2016-05-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Ser att det snackas om att AIK har många afrikanska /mörkhyade spelare i truppen och har afrikansk identitet och det stämmer väl i sak. Men det borde väl gälla även Häcken också i så fall? Dom har också många afrikanska spelare i truppen.

Det är sant. BK Häcken har genom Gothia Cup samarbetat med afrikanska klubbar och värvat mycket afrikaner. Skillnaden är väl att BK Häcken inte påstår vara en klubb med klass och stil eller framhäver sig som Göteborg och Sveriges stolthet likt AIK gör i Stockholm.

Att ghettofiera och afrikanisera klubben känns väl okej för småklubbar och förortgäng men inget storlag bör syssla med som jag ser AIK som även om titlarna är förhållandevis frånvarande. Särskilt då det helt krockar med AIK-stilen.
Citera
2016-05-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Det är klart att ett lags identitet påverkas av vilka spelare man har. AIK:s afrikanska identitet är djupt inarbetad och är inget som försvinner över en natt. Vilket land man spenderat sin mesta tid i är givetvis inte det mest primära för ens identitet. Exempelvis skulle nog ingen komma på att påstå att Kamprad har en schweiziskt identitet bara för att han bott längre av sitt vuxna liv där än i Sverige.

Förut förknippades AIK med klass och stil och spelare som Krister Nordin, Johan Mjällby, Daniel Tjernström mfl. Nu är AIK mer förknippade med ghetto och Afrika och konstigt nog har det varit en medveten satsning där spelare som Bojan, Goitom och Milosevic jobbat på ghetto-identiteten och Wesströms afrikanisering av spelarrekryteringen har helt förändrat bilden av AIK som ett lag med klass och stil.
Du är ju helt förvirrad och har fel i ditt resonemang. Det du vill diskutera finns det andra trådar (kopiöst många faktiskt) här på flash.

I fotbollssammanhang får vi nog hålla oss till medborgarskap. Att Strandberg är uppvuxen i Göteborg, kan man dock belasta honom med.

Sedan att du jämför Nordin, Mjällby och Tjerna med Goitom, Bojan och Goitom visar att din övertygelse förblindar dig. Har de tre senare ens gjort 100 matcher för klubben. Om du tittar i dagens trupp så har du exempelvis Pertan och Nisse, varför ser du inte dessa?

Jo, för dina din fantasier och vanföreställningar påverkar din världsbild. Du borde söka professionell hjälp. Gnaget har alltid varit för alla, och vi är överallt.
Citera
2016-05-21, 15:47
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Exempelvis skulle nog ingen komma på att påstå att Kamprad har en schweiziskt identitet bara för att han bott längre av sitt vuxna liv där än i Sverige. .

Dickson flyttade till England som 3-åring.
Kamprad flyttade när han var 50-år gammal. Du är förövrigt helt jävla efterbliven.

Du lider helt uppenbarligen av AIK-komplex eller AIK-avund.
Citera
2016-05-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Jävlar vad tröttsam du är.
Eller vad är det du vill vrida det till? De flesta av de afrikanska spelarna har väl varit rätt bra för AIK? Och de som betett sig illa har väl blivit relativt kortvariga i AIK?

Du verkar vara lite Don Quijote i ditt jagande av väderkvarnar.

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ett enkelt misstag att göra, du är förlåten. Däremot så förstår jag inte varför det skulle vara så farligt med denna fixering kring afrikanska spelare. De har väl lyckats relativt bra?

Var har jag påstått att afrikanska spelare inte varit sportsligt bra för AIK eller att de skulle vara farligt med afrikanska spelare?

Jag konstaterade mest att AIK har mer av en afrikansk identitet idag och en del motsatte sig. Att det gått bra för flera afrikaner i AIK är ju knappast något argument för att AIK inte skulle ha en afrikansk identitet. Eller menar du att en afrikansk identitet och framgång ej skulle kunna var förenlig?

För mig gör absolut ingen om AIK fördrar en afrikansk identitet framför klass och stil som man tidigare förknippades med.
Citera
2016-05-21, 16:18
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Var har jag påstått att afrikanska spelare inte varit sportsligt bra för AIK eller att de skulle vara farligt med afrikanska spelare?

Jag konstaterade mest att AIK har mer av en afrikansk identitet idag och en del motsatte sig. Att det gått bra för flera afrikaner i AIK är ju knappast något argument för att AIK inte skulle ha en afrikansk identitet. Eller menar du att en afrikansk identitet och framgång ej skulle kunna var förenlig?

För mig gör absolut ingen om AIK fördrar en afrikansk identitet framför klass och stil som man tidigare förknippades med.

När var klass och stil synonymt med AIK? Tycker AIK anammat kaos och skandaler i 20 år typ.
Citera
2016-05-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
När var klass och stil synonymt med AIK? Tycker AIK anammat kaos och skandaler i 20 år typ.

Klass och stil är en benämning AIK:are använt i evigheter. Brytpunkten är jag inte rätt man att bedöma men under perioder(exempelvis tidigt 90-tal) så tycker jag att det varit två passande ord att beskriva AIK med.

Afrikaniseringen är lättare att tidsbestämma och sammanfaller med Wesströms tillträde.
Citera
2016-05-21, 16:43
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Afrikaniseringen är lättare att tidsbestämma och sammanfaller med Wesströms tillträde.

Kan den så kallade afrikaniseringen bero på att AIK och Wesström till synes har arbetat påtagligt mycket med agent Mörk och hans klienter av någon anledning?
Citera
2016-05-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Kan den så kallade afrikaniseringen bero på att AIK och Wesström till synes har arbetat påtagligt mycket med agent Mörk och hans klienter av någon anledning?

Så kan det vara.
Citera
2016-05-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Du är ju helt förvirrad och har fel i ditt resonemang. Det du vill diskutera finns det andra trådar (kopiöst många faktiskt) här på flash.

I fotbollssammanhang får vi nog hålla oss till medborgarskap. Att Strandberg är uppvuxen i Göteborg, kan man dock belasta honom med.

Sedan att du jämför Nordin, Mjällby och Tjerna med Goitom, Bojan och Goitom visar att din övertygelse förblindar dig. Har de tre senare ens gjort 100 matcher för klubben. Om du tittar i dagens trupp så har du exempelvis Pertan och Nisse, varför ser du inte dessa?

Jo, för dina din fantasier och vanföreställningar påverkar din världsbild. Du borde söka professionell hjälp. Gnaget har alltid varit för alla, och vi är överallt.

Snarare klubben som inte ser dem i sin identitetsbyggande. Då hade man ju skickat ut dem till sina hemkvarter för korvgrillning istället för Milosevic, Bojan och Goitom. AIK har medvetet ghettofierat och afrikaniserat klubben utan att se den värderingskonflikt det innebär med klass och stil som de tidigare förknippades med. Det är inte så mycket jag kan göra åt det. Medlemmarna verkar ju dessutom inte ha något emot det.
Citera
2016-05-21, 17:04
Medlem
Citat:
Klass och stil är en benämning AIK:are använt i evigheter. Brytpunkten är jag inte rätt man att bedöma men under perioder(exempelvis tidigt 90-tal) så tycker jag att det varit två passande ord att beskriva AIK med.

Det har ju inte efterlevts under min livstid. AIKs epitet har enligt mig varit trashigt drägglag så länge som jag varit i livet... jag kan inte vara ensam om att tycka att det afrikantjat, är tröttsamt. Sandberg är för övrigt svensk, och har, om namnet inte är taget, åtminstone 1 svensk förälder. Han är med andra ord lika afrikansk som Henrik Larsson.
Citera
2016-05-21, 17:10
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det har ju inte efterlevts under min livstid. AIKs epitet har enligt mig varit trashigt drägglag så länge som jag varit i livet... jag kan inte vara ensam om att tycka att det afrikantjat, är tröttsamt. Sandberg är för övrigt svensk, och har, om namnet inte är taget, åtminstone 1 svensk förälder. Han är med andra ord lika afrikansk som Henrik Larsson.
Stämmer. Han är svensk-mocambiqier.
Citera
2016-05-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Dickson flyttade till England som 3-åring.
Kamprad flyttade när han var 50-år gammal. Du är förövrigt helt jävla efterbliven.

Du lider helt uppenbarligen av AIK-komplex eller AIK-avund.

Jag avundas AIK för den klass och stil man tidigare förknippades med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in