2015-07-08, 19:11
Medlem
Hej alla!

Har lite bråttom för tillfället, men kan dela med mig lite av mina erfarenheter.

Dutasteride är beviseligen den effektivaste alfareduktasen, eftersom den blockerar åtminstone två av de olika varianterna, men såsom någon påpekade är den också den som orsakar mest biverkningar. Här är en bra artikel: http://www.bernsteinmedical.com/resources/hair-restoration-papers/dutasteride-vs-finasteride/

Det kan vara att läkaren inte går med på att skriva ut dutasteride pga biverkningarna, särskilt för unga människor, eftersom DHT är ett viktigt hormon för den manliga utvecklingen. En vanlig bieffekt av minskad DHT (orsakad av både dutasteride och finasteride) är att övrig kroppsbehåring minskar (t.ex. skägg, hår på benen).

Min läkare skrev ut dutasteride åt mig, eftersom jag tyckte att efter tio år på finasteride började hårfästet stiga igen. Planen var nu att ta ett piller avodart(duta)0,5 i veckan och resten av dagarna finasteride, litet som en cocktail. Eftersom jag visste om de möjliga biverkningarna, gjorde jag ett test - jag skapade nämligen en excel-tabell där jag höll reda på hur mycket hår jag tappade. Jag var noga med att utföra proceduren på samma sätt varje kväll, dvs efter duschen lät jag håret torka av sig själv och sedan rufsade jag håret så mycket jag kunde ovanför ett A4-papper i tio sekunder. Efteråt räknade jag hårstråna som lämnade kvar på pappret. I några månader (utan att ännu ta dutasteride) märkte jag att hårstråna som lämnade kvar på papret blev smått mera med tiden. Sedan började jag byta ut ett piller finasteride mot ett piller avodart en gång i veckan. Redan efter ca tre månade märkte jag började tappa mindre hår och att resultatet var markant.

Nu har jag ätit båda sorterna i ca ett halvår, men jag märker att jag har mindre hår på smalbenen (de blir kala) och att skägget växer inte riktigt lika mycket/grovt som förr (stråna är smalare/mjukare). Tråkigt då det är på modet att vara skäggig för tillfället . Hursomhelst, tycker att mina resultat i bänkpress har börjat gå neråt fast jag tränar lika ofta som förr (ca 1.5 till 2 ggr i veckan) och detta har oroat mig så mycket att jag tänkte ta en paus med dutasteride. Några sexuella biverkningar har jag dock inte märkt av .

Vi borde starta en stor tråd där alla gör på samma sätt, dvs utför en viss procedur för att se hur mycket hår som lossnar och jämföra hur det ändras då man tar nya piller/avslutar nåt piller.
Citera
2016-07-23, 20:31
Medlem
finns det någon som testat Provexin? var reklam för det på svensk tv igår (5an tror jag) vilket knappast tillhör vanligheterna.
Citera
2016-07-25, 12:38
Medlem
Man måste duscha kallt på hårrötter att behålla håret. Hårstrå är död vävnad!
Det är hårrötter som släpper loss. Bero på att blodet blir för varmt...

KALLT blod och hud, fett och rötter klämmer och hålla kvar hårstrå!
Citera
2016-07-30, 12:07
Medlem
Kirurger har funnit att tunnhåriga inte har sämre blodcirkulation i skalpen än tjockhåriga. Så det här med massage och liniment för att förbättra blodcirkulationen till hårrötterna kommer nog inte att fungera. Inte i det långa loppet.
Jag har i flera år studerat ämnet. Jag är tunnhårig men inte flintskallig. Jag har alltid haft tunna hårstrån och jag förutsätter då att hårrötterna är klena. Vissa i min släkt är flintiga....och vi är ljushåriga från början. Jag tror på att känslighet mot DHT gör att hårroten blir inaktiv men den dör inte. Därför försöker jag påverka DHT genom att ta Saw Palmetto. Ibland äter jag pumpakärnor. Time to time försöker jag dricka nässelvatten. Jag äter mycket bär och frukt.

En stor och fet köttdiet försämrar läget. Men jag äter ändå ganska mycket kött. En sak till, jag har försökt att begränsa DHT verkningar i skalpen genom att stryka på mycket starkt kaffe i hårbotten men det gav ingen effekt alls. Rena bluffen. Jag tror inte alls på Provexin och jag tror inte heller på kallvattenbehandlingar.

Min kamp mot flintskallighet är rätt framgångsrik, men jag önskade jag hade tjockare hår. Olika oljor kan mjuka upp huden så att hårstrået lättare växer fram.
Citera
2016-08-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.-zZZZ
Man måste duscha kallt på hårrötter att behålla håret. Hårstrå är död vävnad!
Det är hårrötter som släpper loss. Bero på att blodet blir för varmt...

KALLT blod och hud, fett och rötter klämmer och hålla kvar hårstrå!
Det var det mest korkade jag har läst..Er du vårt nya svenskaleraret?
Citera
2016-08-01, 00:51
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kirurger har funnit att tunnhåriga inte har sämre blodcirkulation i skalpen än tjockhåriga. Så det här med massage och liniment för att förbättra blodcirkulationen till hårrötterna kommer nog inte att fungera. Inte i det långa loppet.
Jag har i flera år studerat ämnet. Jag är tunnhårig men inte flintskallig. Jag har alltid haft tunna hårstrån och jag förutsätter då att hårrötterna är klena. Vissa i min släkt är flintiga....och vi är ljushåriga från början. Jag tror på att känslighet mot DHT gör att hårroten blir inaktiv men den dör inte. Därför försöker jag påverka DHT genom att ta Saw Palmetto. Ibland äter jag pumpakärnor. Time to time försöker jag dricka nässelvatten. Jag äter mycket bär och frukt.
Saw palmetto har inga som helst bevisade effekter på hårväxt. Det är dessutom bevisat att det inte har någon effekt på BPH pga att det inte hämmar DHT. Och eftersom det inte hämmar DHT så har det heller ingen effekt på manligt håravfall: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa053085
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-08-01 kl. 01:00.
Citera
2016-08-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Saw palmetto har inga som helst bevisade effekter på hårväxt. Det är dessutom bevisat att det inte har någon effekt på BPH pga att det inte hämmar DHT. Och eftersom det inte hämmar DHT så har det heller ingen effekt på manligt håravfall: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa053085

Du fortsätter med dina så kallade kliniska prövade utfall.
En perfekt marionett i sin lilla säkra bubbla, som förlitar sig totalt på industrin utan minsta objektivitet.

https://ethicalnag.org/2009/11/09/nejm-editor/

Om du bemödar dig att att granska vidare på din länk, och konstigt nog supporterar Merck deras utfall.

The saw palmetto extract we used also had characteristics similar to those of other commonly used products in the United States. A reference laboratory that provides Web-based information tested the majority of saw palmetto products available in the United States and found that 17 of 22 tested products had fatty acid levels of 85 to 95 percent and sterol levels of more than 0.2 percent.39 The saw palmetto extract in our study had the same range of values for these ingredients and is therefore similar to the majority of currently available products. In summary, we found that 160 mg of saw palmetto given twice daily for one year does not improve lower urinary tract symptoms caused by benign prostatic hyperplasia.
Supported by a grant (1 RO1 DK56199-01, to Dr. Avins) from the National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases and by a grant (1 K08 ATO1338-01, to Dr. Bent) from the National Center for Complementary and Alternative Medicine.
Dr. Kane reports having received consulting fees from both American Medical Systems and Intuitive Surgical, and having received lecture fees from Merck and TAP. Dr. Shinohara reports having received lecture fees from GlaxoSmithKline and Pfizer. Dr. Avins reports receiving grant support from Merck. No other potential conflict of interest relevant to this article was reported.
We are indebted to the study team — Drs. Suzanne Staccone and Evelyn Badua, Amy Padula, Bertina Lee, and Arleen Sakamoto — as well as to Drs. Henry Leung (research pharmacy) and Howard Leong (laboratory sciences) for providing outstanding clinical care; and to Dr. Joseph Presti for his help in the initial planning of the study.
Senast redigerad av Gary-loomis 2016-08-01 kl. 12:58.
Citera
2016-08-01, 13:14
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Du fortsätter med dina så kallade kliniska prövade utfall.
En perfekt marionett i sin lilla säkra bubbla, som förlitar sig totalt på industrin utan minsta objektivitet.

https://ethicalnag.org/2009/11/09/nejm-editor/

Om du bemödar dig att att granska vidare på din länk, och konstigt nog supporterar Merck deras utfall.

The saw palmetto extract we used also had characteristics similar to those of other commonly used products in the United States. A reference laboratory that provides Web-based information tested the majority of saw palmetto products available in the United States and found that 17 of 22 tested products had fatty acid levels of 85 to 95 percent and sterol levels of more than 0.2 percent.39 The saw palmetto extract in our study had the same range of values for these ingredients and is therefore similar to the majority of currently available products. In summary, we found that 160 mg of saw palmetto given twice daily for one year does not improve lower urinary tract symptoms caused by benign prostatic hyperplasia.
Supported by a grant (1 RO1 DK56199-01, to Dr. Avins) from the National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases and by a grant (1 K08 ATO1338-01, to Dr. Bent) from the National Center for Complementary and Alternative Medicine.
Dr. Kane reports having received consulting fees from both American Medical Systems and Intuitive Surgical, and having received lecture fees from Merck and TAP. Dr. Shinohara reports having received lecture fees from GlaxoSmithKline and Pfizer. Dr. Avins reports receiving grant support from Merck. No other potential conflict of interest relevant to this article was reported.
We are indebted to the study team — Drs. Suzanne Staccone and Evelyn Badua, Amy Padula, Bertina Lee, and Arleen Sakamoto — as well as to Drs. Henry Leung (research pharmacy) and Howard Leong (laboratory sciences) for providing outstanding clinical care; and to Dr. Joseph Presti for his help in the initial planning of the study.
Din länk och text motbevisar inte det jag skrev, du länkar en dubiös källa som egentligen endast säger att man ska vara försiktig vid bedömning av kliniska tester.

Eftersom du verkar gilla magi (sådant som inte kan förklaras är magi) så kommer här ett tips som funkar lika bra som din saw palmetto: smörj in huvudet med honung och sätt dig i en myrstack.

För övrigt är det lite lustigt tänk du har, om nu saw palmetto verkligen skull reducera DHT så varför skulle då ev bieffekter vara mindre frekventa än med finasteride?

Men det är klart, kliniska tester är tråkiga, det är ju roligare att tro på magi..
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-08-01 kl. 13:16.
Citera
2016-08-01, 13:40
Medlem
Citat:
Din länk och text motbevisar inte det jag skrev, du länkar en dubiös källa som egentligen endast säger att man ska vara försiktig vid bedömning av kliniska tester.

Eftersom du verkar gilla magi (sådant som inte kan förklaras är magi) så kommer här ett tips som funkar lika bra som din saw palmetto: smörj in huvudet med honung och sätt dig i en myrstack.

För övrigt är det lite lustigt tänk du har, om nu saw palmetto verkligen skull reducera DHT så varför skulle då ev bieffekter vara mindre frekventa än med finasteride?

Men det är klart, kliniska tester är tråkiga, det är ju roligare att tro på magi..

Kliniska tester sponsrade av Merck som tillverkar den konstlade versionen finesteride.
Handlar snarare om att du inte vill förstå sammanhanget.
Får väl anta att du medicinerar dig för hår avfall din stackare, och förhoppningsvis inte fått några biverkningar än så länge.

Använder inte saw palmetto förresten, och när nämnde jag att saw palmetto reducerar DHT?
Väldigt fyndigt svar med myrstacken dock vilket bevisar mycket, och hur var det nu lol eller ska jag använda en smiley nu?
Citera
2016-08-01, 14:00
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kliniska tester sponsrade av Merck som tillverkar den konstlade versionen finesteride.
Handlar snarare om att du inte vill förstå sammanhanget.
Får väl anta att du medicinerar dig för hår avfall din stackare, och förhoppningsvis inte fått några biverkningar än så länge.

Använder inte saw palmetto förresten, och när nämnde jag att saw palmetto reducerar DHT?
Väldigt fyndigt svar med myrstacken dock vilket bevisar mycket, och hur var det nu lol eller ska jag använda en smiley nu?
Vänligen förklara hur saw palmetto är verksamt mot manligt håravfall. Inte med någon länk och inte med något copy+paste. Förklara helt enkelt vilket det verksamma ämnet är och hur det hindrar håravfallet.
Citera
2016-08-01, 14:28
Medlem
Citat:
Vänligen förklara hur saw palmetto är verksamt mot manligt håravfall. Inte med någon länk och inte med något copy+paste. Förklara helt enkelt vilket det verksamma ämnet är och hur det hindrar håravfallet.

Vad är det du inte förstår?
Jag bryr mig inte angående deras inverkan på håravfall, då medicinering och piller överlag har en minimal påverkan på hår, och snarare ett hån mot folk i tron att det handlar om att bota.

Du länkar själv till en sponsrad studie av bolagen som var poängen, och min länk var bara ett bevis hur korrupt det är.
Har min "medicinering" framför näsan, men den kommer aldrig vara godkänd av uppenbara skäl.
Citera
2016-08-01, 18:48
Medlem
Men för tusan..är Ni alldeles PK här?.... ....Det finns visst studier på att Saw Palmetto fungerar, antingen minskar det DHT eller så balanserar det DHT. Jag har läst studier om det men kan inte just nu plocka fram det.

Det lindrar prostataförstoring och det ger håret en chans. 300 mg a day är för lite. Man bör komma upp i två kapslar ren Saw Palmetto. 600 mg för att få effekt.

Som med alla naturmedel skall man vara försiktig för man vet inte exakt alla (bi)verkningarna.

Mitt håravfall har i alla fall stannat av och jag tycker också att håret blivit mörkare, jag tolkar den mörkare tonen som att vissa hårstrån har blivit tjockare. Dessutom har jag idag mer vellushår än för två år sedan.

Läkemedel funkar inte eftersom när man slutar med dom, återgår man långsamt till exakt samma problem.

Var inte så förbannat PK här... ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in