2016-07-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alltså,jag tror inte en sekund på att någon som kommer in på Mensa skulle rösta på fotfolkets parti SD.
Ingen röstar väl på SD för att de vill längre, de har däremot visat sig lyssna på intresseorganisationer och du har inget annat val, allvarligt talat. Jag röstade inte på SD 2010 av en orsak: Jag fruktade det vi nu sett. Jag vill verkligen inte göra det 2018 men... det finns inget alternativ som det ser ut idag.
S-ledningen är inte politiker längre. Den enda jag haft lite kontakt med är Ygeman och han måste mopsat upp sig fett för att passa som Inrikesminister, och lysa som den bästa av de sämsta, idag.
2016-07-26, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fok.Dr1
Mertillen, tänkte fråga dig om vad du tror om detta. Tänk om de låga räntorna gjort så att det mesta av all penningmängd är låst i bostäderna, känns ju rent spontant som att det borde vara så. Om bubblan nu spricker, blir det deflation i Sverige då istället eftersom de övriga pengarna som circulerar kommer att gå till att betala av lån till banken och när lånet är avbetalat finns inte pengarna kvar (om jag nu förstått fractional reserve banking korrekt)?

Ja det verkar helt klart rimligt, det du är inne på, vart de nya pengarna har sökt sig. Du har nog rätt om deflationen också men misströsta inte, tänk alltid tvärtom vad massmedia och riksbank och nationalekonomer vill få dig att tro. I deflationsläge finns ju fröet till verklig nystart av ekonomin, i synnerhet om det har blivit långvarigt och kraftigt nedåt. Tillgångspriserna har ju fallit kraftigt.

I detta scenario kommer först benägenheten att låna att falla tvärt, i läget bubblan spricker, och viljan att amortera att öka. Priserna faller, Sverige kommer sannerligen ha deflation år för år. Men, tidigt 90-tal var det bara deflation ett eller två år. Jag kan återkomma efter att ha tittat efter.
2016-07-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tror du behöver ta dig en funderare på vilka förändringar vi befinner oss i nu. Det finns betydande saker här som gör att jag inte delar din bild men det får vi i så fall ta i en annan tråd.
Ja, gärna det. Vi tror ju båda två på billigt kapital iaf. Även om jag ser betydande faror med KPI-blåsningen.
2016-07-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Ingen röstar väl på SD för att de vill längre, de har däremot visat sig lyssna på intresseorganisationer och du har inget annat val, allvarligt talat. Jag röstade inte på SD 2010 av en orsak: Jag fruktade det vi nu sett. Jag vill verkligen inte göra det 2018 men... det finns inget alternativ som det ser ut idag.
S-ledningen är inte politiker längre. Den enda jag haft lite kontakt med är Ygeman och han måste mopsat upp sig fett för att passa som Inrikesminister, och lysa som den bästa av de sämsta, idag.
Så ditt val står mella s o sd , själv gillar jag inte vänster så därför finns in d två på min lista.
2016-07-26, 21:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Jag anser som jag åtskilliga gånger sagt att både börsen och bostäder innebär betydande risker på kort sikt men att riskerna avtar kraftigt med tiden. Bor gör man på lång sikt och jag tror starkt att det långsiktigt är klart bättre att äga sitt boende än att hyra, både ekonomiskt och med tanke på livskvalitet. Därför skulle dagens priser inte avskräcka mig från ett köpa om jag inte redan skulle ha gjort det, det är fortfarande väldigt billigt att äga sin bostad och marknadsräntorna indikerar att räntorna kommer vara mycket låga under överskådlig tid.

Vad räknar du som lång sikt från dagens priser? Tio år, tjugo åt, femtio år? Nominellt eller inflationsrensat? Redan några få procent i nedgång per år är en betydande kostnad, nästan som en vanlig svenssoninkomst efter skatt.
2016-07-26, 21:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vad räknar du som lång sikt från dagens priser? Tio år, tjugo åt, femtio år? Nominellt eller inflationsrensat? Redan några få procent i nedgång per år är en betydande kostnad, nästan som en vanlig svenssoninkomst efter skatt.

Ju längre tidsperspektiv desto lägre risk, hur lång tid har du kvar av livet?
2016-07-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ser att du helt missat att de sparkar tusentals finans och banksnubbar på löpande band där... men man ser väl bara det man vill se.
Klart de gör det, vad ska de med en massa dårar till? Men det spelar mindre roll då pengarna, för UKs överlevnad, måste söka sig dit. FTSE har ju inte presterat som DAX och SP500. De har väl sparkat massor i Sverige också? Människor är inte vad som behövs. De är bara kostnader.
2016-07-26, 22:07
Medlem
Citat:
Så ditt val står mella s o sd , själv gillar jag inte vänster så därför finns in d två på min lista.
Det är bara en illusion att det ens finns en höger i verkligheten. Var är den? Bland libertarianerna? Pojkrumstankar. Högern dog med Sovjets fall. De firar visserligen ännu sin pyrrhusseger.

Menar du att Kjellén som Sossarna snodde folkhemmet från var vänsterman? Det råder dessutom krigstillstånd, och som väntat ligger Frankrike först.
2016-07-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Det är bara en illusion att det ens finns en höger i verkligheten. Var är den? Bland libertarianerna? Pojkrumstankar. Högern dog med Sovjets fall. De firar visserligen ännu sin pyrrhusseger.

Menar du att Kjellén som Sossarna snodde folkhemmet från var vänsterman? Det råder dessutom krigstillstånd, och som väntat ligger Frankrike först.
KD
Pojkrumstankar?
Sossarna snodde folkhemmet från nazityskland.
2016-07-26, 22:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ju längre tidsperspektiv desto lägre risk, hur lång tid har du kvar av livet?
150 år
2016-07-26, 22:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jo, man möter en eller två uträkningar av typen: "jag har tjänat mer på att bo än på att jobba senaste åren, tjoho!". Det är rätt få som i samma tanke hittar perspektivet att det helt uppenbarligen även kunde kostat mer att bo än de tjänat på att jobba. Kruxet är ju att den situationen är uppenbart asymmetrisk (om man nu inte sitter på monsterkapital, men det hör ju inte riktigt hit), vilket medför att kostnaden för att gå från en värdering 1 till en värdering 0.5 är avsevärt högre än vinsten om vi går till en värdering 1.5.

Att Sverige låter folk flyta på lånade pengar är ganska unikt av en anledning - det skapar för jävliga obalanser när ett betydande antal människor inte kan hantera det. Även Sverige kommer på sikt lära sig undvika det, rimligen nästa gång det går åt skogen. Därför kan det vara lite intressant att analysera extremt pessimistiska scenarion - det är ett realistiskt, om än oerhört pessimistiskt, scenario att vi i nuvarande rally på bostadsmarknaden hamnar i en värdering vi inte når i närheten av på 15-20 år. Det skulle nämligen kunna hända om bostadsbubblan kraschade och man släppte på Sveriges märkliga regelverk i röken av en sådan krasch. Det vore trots allt en ganska naturlig reaktion.
2016-07-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja det verkar helt klart rimligt, det du är inne på, vart de nya pengarna har sökt sig. Du har nog rätt om deflationen också men misströsta inte, tänk alltid tvärtom vad massmedia och riksbank och nationalekonomer vill få dig att tro. I deflationsläge finns ju fröet till verklig nystart av ekonomin, i synnerhet om det har blivit långvarigt och kraftigt nedåt. Tillgångspriserna har ju fallit kraftigt.

I detta scenario kommer först benägenheten att låna att falla tvärt, i läget bubblan spricker, och viljan att amortera att öka. Priserna faller, Sverige kommer sannerligen ha deflation år för år. Men, tidigt 90-tal var det bara deflation ett eller två år. Jag kan återkomma efter att ha tittat efter.

Tack för bra svar, skulle verkligen inte förvåna mig om deflation inte är så pass dåligt som de säger. Har själv också som tumregel att alltid tänka tvärtemot vad etablissemanget säger. Men sen så vet ingen av oss vad de hittar på för att trixa mer med ekonomin. Helikopterpengar kommer garranterat i vissa länder med tanke på all propaganda vi hört för det. Börjar priserna falla för mycket så kanske kommunerna passar på att köpa fler bostädsrätter åt våra kära flyktingar? Känns ju inte heller för otroligt. Även om det är uppenbart för mig att alla gratispengar gjort att vi fått en bubbla och bubbel mentaliteten som vi haft där folk köper bostad för att sedan sälja direkt, så är jag osäker på om det inte på något sätt bli så att de väljer hyperinflation som utväg och då är det ju egentligen bättre att köpa bostad nu och låsa räntan på 10 år och köpa fysiskt guld/silver för hundra tusen och vänta...

Man vet iaf att Sveriges ekonomi absolut INTE går som tåget om man är ute i verkligheten. Tycker man hör hela tiden att stora företag säger upp anställda, men börsen går bra, förmodligen manipulerad till Max. Dessutom är jag förbryllad över hur någon ens kan tro det med tanke på hur många flyktingar vi har tagit in som inte jobbar. Bara det faktumet räcker för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in