2016-07-25, 17:19
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Knip käft kärring!Har du inget bättre för dig än att trakassera muhammedaner på nätet?
Nä,de facto är vi i västvärlden också indoktrinerade med att tro på deras våldsamma natur.Vi slänger tusentals ton bomber på barn och vuxna så håll truten ditt kräk.Så ja historiskt sett har sekulära regimer massmördat många många fler än religionen någonsin gjort.
Jaha då visar det sig att det är du som är den intolerante med attitydproblemen . Bra där. Tackar.

ATeism, var topic

inte du och din nervösa sociopati, religion må va viktigt för samhällsmedborgare, men inte obligatoriskt, bara att sätta dig in i grundlagen, apa.
Citera
2016-07-25, 17:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nja, jag menar nog att det är du (och för all del ganska många andra) som försöker ändra ordet från hur det faktiskt används.

HAR American Atheists rätt namn eller ej? De har t ex kört kampanjer på bussar där de säger att tro på Gud är lika barnsligt som att tro på tomten. Antiteism eller ateism?

Din position är inte svår att förstå. Men den stämmer ju inte med hur ordet faktiskt används, inte minst av många organiserade ateister, som ju i huvudsak ägnar sig åt att argumentera mot religion - dvs antiteism. Och detta utifrån tron att mindre religion kommer göra samhället bättre och t ex leda till att vetenskap får större betydelse.

Det beror väl närmast på att "American Antitheists" inte skulle få lika stort stöd från allmänheten som "American Atheists" får. De är ateister, ja, men de bedriver antiteistiska kampanjer.
De flesta ateister är helt ointresserade av religionsfrågor.
Inte heller jag är antiteist.
Citera
2016-07-25, 17:28
Medlem
Citat:
Nja, jag menar nog att det är du (och för all del ganska många andra) som försöker ändra ordet från hur det faktiskt används.

HAR American Atheists rätt namn eller ej? De har t ex kört kampanjer på bussar där de säger att tro på Gud är lika barnsligt som att tro på tomten. Antiteism eller ateism?

Din position är inte svår att förstå. Men den stämmer ju inte med hur ordet faktiskt används, inte minst av många organiserade ateister, som ju i huvudsak ägnar sig åt att argumentera mot religion - dvs antiteism. Och detta utifrån tron att mindre religion kommer göra samhället bättre och t ex leda till att vetenskap får större betydelse.
Amerikanarna har väldigt svårt att hålla sin religion utanför politik, skola och samhället i övrigt. Sådana här organisationer uppstår för att påminna om vad lagen egentligen säger. Men det ändrar inte vad ordet "ateist" betyder.
Citera
2016-07-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jo för att du inte förstår riktigt vad du säger..
Du vill både ha kakan och äta upp den..
Om du argumenterar utifrån sociobiologiska aspekten så bör du acceptera att moralen som exempelvis fanns under 1500talet har utvecklats.. Men vad gjorde dödandet fel just då enligt dig? Och vad gör att du kan säga att det är "fel" att döda idag? Menar du att evolutionen förbjuder dödandet?
Förstår du inte?

Dödandet nu som då kan anses vara fel för det orsakar lidande, vi vet vad lidande är och kan utan gudomlig hjälp konstatera att det är något negativt.

Nej evolutionen förbjuder INGENTING men givetvis har egenskaper och beteenden som premierar den egna artens chanser att föra sitt DNA vidare belönats.

Din poäng är antingen luddig eller jävligt skrämmande, tror du på fullaste allvar att vi inte kan identifiera lidande eller ondska utan gudomliga instruktioner?
Citera
2016-07-25, 18:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det beror väl närmast på att "American Antitheists" inte skulle få lika stort stöd från allmänheten som "American Atheists" får. De är ateister, ja, men de bedriver antiteistiska kampanjer.
Ateister tvingas intressera sig för verkligen fundamental teism, i SKOLVÄRLDEN. Kom då ihåg hur avgörande det var och är, att prestera.. i tolkning, över de olika religioner som världen bjuder på, allihopa med än den ena efter den andra mer el mindre vrickade behovet att "hörsammas"

Tänk.. om man som liten, visste vad reellt prakticerad och efterlevd religionsdiktatur, verkligen var.. man vet inte som liten, underställd skolpliktslagen, teismen är ypperligt smart och utstuderat omfattande påverkande redan intet ont anandes indivier : men vi har tur som i Sverige inte åläggs trosplikt, religions-ämnet behövde sättas i kontext och blev ju då ifrån kristendom på skemat, istället sammansatt med samhäll till , att ingå i block. Dvs inte ensamt! förhärkande för udda lärare att sitta och tolka elevens "förståelse för den islamism, vi först idag, vet.. är så grymt destruktiv.

och andra religioner också, men islam är ju alarmerande extremt! men att presentera religionerna, javisst... men kontexterna i övriga samtida idéläror, glömdes helt bort, vurmen för en överhärskare var visst lockande som maktinstrument.

så är det inte längre, men det är bara synd om de unga muslimer och andra som är kunskapsignoranta och inte har särskild respekt för orsakssammanhang, eftesom IT-samhälle och snabbmatssamhälle där tekniken ersätter människans behov att tänka kritiskt , för IT levererar ju istället, så ju mer relgiiösa organisationeer tillåts mata sina sjuka behov av "gud" för "sina ägodelar barn och unga" , desto större missnöje kan visa sig i framtiden, spänningar finns redan, Frankrike drabbas av multipla sporadiska dåd.. och rädsla efter alla hot, är maxat.

allt, p.g.a radikal fundamentalistisk propaganda över hur avgörande.. relgion är, vilka lobbare håller på och lobbar om att gud är så viktig och religionspaketets alternativa verklighetsbeskrivning är så viktig, att det ska löna sig att uppoffra skolgången.. ?

de ha rgjort bort sig, de där äldre.. som känner behov att ändå hänga-med-i-svängarna, fast de är helt blasé så fort lite faktum kommer upp, det är ju livsfarligt att låta horder av ungar, totalt disrespektera kunskaper. och det tar ju så vansinnigt lång tid att liksom ävnda skeppen åt rätt riktning, efter så sjuka misstolkningar i lednings-leden, där tomtarna verkar sitta och gona sig mest, i total verklighetsflykt.
Citera
2016-07-25, 18:33
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Dödandet nu som då kan anses vara fel för det orsakar lidande, vi vet vad lidande är och kan utan gudomlig hjälp konstatera att det är något negativt.

Nej evolutionen förbjuder INGENTING men givetvis har egenskaper och beteenden som premierar den egna artens chanser att föra sitt DNA vidare belönats.

Din poäng är antingen luddig eller jävligt skrämmande, tror du på fullaste allvar att vi inte kan identifiera lidande eller ondska utan gudomliga instruktioner?

men kolla, du säger själv lidande o grejer e inte bra. Varför e det dåligt? Om lejon äter giraff va e liksom fel med det? Du kan typ inte säga varför det e dåligt ju. Om jag typ dödar dig o vill att mina gener bara överlever, va e det för fel med det?
Citera
2016-07-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
men kolla, du säger själv lidande o grejer e inte bra. Varför e det dåligt? Om lejon äter giraff va e liksom fel med det? Du kan typ inte säga varför det e dåligt ju. Om jag typ dödar dig o vill att mina gener bara överlever, va e det för fel med det?

Jag pratar om artens överlevnad, vi är förhoppningsvis båda människor. En giraff och ett lejon är två vitt skilda arter. Lejon skulle kunna överleva på att äta andra lejon med det skulle innebära att arten ganska omgående dog ut.
Och ja lidande är fel och om du "typ dödar" mig så orsakar du ju en hel del lidande, eller hur?

Jösses, behöver du verkligen få det förklarat för dig VARFÖR lidande är något dåligt?
Citera
2016-07-25, 19:08
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jag pratar om artens överlevnad, vi är förhoppningsvis båda människor. En giraff och ett lejon är två vitt skilda arter. Lejon skulle kunna överleva på att äta andra lejon med det skulle innebära att arten ganska omgående dog ut.
Och ja lidande är fel och om du "typ dödar" mig så orsakar du ju en hel del lidande, eller hur?

Jösses, behöver du verkligen få det förklarat för dig VARFÖR lidande är något dåligt?

Men du fattar ju inte mannen. Du kan inte argumentera så här.
Va har det med arterna o göra? Varför ska man inte orsaka lidande? Va e liksom felet med det?
Ja du måste ju förklara det om du tror på nån moral som hela tiden kompletteras. Varför e forntida människors dödande fel? De hade ju isf inte samma moral som vi har. Var det rätt då?
Citera
2016-07-25, 19:19
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hörru, det blir ju inte nåt på det här. Ni ateister e typ som sakerna i vitrinskåpet? Seriöst det e lite som att leva i förnekelse.
Citera
2016-07-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Men du fattar ju inte mannen. Du kan inte argumentera så här.
Va har det med arterna o göra? Varför ska man inte orsaka lidande? Va e liksom felet med det?
Ja du måste ju förklara det om du tror på nån moral som hela tiden kompletteras. Varför e forntida människors dödande fel? De hade ju isf inte samma moral som vi har. Var det rätt då?

Ja om du inte begriper varför lidande är fel så har du nog rätt, vi kommer inte längre.

Mord var givetvis lika fel för "forntida människor" som det är idag även om det givetvis har skett förändringar och viss utveckling, det ansågs ju tex inte moraliskt förkastligt att döda en slav förr i tiden, något man fann sitt stöd för i religiösa skrifter.

Jag tror inte att moral är något som utvecklas och förändras, jag vet det. Se bara på rättigheter för kvinnor, homosexuella och synen på slaveri tex.
Citera
2016-07-25, 19:26
Medlem
nerdnerds avatar
Tar bort.
Senast redigerad av nerdnerd 2016-07-25 kl. 19:58.
Citera
2016-07-25, 19:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Det är ett väldigt lågt signal/brus-förhållande i dina texter. Är det pga rosévin? Säkert gott i värmen, men vill du vara klar i skallen är det bättre med alkoholfritt.

Är du topic? nej.. du duckar där intellektet borde vara lite vasst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in