Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-25, 22:33
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tror du får räkna om lite.
Skulle inte samhällen må bra av mer närodlat och närproducerat? Om folk dessutom kunde sluta köpa billigt kinesiskt krimskrams skulle jordklotet må mycket bättre.

Trump satte nyss stämpeln "weird little dude" på Kaine. Får se om det fastnar.

Plagierat som vanligt! http://www.newyorker.com/culture/culture-desk/swipe-left-love-and-the-unromantic-comedy

Originalet är bättre.

EDIT:
Citat:
At one point, Mickey, in a line that has been seized on by many who have written about the show, describes Gus as a “forty-year-old twelve-year-old.” But even that doesn’t quite go far enough: as Gus, Rust seems more like an eighty-year-old seven-year-old, prone to tantrums that combine geriatric bitterness and juvenile irritation. Gus’s frustrated outbursts, peppered with “fucks” that sound more like whines than true expressions of anger, are mostly evidence that the no-longer-quite-young man needs a time-out. Gus is, as Mickey later calls him, “a weird little dude.”
2016-07-25, 22:33
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Här är flygplanet som Trump och Pence flög med till och från konventet i Cleveland. http://www.wkyc.com/news/politics/rnc/watch-trump-pence-jet-takes-off-after-rnc/279781277
Först trodde jag att Trump låtit lackera om sin Boeing, men sen såg jag att flygnumren skiljde sig åt. Trump Pence planet har nummer N278EA medan Trumps plan har nummer N757AF.
Trumps plan kan man inte, sen han ställde upp i presidentvalen, se flyghistorik på, t.e.x. på sidan flightradar.com, p.g.a. säkerhetsaspekten. http://www.washingtontimes.com/news/2015/sep/5/donald-trumps-private-plane-removed-from-online-fl/

Däremot går det att se flyghistoriken för Trump och Pence plan.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n278ea
Det går att se att planet efter konventet i Cleveland först flög till Indianapolis, förmodligen för att släppa av Pence, för att därefter flyga till Miami, där Trump har sitt klubbhus Mar-a-Lago.

22 Jul Indianapolis (IND) Miami (MIA) EA940 2:15 1:45 PM 2:50 PM 4:09 PM
Landed 5:06 PM

22 Jul Cleveland (BKL) Indianapolis (IND) EA3003 0:41 12:00 PM 1:08 PM 12:55 PM
Landed 1:50 PM

Dessutom, så är planet registrerat på företaget WELLS FARGO BANK NORTHWEST NA TRUSTEE i Salt Lake City. http://registry.faa.gov/aircraftinquiry/NNum_Results.aspx?NNumbertxt=N278EA
Kan man tänka sig att det är en av Trumps donatorer?
Förvånad att han flyger så stora plan. Bekvämlighetsmässigt borde väl en vanlig affärsjet vara tillräckligt bekväm för att erbjuda vila under de oftast inte så långa flygpassen.
Men hur stort följe har han normalt, och flyger de med honom i planet?
2016-07-25, 22:34
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tror du får räkna om lite.
Skulle inte samhällen må bra av mer närodlat och närproducerat? Om folk dessutom kunde sluta köpa billigt kinesiskt krimskrams skulle jordklotet må mycket bättre.

Klart det är bättre men man gör inte en marknad mer attraktiv eller lönsam genom straffskatter som endast driver upp priserna på importerade varor.

Vill man att Dell skall ha hela sin produktion i USA så får man lösa det genom att antingen göra marknaden extremt attraktiv för dem där det är till deras förmåner (men då blir det lätt att man trampar på småföretagen och därmed skapar riskerar att skapa monopol eller kartellverksamhet) eller så ser man till att göra marknaden attraktiv för småföretagare och därmed se till att få igång en snöbollseffekt så att konsumenterna kan rösta med plånboken och troligen tvinga hem de stora företagens produktion.

För det man måste komma ihåg är att företag kommer aldrig att bry sig om vad som är bra för samhället då de endast vill tjäna pengar på absolut bästa sätt.
2016-07-25, 22:37
Medlem
fitz-humes avatar
Trump's ohälsosamt starka band till Ryssland:
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-har-starka-ban-till-ryssland

Republikanernas presidentkandidat, fastighetsmiljardären Donald Trump, har starka ekonomiska band till ryska oligarker som står den ryske presidenten Vladimir Putin nära. Det hävdas i flera amerikanska medier samtidigt som det avslöjats att hackerattackerna mot det demokratiska partiet kommer från Ryssland. Intrånget utreds av FBI.
2016-07-25, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
Plagierat som vanligt! http://www.newyorker.com/culture/culture-desk/swipe-left-love-and-the-unromantic-comedy

Originalet är bättre.

EDIT:
Plagiat?
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Trump's ohälsosamt starka band till Ryssland:
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-har-starka-ban-till-ryssland

Republikanernas presidentkandidat, fastighetsmiljardären Donald Trump, har starka ekonomiska band till ryska oligarker som står den ryske presidenten Vladimir Putin nära. Det hävdas i flera amerikanska medier samtidigt som det avslöjats att hackerattackerna mot det demokratiska partiet kommer från Ryssland. Intrånget utreds av FBI.
https://www.youtube.com/watch?v=48H34ukFe8g
2016-07-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
4-way
Trump: 42%
Clinton: 39%
Johnson: 6%
Stein: 2%

2-way
Trump: 45% (+5)
Clinton: 45% (+1)

In the last presidential election, did you vote for
Barack Obama or Mitt Romney?
Barack Obama 50%
Mitt Romney 41%

Faktiska resultatet var-
Obama 51%
Romney 48%

Tyder på ett crooked sample!
2016-07-25, 22:47
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att förtydliga, jag är inte för en 100% fri marknad och jag ställer mig absolut inte bakom planekonomi utan jag ställer mig bakom tanken att företag små som stora inte skall straffas enbart för att de importerar och säljer varor på marknaden precis som jag ställer mig bakom att en konsument skall vara skyddad och kunna rösta med sin plånbok (dock så skulle det behövas mer information som konsumenter kan ta del av så de faktiskt kan bojkotta osv) och därmed tvinga företag att göra rätt för sig.
Jag tror att vi har lite olika definitioner på vad globalism är för något. För dig verkar globalism vara synonymt med internationell handel på lika villkor.

För mig är globalism synonymt med maktkoncentration, mångkultur, kartellbildning, fiatvaluta, skuldsättning, överstatlighet, lönedumpning, snedvriden konkurrens och en del annat. Dessa saker är intimt förknippade med varandra och därför så väljer jag och många andra att klumpa ihop dem i begreppet globalism. Vissa av dessa saker är Donald Trump emot även om jag är osäker på om han har kallat dem för just globalism.

Jag är för dåligt insatt i Braziliens tullar för att kunna uttala mig om dem, men med tanke på den skada som globalismen (enligt min definition) orsakar så tycker jag definitivt att det kan vara rätt med tullar. Varför skulle ett land som exempelvis har hårda miljölagar inte införa tullar mot länder som låter företag dumpa sitt avfall i havet? Att i ett sådant läge inte införa tullar är att lägga sig platt inför det andra landet, vilket Donald Trump mycket riktigt påpekar att USA ofta gör.
2016-07-25, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag är för dåligt insatt i Braziliens tullar för att kunna uttala mig om dem, men med tanke på den skada som globalismen (enligt min definition) orsakar så tycker jag definitivt att det kan vara rätt med tullar. Varför skulle ett land som exempelvis har hårda miljölagar inte införa tullar mot länder som låter företag dumpa sitt avfall i havet? Att i ett sådant läge inte införa tullar är att lägga sig platt inför det andra landet, vilket Donald Trump mycket riktigt påpekar att USA ofta gör.

Sedan säg, att landet USA är en underutvecklad industri Y som ger Z miljoner jobb, medan Kina är riktigt duktigt i Y. Även om konkurrensen är oftast bra, om man blind ta bort tullen, innebär det USA förlorar Z miljoner jobb och inget annat. Däremot, om man har tullar och så småningom lättar på dem [eller inte alls, om man bedömer, att jobbtillfällena är viktigare just nu], har man sin industri [mer utvecklad?] industri Y kvar.

Det var en mycket förenklad analys självklart.

Eliten vill alltså ha globalism för globalismens (elitens) skull.
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-07-25 kl. 23:08.
2016-07-25, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
In the last presidential election, did you vote for
Barack Obama or Mitt Romney?
Barack Obama 50%
Mitt Romney 41%

Faktiska resultatet var-
Obama 51%
Romney 48%

Tyder på ett crooked sample!
Kan tänka mig, att många nya Trump anhängare kommer. Dessutom finns det många som skäms att erkänna, att de faktiskt röstade på Romney
2016-07-25, 23:02
Medlem
Citat:

Originalet är bättre.

EDIT:

Plagiering på fyra ganska vanliga ord? Knappast.
2016-07-25, 23:02
Medlem
Citat:
Nyspråk! Att skydda inhemsk industri med tullar, regleringar eller subsidier är verkligen att köpa på krita. Den egna ekonomin hindras från att genomgå nödvändiga förändringar och andra ekonomier (ofta utvecklingsländer) får inte dra nytta av sina komparativa fördelar för att lyfta sig ur fattigdom och hjälpa den globala ekonomiska utvecklingen.

En av anledningarna till att jag ofta undviker att köpa matvaror som stoltserar med att vara svenska.

Bättre att konkurrera med ett land som manipulerar sin valuta helt öppet och på så sätt förlora hela sin industri.
Du verkar vara lika intelligent som Greklands gamle finansminister.

Trump har sagt att antingen konkurrerar länderna på samma villkor eller så sätter han en tull på motsvarande procent som landet i fråga manipulerar sin valuta. Inte så att USA är beroende av fuskare som Kina och Tyskland.

Kina har en straffskatt på amerikanska varor eftersom dem manipulerat sin valuta med 20%, det är ohållbart och inget företag kan konkurrera när dem utsätts för 20% export tull.

Du kanske ska titta på amerikanska handelsunderskottet innan du leker besserwisser.
2016-07-25, 23:33
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Plagiering på fyra ganska vanliga ord? Knappast.

Det var ett skämt, herregud! Skämt är dock bättre när de är originella.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in