2016-07-28, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Trumvirvel. Du får klaga hos Svenne.
Det är du som skriver: "Bland annat pratar den om den framtida finanskrisen som kommer inträffa 2008.".
Var står det?
2016-07-28, 09:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är du som skriver: "Bland annat pratar den om den framtida finanskrisen som kommer inträffa 2008.".
Var står det?
"Man lyckades inte förutse finanskrisen 2008–09,"

Det är ju rätt skickligt att skriva det år 2005.
2016-07-28, 13:00
Medlem
merkis avatar
Var ska egentligen ha sina pengar om det blir en krasch? Aktier i USA?
2016-07-28, 13:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Man lyckades inte förutse finanskrisen 2008–09,"

Det är ju rätt skickligt att skriva det år 2005.

Har du ännu inte förstått att den artikeln är skriven senare än 2005 men att de tar upp att Robert Shiller redan 2005 beskrev den bostadsbubbla som du och andra bubbelbabblare har påstått att man inte pratade om förrän långt senare.

Citat:
Ett intressant exempel är 2013 års ekonomipristagare till Alfred Nobels minne som gick till Robert Shiller (1946–) och Eugene Fama (1939–). Dessa två har helt olika uppfattning om centrala ekonomiska frågeställningar och hur finansmarknader fungerar. Medan Shiller redan 2005 beskrev en bostadsbubbla, anser Fama att priser på tillgångar som fastigheter speglar all tillgänglig information – bubblor kan egentligen inte finnas.

Du klagar på att andra rycker sönder tråden men själv tramsar du hela tiden och vägrar svara på frågor som du får, så beter sig tvättäkta troll.
2016-07-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godjayhova
Vad hjälper 3D printer om den inre kan printa mark? De faktorer som skulle kunna skapa enorma prissänkningar är:
Självkörande bilar
Med dessa skulle all trafik minska och gå snabbare, skulle möjliggöra för folk att bo t ex 2-3 timmars bilväg från Storstaden och sedan ha en del av nattsömnen i bilen eller jobba i bilen

Batteriförsörjda hus
Om husen enkelt kan ha ett stort batteri som försörjs av solceller som i sin tur kan driva uppvärmning, kök etc allting som har el minskar byggkostnaden enormt och tillgänglig yta ökar då man i stort sett kan placera ett hus var som helst

Däremot är ju inget säkert, hur många hade gissat på att vi skulle få en enorm urbanisering när man såg internets fördelar?
När det gäller annat än enstaka exemplar som skall produceras så kan vi glömma 3d-printning. Iaf för överskådlig tid.

För de övriga två så ser jag inte att byggkostnaden går ned. Det du möjligen skulle kunna uppnå är lägre markpris.
Men för markpriset gäller att det beror på var folk vill bo.

Om vi talar om Stockholm som antagligen har högsta markpriserna så behöver du inte komma så många mil utanför, för att komma ned på så låga tomtpriser som du hittar bra mycket lägre bort. Dvs det är centralt som folk vill bo.
En självkörande bil är inte så stor skillnad mot att åka kollektivt. Och det är inte uppenbar att en sådan kommer att andra var folk vill bo särskilt mycket.
2016-07-28, 14:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
En självkörande bil är inte så stor skillnad mot att åka kollektivt. Och det är inte uppenbar att en sådan kommer att andra var folk vill bo särskilt mycket.

Nej jag tror inte heller folk vill sitta i en bil ett par timmar om dagen bara för att de slipper köra själv, en marginell effekt åt det hållet möjligen men inte mer.

Däremot kan det få effekter i innerstan. Vi kommer få tysta självkörande elbilar och det kommer slå ut taxi och även att äga egna bilar. Med tiden kommer kostnaderna för att sätta sig i en sådan bil och åka en kort sträcka inte kosta mycket alls.

Då kan man fundera på hur folks preferenser påverkas av detta. Till att börja med försvinner en stor nackdel bort för bostäder som idag är trafikstörda. Den andra effekten är att det inte blir lika viktigt att bo nära en t-banestation eller för den delen matvarubutik. Detta kan få en viss påverkan på prisbilden för olika objekt.

Folk kommer fortfarande att vilja känna stadspulsen, eller kanske i ännu högre utsträckning eftersom nackdelen med en trafikstörd miljö försvinner.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-28 kl. 14:16.
2016-07-28, 17:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du ännu inte förstått att den artikeln är skriven senare än 2005 men att de tar upp att Robert Shiller redan 2005 beskrev den bostadsbubbla som du och andra bubbelbabblare har påstått att man inte pratade om förrän långt senare.

Du klagar på att andra rycker sönder tråden men själv tramsar du hela tiden och vägrar svara på frågor som du får, så beter sig tvättäkta troll.
Du kan ju åtminstone inte bli mer tappad. Om det nu doldes en liten notis där så grattis; 20% av det du länkade var då relevant. 80% var ditt gamla vanliga skräp.

Som jag har varit inne på; du tror ju plötsligt att du har gjort något vettigt när det visar sig att bland alla utpekade felaktigheter var ett en felaktig anklagelse. Jag har fattat att du inte begriper dina problem men det gör inte saken bättre.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-28 kl. 17:16.
2016-07-28, 17:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du kan ju åtminstone inte bli mer tappad. Om det nu doldes en liten notis där så grattis; 20% av det du länkade var då relevant. 80% var ditt gamla vanliga skräp.

Som jag har varit inne på; du tror ju plötsligt att du har gjort något vettigt när det visar sig att bland alla utpekade felaktigheter var ett en felaktig anklagelse. Jag har fattat att du inte begriper dina problem men det gör inte saken bättre.

Du är så extremt korkad och tramsig hela tiden, som en trillskig liten barnrumpa trillske. Varför går du inte bara och gömmer dig när du aldrig tillför något vettigt.

Du påstår att det knappt pratades om en boprisbubbla innan 2010 och definitivt inte så tidigt som 2005. Jag googlar på några sekunder upp flera länkar som visar att du har fel, återigen. Och ditt svar på det blir bara mer trams.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-28 kl. 17:30.
2016-07-28, 17:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du är så extremt korkad och tramsig hela tiden, som en trillskig liten barnrumpa trillske. Varför går du inte bara och gömmer dig när du aldrig tillför något vettigt.

Du påstår att det knappt pratades om en boprisbubbla innan 2010 och definitivt inte så tidigt som 2005. Jag googlar på några sekunder upp flera länkar som visar att du har fel, återigen. Och ditt svar på det blir bara mer trams.
Det är inte alls orimligt att du frustrerad och fjantig när du har så sablans svårt att hålla isär kontexter. Det vi pratar om är att länkarna du slängde upp var 80% SKRÄP (caps lock fungerade förra gången, när du vet att du är ute och cyklar blir du tyst).

Det är ett extremt fult grepp som fungerar om folk tror dig och inte råkar klicka på länkarna.

För angående kontexter har jag redan visat min förvåning att "så många" (2) personer dök upp med analyser 2005. Det har du som svar några inlägg bakåt. Då är det liksom överstökat om man har någon plats i huvudet att placera information. Jag blev däremot ytterligare förbryllad när jag såg att merparten av länkarna du skickat upp inte på något vis innehöll vad du påstod.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-28 kl. 17:37.
2016-07-28, 17:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är inte alls orimligt att du frustrerad och fjantig när du har så sablans svårt att hålla isär kontexter. Det vi pratar om är att länkarna du slängde upp var 80% SKRÄP (caps lock fungerade förra gången, när du vet att du är ute och cyklar blir du tyst).

Det är ett extremt fult grepp som fungerar om folk tror dig och inte råkar klicka på länkarna.

Det är klart du tycker det är skräp när de visar att du som alltid har fel. Kan du aldrig vara en man och erkänna dina misstag trillske, även om du har åsikter om innehållet så är det otvivelaktigt så att de visar att det pratades om boprisbubblan redan 2005.
2016-07-28, 17:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det är klart du tycker det är skräp när de visar att du som alltid har fel.
Men vad i helvete är det som snurrar där inne? Jag kommenterade massvis av dina länkar. Du svarar att en enda anklagelse var fel. Vad hände med resten? Försvann i en fors av tårar?

Ska du på riktigt påstå att de i sammnhanget innehållslösa länkarna innehåller information om att jag har fel? Blir inte dumheterna till slut orimliga även i dina tankar?
2016-07-28, 17:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men vad i helvete är det som snurrar där inne? Jag kommenterade massvis av dina länkar. Du svarar att en enda anklagelse var fel. Vad hände med resten? Försvann i en fors av tårar?

Ska du på riktigt påstå att de i sammnhanget innehållslösa länkarna innehåller information om att jag har fel? Blir inte dumheterna till slut orimliga även i dina tankar?

du bara surrar trillske, det var många länkar som visade att det pratades om en boprisbubbla redan 2005 och att dessutom argumentationen var densamma som nu.

Var inte så jävla tramsig, förstår att ditt ego inte klarar av att ha fel men du får för fan växa upp någon gång!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in