2016-07-23, 10:09
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Att ha blivit mobbad i skolan är inget hinder för att bli radikaliserad. Ett ögonvittne från McDonalds (muslimsk mamma som som var ute och åt med sin lille son) talade ju tidigt med CNN och rapporterade att GM sagt "Gud är stor" precis innan han börjat skjuta. Så spekulationerna kring radikalisering kan ha fog för sig. Det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra -särskilt för en psykiskt skör människa.

Det finns en viss logik i att en människa som blivit svårt mobbad av barn i säg 10-15-års åldern inte gillar åsynen av barn i 10-15-års åldern...
Låter långsökt..........mobbning, hämnas på obekanta barn och ungdomar.
Snarare en misslyckad iranier med komplex, ett liv på tyskt socialbidrag.
, känner ingen tillhörighet i Tyskland, känner att han inte hör hemma där som arab.
Baksidan med massimport av inkompatibla människor från andra kulturer skulle jag säga visar sig återigen.
Politikerna bär skulden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormet77
Sjuka människor gör sjuka saker. I en normal värld så är det konstigt, i deras värld så är det väldigt logiskt.
Jepp, särskilt när det görs i Allahu akbars namn. Tror personligen inte på hämnd-för-mobbning-teorin, utan detta är säkert något jihadistisk...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur vet man att han blivit mobbad, när han nu är död?
Man vet väl egentligen ingenting om gärningsmannen helt säkert verkar det som, alla uppgifter känns svävande.

Det som finns om mobbningen är ju att han ska ha skrikit det under ordväxlingen med någon på en balkong när han var på parkeringshusets tak. Mer än så finns inte vad jag vet.
Citera
2016-07-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Han kan ha stulit dem eller köpt dem illegalt?

Han kanske tog ut sitt hat mot mobbarna genom att döda ungdomar för att i hans värld så är alla ungdomar lika hemska?

Vem vet hur han rationaliserade det han gjorde, men om det var så att han gjorde detta som någon form av hämnd mot sina mobbare (eller hur man ska säga det) så kunde han lika väl ha blivit en seriemördare som inriktade sig på tonåringar osv där han istället valde att agera ut så som han gjorde.

(Ursäktar absolut inte det han har gjort utan försöker bara finna en förklaring till varför han gjorde som han gjorde)

Enligt konversationen på garaget hade han köpt vapnet för att döda dem alla, om jag tolkar uttalandet rätt: "Und jetzt musst ich ne Waffe kaufen, um euch alle abzuknallen"

Jag förmodar att ne här är kort för eine och inte någon form av negation, i vilket fall någon hade gett honom vapnet.
Citera
2016-07-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betstar
Alltså tro mig, jag är emot invandringen mer än någon annan här på forumet, men detta kan inte klassas som muslim. Jag ser iranier som de största antimuslimerna på planeten. De har sin egna religion, lever väldigt depraverat (västerländskt) och uttalar hån och kritik mot Islam. Så mycket som jag ogillar sandnegrer och annnat verkar det här vara nånting personligt mot samhället.
Tycker ändo det för stor invandring av mörka människor och det måste upphöra, men måste kalla en spade för spade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Iran

Enligt wiki tillhör 99.4% av befolkningen islam. 90 - 95% shia och 5-10% sunni och sufi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Den enda förklaringen som jag kan komma på (om det är så att det var en hämndaktion) är att han var psykiskt sjuk och hade lika väl kunna bli en seriemördare men att han valde att hämnas på en gång och på så många som möjligt.
Något åt det hållet antagligen, det känns som det spruckit många säkringar i den skallen...stackars föräldrar som ska begrava sitt barn, vars sista måltid blev ett Happy Meal.
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Skandalöst att SVT körde så hårt på högerextremistspåret. Det är uppenbart att de varken hade sett klippet från parkeringshuset eller tagit del av några trovärdiga källor kring det. Hade de gjort det skulle de ha förstått att det inte var GM som skrek "jävla invandrare" och att GM själv hade invandrarbakgrund. Det här var information som var tillgänglig, bara någon ville ta del av den förutsättningslöst. Högerextremistspåret hade kunnat avföras helt. I stället kör man vidare, liksom på chans, kåta på tanken att det kanske äntligen skett en terrorattack där gärningsmannen var en vit rasist. Det är så uselt att man baxnar.

Du har missförstått. SVT är en propaganda-kanal. Inte en nyhetsförmedlare. SVT skiter fullständigt i vad GM eller någon annan sa, utan dom arbetar med att använda nyhetshändelser för att föra ut sin propaganda. Om det kräver att man hittar på egna saker angående dessa nyheter för att få fram sitt budskap, så gör man det. Dom flesta svenskar sväljer ju betet med krok och allt eftersom dom inte tar del av utländska nyheter.
Citera
2016-07-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Man vet väl egentligen ingenting om gärningsmannen helt säkert verkar det som, alla uppgifter känns svävande.

Det som finns om mobbningen är ju att han ska ha skrikit det under ordväxlingen med någon på en balkong när han var på parkeringshusets tak. Mer än så finns inte vad jag vet.

Det förekom också uppgifter på Twitter från folk som påstod att de brukat mobba honom, har inte länken men var märkt Mademyday. Det kom från källan som namngav honom.
Citera
2016-07-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Hat mot skolan brukar rikta sig mot eleverna och lärarna. Men i detta fall har GM alltså velats hämna på mobbarna genom att slakta oskyldiga barn, som sitter och käkar en Happy Meal?

I min värld är det iaf konstigt.

Ofta är det ju ett rop på hjälp, alltså dom får ingen hjälp av samhället ,ofta brukar dom ju skriva något på nätet innan alltså typ med undermeningen " hjälp mig innan det är för sent"
Citera
2016-07-23, 10:14
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Utan att säga något om motivet så är det väl inte alls konstigt, är man som barn mobbad är det ju för det mesta av andra barn. Skolskjutningarna handlar väl just om det? Att hämnas på mobbarna.

Fast detta är ju ofta klasskamrater, inte elever för 7 år sedan som gör ett återbesök.
Att han riktat det mot barn tror jag snarare handlar om svartsjuka än hans egna mobbing.
Citera
2016-07-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Utan att säga något om motivet så är det väl inte alls konstigt, är man som barn mobbad är det ju för det mesta av andra barn. Skolskjutningarna handlar väl just om det? Att hämnas på mobbarna.
Mja, GM:s mobbare satt väl knappast på Donken med sina föräldrar? Men visst, en galenpanna går det inte att förstå sig på även om jag tror på jihadist med dödslängtan. Fritt och livstids knullande i det muslimska jihadistparadiset, enl islam. Med tanke på GM:s ålder så är det hormoner som styr och var han dessutom oattraktiv så.
Citera
2016-07-23, 10:15
Medlem
Busstations avatar
De tidigare nämnda tre gärningsmännen ska enligt SVD vart civilpoliser med dragna vapen som civibefolkningen trott var terrorister. Lite underligt ändå.

Någon som har koll på om Dan Eliasson vart nere i Europakonventionen och föreslagit att människor i runt om Europa ska gå runt med "mörda mig inte-armband" än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in