2016-07-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är ditt resonemang som är matematiskt omöjligt eftersom även hyreshus måste finansieras. And guess what? Det blir mycket dyrare för konsumenten.

Lånen försvinner inte för att nån annan har dom.
Fast har hyreshusägre samma skuldberg som br föreningar och br ägare?

Man läser ju titt som tätt om svenskens enorma skuldberg , men då sitter alltså hyreshusägarna också med gigantiska skuldberg ?
2016-07-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När kommer räntekostnaderna öka markant då?
De har ju börjat öka alla redan, fastän att reproräntan stått still.
2016-07-23, 17:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
De har ju börjat öka alla redan, fastän att reproräntan stått still.

Suck nu var det inte någon hundradels procentenhets ökning som jag frågade efter, utan när ska vi få en markant ökning?

Oseriösa personer som du behöver däremot inte svara.
2016-07-23, 18:10
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Sticker emellan med en anekdot som såklart bara är en anekdot och inget som påvisar någon trend.

Åt lunch i veckan med en bekant som köpt en lägenhet för några månader sedan för ganska precis 5 miljoner. Han flyttade aldrig in i den utan lade ut den till försäljning igen, vad jag förstod strax innan amorteringskravet skulle träda ikraft. Högsta bud inkom på 4,25.
Det var inget spekulationsköp utan en flytt 'hem till Sverige' som av olika anledningar inte ser ut att bli av.

"250 papp back per månad"; sade han och log lite snett.

Nu drabbar det ingen fattig som det brukar heta och eftersom han valde att inte sälja så har heller ingen konstaterad förlust uppstått. Men det är klart att timingen in och ut på bostadsmarknaden spelar enormt stor roll för huruvida det på 5-20 års sikt är billigast att äga sitt boende eller hyra det.

750 000kr är trots allt 3000kr/mån varje månad i över 20 års tid.
2016-07-23, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om vi har stigande reallöner och stigande boendestandard (och stigande byggkostnad), borde då inte priserna stiga?

Eller går det att räkna ut ett pristak?

Du, Alpha, är ju moderat-bank-optimisten som jag aldrig har anledning att tro på. Stigande reallöner, pratar du om. Är det de lågavlönade senast inkomna invällarna som ska få känna av dessa stigande löner, nu när regeringen vill se mer av "enkla jobb". Eller är det det svenska folket menar du? Finanskrisen löstes inte och kan/bör komma tillbaka som en storm och då blir det inga stigande reallöner, du, utan ökad arbetslöshet, förmodligen svår arbetslöshet. Eller åratal ytterligare när ingen ekonomi tar fart. Stigande reallöner jo tack du.

Stigande boendestandard. Den kan rasa i krisläge. Stiger den så kostar den, ja, och pengar till annat blir det mindre av.
2016-07-23, 20:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast har hyreshusägre samma skuldberg som br föreningar och br ägare?

Man läser ju titt som tätt om svenskens enorma skuldberg , men då sitter alltså hyreshusägarna också med gigantiska skuldberg ?

Vad är det för fråga du ställer? Det vet väl du om någon som enligt egen utsago har ett eget hyreshus..

Standard är väl 70% belåning hos hyresvärdar som jag förstått det.
2016-07-23, 20:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Du snackar i nattmössan. Jag har fått hela min lya renoverad utan att en ens ha fått hyran höjd.

Fan fick du vänster från? Tomte.

Är detta hållbart när kostnaderna för renovering hela tiden ökar? Givetvis inte.

Det är du som betalat för renoveringen via din hyra.

Och på längre sikt kommer alla hyresrätter bli dyrare.
2016-07-23, 21:36
Medlem
Citat:
Vad är det för fråga du ställer? Det vet väl du om någon som enligt egen utsago har ett eget hyreshus..

Standard är väl 70% belåning hos hyresvärdar som jag förstått det.
Vet inte var du hittar statistiken, möjligt du har rätt (även om det låter högt).
Jag köpte min hyresfastighet 2010 och ligger nog ca på 70%
2016-07-23, 21:39
Medlem
Citat:
Är detta hållbart när kostnaderna för renovering hela tiden ökar? Givetvis inte.

Det är du som betalat för renoveringen via din hyra.

Och på längre sikt kommer alla hyresrätter bli dyrare.
Självklart är det den som bor där som står för kostnaden av underhåll och renovering, precis som du gör för din frigolitlåda och jag för min villa, vem skulle annars stå för den?
2016-07-23, 22:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vet inte var du hittar statistiken, möjligt du har rätt (även om det låter högt).
Jag köpte min hyresfastighet 2010 och ligger nog ca på 70%

Snackar nyproduktion nu...
2016-07-23, 23:00
Medlem
Har bubblan spruckit än?
2016-07-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du, Alpha, är ju moderat-bank-optimisten som jag aldrig har anledning att tro på.
Du skulle ju kunna sluta med blind tro och ägna dig åt fakta istället.

Citat:
Stigande reallöner, pratar du om. Är det de lågavlönade senast inkomna invällarna som ska få känna av dessa stigande löner, nu när regeringen vill se mer av "enkla jobb". Eller är det det svenska folket menar du?
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0203/70546/
Här kan du se hur reallönerna ändrats. Som du kan se gick det inget vidare på 70-talet när (S) drivit upp skatterna för mycket och facket drivit upp lönerna för högt. Det var först efter enorm inflation och flera devalveringar som man kunde neutralisera fackets löneökningar.
Men det var först efter att K-O Feldt banka på facket under hela 80-talet och Sovjet havererat som (S) och facket blir lite mindre vansinniga.
Så från mitten på 90-talet har vi fått det bättre. Vare sig det känns så för dig eller inte. Dina känslor har inte med saken att gör. Och inte din blinda tro heller.

Citat:
Finanskrisen löstes inte och kan/bör komma tillbaka som en storm och då blir det inga stigande reallöner, du, utan ökad arbetslöshet, förmodligen svår arbetslöshet. Eller åratal ytterligare när ingen ekonomi tar fart. Stigande reallöner jo tack du.
Finanskrisen kom av att broker-dealer slutade hantera bostadslån i USA. Den har nu ersatts av en annan hantering. Så finanskrisen kan sägas vara löst.

Citat:
Stigande boendestandard. Den kan rasa i krisläge. Stiger den så kostar den, ja, och pengar till annat blir det mindre av.
Vi har haft stigande boendestandard under en längre tid. Det är inte många som kör med utedass på gården längre.

Det är väl inte så att den rasar i ett krisläge. Däremot kan den falla på sikt om vi slutar underhålla bostäderna.

Vad ville du säga egentligen? Har du ett sätt att räkna ut ett pristak?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in