De dök upp en annons idag som passar mig, men enda sättet att ansöka är att ringa. Jag har inte ringt förut bara blivit uppringd när de gäller jobb. Vad bör man tänka på och hur ska lägga upp samtalet?
Bör jag ha kvar vad jag gick för gymnasium i mitt CV?
Har slutfört en universitetsutbildning och det var över 10 år sedan jag gick gymnasiet, så det känns inte som det är aktuellt. Eller är det något en rekryterare vill se?
Bör jag ha kvar vad jag gick för gymnasium i mitt CV?
Har slutfört en universitetsutbildning och det var över 10 år sedan jag gick gymnasiet, så det känns inte som det är aktuellt. Eller är det något en rekryterare vill se?
svarar mig själv:
Var på intervju häromdagen då vill rekryteraren börja prata om gymnasiet, så svaret är alltså att man bör har det kvar.
Ang. CV:t. Ska man bara redovisa sina examina och ämne under utbildning eller ska man ta med titel på uppsats?
Normalt så skriver jag bara ut vad jag min examen och vilket område, antar att flesta gör så.
Ibland skriver jag ut några relevanta (för jobbet) nyckelkurser.
Är examen arbetet inom samma område som jobbet du söker så ta med det, annars hade jag skippat det.
Citat:
Ursprungligen postat av black-knight
En till fråga: Förväntar sig AG att man skriver ut betyg (GPA) för civilingenjörsexamen? Jag har 3,9/5,0. Är det något man kan visa upp?
Har aldrig hört att någon är intresserad av det, genomsnittet säger inte så mycket heller. Hur räkna man ut ett bra genomsnitt, jag har läste kurser där högsta betyg var 3(Godkänt), examensarbetet var te.x Godkänt högsta betyg.
Någon enstaka arbetsgivare vill se betygen, då är det ett register utdrag som gäller.
Senast redigerad av mattoys 2016-07-27 kl. 22:08.
Tänkte söka till en matbutik här i närheten och önskar feedback på mitt personliga brev. Kommer även skriva ett cv och bifoga.
Hej!
Mitt namn är **** och jag önskar söka jobb hos Er!
Jag är ** år och bor för tillfället tillsammans med min familj på **. Jag kommer den första september att flytta till ***, ***, och jag kommer därmed att bo bara precis över gatan från ***[butikens namn]. När jag inte jobbar spenderar jag gärna min tid med mina vänner eller tränar.
Jag arbetar för tillfället som 2:a assistent på McDonald’s *** här i *** och har gjort så i två år nu. Innan dess arbetade jag som vanlig arbetsledare på McDonald’s *** i tre år och har således totalt fem års erfarenhet inom McDonald's. Mina arbetsuppgifter har i första hand varit att köra skift, men jag har även varit ansvarig för flera restaurangsystem, där ibland all utrustning på restaurangen samt underhåll av denna, råvarukontroll samt beställning och mottagning av råvaror, kampanjbyten med mera.
Jag kommer från och med september att börja läsa till sjuksköterska på högskolan här i *** och det är därför som jag nu söker ett nytt jobb att ha vid sidan av mina studier. Jag trivs väldigt bra på mitt nuvarande jobb, men känner att jag skulle behöva ha ett jobb med lite bättre betalt, då jag i september både ska flytta hemifrån samt börja plugga och jag känner att den lönen jag har nu inte riktigt kommer räcka med endast ett deltidsjobb.
Som person är jag väldigt glad och trevlig, serviceinriktad, stresstålig och organiserad. Jag är även väldigt motiverad, tävlingsinriktad och ställer höga krav på mig själv och mina prestationer. Jag gör alltid mitt bästa oavsett situation och jag tror att jag kan tillföra er väldigt mycket med min erfarenhet samt ser det även som en bra utveckling för mig personligen.
Preliminärt önskar jag jobba cirka 10-15 timmar i veckan kvällar och helger. Så länge jag inte går i skolan kan jag även hoppa in och jobba extra när som helst när tillfälle ges och kan snabbt vara på plats då jag bor väldigt nära.
Ser fram emot svar!
För långt?
Ska jag ha med delen om att söker bättre betalt?
Något annat jag ska lägga till/ta bort?
I ärlighetens namn tror jag mina meriter räcker för att få jobbet så spelar nog inte så stor roll vad jag skriver, men man vill ju göra ett gott intryck.
Censurerat ganska mycket då jag inte vill outa mig.
Ska jag ha med delen om att söker bättre betalt?
Något annat jag ska lägga till/ta bort?
Nej lön tar man inte med i personligt brev. Jag tycker du kan tona ner stycket om din familj placera de sist för de er inte viktigast. Viktigast är varför söker man jobbet, vad man kan bidra med och relevanta erfarenheter.
Hej! Jag tog studenten i år och ska nu söka till mitt första jobb. Tidigare har jag endast praoat och hjälpt till med diverse småsaker. Detta är mitt första personliga brev och det är riktat mot ett extrajobb som lagerarbetare. Jag har tagit mycket inspiration från dels denna tråd och dels mycket googlande. Uppskattar alla tips och råd!
P.S. Min kontaktinfo finns i brevet och i CV:t, tog inte med det här.
När jag såg Olympus ABs logotyp kom jag att tänka på professionalism, precision och pedanteri. Det är något som jag vill ta del av!
Som person har jag alltid haft en brinnande passion för att ta itu med svåra problem men jag är ändå samlad och jordnära. Jag kan framstå som lite blyg, dock släpper det snabbt. Jag har nyligen tagit studenten och vill jobba en period framöver innan jag sätter igång med vidare studier. Detta jobb ser jag som en utmärkt möjlighet att få in en fot i arbetsbranschen.
Fysiskt arbete lockar mig då jag anser mig vara en ”hög energi-person”. Denna intensitet förbrukar jag bl.a. genom träning i form av regelbunden styrketräning och cykling vilket känns väldigt mycket i linje med tjänsten ni erbjuder. Mina aktiva fritidsintressen gör mig till en tillgång i ett lagerarbete då min fysik är problemfri.
Naturvetenskapslinjen på gymnasiet var väldigt påfrestande och lärde mig att prioritera saker och hantera stress på ett samlat sätt. Gårdsarbetet som jag utfört tillsammans med mina grannar har både lärt mig värdegrunderna av samarbete och principen av att hårt arbete lönar sig. Att Olympus AB är placerat i Kårsta bara ett stenkast från mitt hus gör att jag kan ställa upp med mycket kort varsel. Körkort har jag planerat att ta inom nästa månad men jag cyklar mycket hellre då det både är miljövänligare och går minst lika fort, om inte fortare.
Ett krav som jag sätter på mig själv är att se det positiva i saker och min positiva attityd kommer även att synas hos mina medarbetare.
Nej lön tar man inte med i personligt brev. Jag tycker du kan tona ner stycket om din familj placera de sist för de er inte viktigast. Viktigast är varför söker man jobbet, vad man kan bidra med och relevanta erfarenheter.
Har organiserat om det lite samt formulerat om vissa stycken.
Hej!
Jag arbetar för tillfället som 2:a assistent på McDonald's *** här i *** men är nu på jakt efter nya utmaningar och erfarenheter! **** föll mig direkt i tankarna då jag från vänner som för tillfället arbetar där bara fått positiva upplevelser berättade för mig och de verkar trivas väldigt bra med sitt arbete. Jag kommer även inom kort att flytta till en lägenhet som ligger bara några meter från er så jag tror att ni som arbetsplats hade passat mig perfekt!
Som person är jag väldigt glad, trevlig och serviceinriktad. Jag siktar alltid på att mina gäster ska känna sig välkomna och få en så bra upplevelse som möjligt och gör alltid mitt bästa för att de ska vara nöjda och vilja komma tillbaka. Den restaurang jag för tillfället jobbar på är en av de bäst säljande i hela Sverige och vi har ett ständigt högt tempo. Det är inte ovanligt att vi även jobbar underbemannade vilket har lett till att jag har blivit väldigt stresstålig och klarar av att jobba och ge bra service även under hög press. Jag har väldigt lätt för att komma överens med nya människor och jobbar väldigt bra i grupp.
Jag har jobbat på min nuvarande position i två år och innan dess arbetade jag som vanlig arbetsledare på McDonald’s **** i tre år, och har således totalt fem års erfarenhet inom McDonald's. Mina arbetsuppgifter har i första hand varit att köra skift, men jag har utöver det även varit ansvarig för flera restaurangsystem, där ibland all utrustning på restaurangen samt underhåll och rengöring av denna, råvarukontroll samt beställning och mottagning av råvaror, kampanjbyten med mera.
Jag tror att jag kan tillföra er väldigt mycket då jag tidigare arbetat inom service och har goda erfarenheter av att både arbeta i både kassa, lager och produktion. Som jag nämnde ovan har jag även ett stort ansvar under mitt nuvarande arbete som jag hoppas kan komma till användning och jag ser det även som en bra utveckling för mig personligen som kommer ge mig nya erfarenheter.
Jag kommer från och med september att börja läsa till sjuksköterska på högskolan här i *** och jag söker därför ett deltidsjobb att ha vid sidan av mina studier och jag önskar preliminärt att jobba cirka 10-15 timmar i veckan kvällar och helger. Så länge jag inte går i skolan kan jag även hoppa in och jobba extra när som helst när tillfälle ges och kan snabbt vara på plats då jag bor väldigt nära. Jag gillar att ha ansvar och är alltid öppen för att jobba mig uppåt och ta mig an nya utmaningar ifall utrymmet finns.
På fritiden umgås jag gärna med vänner eller tränar och jag har även ett stort intresse för IT och datorer. Jag bor för tillfället med min familj på ***, men som jag nämnde tidigare kommer jag från och med första september att flytta till ****, och kommer därmed att bo bara några få meter från ***.
Första kontakt sker helst via e-post eller sms, då jag jobbar väldigt ofta och inte har möjlighet att svara i telefon under arbetstid.
Ser fram emot ett personligt möte och att få lära känna er bättre!
Med Vänlig Hälsning, För Efternamn.
Åsikter? För långt?
Har skrivit mitt namn och kontaktuppgifter överst i dokumentet, räcker det med att mitt namn står där eller bör man även skriva det i inledningen av texten? "Hej mitt namn är blöblöblö och....."?
Tack alla ni som tar er tid och hjälper till i denna tråd.
Har skrivit mitt namn och kontaktuppgifter överst i dokumentet, räcker det med att mitt namn står där eller bör man även skriva det i inledningen av texten? "Hej mitt namn är blöblöblö och....."?
Tack alla ni som tar er tid och hjälper till i denna tråd.
En riktlinje jag brukar gå efter är att max ha ca 300 ord. När de rekryterar till okvalificerade tjänster får de läsa så många brev och då är de viktigt att man är kort, koncis och rak på sak. De är rätt onödigt att skriva "hej mitt namn är..." när de redan står i sidhuvudet och längst ner.
Hej FB, här är mitt PB. Då har tiden kommit då jag behöver söka jobb igen och när jag kluttrat på CV:t känner jag mig väldigt osäker. Känns kort och som att jag saknar något. Någon som har input?
Ansökan om tjänsten som Butiksbiträde
Sälj och service är två områden vilka jag har god erfarenhet inom. Därför tror jag att jag skulle passa bra för den utannonserade tjänsten som butikssäljare hos er.
I arbetet som receptionist utvecklades jag vidare inom service. Det finns inte en dag då man inte bemöts av nya problem och utmaningar, vilka kräver omgående beslut. Av detta har jag absolut blivit bättre på att hantera stress som kan uppstå, men också fått bättre kundkontakt. Följaktligen stod vi också för försäljning utav medlemskap till gymmet. Det är något som väckt mitt intresse för sälj och affärer.
Under mitt år som innesäljare hos X ansvarade jag för försäljningen av våra produkter till de flesta X butiker över södra Sverige och Stockholm. Det krävdes stort ansvar och effektivitet. Härifrån lärde jag mig hur jag mer effektivt kan planera min tid, samt vikten av att kunden uppskattar produkten den köper och självklart är nöjd. Vidare har jag också erfarenhet från arbete i butik. Under andra året på gymnasiet praktiserade jag som butiksbiträde där jag hade samma uppgifter som de andra anställda hade.
Som person är jag glad och försöker se det mesta positivt. Har under tiden som säljare också blivit mycket mer lösningsorienterad. Jag stimuleras av att se nöjda och återkommande kunder. När jag är ledig gillar jag att idrotta, till favoriten hör tennis.
Ifall ni har en plats tillgänglig så hör gärna av er! Jag är redo för intervju och har möjlighet att börja när som helst. Jag finns på telefon xxxx-xx xx xxoch e-post xxxxx@yyy.zzz