2016-07-08, 16:17
Medlem
De dök upp en annons idag som passar mig, men enda sättet att ansöka är att ringa. Jag har inte ringt förut bara blivit uppringd när de gäller jobb. Vad bör man tänka på och hur ska lägga upp samtalet?
Citera
2016-07-24, 14:22
Medlem
Bör jag ha kvar vad jag gick för gymnasium i mitt CV?

Har slutfört en universitetsutbildning och det var över 10 år sedan jag gick gymnasiet, så det känns inte som det är aktuellt. Eller är det något en rekryterare vill se?
Citera
2016-07-25, 02:16
Medlem
Ang. CV:t. Ska man bara redovisa sina examina och ämne under utbildning eller ska man ta med titel på uppsats?
Citera
2016-07-25, 06:45
Medlem
En till fråga: Förväntar sig AG att man skriver ut betyg (GPA) för civilingenjörsexamen? Jag har 3,9/5,0. Är det något man kan visa upp?
Citera
2016-07-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Bör jag ha kvar vad jag gick för gymnasium i mitt CV?

Har slutfört en universitetsutbildning och det var över 10 år sedan jag gick gymnasiet, så det känns inte som det är aktuellt. Eller är det något en rekryterare vill se?

svarar mig själv:
Var på intervju häromdagen då vill rekryteraren börja prata om gymnasiet, så svaret är alltså att man bör har det kvar.
Citera
2016-07-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-knight
Ang. CV:t. Ska man bara redovisa sina examina och ämne under utbildning eller ska man ta med titel på uppsats?

Normalt så skriver jag bara ut vad jag min examen och vilket område, antar att flesta gör så.
Ibland skriver jag ut några relevanta (för jobbet) nyckelkurser.
Är examen arbetet inom samma område som jobbet du söker så ta med det, annars hade jag skippat det.

Citat:
Ursprungligen postat av black-knight
En till fråga: Förväntar sig AG att man skriver ut betyg (GPA) för civilingenjörsexamen? Jag har 3,9/5,0. Är det något man kan visa upp?

Har aldrig hört att någon är intresserad av det, genomsnittet säger inte så mycket heller. Hur räkna man ut ett bra genomsnitt, jag har läste kurser där högsta betyg var 3(Godkänt), examensarbetet var te.x Godkänt högsta betyg.

Någon enstaka arbetsgivare vill se betygen, då är det ett register utdrag som gäller.
Senast redigerad av mattoys 2016-07-27 kl. 22:08.
Citera
2016-08-03, 20:07
Medlem
Predator123s avatar
Tänkte söka till en matbutik här i närheten och önskar feedback på mitt personliga brev. Kommer även skriva ett cv och bifoga.

För långt?

Ska jag ha med delen om att söker bättre betalt?
Något annat jag ska lägga till/ta bort?

I ärlighetens namn tror jag mina meriter räcker för att få jobbet så spelar nog inte så stor roll vad jag skriver, men man vill ju göra ett gott intryck.

Censurerat ganska mycket då jag inte vill outa mig.
Citera
2016-08-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Predator123

Ska jag ha med delen om att söker bättre betalt?
Något annat jag ska lägga till/ta bort?
Nej lön tar man inte med i personligt brev. Jag tycker du kan tona ner stycket om din familj placera de sist för de er inte viktigast. Viktigast är varför söker man jobbet, vad man kan bidra med och relevanta erfarenheter.
Citera
2016-08-09, 01:25
Medlem
Hej! Jag tog studenten i år och ska nu söka till mitt första jobb. Tidigare har jag endast praoat och hjälpt till med diverse småsaker. Detta är mitt första personliga brev och det är riktat mot ett extrajobb som lagerarbetare. Jag har tagit mycket inspiration från dels denna tråd och dels mycket googlande. Uppskattar alla tips och råd!

P.S. Min kontaktinfo finns i brevet och i CV:t, tog inte med det här.

Citera
2016-08-09, 02:43
Medlem
Predator123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Nej lön tar man inte med i personligt brev. Jag tycker du kan tona ner stycket om din familj placera de sist för de er inte viktigast. Viktigast är varför söker man jobbet, vad man kan bidra med och relevanta erfarenheter.

Har organiserat om det lite samt formulerat om vissa stycken.

Åsikter? För långt?

Har skrivit mitt namn och kontaktuppgifter överst i dokumentet, räcker det med att mitt namn står där eller bör man även skriva det i inledningen av texten? "Hej mitt namn är blöblöblö och....."?

Tack alla ni som tar er tid och hjälper till i denna tråd.
Citera
2016-08-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Predator123

Åsikter? För långt?

Har skrivit mitt namn och kontaktuppgifter överst i dokumentet, räcker det med att mitt namn står där eller bör man även skriva det i inledningen av texten? "Hej mitt namn är blöblöblö och....."?

Tack alla ni som tar er tid och hjälper till i denna tråd.
En riktlinje jag brukar gå efter är att max ha ca 300 ord. När de rekryterar till okvalificerade tjänster får de läsa så många brev och då är de viktigt att man är kort, koncis och rak på sak. De är rätt onödigt att skriva "hej mitt namn är..." när de redan står i sidhuvudet och längst ner.
Citera
2016-08-10, 14:01
Medlem
norther1s avatar
Hej FB, här är mitt PB. Då har tiden kommit då jag behöver söka jobb igen och när jag kluttrat på CV:t känner jag mig väldigt osäker. Känns kort och som att jag saknar något. Någon som har input?

Ansökan om tjänsten som Butiksbiträde
Sälj och service är två områden vilka jag har god erfarenhet inom. Därför tror jag att jag skulle passa bra för den utannonserade tjänsten som butikssäljare hos er.

I arbetet som receptionist utvecklades jag vidare inom service. Det finns inte en dag då man inte bemöts av nya problem och utmaningar, vilka kräver omgående beslut. Av detta har jag absolut blivit bättre på att hantera stress som kan uppstå, men också fått bättre kundkontakt. Följaktligen stod vi också för försäljning utav medlemskap till gymmet. Det är något som väckt mitt intresse för sälj och affärer.

Under mitt år som innesäljare hos X ansvarade jag för försäljningen av våra produkter till de flesta X butiker över södra Sverige och Stockholm. Det krävdes stort ansvar och effektivitet. Härifrån lärde jag mig hur jag mer effektivt kan planera min tid, samt vikten av att kunden uppskattar produkten den köper och självklart är nöjd. Vidare har jag också erfarenhet från arbete i butik. Under andra året på gymnasiet praktiserade jag som butiksbiträde där jag hade samma uppgifter som de andra anställda hade.

Som person är jag glad och försöker se det mesta positivt. Har under tiden som säljare också blivit mycket mer lösningsorienterad. Jag stimuleras av att se nöjda och återkommande kunder. När jag är ledig gillar jag att idrotta, till favoriten hör tennis.
Ifall ni har en plats tillgänglig så hör gärna av er! Jag är redo för intervju och har möjlighet att börja när som helst. Jag finns på telefon xxxx-xx xx xxoch e-post xxxxx@yyy.zzz

Ha en trevlig dag! Hälsningar,
Norther1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in