2016-07-28, 19:59
Medlem
MrWins avatar
Jag arbetar som redovisningskonsult och en typ av kunder utgörs av kvinnor som driver något flumföretag som; manikyr, massage, fotvård, psykisk terapi, spa och liknande. Det är sällan någon lönsamhet på verksamheten utan hon försörjs av sambon.

Det är däremot betydligt mera ovanligt att någon man driver ett flumföretag och försörjs av sambon.

Om en manlig företagare går i konkurs så begär ofta kvinnan skilsmässa.
Om en kvinnlig företagare går i konkurs så blir det inte skilsmässa.

Är kvinnor bara ute efter att utnyttja mannen ekonomiskt?

Det har genom årtusenden varit så att mannen försörjer familjen. Under de senast 50 åren har man och kvinna blivit jämställda och båda förvärvsarbetar vanligen. Men när det gäller företagande finns gamla strukturer kvar.
Citera
2016-07-28, 20:09
Medlem
bithaxs avatar
Jo, det finns belägg för hypergami även i dagens sverige.
Feminismen har fört med sig att kvinnor blivit av med en massa olika nackdelar som tidigare fanns för det kvinnliga könet. Det privilegier man haft sedan tidigare som skulle kompensera för dessa nackdelar har man också kvar i viss mån.

Det gör att det i dag är betydligt mer fördelaktigt att vara kvinna än att vara man.

Det är okej att hålla på med flum. Ingen förväntar sig att en kvinna skall bidra med något. Det är snarare en bonus om hon gör det. Får hon inte det hon vill ha av dig finns det alltid en annan man .
Senast redigerad av bithax 2016-07-28 kl. 20:15.
Citera
2016-07-28, 20:27
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Jag arbetar som redovisningskonsult och en typ av kunder utgörs av kvinnor som driver något flumföretag som; manikyr, massage, fotvård, psykisk terapi, spa och liknande. Det är sällan någon lönsamhet på verksamheten utan hon försörjs av sambon.

Det är däremot betydligt mera ovanligt att någon man driver ett flumföretag och försörjs av sambon.

Om en manlig företagare går i konkurs så begär ofta kvinnan skilsmässa.
Om en kvinnlig företagare går i konkurs så blir det inte skilsmässa.

Det har genom årtusenden varit så att mannen försörjer familjen. Under de senast 50 åren har man och kvinna blivit jämställda och båda förvärvsarbetar vanligen. Men när det gäller företagande finns gamla strukturer kvar.

Orsaken är att det är fult att vara hemmafru i dagens Sverige. Så för att paret inte ska begå socialt självmord så måste de göra så här.
Citera
2016-07-28, 20:30
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Orsaken är att det är fult att vara hemmafru i dagens Sverige. Så för att paret inte ska begå socialt självmord så måste de göra så här.
Visst, det låter ju bättre att kvinnan har ett företag. I själva verket så har mannen en hemmafru med en hobby.
Citera
2016-07-28, 20:34
Medlem
glimmandes avatar
Ser inga problem med det här.

Män drar in pengar till familjen, vilket i sin tur leder till att kvinnan får frihet att jobba med hobbyverksamhet, kultur och wellness-företag. Så länge som båda i familjen trivs med upplägget så finns inga nackdelar.

Att sådant här nästan alltid bygger på att mannen drar in pengar för att subventionera kvinnan beror på att det är det upplägget som både män och kvinnor trivs med. Det omvända förhållandet verkar vara en relationsdödare av rang.
Citera
2016-07-28, 20:36
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Du låter nog någon konstig upprördhet fördärva logiken. De bolag du tar upp, där jag nog skulle räkna in en hel del "coacher" och konsulteri, inte sällan inom "nya medier", genus och dylikt, är bolag där syftet inte är att tjäna pengar.

Tänk dig att jag köper en häst åt min fru. Tanken är inte då att hon ska vinna massa pengar och att vi ska tjäna pengar på detta. Nej, istället är det ett tidsfördriv som min fru uppskattar och som i jämförelse med att ha henne här hemma och drälla hela tiden är relativt billigt. Samma sak med dessa bolag du tar upp.

Jag har också egna bolag som inte har som huvudsyfte att tjäna pengar utan som jag har för att de är roliga eller ger mig insikter inom olika branscher och dylikt. Om något av dem går i konkurs gör egentligen varken till eller från, förutom att det är lite tråkigt en stund.

Om däremot mitt bolag som gör att jag klarar av att hantera mitt och mina fruntimmers uppehälle skulle gå i konken så skulle det bli problem på riktigt.

Det är förstås precis likadant med de bolag du redovisar för. Tidigare öppnade tanterna butiker och numera blir de coacher. Same same, different name.
Citera
2016-07-28, 20:59
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/2012-03-21/kvinnor-gar-mer-sallan-i-konkurs

män går oftare i konkurs än kvinnor och nej det beror inte bara på att män som grupp driver fler företag än kvinnor som grupp.

Och varför ska spa, manikyr, fotvård etc. ses på som "flum"???

men inte ex. olika former av sport och frilufsföretag med typisk manlig profil..
eller frisörer som rakar män etc.?

Obegripligt.
Citera
2016-07-28, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

män går oftare i konkurs än kvinnor och nej det beror inte bara på att män som grupp driver fler företag än kvinnor som grupp.

men inte ex. olika former av sport och frilufsföretag med typisk manlig profil..

Obegripligt.

Det beror på att män är mer villiga att ta risker, således misslyckas dom i högre grad, men dom lyckas samtidigt i högre grad.

Män är också företagare i mera lönsamma verksamheter som teknik, innovation och hantverk
Citera
2016-07-28, 21:09
Medlem
Rektangels avatar
Eller så är den yttre verksamheten till för tvätta pengar eller rent av prostitution...?
Citera
2016-07-28, 21:22
Medlem
MrWins avatar
Citat:

Obegripligt.
Numera tar jag mig inte an nya kunder som driver vad jag kallar flumföretag. Med det menar jag företag som sällan ger någon vinst att tala om. Oftast drivs dessa företag av kvinnor.

Det intressanta är varför kvinnor låter sig försörjas av män. Det händer nästan aldrig att män försörjs av kvinnor.

Är kvinnor bara ute efter att utnyttja mannen ekonomiskt? Är det inte bättre med ett jämställt samhälle?
Citera
2016-07-28, 21:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det beror på att män är mer villiga att ta risker, således misslyckas dom i högre grad, men dom lyckas samtidigt i högre grad.

Män är också företagare i mera lönsamma verksamheter som teknik, innovation och hantverk
Största orsaken finner du i TS, män tar ut lön i sina företag.
Det är inga problem att hålla ett företag rullande om du inte tar ut det.

Dock är det betydligt svårare att hålla ett förhållande/äktenskap rullande om inte mannen drar in några pengar. Det brukar skära sig rätt fort om det inte förändras rätt omgående imho.
Citera
2016-07-28, 21:39
Medlem
Nord88s avatar
Citat:

Obegripligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Från länken
– Vi tittade på aktie*bolag som omsatte mer än tio miljoner kronor och hade en eller fler kvinnor i sin styrelse. Därefter granskade vi konkursfrekvensen i bolagen.

De små flumföretagen som TS åsyftar omsätter knappast tio miljoner, så det är inte relevant i detta ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in