2016-07-24, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varför så kategorisk, var är nyanserna?

Jag tror fortfarande att trenden med tidigare förmögenhetsomfördelning mellan generationerna kommer öka. Föräldrar kommer hjälpa sina ungdomar med kontantinsatser till boenden genom att avstå arv från sina föräldrar eller genom att ta lån på sina lågbelånade boenden. Men alla föräldrar kommer inte kunna det och ska deras barn köpa bostad får de spara ihop kontantinsatsen. Vissa föräldrar kommer kunna hjälpa till, men bara med en del av insatsen. Resten får barnen spara ihop själva.

Kategoriseringen är en effekt av tidigare diskussioner när ni viftat bort argument genom att själva vara onyanserade, kul att viljan dock verkar finnas att bredda synfältet något.

ni måste förstå att det är inte alla de som klarar av att bo kvar/köpa sitt boende som sätter priserna vid en fallande marknad, det är dom som inte klarar av att betala de höga priserna som gör det.

Nu kommer kurt-sune dra till med att det alltid finns köpare att fylla på med men det har varit en demografisk sanning och som om man läser på lite håller på att plana ut och vända.

Med andra ord, om det underliggande trycket eller "bostadsbristen" som ni kallar den avtar samtidigt som månadsutgiften ökar ( amortetingskravet ) kommer inte lika många kunna betala dom höga priser som råder.

Så vi behöver knappt få en förändrad ränta för att se en effekt.

Fortsätter trycket, dvs om jag underskattat det demografiska underlaget ja då kommer obalansen att fortsätta växa, oavsett vad vi sätter för namn på den.
2016-07-24, 17:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Problemet han och andra har med dig är att man måste ladda en ansenlig mängd libraries innan man talar med dig, så att inte definitoner kan ifrågasättas. Något du gärna gör om det håller svaret borta från ämnet.

Det har i högsta grad med ämnet att göra att hålla isär kostnader från sparande även om du inte är tillräckligt kunnig inom ekonomi för att förstå det.
2016-07-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har i högsta grad med ämnet att göra att hålla isär kostnader från sparande även om du inte är tillräckligt kunnig inom ekonomi för att förstå det.

Jag avsåg dom femtioelva andra gånger där din argumentation går ut på att angripa sakfel istället för huvudfrågan även fast sakfelen är självklara saker som en treåring skulle förstå utan att på förhand få dessa definerade.

Jag trodde det framgick av tidigare inlägg men uppenbarligen är det något allvarligt fel på dig.
2016-07-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Den här artikeln skulle du ju kunna begrunda:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/boendet-tar-mindre-av-lonen/

Ränteutgiften för den som är maxbelånad ligger på 9% av nettolönen. Nu behöver du fylla på med andra kostnader så du kommer upp i 21% av nettolönen.

Sedan är inte det riktigt sant heller. Många är inte maxbelånade, så ränteutgiften lär ligga betydligt lägre i snitt. Kanske 5% av nettolönen är mer rimligt. Och då behöver du fylla på med 25% övriga kostnader, för att komma upp i 30%. Och då behöver du ta med all denna modernisering som sker. När folk byter ut fullt fungerande kök och badrum till något modernare.

Om du grunnar ett tag. Tror inte du att det som händer blir snarare att folk tar det lite lugnare med onödig modernisering.
Hmm så det har bara gått från 30% av inkomsten till 27% av inkomsten att bo, en del hävdar att det aldrig har varit billigare att bo, men ynka 3% billigare samtidigt som vi har historiskt låga räntor hmm.

Fy fan va det kommer göra ont nu när räntorna sticker, de där ynka 3% lär ju försvinna på en millisekund.
2016-07-24, 21:24
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hmm så det har bara gått från 30% av inkomsten till 27% av inkomsten att bo, en del hävdar att det aldrig har varit billigare att bo, men ynka 3% billigare samtidigt som vi har historiskt låga räntor hmm.

Fy fan va det kommer göra ont nu när räntorna sticker, de där ynka 3% lär ju försvinna på en millisekund.

Enligt Economist har priserna mot genomsnittg inkomst gått från 115 1990 till 80 1995, sedan upp till 105 1990, för att sjunka till 75 på mitten av 90-talet. Index 100 bröts 2000, sedan har det varit en oavbruten uppgång till 150 vid årsskiftet. Jag gissar att folk väljer att bo allt trängre i dyra områden, för att få det att stanna vid 27-30 procent av den disponibla inkomsten.
2016-07-24, 21:31
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varför så kategorisk, var är nyanserna?

Jag tror fortfarande att trenden med tidigare förmögenhetsomfördelning mellan generationerna kommer öka. Föräldrar kommer hjälpa sina ungdomar med kontantinsatser till boenden genom att avstå arv från sina föräldrar eller genom att ta lån på sina lågbelånade boenden. Men alla föräldrar kommer inte kunna det och ska deras barn köpa bostad får de spara ihop kontantinsatsen. Vissa föräldrar kommer kunna hjälpa till, men bara med en del av insatsen. Resten får barnen spara ihop själva.

Jag skulle säga att det här redan är en trend. Om föräldrarna har pengar så cashar de en bostad åt dig. Det håller priserna uppe på en del av marknaden typ attraktiva familje-bostäder.
2016-07-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Enligt Economist har priserna mot genomsnittg inkomst gått från 115 1990 till 80 1995, sedan upp till 105 1990, för att sjunka till 75 på mitten av 90-talet. Index 100 bröts 2000, sedan har det varit en oavbruten uppgång till 150 vid årsskiftet. Jag gissar att folk väljer att bo allt trängre i dyra områden, för att få det att stanna vid 27-30 procent av den disponibla inkomsten.
Undrar om du inte råkade skriva fel på några årtal där.

Genomsnittlig boyta i landet är ca 42 kvm/person.
I Stockholms kommun är det 34 kvm/person. (I Botkyrka också. Vilket nog indikerar att en del med lägre inkomst bor lite trängre och inte nödvändigtvis i dyra områden).

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Inkomster-och-inkomstfordelning/Inkomster-och-skatter/Aktuell-pong/302201/Behallare-for-Press/368569/

I villaområden kan det bli ganska många kvm per person skull jag tro. Där bor en del äldre med utflugna bar och även ensamstående i ganska stora villor. Där kan det börja handla om 200 kvm/person i vissa bostäder).
2016-07-24, 22:59
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Undrar om du inte råkade skriva fel på några årtal där.

Genomsnittlig boyta i landet är ca 42 kvm/person.
I Stockholms kommun är det 34 kvm/person. (I Botkyrka också. Vilket nog indikerar att en del med lägre inkomst bor lite trängre och inte nödvändigtvis i dyra områden).

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Inkomster-och-inkomstfordelning/Inkomster-och-skatter/Aktuell-pong/302201/Behallare-for-Press/368569/

I villaområden kan det bli ganska många kvm per person skull jag tro. Där bor en del äldre med utflugna bar och även ensamstående i ganska stora villor. Där kan det börja handla om 200 kvm/person i vissa bostäder).

Jag orkar inte gå tillbaka och kolla men rimligen är det 1980 och 1985 på de första årtalen.
2016-07-24, 23:14
Bannlyst
Citat:
Du skulle ju kunna sluta med blind tro och ägna dig åt fakta istället.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0203/70546/

Som jag trodde. Dina fakta är fel. De där inflationssiffrorna är ju för låga i vanlig mening, eftersom inflationen baseras på detta härliga prisindex KPI, som konstant underskattar den verkliga inflationens storlek. Så reallönerna i Sverige sjunker! De stiger inte.

KPI är bedrägeri och man är en bedragare om man använder sig av KPI.
Senast redigerad av Mertillen 2016-07-24 kl. 23:17.
2016-07-25, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag skulle säga att det här redan är en trend. Om föräldrarna har pengar så cashar de en bostad åt dig. Det håller priserna uppe på en del av marknaden typ attraktiva familje-bostäder.
Visst är det så. Jag har själv gjort det för äldsta barnet och kommer även hjälpa de yngre. Det finns inget alternativ. Har massor av folk i bekantskapskretsen som gjort detsamma.
2016-07-25, 12:38
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/nya-regler-kan-leda-till-prisfall-pa-fritidshus/

Nu har bubblan även nått fritidshusen, de som bara bebos lite då och då ...
2016-07-25, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Kategoriseringen är en effekt av tidigare diskussioner när ni viftat bort argument genom att själva vara onyanserade, kul att viljan dock verkar finnas att bredda synfältet något.

ni måste förstå att det är inte alla de som klarar av att bo kvar/köpa sitt boende som sätter priserna vid en fallande marknad, det är dom som inte klarar av att betala de höga priserna som gör det.

Nu kommer kurt-sune dra till med att det alltid finns köpare att fylla på med men det har varit en demografisk sanning och som om man läser på lite håller på att plana ut och vända.

Med andra ord, om det underliggande trycket eller "bostadsbristen" som ni kallar den avtar samtidigt som månadsutgiften ökar ( amortetingskravet ) kommer inte lika många kunna betala dom höga priser som råder.

Så vi behöver knappt få en förändrad ränta för att se en effekt.

Fortsätter trycket, dvs om jag underskattat det demografiska underlaget ja då kommer obalansen att fortsätta växa, oavsett vad vi sätter för namn på den.
Kan du ge någon länk till att bostadsbristen håller på att plana ut och vända? Där jag bor - Stockholm - är det precis tvärtom. Stockholms befolkning ökar med 35000-40000 personer om året. Det är som att lägga en kommun av Alingsås storlek till Stockholm varje år. Var har du läst att den trenden har vänt?

Invandringskrisen har ytterligare spätt på den bostadsbrist som fanns redan innan. Alla invandrare vill till storstadsområdena för där bor deras släktingar. Kötiderna till hyresrätter ökar eftersom nyanlända som fått uppehållstillstånd beviljat går före i köerna. För "vanligt folk" finns inget annat alternativ än att köpa en bostad.

Nybyggnationen är långt ifrån att hålla jämna steg med den ökande bostadsbristen. Man ska hålla i minnet att trångboddheten ökar, så det finns också en dold bostadsbrist. Det är människor som visserligen har en bostad men den matchar egentligen inte alls deras behov. De är också på jakt efter en ny bostad.

Med fler och fler no-go-zoner följer också White flight. Konkurrensen om attraktiva bostäder ökar. Har du någon länk som visar att polisen är på gång att få greppet om no-go-zonerna, så att de områdena kan bli beboeliga för vanliga människor igen?

Att införa ett amorteringskrav var bara ett sätt att angripa symptomen på bostadsbristen, dvs prisstegringen och den ökade belåningen. Ett amorteringskrav gör inget för att minska det tryck på bostadsmarknaden som bostadsbristen utgör. Om man inte angriper själva problemet så kvarstår det, och folk hittar alltid sätt att kringgå regler.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in