2016-07-24, 23:06
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående HH och Dahlgren mordkvällen-natten

Från http://www.regeringen.se/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2
sidor 119-120

"Sammanfattande anmärkningar
Det har egentligen aldrig funnits något skäl att i mordutredningen
närmare efterforska var dåvarande länspolismästaren Hans Holmér
befann sig på mordkvällen; inget pekar på att han haft med mordet att
göra. Allt talar för att det förhåller sig så som han uppgett inför Juristkommissionen
och i andra sammanhang, dvs. att han befann sig på
annan ort på fredagskvällen och att han begav sig till Stockholm med
egen bil så snart han fick reda på vad som hänt. Den utredning som
likväl förekommit bestyrker detta"

Min uppfattning är att jag inte kan förstå varför Dahlgren skulle vilja ljuga om körningen med HH.
Han kunde ju inte vad jag förstår tjäna något på detta utan att enbart få problem.

Jallais tankar kring detta http://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/

Jag håller med dig till 100 %, och tills jag ser bättre belägg än dom Anér och Jallai hittills framfört, menar jag att, OK han kanske inte var i Borlänge, men kan därför inte beskyllas för delaktighet i mord. Kanske har någon passat på mitt framför näsan på hans spanare, och att han därför målat in sig i ett hörn av osanning för att dölja pinsamheten, och att det därför är så att PU mycket väl känner till vilka som hållit i WT, men dom kan inte gå ut offentligt med detta.

Men man måste också komma ihåg att PU inte har en skyldighet att redovisa precis allt för massmedia initialt, det skulle ju vara korkat.

Både Sven Anér och Anders Jallai använder förbehåll och brasklappar i sina texter men båda insinuerar sakligt just delaktighet i mord. Har man svårt att se detta bör man lära sig att läsa, det är nämligen något annat än att se en rad bokstäver och därefter ljuda dem.

Jallai har en brist bland många goda egenskaper, och den syns när han trycker upp sitt scenario i näsan på en, när han kunde ha nöjt sig med att ställa relevanta frågor. Särskilt tydligt blir det i hans intervju med Frånstedt, vilket läge han sumpar där. Frånstedt hade nog sagt dubbelt upp om Jallai hållit sig lugnare.
Citera
2016-07-24, 23:29
Medlem
Jag tror inte HH ledde någon mordkomplott mot OP, men det skulle vara intressant att veta om Dahlgrens version stämmer .

Vilka personer som HH träffade och varför.
Det är sådana här saker som gör mop så fascinerande, det är ju inte bara någon enstaka grej som är underlig utan det vimlar ju av mer eller mindre konstiga saker när det gäller mop

En annan sak som stör mig är att HH så enkelt bara tog kommandot över mordutredningen och att Ebbe C fick ett frikort in i verksamheten
Citera
2016-07-25, 00:31
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Inga vittnesmål talar för att OP träffades av första skottet och LP måste rimligen veta bäst när hon själv träffades, nämligen efter att OP fallit. Startrevolvern är inte fantasi, t.o.m antalet patroner i trumman stämmer. Och LP såg verkligen två personer i närheten av vilka den ena ännu inte har identifierats och den andre har identifierats som Christer Pettersson. Etc, etc, etc.

Att det skulle falla på att det är farligt att stå nära är ett inskränkt argument. Bevisligen så uppträder folk och gör liknande saker med knivar som kastas.

Vad är då vitsen med en dold skytt? Om det var extremt viktigt för mäktiga intressen att skytten inte fick bindas till mordet på Sveriges statsminister så var det en praktisk lösning. Ingen jagade någonsin skytten som därför garanterat aldrig skulle avslöjas. Därmed fick även hans uppdragsgivare de garantier de verkligen önskade.

Vad som är den svaga punkten är inte att idén är fantasifull, för det är just fynd, iakttagelser och vetenskapliga fakta som talar för scenariot. Den svaga punkten är att ingen fick se vad som verkligen hände. Om det kommit utomstående personer i närheten av skytten så skulle planen gå om intet. Därför behövdes ett flertal personer på Sveavägen som kunde distrahera personer som eventuellt närmade sig från endera hållet. Sådana som Stig Engström, Victor Gunnarsson m.fl.

Allt var noga förberett, som en föreställning i magi. Mannen med startrevolvern tog tag i OPs vänstra axel så att hans rygg vreds rakt mot skytten och så att kulan skulle hamna inne i gränden. Ett vittne gick alldeles efter LOP och flera vittnen observerade hur denne lugnt klev in i porten vid Dekorima efter första smällen (löst skott) för att undvika att komma i skottlinjen.

Självfallet är det högst osäkert om mannen i beige eller någon annan agerade som skytt i bakgrunden, men vad är det för mening att ens diskutera skottordningen om man måste hålla sig till ett inskränkt scenario som ska övertrumfa vittnesmål, medicinsk vetenskap och fysikens lagar?

Vänta lite nu... Eftersom det är extremt viktigt att man aldrig får tag på skytten nyttjas en attrappmördare med startpistol, medan den riktige skytten håller sig dold. Är det så du menar?

Fråga: Vad var då tänkt att inträffa om man lyckades fånga attrappmördaren? Skulle hans säga "Kolla själva. det är ju bara lösplugg i min startpistol. Jag kan ju inte vara mördaren" och sen bli släppt? Är det så du tänker?
Citera
2016-07-25, 00:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag tror inte HH ledde någon mordkomplott mot OP, men det skulle vara intressant att veta om Dahlgrens version stämmer .

Vilka personer som HH träffade och varför.
Det är sådana här saker som gör mop så fascinerande, det är ju inte bara någon enstaka grej som är underlig utan det vimlar ju av mer eller mindre konstiga saker när det gäller mop

En annan sak som stör mig är att HH så enkelt bara tog kommandot över mordutredningen och att Ebbe C fick ett frikort in i verksamheten

Vore bra att få veta när och varför Rolf Dahlgren slutade som Hans Holmers chaufför. För mig är en infekterad konflikt dom emellan enda rimliga anledningen till att "dallas" skulle fara med osanning, Men det är en väldigt omständig väg att hämnas på HH, enklare att exponera hans affär med Åsa Kylén. Efter MOP hade kvällstidningarna betalat bra för ett sådant scoop.

Dallas berättelse får också visst understöd av Ulf Norlin, Börje Wingren och Henry Bohjort som alla tre ser HH komma till våldsroteln ca 1600, med Nils Linder i släptåg. Uppdraget BW fick var att utreda hoten från Walter Kirisits mot Olof Palme och HH. Den sistnämnde påstår själv att han lämnade Stockholm vid lunchtid.
Citera
2016-07-25, 03:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vore bra att få veta när och varför Rolf Dahlgren slutade som Hans Holmers chaufför. För mig är en infekterad konflikt dom emellan enda rimliga anledningen till att "dallas" skulle fara med osanning, Men det är en väldigt omständig väg att hämnas på HH, enklare att exponera hans affär med Åsa Kylén. Efter MOP hade kvällstidningarna betalat bra för ett sådant scoop.

Dallas berättelse får också visst understöd av Ulf Norlin, Börje Wingren och Henry Bohjort som alla tre ser HH komma till våldsroteln ca 1600, med Nils Linder i släptåg. Uppdraget BW fick var att utreda hoten från Walter Kirisits mot Olof Palme och HH. Den sistnämnde påstår själv att han lämnade Stockholm vid lunchtid.

Det slående är att Holmer inte är så bra på att ljuga. Eftersom det finns ett antal personer som kan intyga att han just gör det. Alltså bryr han sig inte ens om att bli påkommen. Samtidigt som det måste finnas någon viktig anledning för honom att göra det. Och precis just där kommer Dahlgrens berättelse in.

I denna situationen finns det ytterligare en person som sitter med sanningen. Ovan nämnda Åsa. När startade de resan till Borlänge. Åkte de överhuvud taget.

Om någon idag kunde få Åsa att uttala sig i dessa frågor skulle också vara ett riktigt scoop.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-25 kl. 03:40.
Citera
2016-07-25, 03:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Vänta lite nu... Eftersom det är extremt viktigt att man aldrig får tag på skytten nyttjas en attrappmördare med startpistol, medan den riktige skytten håller sig dold. Är det så du menar?

Fråga: Vad var då tänkt att inträffa om man lyckades fånga attrappmördaren? Skulle hans säga "Kolla själva. det är ju bara lösplugg i min startpistol. Jag kan ju inte vara mördaren" och sen bli släppt? Är det så du tänker?
Eftersom det var planerat att polisen inte skulle gripa någon, så var det allmänheten som var den stora osäkerhetsfaktorn. Svårt att på förhand veta exakt vilka som skulle ha kunnat befinna sig i närheten och göra egna insatser. Det absolut viktigaste var att ingen övermannade skytten på platsen, men det var också viktigt att informationerna om mordet till allmänheten var av låg kvalitet.

Låt oss säga att det var Christer Pettersson som stod vid Dekorima med en startrevolver. Han var van att agera bland folk och visste hur han skulle värja sig och det kan tänkas att han inte behövde springa långt innan han kunde överlämna revolvern till en "säker" person, t.ex en narkotikapolis som var i rulltrappan och som sedan sågs av YN m.fl.

Men OM han ändå hade övermannats så finns flera möjligheter:

- Han kunde säga att han var ett vittne, som sprang av uppenbara skäl.
- Han kunde ha blivit gripen av en polis som "råkade" befinna sig i närheten.
- Revolvern skulle ha kunnat trollats bort och destruerats (vilket också skedde).
- CP skulle ha kunnat ta fram en bajonett.
- Diverse planering...

Mordet var ett led i en statskupp som ändrade Sverige i grunden. Inte bara OP var målet och fienden, utan själva allmänheten. I synnerhet de 40-50 % som gillade Olof Palme eller åtminstone SAP.

Med omsorgsfull planering är det mesta möjligt. Särskilt när det inte saknas några resurser.
Senast redigerad av iesho 2016-07-25 kl. 03:41.
Citera
2016-07-25, 05:52
Medlem
Citat:

En ledtråd kan ju vara att studera de gånger de tidigare arbetat tillsammans som ett radarpar. Och att Ebbe som privatperson kunde fortsätta Holmers utredning efter att han avgått.

Allt med SAPS stöd. Och uppenbarligen i deras intresse.
Citera
2016-07-25, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag hann svara innan du hade redigerat klart.

Ja, han ser lite hundlik ut, vid första påseendet.

Jag tittade en andra gång, då ser jag hur hon överlägset ler, och hur faktiskt också han ler ner i bordet, dom verkar inte vara tjenis med varandra, dom verkar mäta sina krafter.

Jag tittade en tredje gång, då såg jag dig och mig.

En i sanning livfull tolkning. Där min tolkning av samma filmsnutt, i hans vägran om att svara på en enkel fråga i KU, mynnar ut i följande två alternativ.

1. Holmers uttalande om skakade grundvalar var rent nonsens. Som berodde på hans faiblesse för aforismer. Ljus som tändes och slocknade. Procentsatser som steg och sjönk. Eftersom det gjorde sig bra i media. Och blottlade hans beroende av media. Där han skrev ett avtal med DN om en levnadstecknerska strax efter att Statsministern blev mördad. En föregångare till de senare dokusåpakändisarna.

Där han naturligtvis inte ville erkänna detta offentligt i KU. Vilket fick honom att skamset le ner i bordet.

2. Han visste mycket väl vad som låg bakom hans ord. Där hans uppträdande i KU bäst kan presenteras med Dallas Dahlgrens ord. Uttalade genom ett brevinkast i en absurd intervju med TV3.

Det är hemligt! Fattar du.

Där han naturligtvis inte kunde yppa en hemlighet offentligt i KU. Vilket fick honom att le överseende ner i bordet eftersom frågeställaren inte var invigd i samma hemlighet.

Där båda dessa alternativ kan ge upphov till en vilt flackande blick och hans uppenbara motvilja att se frågeställaren i ögonen. Där en enkel kurs i kroppsspråk förklarar att han, i den situationen, inte var bekväm med vare sig frågan eller situationen. Och att inget svar hade kunnat ta honom därifrån. Eftersom det svaret hade lett till ytterligare besvärande frågor. Alltså var vägrandet av att svara på frågan enda sättet för honom att komma ur situationen.

Utan att inse att de enda som reagerar på detta sättet har något att dölja. Vilket en grundkurs i beteendevetenskap informerar om.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-25 kl. 08:16.
Citera
2016-07-25, 13:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Där har du kärnan! WT männen som ju är kända från omgående av DF, OF (som fanns på andra sidan jorden) och Palmes närmaste inom Partikansliet. Knäck det och fallet är löst.

Det är ganska enkelt! Samma person som kände till WT männen och att de skulle mörkas stod i sådan kontakt med LP och familjen att denne haft möjligheter att påverka deras upplevelser och hållning i saken.

Resten är den nepotistiska anda som genomsyrar förvaltning och politik som gör små och större hemligheter och indiskretioner oberörbara.

Slutsatsen är alltså att det är ganska enkelt att nysta upp men att denna uppnystning kan få oanade konsekvenser för vår syn på och respekt för makten och att det är där knuten ligger.

När det gäller tråden är det slående att den trasas av orealistiska ickeresonemang i som det verkar samförstånd med ständig repitition. Tyvärr blir det lätt så på anonyma forum oavsett ämne. Inom krim har vi sett mer än en gärningsman med enourage bearbeta trådar om brottet i fråga.

Hej, jag har ju egentligen hoppat av här men jag blir lite nyfiken när du skriver "Inom krim har vi sett...". Är du alltså polis?

Beträffande mina inledande inlägg som du angrep rätt rejält tror jag du missförstod mig vilket säkert var mitt fel. Det är alltså inte så att jag har någon färdig lösning att presentera. Hur skulle jag kunna ha det, det kan ju ingen ha.

Tvärtom förordar jag realism, logik och ett öppet sinne inför tips och idéer som framkommer - givetvis får vi undanta rena tokerier.

För mig framstår det precis som du säger som självklart att några av WT-männen (inte alla) är inblandade i mordet. Jag tänker främst på dem som Leif K, Mare R och Jarl N såg i Gamla stan före mordet, Leif K och Ulla S på mordkvällen, Karin G på mordkvällen, taxichauffören på mordkvällen och Skelleftehamn på mordkvällen. Rörande dessa föreligger det ju också goda signalement.

Däremot verkar det för mig ologiskt att WT-män befann sig på Tunnelgatan 20-22.30. Den närvaron bör ha berott på polisiär spaning eller något annat oförargligt.

Jag fäster mig också vid Kjell F:s vittnesmål om en serie korta kodade radiomeddelanden från ca 22.30 mordkvällen liksom - faktiskt - den märkliga radiotrafiken på vinden på Alströmergatan på mordnatten.

Eftersom det var djupt "osvenskt" att skjuta statsministern om du förstår vad jag menar så menar jag att det är rätt logiskt att tänka sig en inhyrd utländsk GM.

Fanns det överhuvudtaget någon pålitlig svensk "hitman" som kunde anlitas? Att en vanlig svensk militär, vilket föreslagits i tråden, skulle ha sinnesnärvaro och iskyla att utföra dådet så som det utfördes har jag faktiskt väldigt svårt att tro.

Det krävs en särskild sorts långt driven känslokyla att gå fram till en annan människa och skjuta ihjäl honom från nära håll, lugnt betrakta resultatet och sedan lugnt jogga iväg samtidigt som en massa folk skriker och rusar omkring i panik.

Att vapnet inte hittats i Sverige på 30 år tyder också på att både gärningsmannen och vapnet smugglats in från utlandet menar jag.

Det nätverk av Palmehatare/högerextremister/säkerhetspoliser etc som fanns vid tiden för mordet var inte endast nationellt. Det fanns tydliga förgreningar i andra länder också. En sådan länk är alltså adelsmannen Armfelt i Belgien som ville få bort Palme och samarbetade med svenska högerpolitiker och högerextremister.

Jag menar bara att den länken behöver granskas närmare. Det kan trots allt vara så att just gärningsmannen, inte WT-männen, var inplockad från utlandet. Om det skulle visa sig finnas bärighet i den länken så har jag till och med förslag på tänkbara gärningsmän.

Ja, ungefär så. Finns säkert mer att säga men jag stannar där.
Senast redigerad av Basfakta 2016-07-25 kl. 13:31.
Citera
2016-07-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

WT-männen visade ju heller ingen professionalitet eftersom så många vittnen kunde upptäcka och beskriva dem.
Hade Palmehatet eskalerat till en emotionell nivå som krävde blod?

Jag tror att de människor vi talar om här befinner sig på en rätt rudimentär, för att inte säga primitiv, intellektuell nivå. De handlar först och tänker sen.
De WT-män som verkligen hade med MOP att göra kan inte beskyllas för någon bristande
professionalitet. De visste att de inte behövde smussla med sin apparatanvändning då de
ingick i en uppifrån sanktionerad verksamhet och hade MOP som"bisyssla". Några som
hade MOP som enda uppdrag låtsades ingå i det sanktionerade som de kände väl till och
var hemmastadda i.
Vidare tror jag inte att de befinner sig på någon lägre intellektuell nivå än ett genomsnitt
av befolkningen men sannolikt med ett starkt Palmehat och en därtill relaterad blodtörst.
Citera
2016-07-25, 18:10
Medlem
Inge M anger att han just innan mordet ser två olika sällskap passera mordplatsen. Dels kompisgänget på fem till sju personer som passerar mordplatsen norrut, och dels ett sällskap på två till tre personer som går söderut. Det handlar om sekunder innan mordet.

Kompisgänget som passerar norrut är antingen Anders B's kompisar eller ett okänt gäng. Om det är AB så har IM helt fel när det gäller tiden, såvitt jag förstår så måste de ha passerat minst tre minuter innan mordet. Om det är ett helt annat gäng, så är det märkligt att vi inte har hört talas om dem, och att inga andra vittnen refererar till dem, exempelvis LP, eller Jan-Åke S.

Sällskapet som passerar söderut är också okända för oss. De rapporteras inte heller av något annat vittne. Även här borde JÅS sett dem passera. De borde också befunnit sig väldigt nära att bli träffade, de har antagligen just passerat platsen där JÅS ser snörök efter kulans rikoschett.

Någon som har några tankar om hur det egentligen hänger ihop? Är det 7-10 okända vittnen som rent teoretiskt kan ha sett GM där han står och väntar, eller har IM fel?
Citera
2016-07-25, 18:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Eftersom det var planerat att polisen inte skulle gripa någon, så var det allmänheten som var den stora osäkerhetsfaktorn. Svårt att på förhand veta exakt vilka som skulle ha kunnat befinna sig i närheten och göra egna insatser. Det absolut viktigaste var att ingen övermannade skytten på platsen, men det var också viktigt att informationerna om mordet till allmänheten var av låg kvalitet.

Låt oss säga att det var Christer Pettersson som stod vid Dekorima med en startrevolver. Han var van att agera bland folk och visste hur han skulle värja sig och det kan tänkas att han inte behövde springa långt innan han kunde överlämna revolvern till en "säker" person, t.ex en narkotikapolis som var i rulltrappan och som sedan sågs av YN m.fl.

Men OM han ändå hade övermannats så finns flera möjligheter:

- Han kunde säga att han var ett vittne, som sprang av uppenbara skäl.
- Han kunde ha blivit gripen av en polis som "råkade" befinna sig i närheten.
- Revolvern skulle ha kunnat trollats bort och destruerats (vilket också skedde).
- CP skulle ha kunnat ta fram en bajonett.
- Diverse planering...

Mordet var ett led i en statskupp som ändrade Sverige i grunden. Inte bara OP var målet och fienden, utan själva allmänheten. I synnerhet de 40-50 % som gillade Olof Palme eller åtminstone SAP.

Med omsorgsfull planering är det mesta möjligt. Särskilt när det inte saknas några resurser.
Polisen kom snabbt på plats enligt vittnen och rekonstruktioner, kanske efter 1-2 minuter. Om något hade gått snett och personer hade ingripit kunde poliserna ta kommandot och reda ut situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in