2016-07-27, 17:39
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Lite intressant att notera att Bajen valde en helt annan väg än andra nykomlingar sista 2 åren. Typ alla andra nykomlingar har valt att behålla stommen som de gick upp med och utgick från att det bör hålla/litade nog på de spelarna.

Hammarby har typ värvat ihop ett helt nytt lag, och Hammarby ligger sämst till av de lagen som gått upp sista 2 åren.

Exakt. Ännu märkligare blir det när man pratar om att man tänker långsiktigt, för att sedan i princip byta trupp inför varje säsong.

Truppbygget 2014 var mycket bra, men dessvärre har Jingblad och Nanne misslyckats rätt grovt med att anpassa det till allsvensk nivå. Hallenius och Söderqvist är de man kan spika som tokfloppar, och med 99,9% säkerhet kommer Khalili bli det också den dag han lämnar.

Blir ju en aningen ironiskt när man pratar om att värva spelare med rätt mentalitet, när Hallenius och Khalili visat sig vara riktiga gnällspikar och när Söderqvist uppenbarligen inte hade psyket för att spela i en klubb där pressen är hårdare.
Citera
2016-07-27, 18:38
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Om man inte kan ta upp någon från akademin för Haitam och Sköld,borde man inte då fundera över akademins framtid då?

Och vad finns på marknaden som ersättare för Sköld?

Jo, det borde man ju verkligen göra. Skrev ett ganska långt inlägg några sidor bakom om min syn på en försäljning och att jag tycker man då ska ge Billy chansen.

Tydligen verkar det som att vi inte har någon anfallare i u-truppen som anses bra nog att fylla 4:e anfallarerollen. Det låter rätt sjukt, med tanke på att hur lite Sköld spelat för oss sen han kom.
Rimligen kommer den 4:e anfallaren spela typ max 100 minuter allsvensk fotboll den här säsongen. Vet inte vad kravbilden är för en sådan spelare riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Exakt. Ännu märkligare blir det när man pratar om att man tänker långsiktigt, för att sedan i princip byta trupp inför varje säsong.

Truppbygget 2014 var mycket bra, men dessvärre har Jingblad och Nanne misslyckats rätt grovt med att anpassa det till allsvensk nivå. Hallenius och Söderqvist är de man kan spika som tokfloppar, och med 99,9% säkerhet kommer Khalili bli det också den dag han lämnar.

Blir ju en aningen ironiskt när man pratar om att värva spelare med rätt mentalitet, när Hallenius och Khalili visat sig vara riktiga gnällspikar och när Söderqvist uppenbarligen inte hade psyket för att spela i en klubb där pressen är hårdare.

Ja, det blir en aning märkligt att Jingblad som ändå byggde truppen ni gick upp med tillsammans med Nanne sen nånstans på vägen när ni nått delmålet att nå allsvenskan anser att hans egna truppbygge är för dåligt för allsvenskan. Redan där borde ju varningsklockor ringa om Jingblad nånstans ska bara riva upp golv och tak i sitt eget bygge som var byggt för att klara allsvenskan.

Helt sjukt i efterhand faktiskt. Det man borde gjort var väl rimligen att ge laget som gick upp chansen i allsvenskan, man tog väl ändå typ 65p i superettan och tog en direktplats, samt spetsa med 2-3 nyförvärv som verkligen hade satt färg snarare än 10 nya spelare som tillhörde allsvenskans bottenskikt av spelare.

Superettanspelare med hög ambitonsnivå och hunger är ofta bättre att ta med sig upp än avdankade allsvenska spelare som stagnerat.
Framförallt är ju Nanne och Jingblads trupp helt stört byggt sett till vad Nanne har sagt är målet med spelsättet. Att spela tempostark och löpstark fotboll med vad jag skulle på är allsvenskans temposvagaste lag är bara löjeväckande.

Hammarbys trupp med en tränare som Pelle Olsson hade säkert legat rätt okej till, men Nanne verkar ju inte fatta vad truppen absolut inte klarar av. Det är en ganska svår grej att spela som Dortmund och Bayern Munchen gör. Det kräver spelare som är extremt löpstarka, lojala och framförallt kompetenta i flera delmoment. Jag vetefan om jag tycker spelare som Kennedy, Alex, Magyar, Saetra, Birkir, Torsteinbö m.fl klingar rätt för den typen av fotboll.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2016-07-27 kl. 18:51.
Citera
2016-07-27, 19:10
Medlem
simonvps avatar
Citat:

Ja, det blir en aning märkligt att Jingblad som ändå byggde truppen ni gick upp med tillsammans med Nanne sen nånstans på vägen när ni nått delmålet att nå allsvenskan anser att hans egna truppbygge är för dåligt för allsvenskan. Redan där borde ju varningsklockor ringa om Jingblad nånstans ska bara riva upp golv och tak i sitt eget bygge som var byggt för att klara allsvenskan.

Helt sjukt i efterhand faktiskt. Det man borde gjort var väl rimligen att ge laget som gick upp chansen i allsvenskan, man tog väl ändå typ 65p i superettan och tog en direktplats, samt spetsa med 2-3 nyförvärv som verkligen hade satt färg snarare än 10 nya spelare som tillhörde allsvenskans bottenskikt av spelare.

Superettanspelare med hög ambitonsnivå och hunger är ofta bättre att ta med sig upp än avdankade allsvenska spelare som stagnerat.
Framförallt är ju Nanne och Jingblads trupp helt stört byggt sett till vad Nanne har sagt är målet med spelsättet. Att spela tempostark och löpstark fotboll med vad jag skulle på är allsvenskans temposvagaste lag är bara löjeväckande.

Hammarbys trupp med en tränare som Pelle Olsson hade säkert legat rätt okej till, men Nanne verkar ju inte fatta vad truppen absolut inte klarar av. Det är en ganska svår grej att spela som Dortmund och Bayern Munchen gör. Det kräver spelare som är extremt löpstarka, lojala och framförallt kompetenta i flera delmoment. Jag vetefan om jag tycker spelare som Kennedy, Alex, Magyar, Saetra, Birkir, Torsteinbö m.fl klingar rätt för den typen av fotboll.

Nej. Nannes "försiktiga hybris" eller vad man nu ska kalla det håller på att bita honom själv i arslet. Idén om tempostark fotboll är såklart jättefin, och man har fått se glimtar av det då och då i allsvenskan, men givetvis skulle man gått in med en försiktigare taktik då vi härjat så länge som vi har gjort i superettan.

Sen har inte Jingblad bara gjort skit som sportchef. Ögat, Birkir, Magyar, Israelsson, Torsteinbö och Saetra är ju egentligen rätt bra/ok spelare för allsvenskan, även om försvarsspelet varit katastrofalt just i år.

Men nej, Jingblad är verkligen inte den sportchef som ska ta oss till toppen, det tror jag inte han är tillräckligt bra för.
Citera
2016-07-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Om man inte kan ta upp någon från akademin för Haitam och Sköld,borde man inte då fundera över akademins framtid då?

Och vad finns på marknaden som ersättare för Sköld?

Vi borde satsa på Billy om Haitam drar, han var inte dålig i sin debut, och det var mot Norrköping, som just då var i fin form.

På försvarssidan har vi även Alexander Leksell, som kanske kan bli något. Och även killar som Benji(mittback) etc. Leksell skall spela OS förresten, så det finns en anledning att kolla på matcherna, om han får speltid dvs.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-07-27 kl. 19:41.
Citera
2016-07-27, 20:22
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Jo, det borde man ju verkligen göra. Skrev ett ganska långt inlägg några sidor bakom om min syn på en försäljning och att jag tycker man då ska ge Billy chansen.

Tydligen verkar det som att vi inte har någon anfallare i u-truppen som anses bra nog att fylla 4:e anfallarerollen. Det låter rätt sjukt, med tanke på att hur lite Sköld spelat för oss sen han kom.
Rimligen kommer den 4:e anfallaren spela typ max 100 minuter allsvensk fotboll den här säsongen. Vet inte vad kravbilden är för en sådan spelare riktigt.

Intressant det du skriver om. Mycket intressant. Dock bör man nog bläddra tillbaka till innan säsongen 2014, alltså när Nanne och Jingblad hade kommit till Bajen och börjat värva. Redan här börjar ett problem uppstå, vi får ett alldeles för gammalt lag(åtminstone enligt mig då). Detta i en tid då Nanne som allra mest pratade om "process" och bygga för framtiden. Han sa ju även här ett antal gånger om att vi ska ha tålamod och se till så att vi är redo, och med andra ord inte gå upp ett år för tidigt.

Sen får man ju inte glömma att han många gånger nämnde supportrar som, efter att han skrivit på och pratat om vad han vill i Bajen, sagt "Vi har tålamod, men vi vill gå upp nu". Jag antar att pressen på att gå upp första året gjorde att värvningarna till viss del såg ut som de gjorde.
För att ta ett exempel så gick vi in i säsongen med anfallarna Pablo Pinonec-Arce(32) och Andreas Haddad(32). Med andra ord killar som skulle göra skitjobbet i Superettan, inte ta oss genom hela resan till toppen av Allsvenskan.

Något som jag inte tänkte så mycket på då, men som jag ser nu, är att vi faktiskt hade en del egna produkter som åtminstone låg närmare startelvan än vad vi har nu(trots bättre talanger nu). Detta var ju även en uttalad tanke från Nannes sida eftersom alla spelare skulle känna sig nära startelvan. På bänken i premiären av Superettan 2014 hade vi faktiskt 4 egna produkter:

Sebastian Ludzik (Idag i Division 1)
Niclas Lindqvist (Idag i Division 1)
Viktor Nordin (Följde med upp i Allsvenskan 2015) (Idag i Division 2?)(
Jonathan Tamimi Syberg (Idag i Allsvenskan, Jönköping Södra)

I startelvan var dock Nahir Besara och Fredrik Torsteinbö yngst med sina 23 år. Hur som helst värvades det ihop ett för gammalt lag som sen inte hade potentialen att följa med i Allsvenskan i speciellt stora delar.

Däremot fanns det ju även ljusglimtar hos äldre spelare, som gjorde att man trodde mer på dem. Exempelvis ytterbacken Timisela som gjorde det väldigt bra, men fick(obegripligt) inte förlängt kontrakt efter avancemanget till Allsvenskan. Även Batan var extremt bra i Superettan och faktiskt kanske den som gjort mig mest besviken i Allsvenskan. Så här såg förresten laget som slog Jönköping Södra med 5-0 i den avgörande matchen 2014 ut:

1. Johannes Hopf (MV)

2. Michael Timisela
23. Lars Saetra
19. Stefan Batan
21. Jan Gunnar Solli

4. Erik Israelsson
8. Johan Persson

22. Lars Fuhre
7. Nahir Besara
10. Kennedy Bakircioglu (K)

11. Pablo Pinones Arce

Ersättare
25. Tim Markström (MV)
5. Daniel Theorin
6. Marko Mihajlovic
9. Andreas Haddad
14. Fredrik Torsteinbö
17. Linus Hallenius
20. Amadaiya Rennie

Hur som helst kan vi ju i nuläget konstatera att laget är helt fel byggt sett till vad Nanne själv velat bygga. Sen tiden innan Nanne och Jingblad skrev på finns endast Kennedy och reservmålvakten Tim Markström kvar(värvningen av Rennie kan diskuteras då den faktiskt gjordes mellan att Dennerby-Grauers slutade och Nanne-Jingblad började). Man borde verkligen ha satsat på mer ungt och värvat spelare efter hur man vill spela, inte bara efter "namnen".

Jag vill dock säga att spelidén, eller i alla fall det man vill uppnå, inte är fel. Däremot borde man ha värvat helt andra typer av spelare.
Citera
2016-07-27, 21:52
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vi borde satsa på Billy om Haitam drar, han var inte dålig i sin debut, och det var mot Norrköping, som just då var i fin form.

På försvarssidan har vi även Alexander Leksell, som kanske kan bli något. Och även killar som Benji(mittback) etc. Leksell skall spela OS förresten, så det finns en anledning att kolla på matcherna, om han får speltid dvs.

Han blev ju inte uttagen i slutgiltiga truppen, endast reserv på plats i Brasilien som om jag fattade rätt endast får spela om någon av spelarna i ordinarie truppen blir officiellt skadade.
Citera
2016-07-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Han blev ju inte uttagen i slutgiltiga truppen, endast reserv på plats i Brasilien som om jag fattade rätt endast får spela om någon av spelarna i ordinarie truppen blir officiellt skadade.

Aha, ok, där ser man hur bra koll jag har! Har inte riktigt engagerat mig i OS-truppen, mer än att jag inte ville att Engvall åkte.
Citera
2016-07-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
När ska myten om Hammarbys starka trupp försvinna? Det är en trupp med spelare som var bra i superettan blandat med spelare som har större namn än talang. Är ungefär där de ska vara tycker jag. Sett till trupp är Djurgården en större flopp skulle jag säga.
Jag menade inte att Bajens trupp är stark (top-5) men den borde definitivt mäta sig med Häcken, Sundsvall, Östersund, Kalmar och Jönköping? Eller vad säger du?
Citera
2016-07-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Hammarbys och Djurgårdens fans forum och i andra sammanhang droppar diverse namn om vem de vill ha som ny tränare.

Likaså vem tar över efter Peter Gerhardsson i Häcken.

Förvånad över att Djurgårdens fans i alla fall jämfört med andra namn som diskuteras inte verkar nämna Stefan Rehn, internationella meriter som spelare, historik i föreningen , van vid kravbild både som spelare och tränare, hyggliga framgångar som tränare i Blåvitt med SM-guld, dvs storlagsmeriter.

Är han bortglömd pga att han ägnat sig åt damfotboll de senaste åren?

Lite märkligt om det skulle vara en diskvalificerande merit för all framtid.
Äh, det blir säkert Stahre som får skrika kvar laget.
Citera
2016-07-27, 22:25
Medlem
Torskar Malmö mot Örebro borta, vilket inte är någon omöjlighet, så kommer det vara ruggigt i toppen, då har vi chansen att bara ligga 1 pinne bakom trots Bangern om vi tar 3 i Jönköping. 5 lag kan ligga på ca 30 poäng, Peking har chansen att leda serien.
Citera
2016-07-27, 22:49
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag menade inte att Bajens trupp är stark (top-5) men den borde definitivt mäta sig med Häcken, Sundsvall, Östersund, Kalmar och Jönköping? Eller vad säger du?

Que? Sa du precis att Bajens trupp är jämnstark med Häckens?
Citera
2016-07-27, 23:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Ta bort Häcken...annars är det svårt att ta dig på allvar. Häcken har en trupp för topp-5 på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in