2016-07-29, 21:28
Medlem
xertions avatar
I Sverige är vi oerhört stolta över hur bra vi tar hand om våra djur och det är "SVENSKT KÖTT!" som gäller i nästan alla kök runt om i hela Sverige. Jag förnekar givetvis inte att Sverige har strikta regler om hur vi behandlar djur, och djur i Sverige har det rimligtvis bättre än i många andra länder, men varför är svenskt kött (framförallt nötkött) då så dåligt jämfört med annat internationellt kött?

Jag har rest mycket runt om i världen och ätit mycket kött ifrån många olika länder, och generellt sätt skulle jag påstå att USDA Prime & Choice, Australienskt kött och Argentinskt kött alla har en mycket bättre "snitt-upplevelse" än vad man får i Sverige med svenskt kött.

Vad beror det på? Om vi behandlar de svenska djuren så mycket bättre än vad man gör i exempelvis USA, Australien eller Argentina, borde inte vårt kött då även smaka bättre?

Eller beror det på att vi har en annan ko-ras i Sverige? Det är bara titta på marmoreringen av köttet i köttdisken i Supermarket i varje land för att se en enorm skillnad.
Citera
2016-07-29, 21:37
Medlem
De får beta godare saker i andra länder.
Lägg till steroider så blir det prima

Nu vet jag inte helt vad det hela beror på men sätter min slant på andra raser men mest foder och bete, väder och vind samt eventuellt steroider/mediciner.
Citera
2016-07-29, 21:46
Medlem
najass avatar
Jag har precis samma erfarenheter. Sydamerika, Afrika, Australien m.fl. har en betydligt högre normalstandard på kött. Jag tror det möjligen har att göra med fetthalten. Svensk kött upplever jag som så oerhört mycket torrare och smaklösare än varsomhelst i världen man är, och på de flesta andra ställen är köttet bättre marmorerat och därmed saftigare.

Jag kan ibland drömma tillbaka om det riktiga kött man fått i t.ex Brasilien eller Zimbabwe...

Jävla tragiskt att det förmodligen finns en drös Svenskar som aldrig fått uppleva riktigt gott kött.
Citera
2016-07-29, 21:48
Medlem
NorthPorts avatar
Korna står inomhus en stor del av året, sa någon till mig en gång att det berodde på.
Citera
2016-07-29, 21:51
Medlem
Köttet vi äter består av sinade mjölkkor. Kan inte tänka mig att det skulle kunna vara friska ungdjur 1-2 år. Påminner mer om en gammal senig tant som ammat 15 barn och är i 70-årsåldern. Köttsaften är obefintlig, den söta goda köttsaften
Citera
2016-07-29, 21:54
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Köttet vi äter består av sinade mjölkkor. Kan inte tänka mig att det skulle kunna vara friska ungdjur 1-2 år. Påminner mer om en gammal senig tant som ammat 15 barn och är i 70-årsåldern. Köttsaften är obefintlig, den söta goda köttsaften

Du känner tydligen inte till benämningen köttdjur?
Citera
2016-07-29, 21:56
Medlem
Pfaltzs avatar
Detta är något som tyvärr är svårt för Svensson att begripa. Det "svenska köttet" kommer från kor som avlats för mjölkproduktion. Köttet smakar därefter, särskilt när det är en 10-20 år gammal ko som slutat vara lönsam = det som lägger i kyldisken. I USA och Sydamerika äter man enbart kött från boskap som avlats för att vara god att äta, inte mjölka väl. Svensken är lättlurad.
Citera
2016-07-29, 22:02
Medlem
FruStormuftis avatar
Smaken sitter definitivt i fettet, men det finns smakförstärkare att lägga till.
Tillagning är viktig, vilken del av kroppen man tar etc, men kossans ras borde också inverka på smaken. Eller?
Citera
2016-07-29, 22:04
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Detta är något som tyvärr är svårt för Svensson att begripa. Det "svenska köttet" kommer från kor som avlats för mjölkproduktion. Köttet smakar därefter, särskilt när det är en 10-20 år gammal ko som slutat vara lönsam = det som lägger i kyldisken. I USA och Sydamerika äter man enbart kött från boskap som avlats för att vara god att äta, inte mjölka väl. Svensken är lättlurad.

Ok, då fattar jag Tack.
Citera
2016-07-29, 22:05
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz

Du känner heller inte till benämningen köttdjur, finns massor av sådan uppfödning i Sverige.

Ta reda på saker istället för att sprida en massa dynga.
Citera
2016-07-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Du känner heller inte till benämningen köttdjur, finns massor av sådan uppfödning i Sverige.

Ta reda på saker istället för att sprida en massa dynga.

Köttdjur går på export och säljs till restauranger.
Citera
2016-07-29, 22:15
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Köttdjur går på export och säljs till restauranger.

Och TS har rest runt i Världen och ätit på restauranger.
Jag har fri tillgång till nyslaktat oxkött från köttdjur och det är precis lika bra som någon annanstans i Världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in