2016-07-27, 00:54
Medlem
anteri17s avatar
Det gaggas om att priset som Juve betalar för Higuain är för högt. Det sägs att Higuain inte är värd de pengarna. Låt oss då klargöra vissa saker.

Värdet som Higuain har för Juventus är inte nödvändigtvis detsamma som Higuain skulle ha för Real Madrid eller ens Arsenal. Juve behövde förstärka på en egentlig position, och det med en absolut klasspelare. Gör man det så är man lika bra som exakt alla andra lag i världen. Tittar man då på vad som fanns att tillgå, är troligtvis Higuain både den bästa samt den mest kompatibla med Juventus sätt att spela. Som anfallare i 3-5-2 och 4-3-1-2 är du ofta delaktig i spelet. Du behöver kunna spela bra fotboll även utanför boxen. Det kan Higuain. Allegri gillar också att anpassa taktik efter motstånd, därav brukar Juventus ibland ligga ganska lågt. Då behövs det också en forward som är rapp nog i djupet. Det är Higuain. Lägger man därtill att Higuain stod för 36 mål i ligan förra året, så är det inga orimliga summor.

Sammantaget behövde Juventus en fet pusselbit till i sitt bygge. Man gick efter den absolut bästa på marknaden. Då är man också beredd att betala ett pris som få andra klubbar tycker är korrekt prissättning på spelaren ifråga.
Citera
2016-07-27, 00:59
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det gaggas om att priset som Juve betalar för Higuain är för högt. Det sägs att Higuain inte är värd de pengarna. Låt oss då klargöra vissa saker.

Värdet som Higuain har för Juventus är inte nödvändigtvis detsamma som Higuain skulle ha för Real Madrid eller ens Arsenal. Juve behövde förstärka på en egentlig position, och det med en absolut klasspelare. Gör man det så är man lika bra som exakt alla andra lag i världen. Tittar man då på vad som fanns att tillgå, är troligtvis Higuain både den bästa samt den mest kompatibla med Juventus sätt att spela. Som anfallare i 3-5-2 och 4-3-1-2 är du ofta delaktig i spelet. Du behöver kunna spela bra fotboll även utanför boxen. Det kan Higuain. Allegri gillar också att anpassa taktik efter motstånd, därav brukar Juventus ibland ligga ganska lågt. Då behövs det också en forward som är rapp nog i djupet. Det är Higuain. Lägger man därtill att Higuain stod för 36 mål i ligan förra året, så är det inga orimliga summor.

Sammantaget behövde Juventus en fet pusselbit till i sitt bygge. Man gick efter den absolut bästa på marknaden. Då är man också beredd att betala ett pris som få andra klubbar tycker är korrekt prissättning på spelaren ifråga.
Men behöver de inte en trequatista om de ska spela 4-3-1-2? Jag tycker James hade varit intressant där. Fyra år yngre och billigare. Dessutom marknadsmässigt en storstjärna då han har hela colombianska marknaden. Ett land som är större än Argentina.
Citera
2016-07-27, 01:05
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Men behöver de inte en trequatista om de ska spela 4-3-1-2? Jag tycker James hade varit intressant där. Fyra år yngre och billigare. Dessutom marknadsmässigt en storstjärna då han har hela colombianska marknaden. Ett land som är större än Argentina.

Nu vet vi ju inte om James hade nappat, eller om Zidane velat släppa honom. Sedan är ju Pjanic väldigt bra som offensiv mittfältare. Han lirade som en av två offensiva mittfältare i ett 4-3-2-1 idag till exempel. Behovet av en toppklassforward var akut. Behovet av en tia är något av ett lyxproblem.
Citera
2016-07-27, 12:15
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Jag håller med, bara att se på vilka anfallare de senaste åren som lyckats bäst i Juventus. Det är givet att Tevez varit den som gjort mest avtryck och därefter kommer Dybala. Det är den sortens anfallare som behövs i de spelsystem du ovan nämner. Higuain är en sådan även om han är mer striker/bomber men har kvalité när det gäller allt på planen.

Benzema, suarez, higuain och cavani är nog bland de bästa på marknaden just nu som är rena strikers, smakar det så kostar det. Håller suarez något högre än resterande men de andra är också klass.

Napoli köpte higuain för 3år sedan av Real för 40 miljoner euro men med tanke på PL klubbarnas pengar så har pengarna inget värde nuförtiden, 90 miljoner euro idag är som 40 miljoner euro "på den tiden". Idag får du en talang för 30-40 miljoner euro det säger en del om hur skev och sönderdopad marknaden är. Zidane såldes förövrigt från juve till real för 40 miljoner euro back in the Days.

Sedan att man kan läsa varstanns att juve nu är "köpelag", det kommer ofta från supportrar som håller på klubbar som pumpar ut oljepengar där de kan säsong efter säsong lägga minst 100 miljoner euro på 1-2st spelare.

Skillnaden är att köpet av higuain är helt finansierat av Juventus och inga oljepengar. Förmodligen är det pogba pengarna som går till higuain (en del av dom) om inte så är det bara hatten av om juve lyckas behålla pogba samtidigt vilket betyder att juve har så sund ekonomi att de kan köpa ut higuain för 94 miljoner euro. förövrigt om jag fattat det rätt så ska det betalas under 2 säsonger 47 miljoner euro denna och 47 miloner euro nästa.

Längtade efter en fin lekkamrat till tevez, morata gjorde det bra första säsongen men sedan var han skit andra säsongen. Hoppades sedan tevez skulle stanna ihop med dybala men han stack, då fick vi börja om från ruta ett igen med bara en klass-anfallare som skulle dra hela lasset - dybala.

Kör man med 2st anfaller så måste båda hålla klass om de ska hålla i längden. Samma med 3-manna anfall som Barca kör, måste vara 3 ruskigt bra där uppe så det inte finns någon felande länk.

Nu äntligen så finns det två anfallare i laget som är på plan samtidigt som kan göra skillnad. Dybala och higuain. Så bra anfall har inte juve haft sedan del Piero - trezeguet dagarna. Skillnaden är enligt mig att higuain även är bra utanför straffområdet vilket trez inte var, så en förbättring på den punkten.

Återstår att se om dybala kommer upp i nivå med del Piero men gör han det så kan anfallet matcha eller till och med bli bättre.
Citera
2016-07-27, 12:23
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Hellre en klassanfallare som higuagin än en trequartista. Det var tydligt förra säsongen att Dybala fick dra det stora lasset i anfallet. Mandzukic, Morata och Zaza är alla dessa tre väldigt orörliga. Och inte heller är de kliniska och gör mycket mål. En spelare som ska agera bomber och göra mål på alla möjliga sätt måste göra just mycket mål om de har begränsad teknisk förmåga vilket dessa spelare inte har bevisat sig kunna göra. Anfallet var förra säsongen otroligt felbalanserat, vilket det var säsongen innan också med endast tevez som kunde göra sin gubbe.

Och som sagt 3-5-2 är förmodligen det vi får se kommande säsong. Jag tror mer på 4-3-1-2 när marchisio är tillbaka:

Dybala - Higuain

Pjanic

Khedira - Marchisio - Pogba

Sandro - Chiellini - Bonucci - Alves

Dybala - Higuain

Sandro - Khedira - Pjanic - Pogba - Alves

chiellini - bonucci - barzagli

Denna uppställning blir det bästa och den ordinarie tror jag första tiden. När marchisio är tillbaka i december så tror jag vi kan få se 4-3-1-2 istället.

ALlt återstår att se också om pogba är kvar eller lämnar, lämnar han så tror jag mittfältare tas in som kan fylla hans skor minst till hälften iaf.
Citera
2016-07-27, 12:50
Medlem
Mahans avatar
En fråga till er som kan Serie A bättre än jag.

Eftersom det känns rätt givet att Juve kommer jogga hem titeln undrar jag vad annat spännande som finns att kika lite mer noga efter?

Kommer Milan kunna ta sig tillbaka exempelvis?
Citera
2016-07-27, 13:00
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahan

Eftersom det känns rätt givet att Juve kommer jogga hem titeln undrar jag vad annat spännande som finns att kika lite mer noga efter?

Inter har köpt Banega från Sevilla som är ren och skär klass och Napoli har värvat eller är på god väg att värva milik som för mig är okänd men tydligen ska milik vara väldigt bra.

Roligare värvningar än så är det inte just nu när det gäller de andra lagen. Den enda bra värvningen förutom Juventus alla värvningar; Benatia, Pjanic, Alves, Pjaca och Higuain är nog Banega som gått till Inter.

Kollar man Milans laguppställning som det ser ut nu så skulle det kunna vara Chievo som står på planen. Det är alltså ett Milan som ligger ljusår efter Juventus.
Citera
2016-07-27, 13:38
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahan

Inter ska kunna explodera. Banega är allt det som de har saknat de senaste åren. Behåller man Icardi och kan få igång Jovetic kan det bli jäkligt bra. Ännu bättre blir det om Mancini säger upp sig.

Roma känns lite sådär just nu. Tappet av Pjanic är stort, och i stort sett så har man bara köpt loss sina lånespelare för dyra pengar hittills. Jag tror inte så väldigt mycket mer kvalitet kommer in i truppen. Jag tror de kommer få kämpa rejält för en topp-3-plats.

Napoli känns ändå vassa. Higuains mål försvinner visserligen, men Sarri får ytterligare ett år till på sig. Tonelli ger alternativ i bak, medan Giaccherini kommer vara rejält nyttig.
Elvan: Reina; Hysaj, Albiol, Koulibaly, Ghoulam; Allan, Jorginho, Hamsik; Mertens, Gabbiadini, Insigne. Det räcker för att vara solklara andra-favoriter.

Fiorentina och Milan står ganska svaga för tillfället. Intressantare blir det om Lazio och Torino kan återfinna gammalt storspel. Lazio verkar hittills få behålla sina klasspelare i Parolo, Biglia, Candreva och Anderson. Dessutom verkar Immobile vara klar så gott som klar. Lägg därtill om man kan få de Vrij spelklar. I så fall tycker jag man ha en bättre möjlighet än både Viola och Milan att göra något strax bakom Juve.

Torino kan bli succé med Falque och Ljajic som spetsar ett småfint lag. Kul med Pontus Jansson som troligtvis tar en central pjäs i en stark Torino-upplaga.
Citera
2016-07-27, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Napoli köpte higuain för 3år sedan av Real för 40 miljoner euro men med tanke på PL klubbarnas pengar så har pengarna inget värde nuförtiden, 90 miljoner euro idag är som 40 miljoner euro "på den tiden". Idag får du en talang för 30-40 miljoner euro det säger en del om hur skev och sönderdopad marknaden är. Zidane såldes förövrigt från juve till real för 40 miljoner euro back in the Days.
Real betalade faktiskt €75m (£46m) för Zizou.

Higuain i Juventus blir otroligt intressant, framför allt för CL. Vad gäller Serie A, tror ni han lyckas göra 37 mål och bli ensam rekordhållare?
Citera
2016-07-27, 14:18
Medlem
Roma har inte förlorat i ligan sedan i januari då Juventus vann med 1-0. Lägg till att tränare Spalletti får en hel försäsong på sig att implementera sina idéer och välja sina värvningar så tror jag definitivt att Roma kommer vara topp tre nästa år.

Visst tappet av Pjanic kan bli kännbart då han är en oerhört skicklig spelare som garanterade ett antal mål och assist varje säsong. Däremot har Roma fått tillbaka Kevin Strootman plus att det rapporteras från träningarna att Paredes har imponerat oerhört mycket.

Lazio har kvalité i sin trupp men den är fortfarande allt för tunn. Att Immobile kommer bli en succé är inte heller givet sett till att han inte direkt exploderade i våras för Torino. Tycker också att Lotito skötte hela managerfrågan konstigt. Fanns ett antal bra alternativ att välja mellan (Prandelli, Sampaoli, osv) men soppan med Bielsa känns typiskt Lazio och istället är man fast med Inzaghi som känns väldigt "meh".
Citera
2016-07-27, 14:33
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iZooM
Roma har inte förlorat i ligan sedan i januari då Juventus vann med 1-0. Lägg till att tränare Spalletti får en hel försäsong på sig att implementera sina idéer och välja sina värvningar så tror jag definitivt att Roma kommer vara topp tre nästa år.

Visst tappet av Pjanic kan bli kännbart då han är en oerhört skicklig spelare som garanterade ett antal mål och assist varje säsong. Däremot har Roma fått tillbaka Kevin Strootman plus att det rapporteras från träningarna att Paredes har imponerat oerhört mycket.

Lazio har kvalité i sin trupp men den är fortfarande allt för tunn. Att Immobile kommer bli en succé är inte heller givet sett till att han inte direkt exploderade i våras för Torino. Tycker också att Lotito skötte hela managerfrågan konstigt. Fanns ett antal bra alternativ att välja mellan (Prandelli, Sampaoli, osv) men soppan med Bielsa känns typiskt Lazio och istället är man fast med Inzaghi som känns väldigt "meh".

Roma har gått över 30 miljoner euro minus i fönstret hittills. Det till trots att man släppet Pjanic för relativt dyra pengar. Vad har Roma då fått för sina investerade pengar? Några okända brassar samt att man köpt loss spelare som spelat för klubben sedan januari. Det finns knappast pengar för att plocka in något stort namn till - och redan nu har man en sämre trupp än i januari.

Lazio behöver inte särskilt mycket bredd eftersom man inte spelar i Europa.

Marchetti

Basta de Vrij Hoedt Radu

Parolo Biglia Milnkovic

Candreva Immobile Anderson

Det ryktas om att Candreva är till salu. Man får hoppas att han ersätts ordentligt. Elvan ovan är bättre än Milans och Violas.
Citera
2016-07-27, 16:30
Medlem
Spelade precis Juventus som CL-vinnare till 12,5 gr pengarna.

Juventus känns rent sportsligt i samma läge som Inter var i efter Zlatan-exiten 2009. Man har ett gediget samspelt lag som radat upp liga-triumfer som behövdes spetsas till här och där, inte så många pusselbitar kvar att lägga nu i och med värvningarna Higuain och Pjanic.

Det lär ju hända en hel del fram till 31/8, men i nuläget är det en sjuk bredd Juventus har också:

https://pbs.twimg.com/media/CoTfiZyUEAAuySG.jpg

Den som gjorde bilden hade väl glömt bort Zaza (som ska vara där frågetecknet är). Pogba är exkluderad också.

Candreva är mycket nära Inter nu, med Banega redan klar ser det mycket spännande ut. Som nämnts så kanske det vore optimalt med nytt blod på tränarbänken också. Otroligt svagt av Mancinis lag att tappa den förstaplats de hade efter halva säsongen till en fjärdeplats med 24 poängs avstånd upp till Juventus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in