Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Antingen missförstår du, eller väljer att missförstå, och kör vidare på att hävda att ett högst sannolikt motiv (hämnd/ilska) med en högst sannolik mördare (offret känner GM) skulle kunna likställas med ett högst osannolikt föreslaget motiv (mycket mycket udda sexuell läggning).
Vi kan lämna detta om du inte vill, eller kan, förstå skillnaden.
Om nu motivet varit hämnd, hade det kunna räcka med att
enbart strypa offret. Eller ett par skott i huvudet. Eller en väldans massa slag av trubbigt vapen etc. Hängning, partiellt avklädd med blottat kön och bröst i kombination med metervis av silvertejp tyder väsentligt mer på sexualrelaterat motiv än någon hämnd. Dina sannolikhetskalkyler ger jag inte mycket för.
Citat:
Åter igen skjuter du dig själv i foten med din argumentation. Du nämner strypning. Lisa dog genom strypning.
Jag gav
exempel, se svaret ovan.
Citat:
Jag argumenterar inte för att Lisa mördades med hämnd som motiv. Jag hävdar att det är mer sannolikt än det föreslagna motivet där NB lider av en mycket mycket ovanlig sexuell läggning som tar sitt uttryck i att han skulle vilja se hur blottade kön beteer sig under hägning samt föreställa sig ångest och lidande ansiktsuttryck under silvertejp.
Är du frisk? "se hur blottade kön
beteer sig under
hägning"
[--//--]
Citat:
Motiv? Ja jag finner att deras inlägg nödvändiga som motvikt mot "åklagarkramarnas" ganska snedvridna och ofta helt intelligensbefriade tirader.
Vari består det nödvändiga?
[--//--]
Citat:
Jag tycker det är fullt naturligt att NB är dömd efter den FUP och de rättegångar som var. Att dessa bedrivits på ett rättssäkert sätt är däremot något jag inte är övertygad om.
Nej, men då är det faktiskt rättssäkert att just du inte var satt att döma. Iallafall för offret och dennes anhöriga. Rättssäkerheten går åt två håll, som sagt.
Citat:
Åter igen. Jag hävdar inte att NB är oskyldigt dömd. Jag hävdar att jag inte skulle kunna döma han med den information jag har. Förhoppningsvis så har rätten mer information som gör dem säkrare och att det inte är ett justitiemord som skett.
Det enda mord som skett är mordet på Lisa, justitiemord behöver du inte oroa dig för alls. Det finns inget rimligt tvivel.
[--//--]
Citat:
Åter igen så hävdar jag att din fråga är irrelevant. Det är som att fråga hur många döda soldater och civila tycker du det är värt att "offra" för att behålla Sverige? Är det 1, 10, 100, 1000, 10000, 1 miljon, 8 miljoner? Var ska gränsen dras? Ska vi bara ge Sverige till Ryssland om de hävdar att de kommer döda för många?
Frågan är inte alls irrelevant. Det handlar om rimligt tvivel, att kräva 100%-ig bevisning skulle sätta alltför många skyldiga på fri fot för att vara rättssäkert för den skötsamma delen av befolkningen.
Citat:
Det enkla svaret är att ingen ska dömas oskyldig. Att hota med att 100 mördare kanske går fria pga denna princip spelar ingen roll. Rättssamhället måste upprätthållas. Att det kostar resurser och skattepengar är en annan sak. Det handlar om utförandet. Du förespråkar att man ska sänka ribban och tulla på principen. Jag anser det dumt. Mycket dumt.
Jag har inte pratat om att sänka någon ribba, du får allt ge källa på det isåfall. Men själva definitionen av rimligt tvivel har sina begränsningar. Det kan vara så, och är troligen, att oskyldiga ibland döms. Men sannolikheten att som oskyldig dömas, är lägre ju högre straffvärde brottet bär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
[--//--]
Du kommenterar mer den kluvna tungas resonemang som inte har något med det jag ursprungligen diskuterar. Denne har fått för sig att kameraövervakning är enda sättet man kan döma folk för mord. Konstigt nog så gick det att döma folk innan kameraövervakning fanns.
Nej, det har jag inte alls fått för mig. Återigen brister din slutledningsförmåga. Man dömer för mord inom ramen för rimligt tvivel. Jag sa att för att
bevisa något till 100 % krävs videodokumentation, erkännande, DNA, vittnesiakttagelser i pluralis etc. Men inte ens då kan det ses som
helt säkert, videon
kan vara förfalskad, DNA
kan vara planterat, vittnen
kan ljuga medvetet och den tilltalade
kan vara hotad att ta på sig skulden. Men det är som exemplet jag gav, så nära hundraprocentig bevisning som går att komma. Och det skulle inte vara
rimligt att tvivla på en bevisning av ovannämnd dignitet. Ja, möjligen skulle några i NB-fanclub tvivla om mordet på lisa dokumenterats med live-kamera, NB erkänt, samt att en militär, en polis och en bonde uppgivit att de tittat på då mordet skedde. Kanske hade NB-vurmarna rentav pratat om oron för att ett justitiemord varit för handen.
Citat:
Jag hävdar att det är fullt logiskt att NB är dömd.
Bra.