Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-08, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anders Björkman kan som alla andra vittnen minnas fel i sitt vittnesmål, i synnerhet på punkter som inte ter sig avgörande när förhörens hålls. Varken du eller jag kan veta om AB rörde sig norr om bankomaten när han väntade på kamraterna. Hans förehavanden på mordplatsen är inte glasklara.

Sant, alla vittnetsmål är osäkra och ett enskilt vittnesmål kan inte tas som postulat.

Men i detta fallet är Björkman extremt fel ute om han skall kunna vara den som följde makarna Palme enligt Fauzzi.

I så fall måste Björkman först ha promenerat en bra bit norrut från Bankomaten, mött makarna Palme, inte sett Palme, tvärvänt och promenerat söderut efter makarna Palme, och då mött Fauzzi. Detta tror jag inte på! Ingen har sett detta beteende heller, t.ex. Lisbet P.

Du inser att det ovanstående är en hopplös konstruktion, för då kan vi alla lika väl lämna Sveavägen och gå på enbart teorier.

Min personliga bedömning är att Björkman är ovanligt pålitlig. Han är minimalistisk, och det lilla han berättar stämmer bra överrens med Morelius, Jeppsson, Delsborn, och Engström vilket inger förtroende. Björkman fungerar som en gemensam nämnare just sekunderna runt mordet. Dessutom hördes Björkman tidigt i utredningen.

Ett ytterst relevant spår är det definitivt. Varför skulle den enklaste lösningen inte kunna vara den rätta?
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2017-04-08 kl. 05:07.
Citera
2017-04-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Sant, alla vittnetsmål är osäkra och ett enskilt vittnesmål kan inte tas som postulat.

Men i detta fallet är Björkman extremt fel ute om han skall kunna vara den som följde makarna Palme enligt Fauzzi.

I så fall måste Björkman först ha promenerat en bra bit norrut från Bankomaten, mött makarna Palme, inte sett Palme, tvärvänt och promenerat söderut efter makarna Palme, och då mött Fauzzi. Detta tror jag inte på! Ingen har sett detta beteende heller, t.ex. Lisbet P.

Du inser att det ovanstående är en hopplös konstruktion, för då kan vi alla lika väl lämna Sveavägen och gå på enbart teorier.

Min personliga bedömning är att Björkman är ovanligt pålitlig. Han är minimalistisk, och det lilla han berättar stämmer bra överrens med Morelius, Jeppsson, Delsborn, och Engström vilket inger förtroende. Björkman fungerar som en gemensam nämnare just sekunderna runt mordet. Dessutom hördes Björkman tidigt i utredningen.

Ett ytterst relevant spår är det definitivt. Varför skulle den enklaste lösningen inte kunna vara den rätta?
Bra skrivet.

Värt att notera är också att Engström som ser fet och plufsig ut i ansiktet på de flesta bilder var betydligt slankare vid tidpunkten för mordet. Det finns en bild på honom några dagar efter mordet taget av en pressfotograf. Hittar den tyvärr inte just nu.
Citera
2017-04-08, 10:28
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Enligt säkerhetschefen Per Häggström, som frågat väktarna på Skandia om klädseln, hade Engström faktiskt en blå rock den kvällen. Men den uppgiften ändrades "senare" till svart rock. Väktare Gahn ringde in o ändrade. ( Cover up - Sven Anér).

Engström kan naturligtvis ha varit ute och deltagit i den "övervakning" som Häggström talade om med polisen Skoglund. Han kan t o m ha gjort det på betald arbetstid, för Stay Behind's räkning. Han kan ha bett någon av väktarana stämpla ut åt honom. Och han kan förvisso vara den man som Fauzzi såg. Och han kan vara GM. Oturligt för honom stämplades han i så fall ut exakt vid den tidpunkt som placerade honom där han var i verkligheten. Nämligen i hälarna på paret Palme utanför Skandia. Vilket kan förklara hans oro dagen efter över den exakta utstämplingstiden.

Om AK, eller vem av väktarna det nu var, bara hade stämplat ut honom några minuter tidigare eller senare hade han inte behövt dikta ihop en historia om sina förehavanden på mordplatsen, och vi hade kanske aldrig hört talas om någon Skandiaman.

Bara spekulationer, men ändå.

Kan ju vara så att man bara tog detta som ett rutinförhör och svarade lite slentrian, men senare kom på att det var viktigt att ge rätt beskrivning . Men det är klart att det är en avvikelse man kan reagera på samma med öppna dörren.
Senast redigerad av Harfager 2017-04-08 kl. 10:32.
Citera
2017-04-08, 12:57
Medlem
Här är bilden jag tänkte på, synd bara att man inte ser ansiktet.
http://imgur.com/a/jnREV

Och här ett utdrag ur samtalet med förhörsledare Skoglund och säkerhetschef Häggström (Cover up - Sven Anér):

F: Är det någon som kan säga något om hans klädsel vid det här tillfället?

H: Ja, det kan man visst göra. Vakterna har frågats om det. Han var klädd i något blått, det är vad en säger här, halvlång rock, handväska och så hade han sin keps som han använder på vintrarna, säger de. Det är väl den där knäppta kepsen.

F: Det stämmer ju bra.

H: Ja, det stämmer ganska bra.
Citera
2017-04-08, 13:33
Medlem
Citat:
Här är bilden jag tänkte på, synd bara att man inte ser ansiktet.
http://imgur.com/a/jnREV

Då har han tjocknat till rejält då på 2 månader.
Sist bland förhören här är bilder från 25 april.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view

Jag har svårt att tro att din bild där är från 1986...
Citera
2017-04-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Då har han tjocknat till rejält då på 2 månader.
Sist bland förhören här är bilder från 25 april.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view

Jag har svårt att tro att din bild där är från 1986...
Jag hämtade bilden på facebook-gruppen Palmerummet. Den är från 1986. men du har delvis rätt ändå, den är tydligen från sensommaren 1986. Jag gick för fort fram där, tyckte det såg ut som snö på trottoaren.

http://www.expressen.se/kvallsposten/skandiamannen-var-dar-nar-palme-skots/
Citera
2017-04-08, 14:24
Medlem
Citat:
Jag hämtade bilden på facebook-gruppen Palmerummet. Den är från 1986. men du har delvis rätt ändå, den är tydligen från sensommaren 1986. Jag gick för fort fram där, tyckte det såg ut som snö på trottoaren.

http://www.expressen.se/kvallsposten/skandiamannen-var-dar-nar-palme-skots/

Då har han alltså rasat i vikt på några månader. Förvisso ingen omöjlighet.
Kanske dessa språngmarscher som fick kilona att rasa?

http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/Sture.mpeg
Citera
2017-04-08, 14:40
Medlem
De som ni hittar förhör på är inga palmemördare.
Citera
2017-04-09, 00:37
Medlem
mvagrippas avatar
Jag har drar ganska ofta andra slutsatser än Sven Aner gällande MOP. Men kan inte låta bli att beundra hans uthållighet i frågan, som 95åring och gav han ut en ny bok. Kommer inte heller ifrån att han plockat fram väldigt mycket fakta i ang MOP.

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/outtrottlig-uppsalabo-ger-ut-ny-bok-4127583.aspx
Citera
2017-04-09, 05:28
Medlem
Citat:

Jag får ta på mig den svåra prestigeförlusten och erkänna att det rent teoretiskt finns en chans att Björkman var ända norr om Saari och vände utan att ens möta Palme på ditvägen i så fall. Det sista bankomatuttaget gjordes 23:16 till 23:17, han hade alltså 4 minuter på sig.

Dock gick dessa bankomater ofta några minuter fel på den tiden, detta var fallet med banken vid Morelius. Det verkar som att Björkman-bankomatens tidtagning aldrig kollades?

Dessutom säger Björkman att han avvaktade en stund vid banken efter att de tre bankomatkunderna fortsatte norrut; Björkman verkar fortfarande ha väntat på att andra gänget skall komma söderifrån, vilket han hela tiden hade väntat på.

Citat:
"Han uppehåller sig avvaktande på platsen"

Björkman är hela tiden koncis med att han aldrig var norr om banken:
http://www.itdemokrati.nu/page36e.html
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2017-04-09 kl. 05:44.
Citera
2017-04-09, 08:14
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ambassadörs-mördaren och Ustaja-medlemmen Miro Baresic var tidigt på tapeten som tänkbar upphovsman till MOP. Granskningskommissionen berättar mycket intressant om turerna runt den kroatiske desperadon och kopplingarna mot Olof Palme.

Finansminister Kjell-Olof Feldt berättade bl.a. att OP varit emot en benådning av MB och att det var långt ifrån uteslutet att OPs inställning i denna fråga var känd i en större krets

Statssekreterare Ulf Dahlsten uppgav att OP ansett att beslutet om 18 års fängelse var farligt och att han fruktade en hämndaktion!!! från MBs sida. Av denna anledning hade OP bett Dahlsten att kontakta SÄPO. Enligt Dahlsten hade OPs kännedom om Baresics förflutna varit ganska detaljerad.

Mot det ovanstående konstaterar jag att OP trots sin oro inte ville ha livvakter och att Dahlsten inte gör ett skit för att påverka detta. Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth är med vid ett möte 860121när MBs fängelsestraff diskuteras, inte heller SÅH gör något för att övertala OP att ständigt ha livvakter. Datumet för är i samma veva som övervakningen av OP börjar iaktas.

Att MB hade en relation till vissa individer inom Chilejuntan var känt för OP. Han hade därför ansett att ,det eventuella hotet mot honom bestod i en kombination av Baresics hat och Chilejuntans motiv.
Dahlsten uppgav vidare att OP hade uppfattningen att Baresic var en person som skulle kunna planera ett mord på honom!!!.

Här tror jag vi har bakgrunden till LPs utpekande av Ustaja.
Ur den synpunkten är det faktum att OP rör sig utan livvakt ännu mer iögonfallande.
........
Inför mötet kontaktade HW SÄPOs Christer Ekberg . Denne berättade att MB varit aktiv och ringt många samtal efter mordet samt att man fått uppgift om att en person med anknytning till Baresic setts på Sveavägen under mordkvällen.
Är detta Lisbeths iaktagelse? Stämmer med vad hon säger på SABB och här finns kopplingen till Ustaja.

Någon identitet på personen hade CE inte angett. Sent under natten 2-3mars hade SÄPO-chefen Hjälmroth kontaktats. Denne hade bekräftat uppgifterna om personen på Sveavägen!!!.'
Wickbom hade därefter ringt upp sex andra statsråd och beslut hade på det sättet fattats om att Baresic skulle telefonavlyssnas.
De sex statsråden var Ingvar Carlsson, Sten Andersson, Kjell-Olof Feldt, Roine Carlsson, Anita Gradin och Gertud Sigurdsén. I stort sett ett inre kabinett.

KG svensson säger avslutnings att Björn Ekstam inte sa något om personen på sveavägen som till honom den andra mars. Mycket märkligt att inte den infon delgavs åklagaren, hade så varit fallet hade KGS tveklöst beviljat avlyssningen.

Dessutom kommer frågan ofrånkomligt. Vem var personen med koppling till Baresic som setts på Sveavägen under MOP-natten? Finns han eller är han ett rent påhitt?

Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
De som ni hittar förhör på är inga palmemördare.
Mot denna bakgrund är det mycket anmärkningsvärt att inte heller de av mvagrippa uppräknade eller kabinettet här ville gå med på närmare utredning av Baresic eller ens möjligheten av en prickskytt i samverkan med den låtsade gm och/eller markör som kunnat föra samtal på franska och identifiera paret Palme.
Enligt denna mest detaljerade mindmap över infovägarna kring MOP står både Baresic och Guillou i nära kontakt med frimureriet kring Anita Gradin osv. http://www.pictureshack.us/images/46124_im.png
Citera
2017-04-09, 09:44
Medlem
Citat:
Jag får ta på mig den svåra prestigeförlusten och erkänna att det rent teoretiskt finns en chans att Björkman var ända norr om Saari och vände utan att ens möta Palme på ditvägen i så fall. Det sista bankomatuttaget gjordes 23:16 till 23:17, han hade alltså 4 minuter på sig.

Dock gick dessa bankomater ofta några minuter fel på den tiden, detta var fallet med banken vid Morelius. Det verkar som att Björkman-bankomatens tidtagning aldrig kollades?

Dessutom säger Björkman att han avvaktade en stund vid banken efter att de tre bankomatkunderna fortsatte norrut; Björkman verkar fortfarande ha väntat på att andra gänget skall komma söderifrån, vilket han hela tiden hade väntat på.

Citat:
"Han uppehåller sig avvaktande på platsen"

Björkman är hela tiden koncis med att han aldrig var norr om banken:
http://www.itdemokrati.nu/page36e.html
Vi är inte poliser. Vi kan bara gå efter de publicerade vittnesmålen, och vi kan bara gå efter sannolikheter.

Björkman såg ut att vara kring 30 år, och han var klädd i en typisk kort o bullig täckjacka.

Det är bara bra att du och andra pekar på att det faktiskt är ganska osannolikt att Fauzzi skulle ha mött Björkman 100 meter norr om mordplatsen, och beskrivit Björkman som en lite äldre person klädd i en Tensonliknande jacka/halvlång rock som räckte till lårets mitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in