Citat:
En snabb reflektion: dina båda skyttar är i maskopi med varandra. Då undrar jag hur killen med dom lösa skotten vågar stå och vifta med sin revolver vid makarna, när han 10-15 meter bakom sig har den verklige skytten? Det är en dålig deal kompisar emellan. Resonemanget brister redan på en fantasifull nivå.
Jag har en gång tidigare anfört problemet, för jag undrar hur man undviker att skjuta sina medhjälpare, om det nu har varit en övervakningshistoria. Men ett belägg skulle kunna vara att Sveavägen gör en backe upp i skottriktningarna, och att själva vägen utgör kulfång för GM. Ställ dig 30 meter norr om brottsplatsen, så ser du, att du skulle kunna skjuta någon i huvudhöjd söderut vid mordplatsen, utan att kulan löper mer än 10 meter.
Lägg därtill följande information som jag hittade igår när jag sökte på begreppet "gatulangningsgrupp":
"Tomas Hallberg kom snabbt in i narkotikapolisarbete. Född 1961 blev han polis 1983 och hamnade 1987 som polisassistent i gatulangningsgruppen i Stockholm City. Gruppen utvecklade en rad nya spaningsmetoder, bl.a. så att man genom ögonkontakt kunde hålla ihop en hel svärm av spanare kring en misstänkt langare. Det var långt före mobiltelefonerna."
Fetningen är min, artikeln är den här (Svenska Carnegieinstitutet; SNPF, nr 3 2005): http://carnegieinst.se/2005/05/02/tomas-hallberg/
Jag har en gång tidigare anfört problemet, för jag undrar hur man undviker att skjuta sina medhjälpare, om det nu har varit en övervakningshistoria. Men ett belägg skulle kunna vara att Sveavägen gör en backe upp i skottriktningarna, och att själva vägen utgör kulfång för GM. Ställ dig 30 meter norr om brottsplatsen, så ser du, att du skulle kunna skjuta någon i huvudhöjd söderut vid mordplatsen, utan att kulan löper mer än 10 meter.
Lägg därtill följande information som jag hittade igår när jag sökte på begreppet "gatulangningsgrupp":
"Tomas Hallberg kom snabbt in i narkotikapolisarbete. Född 1961 blev han polis 1983 och hamnade 1987 som polisassistent i gatulangningsgruppen i Stockholm City. Gruppen utvecklade en rad nya spaningsmetoder, bl.a. så att man genom ögonkontakt kunde hålla ihop en hel svärm av spanare kring en misstänkt langare. Det var långt före mobiltelefonerna."
Fetningen är min, artikeln är den här (Svenska Carnegieinstitutet; SNPF, nr 3 2005): http://carnegieinst.se/2005/05/02/tomas-hallberg/
Citat:
Inga vittnesmål talar för att OP träffades av första skottet och LP måste rimligen veta bäst när hon själv träffades, nämligen efter att OP fallit. Startrevolvern är inte fantasi, t.o.m antalet patroner i trumman stämmer. Och LP såg verkligen två personer i närheten av vilka den ena ännu inte har identifierats och den andre har identifierats som Christer Pettersson. Etc, etc, etc.Ok tack för den redogörelsen, då vet jag hur du resonerar och spunnit vidare på allt du läst.
En teori som någon, men lite för komplicerad och fantasifull för min sannolikhetsbedömning..
Du bygger den på:
- Startpistolen som hittades?
- Att OP av vissa vittnen inte skulle ha fallit till marken inom 0.5s efter första skottet?
(Där av din "serie-ordning" av lösa, skarpa, skott..)
- Samt LP's vittnande(initialt) om 2 gärningsmän?
En teori som någon, men lite för komplicerad och fantasifull för min sannolikhetsbedömning..
Du bygger den på:
- Startpistolen som hittades?
- Att OP av vissa vittnen inte skulle ha fallit till marken inom 0.5s efter första skottet?
(Där av din "serie-ordning" av lösa, skarpa, skott..)
- Samt LP's vittnande(initialt) om 2 gärningsmän?
Att det skulle falla på att det är farligt att stå nära är ett inskränkt argument. Bevisligen så uppträder folk och gör liknande saker med knivar som kastas.
Vad är då vitsen med en dold skytt? Om det var extremt viktigt för mäktiga intressen att skytten inte fick bindas till mordet på Sveriges statsminister så var det en praktisk lösning. Ingen jagade någonsin skytten som därför garanterat aldrig skulle avslöjas. Därmed fick även hans uppdragsgivare de garantier de verkligen önskade.
Vad som är den svaga punkten är inte att idén är fantasifull, för det är just fynd, iakttagelser och vetenskapliga fakta som talar för scenariot. Den svaga punkten är att ingen fick se vad som verkligen hände. Om det kommit utomstående personer i närheten av skytten så skulle planen gå om intet. Därför behövdes ett flertal personer på Sveavägen som kunde distrahera personer som eventuellt närmade sig från endera hållet. Sådana som Stig Engström, Victor Gunnarsson m.fl.
Allt var noga förberett, som en föreställning i magi. Mannen med startrevolvern tog tag i OPs vänstra axel så att hans rygg vreds rakt mot skytten och så att kulan skulle hamna inne i gränden. Ett vittne gick alldeles efter LOP och flera vittnen observerade hur denne lugnt klev in i porten vid Dekorima efter första smällen (löst skott) för att undvika att komma i skottlinjen.
Självfallet är det högst osäkert om mannen i beige eller någon annan agerade som skytt i bakgrunden, men vad är det för mening att ens diskutera skottordningen om man måste hålla sig till ett inskränkt scenario som ska övertrumfa vittnesmål, medicinsk vetenskap och fysikens lagar?
Senast redigerad av iesho 2016-07-23 kl. 21:41.
Senast redigerad av iesho 2016-07-23 kl. 21:41.