Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
För att förtydliga, jag är inte för en 100% fri marknad och jag ställer mig absolut inte bakom planekonomi utan jag ställer mig bakom tanken att företag små som stora inte skall straffas enbart för att de importerar och säljer varor på marknaden precis som jag ställer mig bakom att en konsument skall vara skyddad och kunna rösta med sin plånbok (dock så skulle det behövas mer information som konsumenter kan ta del av så de faktiskt kan bojkotta osv) och därmed tvinga företag att göra rätt för sig.
Jag tror att vi har lite olika definitioner på vad globalism är för något. För dig verkar globalism vara synonymt med internationell handel på lika villkor.
För mig är globalism synonymt med maktkoncentration, mångkultur, kartellbildning, fiatvaluta, skuldsättning, överstatlighet, lönedumpning, snedvriden konkurrens och en del annat. Dessa saker är intimt förknippade med varandra och därför så väljer jag och många andra att klumpa ihop dem i begreppet globalism. Vissa av dessa saker är Donald Trump emot även om jag är osäker på om han har kallat dem för just globalism.
Jag är för dåligt insatt i Braziliens tullar för att kunna uttala mig om dem, men med tanke på den skada som globalismen (enligt min definition) orsakar så tycker jag definitivt att det kan vara rätt med tullar. Varför skulle ett land som exempelvis har hårda miljölagar
inte införa tullar mot länder som låter företag dumpa sitt avfall i havet? Att i ett sådant läge inte införa tullar är att lägga sig platt inför det andra landet, vilket Donald Trump mycket riktigt påpekar att USA ofta gör.