2016-07-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har inte noterat att jag aldrig tuggar i mig något jag inte finner logiskt hållbart? eller inte har fått någon form av bevis för?

och återigen förklara för mig vad den ekonomiska politiken heter som "lefties" ( dvs demokraterna) i USA driver….hmm?

plankonomi? självhushållning?

Sen blir ditt citat lite tramsigt..de flesta är väl medvetena om att etniska minoriteter inkl. stora delar av de svarta, vissa religiösa grupper judarna ex., kvinnor, akademiker, unga, icke troende etc röstar demokrater..

och religiösa, äldre, vita män från södern ( läs: rasister) vita män med låg utbildning röstar republikanskt i högre grad. Detta val lär väl detta bli väldigt tydligt med ankan.

och jag har redan skrivit vad jag är överens om….så försök inte ständigt lägga ordet i mun på mig.

Så huruvida man är rasist eller ej beror på vilken del av USA man kommer ifrån?
Citera
2016-07-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
Så huruvida man är rasist eller ej beror på vilken del av USA man kommer ifrån?

nej var skrev jag det?

Du har dock ett starkt stöd för Trump hos vita lågutbildade män från just södern.
Och du har en tradition av rasism från just södern i USA. Då svarta idag mexikaner.Tror inte detta är en slum direkt.
Citera
2016-07-26, 23:49
Medlem
Citat:

Nu var det ju källan ett av världens främsta opinionsinstitut som arbetar med att samla in den här typen av data. "Republicans, on average, answered more question correctly than Democrats... These differences are partly a reflection of the demographics of the two groups; Republicans tend to be older, well-educated and male, which are characteristics associated with political and economic knowledge

Citerar även från en av våra tidigare diskussioner: "Till detta skall även läggas att pojkar är mer allmänbildade ex. skriver Henrik Oscarsson "Unga män och kvinnor är ungefär lika kunniga på politikområdet, men vid 25–30 års ålder drar männen ifrån. Nästan fyra av tio män har god politisk kunskap, mot tre av tio kvinnor." och en snabb titt på Wikipedia ger vid handen att "Research has found that on average males tend to score higher than females on tests of overall general knowledge and in most domains of knowledge tested"

Vad är det som är tramsigt med faktan? Och sedan att alla miljontals män som stämmer in på den beskrivningen skulle vara rasister skulle endast en åsna tro på. Faktum är ju att Republikanerna är överrepresenterade bland klassiska ekonomiska liberaler "tend to have better education, higher incomes, and are more likely to be married. And such people are more likely to identify as Republican." Ex. bland gifta kvinnor är det fler som röstar på republikanerna än demokraterna.

Jag skriver ju bara ned sådant som har stöd i det vi diskuterat. Du har själv sagt att republikanerna har högre verbal intelligens (till och med du inser att det vore lönlöst att förneka det) och ett av världens främsta opinionsinstitut säger att republikaner är mer politiskt och ekonomiskt insatta så det jag frågade om vi var överens om är ju bara självklarheter.
Citera
2016-07-26, 23:50
Medlem
Citat:
nej var skrev jag det?

Du har dock ett starkt stöd för Trump hos vita lågutbildade män från just södern.
Och du har en tradition av rasism från just södern i USA. Då svarta idag mexikaner.Tror inte detta är en slum direkt.

Det som gjort Trump stark är snarare att han lyckats vinna stort stöd i delstater där republikanerna annars är svaga. Exempelvis New York. Medan han förlorade primärvalen i Texas. Han lockar många independents och leder över Hillary i de senaste opinionsundersökningarna.

Vad har du för källa på att det är sydstatare som står för rasism mot mexikaner? Bortsett från Texas så är amerikanska södern inte så påverkad av mexikansk invandring.
Citera
2016-07-26, 23:59
Medlem
Citat:
nej var skrev jag det?

Men svarta rasister stöder Clinton? "Among black Americans, 31% think most blacks are racist, while 24% consider most whites racist and 15% view most Hispanics that way.". Så till och med svarta tycker att svarta är mer rasistiska än vita.

Vi vet ju redan att när man bl.a. kontrollerar för iq försvinner hela skillnaden i inkomst mellan svarta och vita. Vi vet också att polisen inte alls griper oproportionerligt mer svarta och de skjuter faktiskt mer vita än svarta människor. Du har alltså större chans att bli skjuten av polisen som vit än svart i USA. Dock står unga svarta män (ca 3% av pop) för runt 50 % av alla våldsbrott. Att det finns individuella vita rasister betvivlar jag inte men att det skulle röra sig om något större antal eller någon systematisk rasism är befängt.
Citera
2016-07-27, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nu var det ju källan ett av världens främsta opinionsinstitut som arbetar med att samla in den här typen av data. "Republicans, on average, answered more question correctly than Democrats... These differences are partly a reflection of the demographics of the two groups; Republicans tend to be older, well-educated and male, which are characteristics associated with political and economic knowledge

Citerar även från en av våra tidigare diskussioner: "Till detta skall även läggas att pojkar är mer allmänbildade ex. skriver Henrik Oscarsson "Unga män och kvinnor är ungefär lika kunniga på politikområdet, men vid 25–30 års ålder drar männen ifrån. Nästan fyra av tio män har god politisk kunskap, mot tre av tio kvinnor." och en snabb titt på Wikipedia ger vid handen att "Research has found that on average males tend to score higher than females on tests of overall general knowledge and in most domains of knowledge tested"

Vad är det som är tramsigt med faktan? Och sedan att alla miljontals män som stämmer in på den beskrivningen skulle vara rasister skulle endast en åsna tro på. Faktum är ju att Republikanerna är överrepresenterade bland klassiska ekonomiska liberaler "tend to have better education, higher incomes, and are more likely to be married. And such people are more likely to identify as Republican." Ex. bland gifta kvinnor är det fler som röstar på republikanerna än demokraterna.

Jag skriver ju bara ned sådant som har stöd i det vi diskuterat. Du har själv sagt att republikanerna har högre verbal intelligens (till och med du inser att det vore lönlöst att förneka det) och ett av världens främsta opinionsinstitut säger att republikaner är mer politiskt och ekonomiskt insatta så det jag frågade om vi var överens om är ju bara självklarheter.

Tramsigt, eftersom själva grundidén att folk inte skulle rösta efter vad de tror skulle gynna dem och de frågor de tycker är viktigast, direkt faller i den stora bilden.

Sen är i princip allt vi diskuterat hittills i denna tråd enormt tramsigt.
Själva TS är tramsig.

Att 2016 sitta och argumentera för att just gruppen kvinnor inte ska ha rätt att rösta är liksom tragiskt enfaldigt och har bara förklaringsmodeller som kan stavas: sexism/ kvinnoförakt etc.

Att som vi sen sitta och diskutera, lägga vikt vid, huruvida vänster eller högern är intelligentare.
Om män är mer kunniga etc. är också tragiskt och utan relevans för något av intresse överhuvudtaget för att vara ärlig.

Sen ljuger du ju just nu rakt ut…du sitter inte alls och bara "skriver ner sådant som har stöd"
Utan du kommer ju med befängda påståenden som du kamoflerar som "fakta" mest hela tiden.

Och är ofta enda anledningarna till att jag svarar på dina inlägg för att peka på just detta.
Ditt påstående att republikaner/ högern är smartare än demokrater/ vänstern är just ett ex. på detta.

Och jag tycker nog att vi har kommit dit hän att även du börjar inse detta.
Citera
2016-07-27, 07:09
Medlem
Citat:
Men svarta rasister stöder Clinton? "Among black Americans, 31% think most blacks are racist, while 24% consider most whites racist and 15% view most Hispanics that way.". Så till och med svarta tycker att svarta är mer rasistiska än vita.

Vi vet ju redan att när man bl.a. kontrollerar för iq försvinner hela skillnaden i inkomst mellan svarta och vita. Vi vet också att polisen inte alls griper oproportionerligt mer svarta och de skjuter faktiskt mer vita än svarta människor. Du har alltså större chans att bli skjuten av polisen som vit än svart i USA. Dock står unga svarta män (ca 3% av pop) för runt 50 % av alla våldsbrott. Att det finns individuella vita rasister betvivlar jag inte men att det skulle röra sig om något större antal eller någon systematisk rasism är befängt.

And here we go again…flera påståenden direkt tagit ur häcken.
Var har du läst allt detta skit, på någon vit makt site?

Sen har jag inte skrivit någonstans att all vita män är rasisiter, eller att den gruppen skulle utgöra en enorm sådan. Det jag skrev var att Trump stöds mer av vita fattiga män, (den s.k. arga, vita, manliga underklassen i USA) äldre, rasister etc.
Clinton av kvinnor, yngre och akademiker.
Trump effekten har också stuvat om en del, vilket i sig är intressant…många som alltid röstat republikanskt kommer troligen rösta demokratiskt och vice versa.
Detta är tämligen väldokumenterat. Finns gott om opionionsundersökningar som bekräftar dessa saker.
Citera
2016-07-27, 07:49
Medlem
Citat:

Lika tramsigt som att de bara skulle rösta på vad som gynnar dem utan att bry sig om effekten det har på andra. Röstar du bara på ett parti som gynnar dig ekonomiskt?

Du må tycka det är tramsigt men det betyder inte att du kan säga vad som helst utan vetenskapligt stöd. Republikaner har högre snittintelligens (givet den data vi har) och män (och republikaner) är mer politiskt och ekonomiskt kunniga. Eftersom jag vet att du nu googlat detta så vet du också att det är vad datan visar.

De enda orsakerna jag fortsatt skriva i den här tråden är för att ta reda på om du (i) skulle vara så intellektuellt hederlig att du ändra åsikt i linje med vad empiren säger (ii) om inte, att visa en gång för alla att du inte är intresserad av att diskutera fakta utan driva en agenda. Jag är inte republikan, jag skiter egentligen i om höger eller vänster har högre snittintelligens, speciellt eftersom skillnaden är ändå så liten att det saknar all praktiskt betydelse.

Givet den data som kommit fram i tråden, tycker du det är felaktigt att konstatera följande: Högerväljare (republikaner) har högre verbal intelligens - vilket är en bra proxy för generell intelligens - samt är mer politiskt och ekonomiskt kunniga i jämförelse med vänsterväljare (demokrater)?
Senast redigerad av Oantastlig 2016-07-27 kl. 07:51.
Citera
2016-07-27, 07:58
Medlem
Citat:

Eller från ett känt opinionsinstitut?

Du gav en beskrivning på miljontals män och skrev som avslutning (läs: rasister). Vi kan lika gärna skriva att Clinton stöds av fattiga och outbildade svarta rasister, kommunister och låginformationsväljare som kvinnor... det skulle i så fall vara lika korrekt. Jag tycker Trump är en jävla idiot och jag tycker Clinton är en kriminell lögnare. Vi kan nog enas om att båda kandidaterna är katastrof och skall vi vara ärliga har båda extremt låga förtroendesiffror bland amerikanerna också.
Citera
2016-07-27, 08:18
Medlem
Citat:
Lika tramsigt som att de bara skulle rösta på vad som gynnar dem utan att bry sig om effekten det har på andra. Röstar du bara på ett parti som gynnar dig ekonomiskt?

Du må tycka det är tramsigt men det betyder inte att du kan säga vad som helst utan vetenskapligt stöd. Republikaner har högre snittintelligens (givet den data vi har) och män (och republikaner) är mer politiskt och ekonomiskt kunniga. Eftersom jag vet att du nu googlat detta så vet du också att det är vad datan visar.

De enda orsakerna jag fortsatt skriva i den här tråden är för att ta reda på om du (i) skulle vara så intellektuellt hederlig att du ändra åsikt i linje med vad empiren säger (ii) om inte, att visa en gång för alla att du inte är intresserad av att diskutera fakta utan driva en agenda. Jag är inte republikan, jag skiter egentligen i om höger eller vänster har högre snittintelligens, speciellt eftersom skillnaden är ändå så liten att det saknar all praktiskt betydelse.

Givet den data som kommit fram i tråden, tycker du det är felaktigt att konstatera följande: Högerväljare (republikaner) har högre verbal intelligens - vilket är en bra proxy för generell intelligens - samt är mer politiskt och ekonomiskt kunniga i jämförelse med vänsterväljare (demokrater)?

Nej läste du ens vad jag skrev? Gynna dem och frågor som är viktigast för dem behöver inte betyda ekonomi enbart. Kvinnor röstar generellt mer vänster eftersom vänsterns politik oftare gynnar de frågor som är viktiga för kvinnor, som drabbar kvinnor som grupp direkt eller indirekt om de inte fungerar i samhället. Blir barnomsorgen/ åldringsvården ex. för dyr eller obefintlig så är det kvinnor som oftare får ta den praktiska skiten detta medför. Hade det varit män så hade du sett män rösta vänster i högre grad.

Och mitt ställningstagande inom politik är
"vänster" pga välfärdsstaten
MP pga att jag idag anser att miljöfrågorna är de absolut viktigaste vi har att deala med just nu, globalt sett. Hade det funnit något ännu mer radikalt grön parti så hade jag raskt traskat dit.

Men du ska få säga vadsomhelst utan vetenskaplig grund?
Din studie mäter inte "snittintelligens" !!! Fatta detta någon gång. Den drar heller överhuvudtaget inte din slutsats. var ju själva fan att detta ska vara så svårt banka in i din skalle.

Du är uppenbart höger och uppenbart för för mig i vart fall sexist.

Sen har jag redans varat på detta jag vet inte ur många ggr.
men visst jag kan ju citera mig själv:

"Nej vi kan vara överens om att detta är ett väldigt svagt övertag för verbal intelligens för republikanerna kontra demokraterna i USA.
Det är i detta sammanhang, eftersom skillnaderna är så låga och vi även har massa andra mätbara faktorer som säger raka motsatsen gällande intelligens, ett väldigt dåligt måttstock för generell intelligens gällande politiska grupper i USA."
Citera
2016-07-27, 08:28
Medlem
Citat:

Så människor röstar inte bara efter vad som gynnar dem ekonomiskt? Det var min poäng, rika människor verkar inte rösta höger bara för att det gynnar dem ekonomiskt.

Nej, jag säger i regel bara saker med vetenskaplig grund, precis som jag gjort i den här tråden. Har jag någon gång inte gett dig en källa för mina påståenden?

Citat:
vi kan vara överens om att detta är ett väldigt svagt övertag för verbal intelligens för republikanerna kontra demokraterna i USA.
Så då är vi överens om detta: Högerväljare (republikaner) har högre verbal intelligens - vilket är en bra proxy för generell intelligens - samt är mer politiskt och ekonomiskt kunniga i jämförelse med vänsterväljare (demokrater)?
Första är vi ju överens om, du skriver det rakt ut, och har du hittat någon information att republikaner inte är mer ekonomiskt och politiskt kunniga? Får du gärna lägga fram det.
Citera
2016-07-27, 08:39
Medlem
Citat:
Eller från ett känt opinionsinstitut?

Du gav en beskrivning på miljontals män och skrev som avslutning (läs: rasister). Vi kan lika gärna skriva att Clinton stöds av fattiga och outbildade svarta rasister, kommunister och låginformationsväljare som kvinnor... det skulle i så fall vara lika korrekt. Jag tycker Trump är en jävla idiot och jag tycker Clinton är en kriminell lögnare. Vi kan nog enas om att båda kandidaterna är katastrof och skall vi vara ärliga har båda extremt låga förtroendesiffror bland amerikanerna också.

Snack…jag skrev vilka grupper som anses dominera hos antingen republikaner/ demokrater.
Sen har du andra grupper som ligger lite mer 50/50.

Att Trump jobbar hårt för att locka till sig rasistiska röster är ju tämligen uppenbart.

Överens om Trump, men jag tycker inte Clinton är mer av lögnare än average politiker. Hennes man var väl definitivt i sånt fall mer av lögnare, han ljög ju bevisligen folk rätt upp i ansiktet.
Och så gör ju Trump också i typ varenda statement han gör.
Skillnaden är att honom och Bill applåderar man just för dessa lögner som folk kallar för "ärlighet" vilket ju är helt sjukt. Hillary kräver man perfektion av annars är hon "dålig".
hade Hillary Clinton varit otrogen med en manlig assistent så hade hon varit totalt körd, hade hon kläckt ur sig endast en av Trumps alla grodor likaså.

Hade jag varit Hillary Clinton hade jag spytt varje dag över att behöva bemöta Trump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in