara allmänbildad, hen är dock garanterat kunnig i sitt "fack". En arbetslös "slashas" som ägnar dagarna åt att konsumera nyheter, kultur, läsa, springa på kurser i näverslöjd, ha koll på precis allt och alla på sociala medier etc. kan vara avsevärt mer allmänbildad.
Om du vill allmänbilda dig lite så kan du ju starta med just begreppet :
allmänbildning
Jag har inte skrivit att vänstern är mer intelligent än högern. ( skulle aldrig komma med något så erbarmligt töntigt påsåtende, även om jag nu tror detta stämmer själv).
Jag har svarat på ditt påstående. Och jag har svarat med att dra upp de studier/ den forskning som finns i saken och som jag faktiskt tror på. Nämligen att många klassiska högeråsikter: social konservatism, religiös konservatism ( samma sak i stort), rasism, homofobi, sexism, främlingsskräck, förändringsskräck etc. etc. är åsikter som klart är korrelerat till lägre IQ. OCH!!!! dessa grupper finns i avsevärt högre grad och häckar på höger sida av den politiska skalan än den vänstra. Faktum är att den västra sida ofta lyser med frånvaron av detta.
Detta är ett ganska stor anledning misstänka att den sammanlagda intelligensen på högersidan är lite lägre än den på vänstersidan, eftersom dessa grupper faktiskt är rätt stora i världen. Vi pratar liksom inte om någon liten extrem falang nånstans.
Jag delar upp den politiska skalan i väster, mitten och höger. I fråga om IQ skulle jag våga mig drista på en gissning att de högsta IQ poängen frodas mest nånstans mellan vänster-mitten dvs socialliberaler.
Jag inbillar mig dock inte att detta finns faktiska bevis för. Tror inte vettiga forskare lägger ner energi på sånt trams.
Rösträtt handlar heller inte om IQ-poäng. Det handlar om representation och samhörighet.