Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-30, 02:05
  #205
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Hej jag tänkte nyss prova på o söka på mitt namn, och då kom det upp på lexbase?

Hur är det möjligt?

Jag har aldrig varit dömd för något


Allt är inte exakt, jag vet folk som suttit och blivit fälld som inte finns där.

Jag finns inte heller där... vilket jag borde om sidan var pricksäker.
Citera
2016-07-30, 02:34
  #206
Moderator
Nospheratus avatar
Lexbase drivs ju i privat regi och har ingen direktkontakt med någon myndighets databas med brottsregister. Exakt hur de underhåller Lexbase vet jag inte, men det måste rimligtvis vara någonting i stil med att de manuellt begär ut domar som de sedan knackar in för hand. Jag antar alltså att någon sommarjobbare får sitta och gå igenom listor på rättegångar och begära ut domar dagarna i ända. Och när de sedan läser domarna och manuellt ska kolla personuppgifter på gärningsmännen på ratsit så kan nog allt möjligt gå fel.

En person i Umeå som blivit fälld för rattfylleri blir av misstag förväxlad med en person i Malmö med samma namn som aldrig blivit dömd för någonting. Personer med liknande efternamn blir förväxlade, t ex Andersson med två s och Anderson med ett s. Man hittar ingen folkbokföringsadress eller tvärtom flera stycken olika adresser under senaste året på en gärningsman, och skiter i att lägga in namnet eftersom man inte vet vilken ort som gäller. Målsägande och gärningsman förväxlas så att målsägande hamnar som gärningsman. Eller rent slarv där random person som TS olyckligtvis råkar hamna i registret av ren otur.

Det här är som sagt rena gissningar från min sida. De kanske har en mer sofistikerad metod än så, men jag ser inte framför mig hur de skulle kunna göra på något annat sätt egentligen.
Citera
2016-07-30, 03:01
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Lexbase drivs ju i privat regi och har ingen direktkontakt med någon myndighets databas med brottsregister. Exakt hur de underhåller Lexbase vet jag inte, men det måste rimligtvis vara någonting i stil med att de manuellt begär ut domar som de sedan knackar in för hand. Jag antar alltså att någon sommarjobbare får sitta och gå igenom listor på rättegångar och begära ut domar dagarna i ända. Och när de sedan läser domarna och manuellt ska kolla personuppgifter på gärningsmännen på ratsit så kan nog allt möjligt gå fel.

En person i Umeå som blivit fälld för rattfylleri blir av misstag förväxlad med en person i Malmö med samma namn som aldrig blivit dömd för någonting. Personer med liknande efternamn blir förväxlade, t ex Andersson med två s och Anderson med ett s. Man hittar ingen folkbokföringsadress eller tvärtom flera stycken olika adresser under senaste året på en gärningsman, och skiter i att lägga in namnet eftersom man inte vet vilken ort som gäller. Målsägande och gärningsman förväxlas så att målsägande hamnar som gärningsman. Eller rent slarv där random person som TS olyckligtvis råkar hamna i registret av ren otur.

Det här är som sagt rena gissningar från min sida. De kanske har en mer sofistikerad metod än så, men jag ser inte framför mig hur de skulle kunna göra på något annat sätt egentligen.



Men mitt namn finns det ingen annan i hela sverige som heter, för jag är född i dubbelnamn och har 2 efternamn. Jag har bara suttit i fyllecell en gång och sedan snattat en tändare för 10 kr som jag åkte fast för. Men kan det vara för mina politiska inslag på flashback kanske? De ser mig som ett hot på grund av min information som jag innehar?

Kan inte exakt se vad jag är dömd för på sidan då jag inte är medlem och betalar

Men kan det stå typ: fiende till kommunismen? (fiende till staten)
Citera
2016-07-30, 03:09
  #208
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Men mitt namn finns det ingen annan i hela sverige som heter, för jag är född i dubbelnamn och har 2 efternamn. Jag har bara suttit i fyllecell en gång och sedan snattat en tändare för 10 kr som jag åkte fast för. Men kan det vara för mina politiska inslag på flashback kanske? De ser mig som ett hot på grund av min information som jag innehar?

Kan inte exakt se vad jag är dömd för på sidan då jag inte är medlem och betalar

Men kan det stå typ: fiende till kommunismen? (fiende till staten)
Nej det kan det naturligtvis inte stå. Det är inget brott och du är heller inte dömd för det. Det är då givetvis snatteriet du är dömd för som du är listad för.
Citera
2016-07-30, 03:22
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Nej det kan det naturligtvis inte stå. Det är inget brott och du är heller inte dömd för det. Det är då givetvis snatteriet du är dömd för som du är listad för.

Är du säker?


För jag var 18 när det hände och min kompanjon var 17. Han åkte dit och fick prata med socialen och böta en liten slant. Jag fick ingenting alls. Sedan åkte jag in i fyllecell om när jag var 22 tror jag, eller det kan ha varit när jag var 23.

Men på lexbase står det iallafall mitt namn och (23) efteråt. Idag är jag 24

Men så du menar att någon privat åttagare skulle betalat pengar för o se om jag varit i fyllecell?
Citera
2016-07-30, 03:32
  #210
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Är du säker?


För jag var 18 när det hände och min kompanjon var 17. Han åkte dit och fick prata med socialen och böta en liten slant. Jag fick ingenting alls. Sedan åkte jag in i fyllecell om när jag var 22 tror jag, eller det kan ha varit när jag var 23.

Men på lexbase står det iallafall mitt namn och (23) efteråt. Idag är jag 24

Men så du menar att någon privat åttagare skulle betalat pengar för o se om jag varit i fyllecell?
Att hamna i fyllecell är inget straff så det kan inte röra sig om det. Sen får du nog ta och bestämma dig, först sa du att du åkt fast för snatteri och nu menar du att det inte hände någonting. Om du inte blev dömd i en rättegång eller fick ett strafföreläggande (böter oftast) för snatteriet så kan det inte vara det som det rör sig om. Vad jag dock är helt tvärsäker på är att de inte listar personer som brottslingar för att de skrivit på flashback.
Citera
2016-07-30, 03:37
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Att hamna i fyllecell är inget straff så det kan inte röra sig om det. Sen får du nog ta och bestämma dig, först sa du att du åkt fast för snatteri och nu menar du att det inte hände någonting. Om du inte blev dömd i en rättegång eller fick ett strafföreläggande (böter oftast) för snatteriet så kan det inte vara det som det rör sig om. Vad jag dock är helt tvärsäker på är att de inte listar personer som brottslingar för att de skrivit på flashback.

När jag var 18 år gammal så åkte jag och en 17-åring fast för snatteri av ett paket 10-kr:s tändare

Min polare gav upp oss. Han åkte ditt då han inte var myndig han fick tala lite med socialen och så tror jag han fick betala en liten slant. Jag fick inget straff alls. polisen sa att det skulle komma ett brev till mig men något brev kom aldrig.

Sedan 4 år senare när jag var 22 eller om jag var 23 ( jag minns inte) så åkte jag fast för jag var för full och fick tillbringa natten på (Lagen om berusad person stället). Sedan blev jag släppt och efter det har jag varit helt prickfri, men man kommer väl inte med i lexbase för fyllecell? då skulle ju varenda svensson befinna sig på lexbase.
Citera
2016-07-30, 03:38
  #212
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Är du säker?


För jag var 18 när det hände och min kompanjon var 17. Han åkte dit och fick prata med socialen och böta en liten slant. Jag fick ingenting alls. Sedan åkte jag in i fyllecell om när jag var 22 tror jag, eller det kan ha varit när jag var 23.

Men på lexbase står det iallafall mitt namn och (23) efteråt. Idag är jag 24

Men så du menar att någon privat åttagare skulle betalat pengar för o se om jag varit i fyllecell?


Socialen har inget som ska visas offentligt (Inte när det gäller incidenter) Man kan få ut att vissa personer använt sig av socialtjänsten, men inte mycket mer vad jag förstår.

OM fyllecells vistelser syns så skulle nog kartan vara betydligt rödare
Citera
2016-07-30, 03:41
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Socialen har inget som ska visas offentligt (Inte när det gäller incidenter) Man kan få ut att vissa personer använt sig av socialtjänsten, men inte mycket mer vad jag förstår.

OM fyllecells vistelser syns så skulle nog kartan vara betydligt rödare

Jag har inte haft med socialmyndigheten att göra.

Jag har bara suttit i fyllecell när jag var 22 eller om jag var 23 och på lexbase så står det.

xxxxx-xxxxxx-xxxxx-xxxxx (23)

Ja enligt lag så har jag dubbelnamn och dubbel efternamn
Citera
2016-07-30, 04:35
  #214
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2016-07-30, 04:40
  #215
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag finns inte med, men dömdes 2014 för någorlunda allvarliga brott.

Tror inte Lexbase är seriöst...
Citera
2016-07-30, 04:42
  #216
Medlem
Trashtextats avatar
Ens ålder står ju bara. Jag är med men inte dömd för något. Har inte kollat upp varför men har varit i rättegång som målsägande och som åtalad, även om jag friades. Gillar inte att ligga ute på nätet med domarna men vad ska jag göra åt saken liksom.

Tycker idéer som Lexbase är ruttna sätt att sko sig på saker som handlar om att leva i ett öppet och demokratiskt samhälle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback