2016-07-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Hur definierar du förlust?
Röd pil neråt
2016-07-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fok.Dr1
Röd pil neråt

Du menar X% ned från önskat pris?
2016-07-27, 17:26
Medlem
Citat:
Du menar X% ned från önskat pris?

Ursäkta fel av mig, kollade inte vad det betydde utan antog att det var kvoten mellan försäljningspriset och då lägenheten senast köptes. Hur som helst så ser man en tydlig trend neråt nu jämfört med några månader tidigare. Någon som vet om det finns ett enkelt sätt att kolla till vilka priser en lägenhet har inhandlats för tidigare så vi själva kan se hur mycket lägenheterna gått upp/ner?
2016-07-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fok.Dr1
Ursäkta fel av mig, kollade inte vad det betydde utan antog att det var kvoten mellan försäljningspriset och då lägenheten senast köptes. Hur som helst så ser man en tydlig trend neråt nu jämfört med några månader tidigare. Någon som vet om det finns ett enkelt sätt att kolla till vilka priser en lägenhet har inhandlats för tidigare så vi själva kan se hur mycket lägenheterna gått upp/ner?

Inget enkelt sätt, men du kan söka på adressen på Booli några år tillbaka.

De flesta har nog en vinst att casha in om inte de köpt precis nyligen.
2016-07-27, 17:45
Medlem
Citat:
Inget enkelt sätt, men du kan söka på adressen på Booli några år tillbaka.

Ja precis, får kolla på lägenheter som är inköpta för senast 1 år sedan. Ska se om jag kan ordna fram några ikväll/imorgon.
2016-07-27, 20:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Precis, och man kan tänka sig att några gör just det om de ser orosmoln på himlen och inte behöver bo kvar. Orka gråta över 10% ned om man är 80% upp ändå.

Ni får gärna droppa anekdoter här under sensommar/höst som ska vara riktigt starka månader, eftersom statistiken släpar så. Våren och försommaren är back även säsongsjusterat, men inget enorm dipp. Jag kan återupprepa min gissning: om priset mellan Juni och oktober står still (+-1%) så kraschar vi.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-27 kl. 20:35.
2016-07-27, 20:54
Medlem
John-Pauls avatar
Klart du får gissa, kan du utveckla vad du menar med "så kraschar vi" när du gissar?
2016-07-27, 21:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Precis, och man kan tänka sig att några gör just det om de ser orosmoln på himlen och inte behöver bo kvar. Orka gråta över 10% ned om man är 80% upp ändå.

Hur många är det som inte behöver bo tror du?
2016-07-27, 21:13
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Beror krascher i andra länder på att folk inte längre behövde någonstans att bo?
2016-07-27, 21:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Beror krascher i andra länder på att folk inte längre behövde någonstans att bo?

Fråga Trilske, det var han som tog upp det.
2016-07-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Tror svenne menade "hur många tror du kan välja att rädda hem vinst genom att sälja sitt boende när man måste bo någonstans"
2016-07-27, 21:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Klart du får gissa, kan du utveckla vad du menar med "så kraschar vi" när du gissar?
Kommer inte ihåg premisserna exakt. Har för mig att jag sa 25%-80% ner. Vart man hamnar i intervallet går inte ens att gissa, beror för mycket på helt godtyckliga stödåtgärder och dylikt. Gissningen var för 2(?) år sedan, där jag dels gissade (dvs >50% sannolikhet) att vi inom 2 år skulle få stagnerade priser/testad marknad, dels att om det inträffar kraschar marknaden (återigen >50% sannolikhet). Jag uppdaterade vad jag menade med "stagnerade" priser i somras; om vi inte ökar fram till oktober.

Det var ju mest för att virrpannorna i tråden skrek i sin psykopatiska monolog om att folk hade fel hit och dit utan att någon faktiskt haft det. Så då fick de åtminstone en gissning vi kan följa upp.

Nu ska man ju komma ihåg att en gissning är en gissning och tex 0.6 * 0.6 < 0.5, men det är ju åtminstone något. Det är jag och den där dödsknarkande bostadsinvesteraren som ens vågat gissa något konkret (han ser ut att få fel, vi skulle upp 15% eller något i år).

Citat:
Ahh, just ja, det är ju för att folk inte behöver bo längre som bostadsbubblor kraschar. Attans. Tur att vi har dig Svenne, som har sån koll på bostadsmarknader.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-27 kl. 21:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in