2016-07-29, 22:19
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Du känner heller inte till benämningen köttdjur, finns massor av sådan uppfödning i Sverige.

Ta reda på saker istället för att sprida en massa dynga.
Vad dynga? Hur stor tror du produktionen av köttdjur är i Sverige? Personalen i slakteributiken kan ju inte en svara på vilken ras köttet är. Och tror du verkligen att ryggbiffen för 99 kronor på ICA kommer från en köttras? Hallå, vilken sten bor du under?
Citera
2016-07-29, 22:21
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Vad dynga? Hur stor tror du produktionen av köttdjur är i Sverige? Personalen i slakteributiken kan ju inte en svara på vilken ras köttet är. Och tror du verkligen att ryggbiffen för 99 kronor på ICA kommer från en köttras? Hallå, vilken sten bor du under?

Är du så dj-a korkad att du köper ryggbiff för 99:- på ICA och tror det är svenskt nötkött,,,,

I rest my case.
Citera
2016-07-29, 22:23
Medlem
Citat:
Och TS har rest runt i Världen och ätit på restauranger.
Jag har fri tillgång till nyslaktat oxkött från köttdjur och det är precis lika bra som någon annanstans i Världen.
Grattis, själv har jag inte den tillgången och inga andra jag känner heller, men det skall finnas special affärer har jag hört men då med rejält högre priser.
Citera
2016-07-29, 22:26
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Är du så dj-a korkad att du köper ryggbiff för 99:- på ICA och tror det är svenskt nötkött,,,,

I rest my case.
Står det så? Dumfan.
Citera
2016-07-29, 22:38
Medlem
BigBusinesss avatar
Kan det vara att TS jämför kött han äter på resturanger utomlands med kött TS lagar till själv i Sverige?

TS kanske borde uppdatera sina kökskunskaper i stället för att dra lite för snabba slutsatser?

Men well... Man hittar nog skabbigt kött i alla länder. Godast kött får man från gräsbetande kor av raser avlade för kött. I sverige kan inte kossorna beta utomhus året runt, vilket drar ner kvalien. Vi har även hafr nån sorts fettakräck som gör att man skurit bort och ratat de smakgivande fettrika delarna. Detta verkar dock försvinna mer o mer då det numera går att hitta riktigt fina fettsprängda entrecotbitar i kyldisken nuförtiden.

Det går att trixa med elektrisk och kemisk mörning. Det går att grejsa med genmanipulation, stereoider, antibiotik och svält (Belgiskt vitt kalvkött). Men inget slår gräsbetande frigående kossor - RÄTT TILLAGAT!
Citera
2016-07-29, 23:30
Medlem
Sightnesss avatar
Är det inte så enkelt att TS betalat 150SEK för en god köttbit på en restaurang i Argentina, och sedan förväntar sig samma köttkvalitet på "Roffes rövhak" i Rotebro, som serverar "Oxfiléplanka med stor stark" för 150kr?

TS, om så inte är fallet kan du väl berätta hos vilken svensk chark eller restaurang du serverats dåligt nötkött.
Citera
2016-07-29, 23:34
Medlem
TheGamers avatar
Smaken kan jag inte ta ställning till, men vad loggan "svenskt kött" innebär är långt mer än smak, det är en frågan om djurets livskvalité samt vad de får stoppa i djuret. D.v.s, här får du inte stoppa i slumpmässiga tabletter och antibiotika, och sedan sälja, som jag vet är t.ex väldigt vanligt i Argentina. Jag tackar starkt nej till argentinskt kött, just för risken att bygga upp resistens.

I Tyskland minns jag för några år sedan det var diskussion just om detta, att många fick i sig dessa mediciner via maten och i många fall gjorde att t.ex antibiotika inte hjälpte när det väl behövdes.

Sedan är det viktigt med livskvalitén för djuren. T.ex är det lag på att kvigor, kor och kalvar ska vara ute minst 90 dagar om året, om inte speciell anledning finns. Tjurar är undantag, p.g.a deras bråkiga natur. För varje grisplats i Sverige, får du in 1,3 danska grisar per svenskt bås - vilket ger de större utrymme i ladugården.

Vad jag inte begriper är att så många finner det viktigt med svensk djurhållning, att den ska följa strikta regler, men när det kommer till kritan vill de inte betala för den, men det är väl inget nytt under solen i å för sig..
Citera
2016-07-29, 23:34
Medlem
Citat:

I rest my case.
I de flesta länder kan man köpa bra kött i vanliga butiker, relativt billigt. Men inte i Sverige. Idiot (förutsätter jag).

Jag undviker, som regel, svenskt kött, om jag inte befinner mig i en av landets få kända kötthandlare. Då är det självklart väldigt dyrt, men skillnaden är enorm.
Citera
2016-07-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Köttet vi äter består av sinade mjölkkor. Kan inte tänka mig att det skulle kunna vara friska ungdjur 1-2 år. Påminner mer om en gammal senig tant som ammat 15 barn och är i 70-årsåldern. Köttsaften är obefintlig, den söta goda köttsaften

Godaste är mjölkkor som kalvat och gärna har 5-10 år på nacken, och uppfetade i slutet, sådant kött går för omkr 800kr/kilo.
Citera
2016-07-29, 23:41
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Detta är något som tyvärr är svårt för Svensson att begripa. Det "svenska köttet" kommer från kor som avlats för mjölkproduktion. Köttet smakar därefter, särskilt när det är en 10-20 år gammal ko som slutat vara lönsam = det som lägger i kyldisken. I USA och Sydamerika äter man enbart kött från boskap som avlats för att vara god att äta, inte mjölka väl. Svensken är lättlurad.

Något av det bästa köttet som finns på denna jord, är just kött från gammla mjölkkor, som fått beta ute. För något år sen så åt jag på fäviken och hade turen att bli serverad biff från en pensionerad mjölkko, det var utan tvekan det bästa kött som man kan frambringa. Ni som pratar om köttdjur och usa är bättre, ni är antagligen från stockholm och inte har tillgång till någon gård i närheten. Det finns massor med bra kött i sverige.
Citera
2016-07-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Smaken kan jag inte ta ställning till, men vad loggan "svenskt kött" innebär är långt mer än smak, det är en frågan om djurets livskvalité samt vad de får stoppa i djuret. D.v.s, här får du inte stoppa i slumpmässiga tabletter och antibiotika, och sedan sälja, som jag vet är t.ex väldigt vanligt i Argentina. Jag tackar starkt nej till argentinskt kött, just för risken att bygga upp resistens.

I Tyskland minns jag för några år sedan det var diskussion just om detta, att många fick i sig dessa mediciner via maten och i många fall gjorde att t.ex antibiotika inte hjälpte när det väl behövdes.

Sedan är det viktigt med livskvalitén för djuren. T.ex är det lag på att kvigor, kor och kalvar ska vara ute minst 90 dagar om året, om inte speciell anledning finns. Tjurar är undantag, p.g.a deras bråkiga natur. För varje grisplats i Sverige, får du in 1,3 danska grisar per svenskt bås - vilket ger de större utrymme i ladugården.

Vad jag inte begriper är att så många finner det viktigt med svensk djurhållning, att den ska följa strikta regler, men när det kommer till kritan vill de inte betala för den, men det är väl inget nytt under solen i å för sig..

Kom ihåg att båsarna är faktiskt per 16 grisar, så varje gris får istället samma utrymme som danska, men man lämnar 4 st tomma. Byråkrati.
Senast redigerad av Fosterdiagnos 2016-07-29 kl. 23:46.
Citera
2016-07-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Något av det bästa köttet som finns på denna jord, är just kött från gammla mjölkkor, som fått beta ute. För något år sen så åt jag på fäviken och hade turen att bli serverad biff från en pensionerad mjölkko, det var utan tvekan det bästa kött som man kan frambringa. Ni som pratar om köttdjur och usa är bättre, ni är antagligen från stockholm och inte har tillgång till någon gård i närheten. Det finns massor med bra kött i sverige.

Precis, tror däremot att där du får tag på detta är princip bara Stockholm i Sverige, så tvärtom, om du tror att mjölkkor är dåliga är du förmodligen från landet och ätit magra. Skillnaden på fäviken är att de har tagit en gammal mjölkko och fetat upp den rejält med korn/säde/gräs 6 månader innan slakt.

Det är i princip aldrig djur över 30 månader i Svenska charkdiskar, du ser om köttet är gammalt, det är bra mycket mörkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in