Vet att tråden är lite gammal nu men måste bara säga att det kändes skönt att läsa igenom den. Har nyss varit på ett släktkalas och fått många kommentarer och blickar efter att frågan om barn kommit upp för miljonte gången. Jag kommer aldrig att skaffa barn, både för att jag inte har någon längtan efter barn och för att jag har gener som jag inte vill föra vidare. Detta är något som mina släktingar bara inte förstår. De tycker att jag är barnslig och även elak mot min mamma som vägrar ge henne barnbarn.
Det är alltså ett av deras största argument, att mamma ska få barnbarn. Det är väl inte därför man skaffar barn? Tillslut låtsades jag erkänna att jag inte kan få barn vilket resulterade i en pinsam tystnad innan de bytte ämne. Men ska jag verkligen behöva ljuga om en sådan sak?
Adoption är en grej som kommer upp ibland när de får redan på att jag inte vill skaffa barn på grund av mina gener. Jag har en ledsjukdom som gör att jag ibland mår hur bra som helst och ibland vill jag bara lägga mig på soffan när jag kommer hem på grund av värk. Jag försöker få folk att fatta att jag inte kan ta hand om ett barn om jag inte kan lyfta det och annat som ett barn behöver på grund av mina leder. Denna värk vill jag givetvis inte föra vidare till någon heller. Argumentet jag får då är "men du kan ju adoptera". Ja just det för ett adopterat barn behöver man ju inte ta hand om
Jag vet att många tror att jag kommer att ändra mig och vilja ha barn när övriga pusselbitar i livet fallit på plats som de säger. Och det är möjligt att jag kanske gör det men jag tror inte det. Jag är 28 nu, har jobb och bostadsrätt. Flertalet pusselbitar är alltså redan på plats (visserligen saknas den kanske största; en man).
Min bästa vän fick barn för ca 1 år sedan och jag var lite rädd att det skulle sparka igång den berömda biologiska klockan men det gjorde det inte. Hennes unge är jättesöt och jag gillar honom men jag vill fortfarande inte ha en egen. Det är jätteskönt att kunna sitta och leka lite och sedan lämna tillbaka när lillen börjar lukta illa och det är dags att byta.
Jag trodde det skulle vara lätt att träffa en kille som inte ville ha barn men det var mycket svårare än jag trodde. Jag har ändå varit på datingsiter där man specifikt fyller i om man vill ha barn eller inte och ändå blir jag kontaktad av killar som fyllt i att de absolut vill ha barn. Jag vill heller inte träffa en kille som redan har barn sedan tidigare, det verkar alldeles för komplicerat på flera sätt.
Dessutom är det ju inte som om mänsklighetens överlevnad hänger på om jag fortplantar mig eller inte
Nu blev det långt men efter ett oerhört frustrerande släktkalas behövde jag skriva av mig lite