Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
Gällande fallet LH. Ett något udda sätt att "hämnas", tycker du inte? Dra upp kläder upptill, dra ned kläder nedtill. Linda silvertejp runt huvudet. Tycker omständligheterna i skicket LH återfanns talar sitt tydliga språk. Min poäng då jag tog upp Arboga-fallet var att det inte alltid går att se till vem som vanligen är den skyldige (inom familjen/nära relation) - utan att det ibland är en närmast osannolik GM. Tyskan var sas. en perifer bekantskap till offren.
Antingen missförstår du, eller väljer att missförstå, och kör vidare på att hävda att ett högst sannolikt motiv (hämnd/ilska) med en högst sannolik mördare (offret känner GM) skulle kunna likställas med ett högst osannolikt föreslaget motiv (mycket mycket udda sexuell läggning).
Vi kan lämna detta om du inte vill, eller kan, förstå skillnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
"Motiv är en njutning för överklassen", citat LGWP. NB är granskad, dömd, utrustad med en enkelbiljett till Litauen. Men det råder sannolikt en sexuell drivkraft bakom mordet, eller tror du verkligen att iscensättandet/arrangemanget var ett utslag av hämnd? Då får du nog vässa dina intellektuella fattningsgåvor något. Det hade väl varit tillräckligt med omfattande knivhugg om motivet varit att hämnas någon/något. Ett par skott i huvudet. Strypning. Hammare.
Åter igen skjuter du dig själv i foten med din argumentation. Du nämner strypning. Lisa dog genom strypning.
Jag argumenterar inte för att Lisa mördades med hämnd som motiv. Jag hävdar att det är mer sannolikt än det föreslagna motivet där NB lider av en mycket mycket ovanlig sexuell läggning som tar sitt uttryck i att han skulle vilja se hur blottade kön beteer sig under hägning samt föreställa sig ångest och lidande ansiktsuttryck under silvertejp.
Dessutom så nämner du "iscensättandet/arrangemanget". Det är lite smålustigt att du omedelbart drar slutsatsen att det var mordscenen som var ett arrangemang när det precis lika enkelt kan vara fyndplatsen som arrangerats för att skapa villospår.
Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
Jag nekar ingen att framföra sina åsikter, inte alls. Jag har noterat att du i uppskattningsvis till minst 99 % går i polemik med "åklagarkramare", och inte alls diskuterar med de (övriga) postare du anser "har full rätt att framföra sina åsikter", och enligt dig dessutom har "intressanta synvinklar".
Nej varför skulle jag det? Jag ställer frågor om jag tycker det är otydligt vad de menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
Men du har troligen motiv att låta dem hållas, hur absurda insinuationer de än lyckas plita ned i sina inlägg.
Motiv? Ja jag finner att deras inlägg nödvändiga som motvikt mot "åklagarkramarnas" ganska snedvridna och ofta helt intelligensbefriade tirader.
Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
Jag har inte sett dig reagera över tankar/inlägg om ondsinta militärer, en suspekt fader till den mördade, självmordshypoteser, planteringshypoteser m.m.
Nej varför skulle jag det? Är vissa tankegångar tabu som inte får uttryckas?
Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
Återigen - det viktiga för dig verkar vara att gnälla över faktumet att NB är dömd - och allt ifrågasättande av detta faktum blir som njutning för dig att läsa om?
Jag tycker det är fullt naturligt att NB är dömd efter den FUP och de rättegångar som var. Att dessa bedrivits på ett rättssäkert sätt är däremot något jag inte är övertygad om.
Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
Högst troligt var motivet sexuellt betingat. Men det var en serie omständligheter som gjorde att just NB blev dömd. Det vill till att förakta bevisningen för att med hävd påstå att balten skulle vara oskyldigt dömd.
Åter igen. Jag hävdar inte att NB är oskyldigt dömd. Jag hävdar att jag inte skulle kunna döma han med den information jag har. Förhoppningsvis så har rätten mer information som gör dem säkrare och att det inte är ett justitiemord som skett.
Att motivet mycket väl kan vara sexuellt är heller inte så konstigt. Det konstiga är när det ska hittas på ett så ovanligt och skruvat motiv som att NB njuter av att se blottade kön på personer som hängs till döds.
Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
Nu tar du till brösttoner som är oberättigade, kanske känner du dig trängd? Jag menar att rättstillämpningen någonstans måste baseras på en gränsdragning, eller rimligt tvivel som den kommit att kallas i dessa sammanhang. Det går inte att kräva 100-procentig bevisning för att fälla, av orsaker jag nämnde i mitt förra inlägg. Det skulle inte vara rättssäkert!
Visst, hellre fria än fälla. Jag håller med. Men var går gränsen? - En fråga du likt postaren Quarrel valde att glida undan. Hur många mördare ska frias (pga att brottet inte går att bevisa med "live-filmning", DNA, erkännande samt vittnesiakttagelser etc) - innan en oskyldig hamnar i fängelse. Är det acceptabelt med 1, 5, 10, 25, 50, 100, 500, 1 000 eller 10 000? Och på vilket sätt är den siffran du kommer fram till ett tecken på "en kärlek till dina medmänniskor"? Kärleken måste väl räcka också till mordoffren och deras anhöriga, och inte bara till överbevisade (inom ramen för rimligt tvivel) mördare.
Åter igen så hävdar jag att din fråga är irrelevant. Det är som att fråga hur många döda soldater och civila tycker du det är värt att "offra" för att behålla Sverige? Är det 1, 10, 100, 1000, 10000, 1 miljon, 8 miljoner? Var ska gränsen dras? Ska vi bara ge Sverige till Ryssland om de hävdar att de kommer döda för många?
Det enkla svaret är att ingen ska dömas oskyldig. Att hota med att 100 mördare kanske går fria pga denna princip spelar ingen roll. Rättssamhället måste upprätthållas. Att det kostar resurser och skattepengar är en annan sak. Det handlar om utförandet. Du förespråkar att man ska sänka ribban och tulla på principen. Jag anser det dumt. Mycket dumt.