Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Exakt. Teism är en tro, eller en övertygelse, ifall det låter bättre för vissa. Ateism är att sakna tro på grundtanken i denna tro eller övertygelse.
Avsaknad av tro är inte en tro. Om du skriver att det finns liv på Mars och jag inte tror på det så är det inte därför att jag nödvändigtvis måste tro något annat - det betyder bara att jag inte tror på det du skrev = avsaknad av tilltro till din utsago. Alltså, helt hypotetiskt. Det kan vara så enkelt som att jag helt enkelt inte tror på dig som en pålitlig källa i frågan, men om NASA officiellt släpper bevis på liv på Mars, ja då vore det vara en annan situation.
Samma kan man säga gäller Bibeln, Koranen och Mormons bok. Jag säger att de källorna saknar jag tro på. Hade de varit tre källor som oberoende av varandra samtidigt skrivit samma berättelse så hade det varit något mer trovärdigt, men tre olika berättelser som berättar helt olika om samma Gud, nej det kan helt enkelt inte vara sant och inte värt att tro på.
Bibeln och de andra är skönlitteratur, om mänskliga intriger där och då. Att ha de förfäderna som moral-mall, är olklokt.
Vad sedan NASAägnar sig åt, är ju ett extremt bredspektrat spörsmål, lite vetenskap här, lite spådom här.. en liten salig blandning utifrån resp. nasa-aktör, behöriga .. och deras anhöriga får nog sägas, brukar vilja hävda "sin, auktoritet.
Tror att en viss auktoritets-sjuka kan smuga sig på, den är rätt så osynlig, annat ord för det kallar jag för snobbism, när auktoriteter behöver antingen skydda sig, försäkringringar, eller känner att de varekn i sak eller mening, egentligen kan, tänka göra eller känna fel. Gemenskapskänslan i låt säga nobel-eliten, som är en veritabel elit, hur gör de fel, nej de kan inte göra fel - Friedman gjorde-ingenting-fel. Någonsin, en hedersknyffel med lifeinsurrance. Om än han som alla mänskliga individer hade en vänsterhand och en högerhand. Ett öra på ena sidan och ett öra på andra sidan.
Kanske teister tänker på annat sätt ; ett liv här för mig, och ett liv där för dig, mitt efterliv här, och ditt efterliv där- Finns många kombinationer i tolknings-erbjudanden. Hur man kan konstruera liv, tanke och eftergifterna.