Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Lika tramsigt som att de bara skulle rösta på vad som gynnar dem utan att bry sig om effekten det har på andra. Röstar du bara på ett parti som gynnar dig ekonomiskt?
Du må tycka det är tramsigt men det betyder inte att du kan säga vad som helst utan vetenskapligt stöd. Republikaner har högre snittintelligens (givet den data vi har) och män (och republikaner) är mer politiskt och ekonomiskt kunniga. Eftersom jag vet att du nu googlat detta så vet du också att det är vad datan visar.
De enda orsakerna jag fortsatt skriva i den här tråden är för att ta reda på om du (i) skulle vara så intellektuellt hederlig att du ändra åsikt i linje med vad empiren säger (ii) om inte, att visa en gång för alla att du inte är intresserad av att diskutera fakta utan driva en agenda. Jag är inte republikan, jag skiter egentligen i om höger eller vänster har högre snittintelligens, speciellt eftersom skillnaden är ändå så liten att det saknar all praktiskt betydelse.
Givet den data som kommit fram i tråden, tycker du det är felaktigt att konstatera följande: Högerväljare (republikaner) har högre verbal intelligens - vilket är en bra proxy för generell intelligens - samt är mer politiskt och ekonomiskt kunniga i jämförelse med vänsterväljare (demokrater)?
Nej läste du ens vad jag skrev? Gynna dem och frågor som är viktigast för dem behöver inte betyda ekonomi enbart. Kvinnor röstar generellt mer vänster eftersom vänsterns politik oftare gynnar de frågor som är viktiga för kvinnor, som drabbar kvinnor som grupp direkt eller indirekt om de inte fungerar i samhället. Blir barnomsorgen/ åldringsvården ex. för dyr eller obefintlig så är det kvinnor som oftare får ta den praktiska skiten detta medför. Hade det varit män så hade du sett män rösta vänster i högre grad.
Och mitt ställningstagande inom politik är
"vänster" pga välfärdsstaten
MP pga att jag idag anser att miljöfrågorna är de absolut viktigaste vi har att deala med just nu, globalt sett. Hade det funnit något ännu mer radikalt grön parti så hade jag raskt traskat dit.
Men du ska få säga vadsomhelst utan vetenskaplig grund?
Din studie mäter inte "snittintelligens" !!! Fatta detta någon gång. Den drar heller överhuvudtaget inte din slutsats. var ju själva fan att detta ska vara så svårt banka in i din skalle.
Du är uppenbart höger och uppenbart för för mig i vart fall sexist.
Sen har jag redans varat på detta jag vet inte ur många ggr.
men visst jag kan ju citera mig själv:
"Nej vi kan vara överens om att detta är ett väldigt svagt övertag för verbal intelligens för republikanerna kontra demokraterna i USA.
Det är i detta sammanhang, eftersom skillnaderna är så låga och vi även har massa andra mätbara faktorer som säger raka motsatsen gällande intelligens, ett väldigt dåligt måttstock för generell intelligens gällande politiska grupper i USA."