Citat:
Varför så kategorisk, var är nyanserna?
Jag tror fortfarande att trenden med tidigare förmögenhetsomfördelning mellan generationerna kommer öka. Föräldrar kommer hjälpa sina ungdomar med kontantinsatser till boenden genom att avstå arv från sina föräldrar eller genom att ta lån på sina lågbelånade boenden. Men alla föräldrar kommer inte kunna det och ska deras barn köpa bostad får de spara ihop kontantinsatsen. Vissa föräldrar kommer kunna hjälpa till, men bara med en del av insatsen. Resten får barnen spara ihop själva.
Jag tror fortfarande att trenden med tidigare förmögenhetsomfördelning mellan generationerna kommer öka. Föräldrar kommer hjälpa sina ungdomar med kontantinsatser till boenden genom att avstå arv från sina föräldrar eller genom att ta lån på sina lågbelånade boenden. Men alla föräldrar kommer inte kunna det och ska deras barn köpa bostad får de spara ihop kontantinsatsen. Vissa föräldrar kommer kunna hjälpa till, men bara med en del av insatsen. Resten får barnen spara ihop själva.
Kategoriseringen är en effekt av tidigare diskussioner när ni viftat bort argument genom att själva vara onyanserade, kul att viljan dock verkar finnas att bredda synfältet något.
ni måste förstå att det är inte alla de som klarar av att bo kvar/köpa sitt boende som sätter priserna vid en fallande marknad, det är dom som inte klarar av att betala de höga priserna som gör det.
Nu kommer kurt-sune dra till med att det alltid finns köpare att fylla på med men det har varit en demografisk sanning och som om man läser på lite håller på att plana ut och vända.
Med andra ord, om det underliggande trycket eller "bostadsbristen" som ni kallar den avtar samtidigt som månadsutgiften ökar ( amortetingskravet ) kommer inte lika många kunna betala dom höga priser som råder.
Så vi behöver knappt få en förändrad ränta för att se en effekt.
Fortsätter trycket, dvs om jag underskattat det demografiska underlaget ja då kommer obalansen att fortsätta växa, oavsett vad vi sätter för namn på den.