• 1
  • 2
2016-07-24, 10:34
Medlem
bonobonos avatar
Har fått ryggskott och i morgon ska vi få en ny tvättmaskin. Jag kan inte lyfta och tjejen lär inte klara det själv. Funderar på att be någon granne om lite hjälp men hur gör man detta smidigast?

Har en tvättmaskin som är trasig som ska ut. På den står en torktumlare som då ska ner och sen upp på den nya maskinen igen. Tvättstugan är ganska trång och maskinerna ska placeras mellan en vägg och en fastmonterad tvättho.
En torktumlare är ju inget man kommer runt med armarna direkt och lär väga några kilo

Hur många bör man vara för detta?
Hur lyfter man torktumlaren bäst (tvättmaskinen bör kunna rullas på pirra)?

Använder installatörer något speciellt som underlättar (tänker på flyttgubbar som har div bärselar osv) som man kanske skulle kunna kopiera med nåt på något sätt?

Hur har/hade ni andra gjort?
Citera
2016-07-24, 10:36
Medlem
Crashs avatar
Ja pirra fungerar utmärkt
Citera
2016-07-24, 10:39
Medlem
kraftfoders avatar
När jag beställde ny tvätt och tork från Elon förra året, beställde jag installation och bortforsling av de gamla grejorna. Kostade 395:- och det var det värt. Har en gammal ryggskada som kan gå upp igen om jag lyfter tungt. Inte värt två veckors ont, karens och sjukavdrag för att snåla på 395:-. Sedan är det ju proffs som ser till att maskinerna står i våg. Står de inte i våg, vilket kan vara knepigt att få till, hoppar de runt på golvet vid centrifugering. Kolla om du kan beställa detta innan de kommer imorgon.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-07-24 kl. 10:41.
Citera
2016-07-24, 10:45
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Har fått ryggskott och i morgon ska vi få en ny tvättmaskin. Jag kan inte lyfta och tjejen lär inte klara det själv. Funderar på att be någon granne om lite hjälp men hur gör man detta smidigast?

Har en tvättmaskin som är trasig som ska ut. På den står en torktumlare som då ska ner och sen upp på den nya maskinen igen. Tvättstugan är ganska trång och maskinerna ska placeras mellan en vägg och en fastmonterad tvättho.
En torktumlare är ju inget man kommer runt med armarna direkt och lär väga några kilo

Använder installatörer något speciellt som underlättar (tänker på flyttgubbar som har div bärselar osv) som man kanske skulle kunna kopiera med nåt på något sätt?

Inga ungdomar i kvarteret? En hundring var kan vara nog så trevligt om man presenterar det som 10 minuters arbete.
Citera
2016-07-24, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Inga ungdomar i kvarteret? En hundring var kan vara nog så trevligt om man presenterar det som 10 minuters arbete.
nej , detta råd är nog ett dåligt råd. Tanken givetvis god men om ungarna tappar maskinen? Eller skadar sig?
Citera
2016-07-24, 11:03
Medlem
carlpetersen73s avatar
Pirra löser det hela med tvättmaskinen. En torktumlare är överraskande lätt så den klarar din tjej och granne att lyfta.
Citera
2016-07-24, 11:08
Medlem
Citat:

en torktumlare väger ca 40-45 kg så man bör vara 2 st för att lyfta ner den på golvet ,sen kan man använda säckakärra för att flyttade vidare

själv monterade jag en bänkskiva mellan maskinerna för att kunna dra ut tvättmaskinen utan att lyfta ner torktumlaren

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-07-24, 11:15
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Som tidigare nämnts. Säckakärra aka Pirra, fäll ut stora läppen och baxa maskinen på den. För extra säkerhet, surra fast maskinen i pirran med spännband. Vilket våningsplan ligger tvättstugan i? Alltså behöver du gå i trappor? Om inte så fungerar det att ställa på en pianovagn och rulla ut grejerna. Man bör vara minimum 2 personer för att reda ut en sådan här operation även fast jag brukar fixa det själv.
Citera
2016-07-24, 11:29
Medlem
bonobonos avatar
Tvättmaskinen väger 81 kg och torktumlaren bör ju i alla fall väga runt 50 kg.
Beställde maskinen på ett lite speciellt sätt (inte genom vanlig butik) så installation gick inte att få till utan bara hemkörning genom Schenker.
Bor i hus och slipper trappor som tur är.
Vill inte ta "hjälp" av vem som helst om grejerna skulle gå sönder, kan ju hända att någon tappar taget eller vad som helst.
Men en granne och tjejen bör räcka då alltså?
Hmm, blir spännande
Svårast måste ju va att få ett bra grepp för att lyfta...
Citera
2016-07-24, 11:37
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Hmm, blir spännande

Ja det räcker, i annat fall får du väl ringa en flyttfirma och fråga om de kan bära in grejerna, dock brukar det ju kosta typ 1000-1200kr/h. Annars kan du ju fråga om du får hyra ett par bärselar av dem för 100 spänn.

Har du inte tillgång till en pianovagn eller pirra så kvarstår ju bara 1 alternativ och det är att bära in grejerna. Greppas förslagsvis undertill och lyfts rätt upp, därefter bär man in grejerna. Behöver jag ens nämna att ryggen skall hållas rak hela tiden?
Citera
2016-07-24, 11:42
Medlem
Citat:
Tvättmaskinen väger 81 kg och torktumlaren bör ju i alla fall väga runt 50 kg.
Beställde maskinen på ett lite speciellt sätt (inte genom vanlig butik) så installation gick inte att få till utan bara hemkörning genom Schenker.
Bor i hus och slipper trappor som tur är.
Vill inte ta "hjälp" av vem som helst om grejerna skulle gå sönder, kan ju hända att någon tappar taget eller vad som helst.
Hmm, blir spännande
Lämnar de maskinen ute så är kärra så klart bäst.
Om de levererar fram till innanför dörren kan du ha en matta redo som ni ställer kartongen med maskinen på. Skala av kartong och frigolit och dra/putta den sen på mattan dit ni vill ha den så långt det går sen lyfter ni den över tröskeln. Lägg ut andra trasor eller handdukar på golvet i tvättstugan så kan ni vicka lite på maskinen och föra in tygbitarna under fötterna så kan ni putta den utan att repa golvet, om ni inte klantar er.
Citera
2016-07-24, 11:51
Medlem
Pungsnoppens avatar
Ge leverantören en hundring och fråga om personen kan hjälpa dig med maskinen.
Så gjorde jag för nåt år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in