Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-23, 21:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
En snabb reflektion: dina båda skyttar är i maskopi med varandra. Då undrar jag hur killen med dom lösa skotten vågar stå och vifta med sin revolver vid makarna, när han 10-15 meter bakom sig har den verklige skytten? Det är en dålig deal kompisar emellan. Resonemanget brister redan på en fantasifull nivå.

Jag har en gång tidigare anfört problemet, för jag undrar hur man undviker att skjuta sina medhjälpare, om det nu har varit en övervakningshistoria. Men ett belägg skulle kunna vara att Sveavägen gör en backe upp i skottriktningarna, och att själva vägen utgör kulfång för GM. Ställ dig 30 meter norr om brottsplatsen, så ser du, att du skulle kunna skjuta någon i huvudhöjd söderut vid mordplatsen, utan att kulan löper mer än 10 meter.

Lägg därtill följande information som jag hittade igår när jag sökte på begreppet "gatulangningsgrupp":

"Tomas Hallberg kom snabbt in i narkotikapolisarbete. Född 1961 blev han polis 1983 och hamnade 1987 som polisassistent i gatulangningsgruppen i Stockholm City. Gruppen utvecklade en rad nya spaningsmetoder, bl.a. så att man genom ögonkontakt kunde hålla ihop en hel svärm av spanare kring en misstänkt langare. Det var långt före mobiltelefonerna."

Fetningen är min, artikeln är den här (Svenska Carnegieinstitutet; SNPF, nr 3 2005): http://carnegieinst.se/2005/05/02/tomas-hallberg/
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Ok tack för den redogörelsen, då vet jag hur du resonerar och spunnit vidare på allt du läst.
En teori som någon, men lite för komplicerad och fantasifull för min sannolikhetsbedömning..

Du bygger den på:
- Startpistolen som hittades?
- Att OP av vissa vittnen inte skulle ha fallit till marken inom 0.5s efter första skottet?
(Där av din "serie-ordning" av lösa, skarpa, skott..)
- Samt LP's vittnande(initialt) om 2 gärningsmän?
Inga vittnesmål talar för att OP träffades av första skottet och LP måste rimligen veta bäst när hon själv träffades, nämligen efter att OP fallit. Startrevolvern är inte fantasi, t.o.m antalet patroner i trumman stämmer. Och LP såg verkligen två personer i närheten av vilka den ena ännu inte har identifierats och den andre har identifierats som Christer Pettersson. Etc, etc, etc.

Att det skulle falla på att det är farligt att stå nära är ett inskränkt argument. Bevisligen så uppträder folk och gör liknande saker med knivar som kastas.

Vad är då vitsen med en dold skytt? Om det var extremt viktigt för mäktiga intressen att skytten inte fick bindas till mordet på Sveriges statsminister så var det en praktisk lösning. Ingen jagade någonsin skytten som därför garanterat aldrig skulle avslöjas. Därmed fick även hans uppdragsgivare de garantier de verkligen önskade.

Vad som är den svaga punkten är inte att idén är fantasifull, för det är just fynd, iakttagelser och vetenskapliga fakta som talar för scenariot. Den svaga punkten är att ingen fick se vad som verkligen hände. Om det kommit utomstående personer i närheten av skytten så skulle planen gå om intet. Därför behövdes ett flertal personer på Sveavägen som kunde distrahera personer som eventuellt närmade sig från endera hållet. Sådana som Stig Engström, Victor Gunnarsson m.fl.

Allt var noga förberett, som en föreställning i magi. Mannen med startrevolvern tog tag i OPs vänstra axel så att hans rygg vreds rakt mot skytten och så att kulan skulle hamna inne i gränden. Ett vittne gick alldeles efter LOP och flera vittnen observerade hur denne lugnt klev in i porten vid Dekorima efter första smällen (löst skott) för att undvika att komma i skottlinjen.

Självfallet är det högst osäkert om mannen i beige eller någon annan agerade som skytt i bakgrunden, men vad är det för mening att ens diskutera skottordningen om man måste hålla sig till ett inskränkt scenario som ska övertrumfa vittnesmål, medicinsk vetenskap och fysikens lagar?
Senast redigerad av iesho 2016-07-23 kl. 21:41.
Citera
2016-07-23, 21:17
Medlem
...eller försöka prata med Holger "in persona" nu 95 år och boendes på Lidingö...

Har inte inte vägarna förbi KB den närmsta tiden, men skriker till om jag får fram dessa artiklar från december 1987..
Citera
2016-07-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Ursäkta att jag har missat frågan. På filmen framgår det under ett damm/gruslager två räta streck i 90-graders vinkel vilket tyder på att något rektangulärt finns där. Storleken på det rektangulära föremålet är ungefär 20x30 cm. Hur gör man en ålderbedömning av damm o sand från en film då? Jo man ställer sig frågan är det möjligt att den kan ha legat där i trettio år? Man ser ju att den legat där i bra många år det är inget som har dumpats de senaste åren och med tanke på läget och en del vittnesutsagor så får man anta att det faktiskt kan vara där mordvapnet blivit dumpat. Det finns inget som talar emot den teorin. Men återigen det är vår bedömning och vi vill ju gärna se att det undersöks av PU
Om det rektangulära befinner sig inom "Träsket" så är det ju mycket intressant fast samtidigt inte då det kan ha tjänat många andra syften. Går förbi mordplatsen flera gånger i veckan och gjorde det för en stund sedan. Tänkte särskilt på IM som satt där Waynes coffee är idag...5 minuter är en osannolik lång tid så jag håller det för troligt att mördaren kom till Dekorima (idag Urban Deli) mycket sent.
Citera
2016-07-23, 22:40
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mentalist-
Har fortfarande inte fått någon rimlig förklaring här i tråden, hur en påstådd sammansvärjning av ett okänt antal personer inkl. GM, under hela 3 decennier lyckats få samtliga inblandade att tiga om varandras inblandning av mordet utan att någon eller flera av dessa (av olika anledningar) har försagt sig under denna långa tidsrymd.

Det är en livsstil som de har . Jag förmodar att de har haft fullt upp med att spana och djävlas med folk som kan ha vetskap om dem, sedan dess.

Ett liv till hit och dit spelar ingen roll för dessa , de tittar kanske globalt på detta och tänker ingen bryr sig om att en massa barn dör varje dag pga skitit eller inget vatten , och tänker " vi har våran "sekt" att skydda " och "att vi skyndar på dödsfall lite då folk ändå för eller senare dör , får man se som ändamålen helgar medlen "

30 år är inget problem , varit utsatt för en hel del i 20 år och hittade mitt namn i PU förra året så jag lanserade mitt eget spår här med en grupp personer som några av dem har åldern inne och (hade ) även viljan att se på detta som en sport och förmågan att begå människorätts brott utan att bry sig .
Senast redigerad av Harfager 2016-07-23 kl. 22:51.
Citera
2016-07-24, 00:08
Medlem
Basfaktas avatar
Vänner, jag tackar för mig. Önskar er lycka till. Jag är tyvärr mycket tveksam till att tråden kan leda till någon konkret lösning på Palmemordet.

Upplever flera skribenter som mkt inlästa och logiska medan andra tycks besjälade av tanken att spärra alla steg som kan leda framåt.

Generellt är mitt intryck att tråden gör mordet alldeles för komplicerat. Föreslår att flera medverkande funderar över vad LGWP menar när han säger att man inte ska krångla till mordutredningar i onödan.

Det finns en psykologisk och emotionell aspekt som inte kommer fram i alla iskalla resonemang om konspirationer.

För att mörda en statsminister krävs inte endast cynism utan även en känslomässig övertygelse hos den eller de personer som initierade mordet.

Eftersom det i Sverige vid tiden för mordet var rätt ont om "Guns for hire" är det, menar jag, ett rimligt antagande att någon erfaren yrkesmördare från ett annat land hyrdes in.

Särskilt i högerextrema kretsar fanns både övertygelsen och nödvändiga resurser i Europa. Under kalla kriget jagades och mördades många misstänkta kommunister. WNP var en aktiv organisation vid denna tid. Och LaRouche hade utbildat 300 medlemmar i närstrid och vapenkunskap.

WT-männen måste vara inblandade. Om man tar ett steg tillbaka och funderar i några sekunder så inser man att det är totalt ologiskt att tro på en ensam gärningsman.

Christer Pettersson är givetvis helt oskyldig. Lisbeth Palme såg inte gärningsmannen. Utpekandet är ett politiskt och polisiärt försök att hitta en syndabock.

Vittnet LJ kopplade inte alls GM till Christer P. Det är beviset.

Det var inte två gärningsmän. Det var en. Det var GM som flydde på David bagares gata-Regeringsgatan- snickarbacken.

Ingen sköt lösa skott.

Tråden behöver landa i realism.

Ursäkta att jag låter lite trött. Det beror förmodligen på att jag är väldigt väldigt trött.

Klättra gärna upp ur skyttegravarna och försök lösa mordet. Gemensamt.
Senast redigerad av Basfakta 2016-07-24 kl. 00:13.
Citera
2016-07-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vänner, jag tackar för mig. Önskar er lycka till. Jag är tyvärr mycket tveksam till att tråden kan leda till någon konkret lösning på Palmemordet.

Upplever flera skribenter som mkt inlästa och logiska medan andra tycks besjälade av tanken att spärra alla steg som kan leda framåt.

Generellt är mitt intryck att tråden gör mordet alldeles för komplicerat. Föreslår att flera medverkande funderar över vad LGWP menar när han säger att man inte ska krångla till mordutredningar i onödan.

Det finns en psykologisk och emotionell aspekt som inte kommer fram i alla iskalla resonemang om konspirationer.

För att mörda en statsminister krävs inte endast cynism utan även en känslomässig övertygelse hos den eller de personer som initierade mordet.

Eftersom det i Sverige vid tiden för mordet var rätt ont om "Guns for hire" är det, menar jag, ett rimligt antagande att någon erfaren yrkesmördare från ett annat land hyrdes in.

Särskilt i högerextrema kretsar fanns både övertygelsen och nödvändiga resurser i Europa. Under kalla kriget jagades och mördades många misstänkta kommunister. WNP var en aktiv organisation vid denna tid. Och LaRouche hade utbildat 300 medlemmar i närstrid och vapenkunskap.

WT-männen måste vara inblandade. Om man tar ett steg tillbaka och funderar i några sekunder så inser man att det är totalt ologiskt att tro på en ensam gärningsman.

Christer Pettersson är givetvis helt oskyldig. Lisbeth Palme såg inte gärningsmannen. Utpekandet är ett politiskt och polisiärt försök att hitta en syndabock.

Det var inte två gärningsmän. Det var en. Det var GM som flydde på David bagares gata-Regeringsgatan- snickarbacken.

Ingen sköt lösa skott.

Ursäkta att jag låter lite trött. Det beror förmodligen på att jag är väldigt väldigt trött.

Det är bara en skribent här som med en dårens envishet driver tesen om flera gärningsmän vilket gör att dom flesta seriösa verkar ha tröttnat och slutat skriva. Håller med dig i allt det övriga förutom att jag inte är helt övertygad om att gärningsmannen var en inhyrd utlänning. Räcker gott och väl med en svensk person som har polisiär eller militär träning för att göra jobbet från nära håll.
Citera
2016-07-24, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
Om det rektangulära befinner sig inom "Träsket" så är det ju mycket intressant fast samtidigt inte då det kan ha tjänat många andra syften. Går förbi mordplatsen flera gånger i veckan och gjorde det för en stund sedan. Tänkte särskilt på IM som satt där Waynes coffee är idag...5 minuter är en osannolik lång tid så jag håller det för troligt att mördaren kom till Dekorima (idag Urban Deli) mycket sent.

Förstår inte riktigt vad du menar med att "det kan ha tjänat många andra syften"?

Kollade på en uppdrag granskning i natt från 2006 som säkert har varit på tråden tidigare men jag lägger upp länken ändå - jag tycker det är fantastiskt hur överåklagaren Agneta Blidberg slår ifrån sig med alla händer vad gäller andra spår än CP och att inga skriftliga analyser finns om någonting alls egentligen.
https://www.youtube.com/watch?v=MqNccL6t27Y

Att Basfakta hoppar av nu känns lite tråkigt för det jag läst av honom känns strukturerat och bra.
Citera
2016-07-24, 04:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Ingen sköt lösa skott.

GW pratar idag om en konspiration i offrets närhet. Med poliser/militärer som tänkbara utövare i praktiken. Liksom att han anser att Nieminen inte mötte mördaren. Om det är att krångla till utredningen i onödan, eller inte, kan diskuteras.

Mördaren och hans grupp upplever jag som känslomässigt övertygade om att de gjorde rätt.

Det fanns enbart en mördare helt klart. Den ende som pratade om två var Lisbet på Sabb.

Instämmer till fullo om att Christer Pettersson är helt oskyldig!

Däremot tror jag att mördaren var svensk och inte inhyrd.

Sedan är det ju så att har man klara åsikter så gräver man ju ner sig i en skyttegrav. Men om man inte gör det så blir man ju en vindflöjel som håller med alla.

Till sist delar jag din uppfattning om att tråden inte kan lösa mordet och peka ut en mördare med namn i dagens läge. Av en uppenbar orsak. Det fattas fakta och pusselbitar för att kunna göra det. Dessutom har inte vi tillgång till hemligstämplat material. Som förhör med personer som vi diskuterar. Där vi idag främst väntar på att WT-männen ska identifieras.

Lycka till själv!
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-24 kl. 05:05.
Citera
2016-07-24, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Förstår inte riktigt vad du menar med att "det kan ha tjänat många andra syften"?

Kollade på en uppdrag granskning i natt från 2006 som säkert har varit på tråden tidigare men jag lägger upp länken ändå - jag tycker det är fantastiskt hur överåklagaren Agneta Blidberg slår ifrån sig med alla händer vad gäller andra spår än CP och att inga skriftliga analyser finns om någonting alls egentligen.
https://www.youtube.com/watch?v=MqNccL6t27Y

Att Basfakta hoppar av nu känns lite tråkigt för det jag läst av honom känns strukturerat och bra.

Idag har vi Kerstin Skarp som beter sig på samma sätt. Som snart sannolikt kommer att bli ersatt av chefsåklagare Krister Petersson. Där vi idag inte vet om han kommer att fortsätta i samma anda. Men som just ska sättas in i fallet av den CP-skadade KS.

http://www.expressen.se/nyheter/krister-petersson-ska-jaga-palmes-mordare/
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-24 kl. 05:43.
Citera
2016-07-24, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Idag har vi Kerstin Skarp som beter sig på samma sätt. Som snart sannolikt kommer att bli ersatt av chefsåklagare Krister Petersson. Där vi idag inte vet om han kommer att fortsätta i samma anda. Men som just ska sättas in i fallet av den CP-skadade KS.

http://www.expressen.se/nyheter/krister-petersson-ska-jaga-palmes-mordare/

Är inte denne Krister Petersson i pensionsåldern han med? Kan inte hitta hans ålder på nätet.
Citera
2016-07-24, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är inte denne Krister Petersson i pensionsåldern han med? Kan inte hitta hans ålder på nätet.

Kan inte heller hitta den uppgiften, men så här såg han ut 2015.12.15.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/aklagaren-nojd-med-domen-3

Knappast snart pensionsfärdig av åldersskäl enligt mig.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-24 kl. 07:16.
Citera
2016-07-24, 07:10
Medlem
SGDFs avatar
Citat:

Ingen sköt lösa skott.

Nej, varför sluta? Du har ju dessutom möjlighet att bilda din grupp med vilka du vill via PM.

Ett hinder för den som vill finna sanningen, är att utredningen breder ut sig i så många uppslag, och det blir en väldig massa frågor om man ska följa dom alla. Det pågår en ständig evolution, det går också mode i vilket av uppslagen som är rätt bland privatspanare. På nittiotalet var det avantgarde att tala om polisspåret, därefter har CA och repriser på SA varit intressanta, och i början av 2010-talet lanserades Stay behind på bred front.

Om man använder KB's sökfunktion på dessa uppslag, kan man se dessa modevågor tydligt representerade i media. Men om man sammantaget ser på hur och vad allmänheten konsumerar i fråga om Palmemordet, så vill jag mena att 2010-talet innebär en boom: fler än någonsin tycks intresserade.

Detta har stor del i LGWP's olika framträdanden, och jag tycker att det är mycket bra.

För att slarvigt citera honom från en TV-debatt med Sven Anér 1988, där han mycket rimligt förklarar upplevda brister i polisarbetet:

Jag ifrågasätter inte på något sätt ditt ärliga uppsåt /.../ och att du hamnar i dom här felsluten är att du inte känner den här praktiken, så att du tror att saker är konstigare än dom är.

Och vidare:

En kollosal arbetsbörda på en kort tid.

Och om Juristkommissionens hemligstämplar:

Nu vet jag inte exakt vad det står på det där stället, va, men mitt tips är att där står ett namn eller en sakuppgift som inte får offentliggöras /../ för förundersökningen, va.

Och slutligen:

Jag tror det finns en risk som Sven Anér gör sig sky... med hans resonemang, det är när man läser såna här vittnesprotokoll att man alltför mycket hänger upp sig på detaljer, va. Dom har inte den här exaktiteten. Misstänksam finns det anledning att bli, om allt stämmer förskräckligt väl, va.

Detta är mina grundpelare, från vilka jag försöker undvika alltför långa promenader.

Om jag ska fatta mig kort om vad jag tror blir det såhär:

Vi har bara ett spår efter mördaren, och det är kulorna. Jag instämmer med den Tekniska rapporten (och därmed att kulorna sannolikt är dom äkta, att dom troligtvis båda är skjutna ur samma vapen, att OP beskjuts först, med mera, med mera.) Jag litar på Obduktionsprotokollet, och jag har funnit mycket klarhet i den sk Obduktionsintervjun. Hans Holmér deltar inte i mordet, och varken han eller Hans Ölvebro mörkar någonting, däremot fastnar båda i ett tunnelseende, vilket för mig är ett tecken på mänsklighet. Jag kan sträcka mig till att spekulera i om Hans Holmér lider av en s k grandios personlighetsstörning, men det är på kafferepsnivå. Jag finner det mesta i Juristkommissionen intressant.

Jag tycker att Sten Anderssons uppgifter är intressanta.

När det gäller mördarens psyke instämmer jag helt i vad du skriver. Det är lätt att sitta och babbla om skjuta hit och skjuta dit, men det är en ofantlig moralisk och praktisk tröskel att kliva över, detta handlade mina första inlägg om. Jag har slaktat ett fåtal större djur, och när man står där med slaktmasken en ruggig novemberdag, så infinner sig en känsla som är svår att återge vid skrivbordet där man gärna raljerar på ett fantasifullt sätt. Att ens gå fram till en okänd människa på stan och ge denne en klapp på axeln är oöverstigligt för dom flesta, fast man då lätt kan ursäkta sig och säga "jag tog miste, förlåt". Att skjuta landets statsminister blir en annan femma, då skall man inte bara vara tokig och möjligtvis feg som lasermannen, utan något annat krävs.

Mycket pekar på inhyrd GM, förutom det ovan nämnda finns ju också uppgifter som pekar på hur man sökt efter en tänkbar GM före mordet.

Om det handlar om en svensk GM, så måste jag tyvärr erkänna att jag motvilligt känner en fascination för scenariot. Jag tror att vi i så fall framförallt bör hoppas på att GM själv en dag, inte alltför avlägset, skriver in sig i den svenska historien.

Jag röstar för amnesti av många skäl. Familjen Palme är ju så övertygade om CP, att en sådan sak inte skall behöva röra upp några känslor. Vi kommer att spara en massa tankemöda och pengar.

När det gäller tråden så kan vi alla sluta, men lika gärna fortsätta. Om det blir konflikter så reder dom ut sig vad det lider. Och det vakuum som vi representerar, det sug som vi alla känner efter information, det tål upprepningar, det tål oändliga diskussioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in