Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-28, 19:23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
I det fall att Trump faktiskt blir president så blir det minst sagt underhållande på ett skräckblandat sätt att se på när USA´s president gång på gång kläcker ur sig "sarkasmer" som mycket troligt kan ha direkt påverkan på säkerhetsläget inte bara i USA, utan i hela världen.

Mannen är helt gränslös och det är en jävla tur att USA´s konstitution är kanske den bäst lämpade dylika i världen att med sina checks and balances vara byggd för just den möjliga händelseutvecklingen att en för ämbetet uppenbart olämplig individ på något sätt ändå hamnar där, dvs vid den exekutiva makten.

Det är möjligt att många inte vet det, eller helt enkelt ignorerar det faktum att flera av de uttalanden som Trump hittills gjort under kampanjen med viss sannolikhet hade fått honom ställd inför riksrätt om han gjort dem som president.

Vi måste tänka på att Amerikaner är ett väldigt radikalt folk och sarkasm i politiken är ingen stor sak i USA.

I Sverige skulle det innebära halshuggning om en politiker var sarkastisk i en debatt, av korruptionen. Om Åkesson skulle börja skämta så skulle media slå hårt till.
2016-07-28, 19:29
Medlem
volvo 240s avatar
Jag var väldigt säker på utgången i förra riksdagsvalet, tippade alla partier bra utom V och Mp vilka jag överskattade, visste att det skulle bli brexit med de siffror det blev och känner väldigt starkt att Trump kommer ta hem det här valet ganska stort.

De måste hitta att Trump våldtagit 10åringar eller något för att han ska förlora. och så mkt mer skit kommer komma fram om CLinton att hon omöjligt kan stå pall.

Och hur kan man inte gilla en snubbe som förutom säger vettiga saker bor i en skyskrapa som bär hans namn.
2016-07-28, 19:31
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Fegt att kommentera i efterhand, så jag sticker ut hakan och säger att Trump kommer tappa i opinionsundersökningar pga uttalandet om Clintons mail och Ryssland. Får väl äta upp det om jag har fel, men jag känner inte igen USA längre om detta inte märks på siffrorna. Han kanske hämtar in det senare men det bör märkas i augusti i alla fall.

Fast Clintons svar om att hennes privata (påstått) obetydliga hackade mejl nu helt plötsligt är en "national security" gör att hon skjuter sig själv i foten. Igen.
2016-07-28, 19:34
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Fegt att kommentera i efterhand, så jag sticker ut hakan och säger att Trump kommer tappa i opinionsundersökningar pga uttalandet om Clintons mail och Ryssland. Får väl äta upp det om jag har fel, men jag känner inte igen USA längre om detta inte märks på siffrorna. Han kanske hämtar in det senare men det bör märkas i augusti i alla fall.

Du har fel om Clintons mail. Alla vill se vad Clinton glömmer inför folket.

Men däremot att be Ryssen hacka servrar för att komma åt mailen är bara spel från Trump. Han vet mycket väl att sånt där gör man inte. Men jag tror att Trump behöver Rysslands hjälp för att dra ned byxorna på Clinton.

Visst får han enorm kritik när han säger att han var sarkastisk. Men som han uttalar sig så verkar han vara beredd på detta.

Jag tror att Trump bara spelade korten på ett annat sätt.

Jag tror det inte kommer påverka så mycket då folk vill verkligen se om Clinton ljuger eller inte.
2016-07-28, 19:34
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Tramssiffror. Trump-snöbollen har inte ens börjat rulla. Han har redan tagit hem detta.
Sen har vi troligtvis en mycket stor Bradley-effekt när det gäller att uppge att man tänker rösta på Trump.

att media dessutom fick spatt när han sa att ryssarna kanske kan hitta alla Clintons raderade mail var ju uppenbart en jabb mot hela USAs etablissemang som direkt anklagade ryssarna för wikileaks publiceringar. Det förstår såklart medierna men väljer att börja gasta .
2016-07-28, 19:40
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vi måste tänka på att Amerikaner är ett väldigt radikalt folk och sarkasm i politiken är ingen stor sak i USA.

I partipolitiken och den parlamentariska debatten ja - tonläget är annorlunda i USA och det i sin tur är ett arv från hundratals år av Brittisk politisk tradition.

Men USA´s president kan inte, får inte, uttala sig obetänksamt och impulsivt om saker som mycket väl kan få omedelbara konsekvenser för säkerhetsläget och i efterhand sortera in uttalandena som sarkasm och vifta bort dem.

Det många glömmer är att den exekutiva makten i USA är militär. Det Presidenten säger är alltid viktigt, varje ord granskas, och generaler och amiraler agerar utan föregående debatt och i enlighet med den politiska viljan - precis som konstitutionen föreskriver.

I detta skiljer sig också den Amerikanska exekutiva makten tydligt från sin Brittiska föregångare.

Trump är gränslös som jag skrev tidigare. Han är farlig, potentiellt katastrofal i ordets verkliga mening och hans uttalanden är helt i linje med hans gränslösa, narcissistiska personlighet.
Senast redigerad av DaEzz 2016-07-28 kl. 19:43.
2016-07-28, 19:51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
I partipolitiken och den parlamentariska debatten ja - tonläget är annorlunda i USA och det i sin tur är ett arv från hundratals år av Brittisk politisk tradition.

Men USA´s president kan inte, får inte, uttala sig obetänksamt och impulsivt om saker som mycket väl kan få omedelbara konsekvenser för säkerhetsläget och i efterhand sortera in uttalandena som sarkasm och vifta bort dem.

Det många glömmer är att den exekutiva makten i USA är militär. Det Presidenten säger är alltid viktigt, varje ord granskas, och generaler och amiraler agerar utan föregående debatt och i enlighet med den politiska viljan - precis som konstitutionen föreskriver.

I detta skiljer sig också den exekutiva makten tydligt från sin Brittiska föregångare.

Trump är gränslös som jag skrev tidigare. Han är farlig, potentiellt katastrofal i ordets verkliga mening och hans uttalanden är helt i linje med hans gränslösa, narcissistiska personlighet.

Jag håller med att Trump är farlig. Men vem är han egentligen farlig för? Detta är frågan.

Allt jag ser hos Trump är en affärsman som har hoppat in i politiken och använder affärsmetoder för att vinna valet. Det kan vara lögner och små fina ord. Han är inte speciellt duktig på just politik så som ideologier och historia. Däremot är han jätte duktig på strategi. Han är duktig på att få folk att lyfta näven i luften.

Han är enormt farlig för USA'S NATO och han är enormt farlig för Wall Street. Trump är en sån där person som är kapitalet själv som hotar de övriga i kapitalet att dansa med han, annars blir det uppsägning.

Amerikansk media är rädd för han för media riskerar att också bli "avskedad" om Trump vinner.

När Clinton får en idé så debatterar hon den idén i media.
När Trump får en idé så skriker han rakt ut och gör en affär om det hela.

Men för vanligt folk som du och jag så kommer vi inte märka någon skillnad. Det är därför folk stödjer han. Själv bryr jag mig inte. Jag kommer inte påverkas av Trump och det kommer inte du heller. Men av Clinton kommer både du och jag påverkas.
2016-07-28, 19:52
Bannlyst
Är det de här som kontroversen handlar om, när Trump säger följande:

Varför måste jag bli involverad med Putin. Jag har ingenting att göra med Putin. Jag har aldrig talat med honom. Jag vet ingenting om honom annat än att han skulle respektera mig. Han respekterar inte vår president.

Är det Ryssland, vilket det förmodligen inte är, men om det är Ryssland, så är det dåligt av en annan anledning. Det visar vilken lite respekt de har för vårt land, när de hackar sig in i ett av de största partierna, och få tag på allt.

Det skulle vara intressant att se, och det här kan jag säga om saken. Ryssland, om ni lyssnar, jag hoppas ni klarar av att hitta de 30,000 e-post meddelanden som är försvunna. Jag tror ni skulle bli väldigt uppskattade av vår presskår. Låt oss se om det händer, det blir nästa sak.
https://www.youtube.com/watch?v=3kxG8uJUsWU
Senast redigerad av pent-house 2016-07-28 kl. 20:10.
2016-07-28, 20:01
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Är det de här som kontroversen handlar om, när Trump säger följande:

Varför måste jag bli involverad med Putin. Jag har ingenting att göra med Putin. Jag har aldrig talat med honom. Jag vet ingenting om honom annat än att han skulle respektera mig. Han respekterar inte vår president.

Är det Ryssland, vilket det förmodligen inte är, men om det är Ryssland, så är det dåligt av en annan anledning. Det visar vilken lite respekt de har för vårt land, när de hackar sig in i ett av de största partierna, och få tag på allt.

Det skulle vara intressant att se, och det här kan jag säga om saken. Ryssland, om ni lyssnar, jag hoppas ni klarar av att hitta de 30,000 e-post meddelanden som är försvunna. Jag tror ni skulle bli väldigt uppskattade av vår presskår.
https://www.youtube.com/watch?v=3kxG8uJUsWU

Du visar inte hela citatet av det sista citatet. Men Trump spelar korten på ett annat sätt.

Det Trump gjorde var att få Clinton att erkänna att det var hemliga dokument.
2016-07-28, 20:06
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det han säger om att USA och Rssland bör samarbeta för att utrota IS är väl bara vettigt då USA och Rysslan är de mäktigaste parterna i Syrien tex. Förhoppningsvis bjuds fler mäktiga länder som helaEU+UK indien samt Kina också in till detta och att det utvecklas till att bli från utrotning av IS till utrotning av hela Islam och alla muslimer. Det ksulle gå på 3-4 år om de börjar med kärnvapen över samtliga muslimska storstäder och sen går in med militär och dödar alla. Rätt lätt då islam är till största delen spritt över en viss breddgrad.

Humanister och andra blödiga kan säga vad de vill, det gäller de civiliserade, dvs de västerländska och östasiatiska kuluternas och folkens överlevnad. Med tanke på det är utrotning av samtliga muslimer ett litet pris att betala.
Det är verkligen inte civiliserat att utrota folk, oavsett vilket kriterium du väljer. Det är barbari!
Om du gillar den tanken, så är du själv som en IS!
2016-07-28, 20:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är verkligen inte civiliserat att utrota folk, oavsett vilket kriterium du väljer. Det är barbari!
Om du gillar den tanken, så är du själv som en IS!

Ibland måste man vara hård emot IS och inte bara bjuda dem på te hela tiden.
2016-07-28, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Du visar inte hela citatet av det sista citatet. Men Trump spelar korten på ett annat sätt.

Det Trump gjorde var att få Clinton att erkänna att det var hemliga dokument.
Aha, missade det. Korrigerat det nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in