2016-07-24, 17:49
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu anser jag att bevisen mot honom är blytunga.

Vi har många DNA-spår, vi har vittnesmålen, vi har
inte minst hans egna agerande, vid Martorp, brådskande klädtvättning plus
att bror och fru skulle ge honom alibi vid känslig tidpunkt, en del av det hela.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på med "annan bevisning".

Ska det vara så in i helvete svårt att hålla isär skuld till mordet och motivet till det?

Det är motivet jag diskuterar.

NB är dömd pga de tekniska bevis som presenterats (dvs DNA). Detta är inget jag diskuterar just nu.

Bevisen att NB skulle ha en sexualsadistisk läggning som tar sig uttryck i att han gillar att se unga flickrs blottade kön samtidigt som de hängs med ansiktet tejpat med silvertejp lyser med sin frånvaro. Det är den bevisning som jag tycker måste till för att kunna dra några sådana slutsatser. Det är inte viktigt för domen men det diskuteras ändå friskt här.
2016-07-24, 18:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ska det vara så in i helvete svårt att hålla isär skuld till mordet och motivet till det?

NB är dömd pga de tekniska bevis som presenterats (dvs DNA). Detta är inget jag diskuterar just nu.

Bevisen att NB skulle ha en sexualsadistisk läggning som tar sig uttryck i att han gillar att se unga flickrs blottade kön samtidigt som de hängs med ansiktet tejpat med silvertejp lyser med sin frånvaro. Det är den bevisning som jag tycker måste till för att kunna dra några sådana slutsatser. Det är inte viktigt för domen men det diskuteras ändå friskt här.

Du gillar verkligen att skriva de där orden om flickrs blottade kön va ?
Kan man få fråga varför han hängde upp henne och tejpade för ögonen
samt drog upp och ner kläderna om han inte är sexualsadist ?
Menar du kanske att offret redan var död och det är därför han inte är sexualsadist ?
2016-07-24, 18:11
Medlem
Ruggedos avatar
Jag gissar att det är detta inlägg du är så sur för att jag missat det.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nu läste du dåligt igen. Du skriver: (jag är vänlig nog att radera bort dina stavfel) "hur offer lider under silvertejp samtidigt som man vill studera hur offrets blottade kön beter sig under hängningen." Det är din tolkning om det hela fortfarande. Hur vet du att det var just detta som NB ville utforska? Det är du som hävdar att det är långsökt. Många håller inte med dig i din åsikt. Du får nog svälja den lilla förtreten hur svårt än det verkar vara.

Jag har ingen som helst aning om vad NB vill utforska eller inte. Varför tror du det? Förstår du inte att mitt argument handlar om att det är osannolikt. Att du och andra kanske tycker att det verkar sannolikt är ju bara ett bevis att ni inte riktigt greppar det här med sannolikheten.

Citat:
Bravo! För vad du tror har ingen betydelse. (För att citera en avstängd megapostare)
Men ska man föra en argumentation kanske det är klädsamt med trovärdiga argument också?

Absolut! Det håller jag med om. Har du några?

Citat:
Okej? Och det verkar trovärdigt tycker i just det här fallet tycker du?

Har vi skiftat fokus från sannolikt till trovärdigt nu?

Jag finner det fortfarande sannolikare att motivet är hämd än, ja du vet vad vid det här laget så jag kanske inte behöver upprepa det ännu en gång?

Jag kan inte få ihop ett hämdmotiv med den fakta jag vet om det är det du egentligen undrar.

Citat:
Helt rätt. Du kanske har ett riktigt "scoop" på gång. Vi väntar med spänning.

Ok. Du kanske inte ska hålla andan allt för länge.

Citat:
Okej. Du svarade inte direkt på frågan. Ett litet värde verkade ju tabloiduppgiften dock ha i dina ögon/öron då du tog upp det tidigare i dag.

Jag delgav ett faktum. Vad det faktumet har för betydelse för mig personligen var inte med i mina argument. Är det svårt att förstå argumentation som inte är knuten direkt till postarens känslor och dess egena tankar och åsikter i alla lägen? Att förklara en ståndpunkt som en person kan ha betyder inte i alla lägen att den som förklarar den ståndpunkten själv har den. Det verkar vara väldigt svårt för många att inse här.

Citat:
Nej jag har ingen siffra på det. Men återigen så behövde inte NB:s intention vara att han just ville se hur ett offers blottade kön under hängning beter dig. Det är din uppfattning bara. Men ta med dig gänget som ska till Norrtälje och försök att fråga. sisotalo är ju språkbegåvad och kan leda er rätt.

Detta har jag svarat på i en tidigare post så jag hänvisar kallt bara till det. Vi kanske redan har rett ut det.

Citat:
Jag har inget intresse av vinna över någon. Men det är intressant att det är bara du och ett fåtal till som tycker folk "vältrar" sig i sensationer. Är ni så mycket intelligentare än oss övriga eller hur ligger läget till?

Det är omöjligt att svara på då det som bekant finns ett internetfenomen som kallas troll. De spelar ofta dummare än vad de är. De gillar att skapa konflikt och oordning för sitt eget nöjes skull. Visst framstår en hel del av skribenterna som lite korkade men det kan mycket väl vara spelad dumhet. Är den inte det så kan man trots det vara en bra person utanför denna kvasivärd på ett internetforum.

Nöjd?
2016-07-24, 18:22
Medlem
Citat:

Han har blottat Lisas kropp, det gör det sexuellt betingat, han har hängt
upp Lisa i en strypsnara samt lindat in ansiktet i flera meter silvertejp, ett
klart sadistiskt beteende. Om du nu skulle åtminstone försöka koppla
ihop detta, vad fan får du då?
Ska det va så jävla svårt att begripa?
2016-07-24, 18:34
Medlem
develis avatar
Citat:
När ingen information finns, detta vaccum, som MrFold så vackert uttryckte det, så är det sannolikaste det som är sannolikast. Det behöver inte vara det som hänt men det är fortfarande sannolikast till något annat dyker upp. Då utgår sannolikheten från de kända faktat och så fortsätter det så.
Som vanligt kunde nästan hela det halvmeter långa inlägget raderas då det var fullständigt värdelöst dravel bortom sakfrågan.
Man utgår från bevisning eller hur mordet ser ut - inte hur nåt är mer vanligt via statistik.
Man förankrar sen detta med fakta, vetenskap och fallstudier där liknande bevisning har skådats.
Detta är att bedöma sannolikhet i varje enskilt fall där gärningsman tiger.
Citat:
Vi pratar hägning. Där könet är blottat för NB tydligen vill se hur det reagerar under hägning. Samtidigt som han föreställer sig ångeste under silvertejpen. Att dra likhetstecken mellan det och tex någon som slår ihjäl sin fru, som jag antar du räknar in i din mordstatistik över sexualsadistiska mord, är ju rent befängt.
Citat:
Är NB en sexualsadist vars högsta önskan alltid varit att se hur blottade kön beter sig under hägning
Du är ju fullständigt blåst!
Likhetstecken med att slå ihjäl sin fru? Vad yrar du om? Jag skrev det som ni presenterat gällande impulsbrott - dvs att överraskas som gärningsman och utöva reaktivt våld (expressivt, affektvåld) vid antingen runkande, rån eller slangande av diesel.
... Vilket då rakt inte domen resonerar kring. Men du kanske inte fattar det med tanke på alla andra brister kognitivt sett.
Citat:
Han är dömd för ett mord som anses ha sexuellt motiv och får därför per automatik "behandling" för sexuellt våld.
Han är bedömd via en utredning enligt besked från kriminalvården. Ur alla möjliga vinklar (skattningsskalor, intervjuer, iakttagelser, psykologer etc) - och det stärker grunden dvs sexuellt motiv.
"Av domen framgår att motivet till gärningen måste varit sexuellt och av riksmottagningens utredning framkommer att Nerijus Bilevicius bedöms vara i behov av behandlingsinriktade insatser mot sexuellt våld"
Citat:
Jag finner det fortfarande sannolikare att motivet är hämd
Berätta nu hur det gick till med hängningen - likt som vid en rättegång sker en bedömning gällande trovärdighet/sannolikhet (motiv, gärningsförlopp) och du står och trampar vatten med dina repetativa klyschor och felaktiga påståenden.
Senast redigerad av develi 2016-07-24 kl. 18:47.
2016-07-24, 18:35
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag har ingen som helst aning om vad NB vill utforska eller inte. Varför tror du det? Förstår du inte att mitt argument handlar om att det är osannolikt. Att du och andra kanske tycker att det verkar sannolikt är ju bara ett bevis att ni inte riktigt greppar det här med sannolikheten.

Sur? Jag anser det klädsamt om man kan bemöta inlägg (fast du gillar ju uppenbarligen att ranka användare efter egen bedömningsförmåga)
Du har ingen aning men du skriver ändå med raka ordalag vad exakt han i så fall skulle gjort. Inser du inte att du utför en tankevurpa? Trots att develi (som du uppenbarligen avskyr som pesten) förklarat att det är en komplexare bild än att bara" studera könsorgan under hägning (sic)" (Jag hoppas jag slipper skriva den meningen en gång till).

Citat:

Du föreslog i sammanhanget "miljonstölder" från caféets kaffekassa. Trots att du tycker det inte ger något med långsökta förslag finner du tydligen ett nöje i att presentera dom. Är din fritid så meningslös?

Citat:

Jag finner det fortfarande sannolikare att motivet är hämd än, ja du vet vad vid det här laget så jag kanske inte behöver upprepa det ännu en gång?

Jag kan inte få ihop ett hämdmotiv med den fakta jag vet om det är det du egentligen undrar.

Det heter hämnd. Och jag syftade i så fall på "gödselbrunnsmordet" i Skara. Skulle det vara motivet?

Citat:

Inte? Låt höra då. Hur länge? En månad, ett halvår?

Citat:
Jag delgav ett faktum. Vad det faktumet har för betydelse för mig personligen var inte med i mina argument. Är det svårt att förstå argumentation som inte är knuten direkt till postarens känslor och dess egena tankar och åsikter i alla lägen? Att förklara en ståndpunkt som en person kan ha betyder inte i alla lägen att den som förklarar den ståndpunkten själv har den. Det verkar vara väldigt svårt för många att inse här.

Det kan jag köpa. Men du svarade ändå inte på om du ansåg GP:s agerande var pressetiskt rätt i dina ögon.

Citat:
Det är omöjligt att svara på då det som bekant finns ett internetfenomen som kallas troll. De spelar ofta dummare än vad de är. De gillar att skapa konflikt och oordning för sitt eget nöjes skull. Visst framstår en hel del av skribenterna som lite korkade men det kan mycket väl vara spelad dumhet. Är den inte det så kan man trots det vara en bra person utanför denna kvasivärd på ett internetforum.

Jo det märks ganska väl när bland annat du tittar in här varannan vecka att det blir lite oordning.
Målet är över sedan länge och kommer inte ändras för att folk härinne argumenterar hit och dit.

Tråden borde begravas snart kan man tycka men tillvaron skulle väl förmodligen bli svår för vissa då.
2016-07-24, 18:57
Medlem
mrfixs avatar
Citat:

Detta har jag svarat på i en tidigare post så jag hänvisar kallt bara till det. Vi kanske redan har rett ut det.

Nöjd?

Vad är anledningen till hämnden i så fall?
Hur kan man tro att det är hämnd och ändå inte hitta ett motiv?
Då verkar det ju mer osannolikt än sannolikt eller hur?
Finns det någon statistik som talar för att mördare oftare hämnas på oskyldiga
unga kvinnor än att personer med sjuka sexuella böjelser begår sexualsadistiska mord
utan att ha en tidigare historik som talar för detta?
Och apropå troll...
Var är alla andra troll när du numera ständigt håller låda?
2016-07-24, 19:02
Medlem
Citat:
Är det din omskrivning av ett jakande svar på att det är sannolikare med ett annat motiv än det sexualsadistiska motivet som säger att NB lider av en störning som yttrar sig i att han vill se hur blottade könsorgan beteer sig under hägning?

Du menar att han lider av det trots att det är mycket osannolikt?

Du verkar inte hänga med i tanken här. Vem har påstått att det skulle vara någon annan än den baltiska trion som ville åt caféts miljoner innan hemfärd till baltikum?

Ove är Julias pappa. Julia åkte också moppe.

Hur lång tid tog det innan någon började gräva i Quickfallet? Hur lång tid tog det innan någon började gräva i da Costa fallet?

Du verkar dock gissa och feltolka mina intentioner eller vad jag skriver om. Att vara kritisk är att tjäna rättssamhället. Att ifrågasätta och granska.

Jag hävdar att utredningen inte känns rättssäker. Det är inte samma sak som att hävda att fel man är dömd. Förstår du skillnaden?

Du uttrycker dig spydigt när du försöker insinuera att sannolikheten för att det du tycker och tänker är hög men det andra tycker och tänker (som inte är samma sak som du tycker och tänker) är låg.

Ändå verkar du vara anhängare till ett motiv som är så osannolikt att det nästan inte finns. Hur kan man då vara negativt inställd till andra motiv och händelseförlopp som är mer sannolika?

Att sedan uttrycka sig om "sensationsjournalistik i sin vidrigaste form" och samtidigt sitta och försvara och förhärliga skribenter som så till den milda grad vätrar sig i sensation i än vidrigare form att man har svårt att förstå varför utan att dra slutsatsen att de gör det för sin egen tillfredställelses skull blir ju nästan komiskt. Tragikomiskt i detta fall.

Edit; Jag noterar även att ditt svar inte innehåller någon länk eller någon hänvisning till fakta kring det du påstår. Kanske bara en miss och oskyldigt förbiseende? För inte skarvar väl du med sanningen?

"Ett motiv som är så osannolikt att det nästan inte finns" - ja, då är det ju möjligt att motivet är sexualsadistiskt. Möjligt + tecken som kan tolkas som sexualsadistiskt gör väl det motivet mer sannolikt i grad oavsett hur ovanligt det är. Är det inte så - sannolikhetskungen?

Jag säger inte att motivet är sexualsadistiskt, men de som tolkar tecken som ett sådant motiv bryr sig inte om ovanligheten i det - eftersom det inte har någon betydelse.
2016-07-24, 19:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Hypotetiska resonemang är inget jag är rädd för. Problemet är att så få tycks kunna greppa dem.
När du får motfrågor i moment där det inte håller ihop och låter fullständigt osannolikt - så börjar du rabbla likt en jävla hjärndöd papegoja istället.
Du klarar uppenbart inte av att styrka dina påståenden.

Hämnd är mer sannolikt. Jag tycker hämnd är sannolikare. Det är mer sannolikt med nåt vanligare. Sexuell sadism är påhittat. Det är en fantasi. ÅK fantiserar. ÅK-kramarna fantiserar. De går igång och vill att det ska vara sexuell sadism. Det sannolika är mer sannolikt än det osannolika.

Utöver detta påstår du att sexuell sadism innebär att vid hängning vilja se hur hennes kön reagerar!? Nog för att du m.fl. uppenbart har noll koll på vad sexuell sadism innebär, men detta var fanimej bland det dummaste som påståtts.
Senast redigerad av develi 2016-07-24 kl. 19:42.
2016-07-24, 20:09
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Antingen missförstår du, eller väljer att missförstå, och kör vidare på att hävda att ett högst sannolikt motiv (hämnd/ilska) med en högst sannolik mördare (offret känner GM) skulle kunna likställas med ett högst osannolikt föreslaget motiv (mycket mycket udda sexuell läggning).

Vi kan lämna detta om du inte vill, eller kan, förstå skillnaden.
Om nu motivet varit hämnd, hade det kunna räcka med att enbart strypa offret. Eller ett par skott i huvudet. Eller en väldans massa slag av trubbigt vapen etc. Hängning, partiellt avklädd med blottat kön och bröst i kombination med metervis av silvertejp tyder väsentligt mer på sexualrelaterat motiv än någon hämnd. Dina sannolikhetskalkyler ger jag inte mycket för.
Citat:

Åter igen skjuter du dig själv i foten med din argumentation. Du nämner strypning. Lisa dog genom strypning.
Jag gav exempel, se svaret ovan.
Citat:
Jag argumenterar inte för att Lisa mördades med hämnd som motiv. Jag hävdar att det är mer sannolikt än det föreslagna motivet där NB lider av en mycket mycket ovanlig sexuell läggning som tar sitt uttryck i att han skulle vilja se hur blottade kön beteer sig under hägning samt föreställa sig ångest och lidande ansiktsuttryck under silvertejp.
Är du frisk? "se hur blottade kön beteer sig under hägning"
[--//--]
Citat:
Motiv? Ja jag finner att deras inlägg nödvändiga som motvikt mot "åklagarkramarnas" ganska snedvridna och ofta helt intelligensbefriade tirader.
Vari består det nödvändiga?
[--//--]
Citat:
Jag tycker det är fullt naturligt att NB är dömd efter den FUP och de rättegångar som var. Att dessa bedrivits på ett rättssäkert sätt är däremot något jag inte är övertygad om.
Nej, men då är det faktiskt rättssäkert att just du inte var satt att döma. Iallafall för offret och dennes anhöriga. Rättssäkerheten går åt två håll, som sagt.
Citat:
Åter igen. Jag hävdar inte att NB är oskyldigt dömd. Jag hävdar att jag inte skulle kunna döma han med den information jag har. Förhoppningsvis så har rätten mer information som gör dem säkrare och att det inte är ett justitiemord som skett.
Det enda mord som skett är mordet på Lisa, justitiemord behöver du inte oroa dig för alls. Det finns inget rimligt tvivel.
[--//--]
Citat:
Åter igen så hävdar jag att din fråga är irrelevant. Det är som att fråga hur många döda soldater och civila tycker du det är värt att "offra" för att behålla Sverige? Är det 1, 10, 100, 1000, 10000, 1 miljon, 8 miljoner? Var ska gränsen dras? Ska vi bara ge Sverige till Ryssland om de hävdar att de kommer döda för många?
Frågan är inte alls irrelevant. Det handlar om rimligt tvivel, att kräva 100%-ig bevisning skulle sätta alltför många skyldiga på fri fot för att vara rättssäkert för den skötsamma delen av befolkningen.
Citat:
Det enkla svaret är att ingen ska dömas oskyldig. Att hota med att 100 mördare kanske går fria pga denna princip spelar ingen roll. Rättssamhället måste upprätthållas. Att det kostar resurser och skattepengar är en annan sak. Det handlar om utförandet. Du förespråkar att man ska sänka ribban och tulla på principen. Jag anser det dumt. Mycket dumt.
Jag har inte pratat om att sänka någon ribba, du får allt ge källa på det isåfall. Men själva definitionen av rimligt tvivel har sina begränsningar. Det kan vara så, och är troligen, att oskyldiga ibland döms. Men sannolikheten att som oskyldig dömas, är lägre ju högre straffvärde brottet bär.

Citat:
[--//--]
Du kommenterar mer den kluvna tungas resonemang som inte har något med det jag ursprungligen diskuterar. Denne har fått för sig att kameraövervakning är enda sättet man kan döma folk för mord. Konstigt nog så gick det att döma folk innan kameraövervakning fanns.
Nej, det har jag inte alls fått för mig. Återigen brister din slutledningsförmåga. Man dömer för mord inom ramen för rimligt tvivel. Jag sa att för att bevisa något till 100 % krävs videodokumentation, erkännande, DNA, vittnesiakttagelser i pluralis etc. Men inte ens då kan det ses som helt säkert, videon kan vara förfalskad, DNA kan vara planterat, vittnen kan ljuga medvetet och den tilltalade kan vara hotad att ta på sig skulden. Men det är som exemplet jag gav, så nära hundraprocentig bevisning som går att komma. Och det skulle inte vara rimligt att tvivla på en bevisning av ovannämnd dignitet. Ja, möjligen skulle några i NB-fanclub tvivla om mordet på lisa dokumenterats med live-kamera, NB erkänt, samt att en militär, en polis och en bonde uppgivit att de tittat på då mordet skedde. Kanske hade NB-vurmarna rentav pratat om oron för att ett justitiemord varit för handen.
Citat:
Jag hävdar att det är fullt logiskt att NB är dömd.
Bra.
2016-07-24, 20:19
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Han har blottat Lisas kropp, det gör det sexuellt betingat, han har hängt
upp Lisa i en strypsnara samt lindat in ansiktet i flera meter silvertejp, ett
klart sadistiskt beteende. Om du nu skulle åtminstone försöka koppla
ihop detta, vad fan får du då?
Ska det va så jävla svårt att begripa?

Ska vi verkligen ta detta ett varv till?

Cirkelresonemanget. Förklaringen. Förnekandet. Tillbaka på ruta ett.

Du drar slutsatsen att Lisa mördats sexualsadistiskt hur?

Lisa påträffades med byxor neddragna, snara runt halsen och silvertejp runt ansiktet.

Detta känns självklart för dig att det föreligger en sexualsadistisk gärning i botten. Din magkänsla säger dig det för att?

Lisa hade byxor och trosor neddragna?

Är det så att det alltid är fallet att mördaren haft sexualsadistiska motiv då ett mordoffer påträffats med byxor och underkläder neddragna?

Är det att hon hade en snara kring halsen som indikerade att hon blivit strypt, alternativt hängd?

Är alla mord där offret blivit stryp till döds med snara sexualsadistiska?

Är det att Lisas ansikte tejpats med silvertejp som gör att du automatiskt vet att det finns ett sexualsadistiskt motiv?

Det finns inga andra möjliga förklaringar för dessa tre omständigheter var för sig?

Är det kombinationen av dessa tre omständigheter som gör dig säker?

Uppstår alla dessa tre omständigheter så är det alltid ett sexualsadistiskt mord som ligger bakom?

Om man bara har två av dessa omständigheter när offret påträffas då?

Om Lisa inte hade haft byxorna nerdragna då? Skulle man kunna vara säker på att det förelåg ett sexualsadistiskt motiv då?

Om tejpen saknats då? Skulle man kunna vara säker på att det var ett sexualsadistiskt motiv då?

Eller snaran? Är den viktig i samanhanget?

Är det så att sättet mordoffret påträffas alltid reflekterar mördarens sexualitet?

Är det så att mördare aldrig försöker dölja sina mord och få det att seut som mordet antingen inte är något mord, eller att motvet bakom mordet är något annat än vad det egentligen är?

Vi kan väl börja där med att rota lite i hur man kan komma fram till att mordet är utfört med ett sexualsadistiskt motiv.
2016-07-24, 20:22
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
"Ett motiv som är så osannolikt att det nästan inte finns" - ja, då är det ju möjligt att motivet är sexualsadistiskt. Möjligt + tecken som kan tolkas som sexualsadistiskt gör väl det motivet mer sannolikt i grad oavsett hur ovanligt det är. Är det inte så - sannolikhetskungen?

Jag säger inte att motivet är sexualsadistiskt, men de som tolkar tecken som ett sådant motiv bryr sig inte om ovanligheten i det - eftersom det inte har någon betydelse.
Det börjar låta väldigt likt Tage Danielssons sannolikhetsmonolog, eller hur?

Tar den igen, även om den varit på tapeten här förut men sannolikhetsresonemanget har ju nått nya "höjder" nu med:
"ETT MOTIV SÅ OSANNOLIKT ATT DET NÄSTAN INTE FINNS".

http://www.talarforum.se/beromda_tal/tage_danielsson_sannolikhet/43/45/

"Sannolikt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte om det är sannolikt.
Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.
Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.
I själva verket gick ju hela det socialdemokratiska partiet och väntade i över ett halvår på att få veta om det som hände i Harrisburg har hänt eller inte, innan de kunde bestämma sig för om dom ska tycka att kärnkraften är så farlig som den skulle vara om det som har hänt i Harrisburg hade hänt. Nu har dom bestämt sig till sist, och tydligen kommit fram till att det som hände i Harrisburg inte har hänt, men att vi å andra sidan måste ha mycket bättre säkerhetsanordningar så det inte händer här också.
Och man förstår ju att dom har tvekat, för en sån olycka inträffar ju enligt alla sannorlikhetsberäkningar bara en gång på flera tusen år, och då är det ju i varje fall inte troligt att den har hänt redan nu, utan det är väl i så fall mera sannolikt att den har inträffat längre fram. Och då kommer ju saken i ett annat läge. För det kan ju inte vi bedöma nu. Då. Eller...
Sen är det också det att om det som hände i Harrisburg verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Harrisburg hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen.

I varje fall inte i Harrisburg. Och säkert inte samtidigt som förra gången.

Risken för en upprepning är så liten att den är försumbar. Med det manas att den finns inte, fast bara lite.
Nu är ju det här rätt krångligt för gemene man, så egentligen är det väl ingen idé att ha folkomröstning om sånt här. Folk i allmänhet dom tänker förstås på sitt grovhuggna vis att det som hände i Harrisburg verkligen har hänt. Dom tar det som en sanning. Tala alltid sanning, barn, sa våra föräldrar till oss. Det får vi inte säga till våra barn utan vi måste lära dom att alltid tala sannolikt. Att säga sannolikheten, hela sannolikheten och ingenting annat än sannolikheten.

Så att dom inser att det som hände i Harrisburg inte kan hända här, eftersom det inte ens hände där, vilket hade varit mycket mer sannolikt, med tanke på att det var där det hände.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in