Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Anders Björkman kan som alla andra vittnen minnas fel i sitt vittnesmål, i synnerhet på punkter som inte ter sig avgörande när förhörens hålls. Varken du eller jag kan veta om AB rörde sig norr om bankomaten när han väntade på kamraterna. Hans förehavanden på mordplatsen är inte glasklara.
Sant, alla vittnetsmål är osäkra och ett enskilt vittnesmål kan inte tas som postulat.
Men i detta fallet är Björkman extremt fel ute om han skall kunna vara den som följde makarna Palme enligt Fauzzi.
I så fall måste Björkman först ha promenerat en bra bit norrut från Bankomaten, mött makarna Palme, inte sett Palme, tvärvänt och promenerat söderut efter makarna Palme, och då mött Fauzzi. Detta tror jag inte på! Ingen har sett detta beteende heller, t.ex. Lisbet P.
Du inser att det ovanstående är en hopplös konstruktion, för då kan vi alla lika väl lämna Sveavägen och gå på enbart teorier.
Min
personliga bedömning är att Björkman är ovanligt pålitlig. Han är minimalistisk, och det lilla han berättar stämmer bra överrens med Morelius, Jeppsson, Delsborn, och Engström vilket inger förtroende. Björkman fungerar som en gemensam nämnare just sekunderna runt mordet. Dessutom hördes Björkman tidigt i utredningen.
Ett ytterst relevant spår är det definitivt. Varför skulle den enklaste lösningen inte kunna vara den rätta?