2016-07-23, 10:01
Medlem
Finns det något bekräftat om vad för vapen han använde?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
inte vet jag hur svårt det är,vadå konstig hämnd ? det är ju dom som mobbat han,eller personer i den åldern,vilka är det som blir skjutna när det är skolskjutningar,lärarna?
Hat mot skolan brukar rikta sig mot eleverna och lärarna. Men i detta fall har GM alltså velats hämna på mobbarna genom att slakta oskyldiga barn, som sitter och käkar en Happy Meal?

I min värld är det iaf konstigt.
Citera
Medlem
RemeronDreamss avatar
Finns en del iranier som hyser ett skapligt hat mot väst/USA/judar. Jag har själv jobbat med flera sådana. De tyckte t.ex. att 9/11 i stort sett var en bra händelse. Och det här är inga unga killar utan medelålders människor, både kvinnor och män, som gift sig till uppehållstillstånd i Sverige, de har haft jobb, familj och barn. Alltså inga "socialt utsatta" människor alls.

Så att även iranier dyker upp i terrorsammanhang förvånar mig inte ett dugg.

I varje muslim bor en liten taliban, även om de lyckas dölja det väl ibland.
Citera
2016-07-23, 10:02
Medlem
Soterns avatar
Hur vet man att han blivit mobbad, när han nu är död?
Citera
2016-07-23, 10:04
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Men det är väl hårda vapenlagar i Tyskland? Inte bara att promenera in på Walmart, och gå ut med ett maskingevär direkt. Hur har GM fått tag på vapen?

Han kan ha stulit dem eller köpt dem illegalt?

Citat:
Konstig hämnd för mobbning att skjuta barn dessutom..

Han kanske tog ut sitt hat mot mobbarna genom att döda ungdomar för att i hans värld så är alla ungdomar lika hemska?

Vem vet hur han rationaliserade det han gjorde, men om det var så att han gjorde detta som någon form av hämnd mot sina mobbare (eller hur man ska säga det) så kunde han lika väl ha blivit en seriemördare som inriktade sig på tonåringar osv där han istället valde att agera ut så som han gjorde.

(Ursäktar absolut inte det han har gjort utan försöker bara finna en förklaring till varför han gjorde som han gjorde)
Citera
2016-07-23, 10:04
Medlem
Citat:
Men det är väl hårda vapenlagar i Tyskland? Inte bara att promenera in på Walmart, och gå ut med ett maskingevär direkt. Hur har GM fått tag på vapen? Varför skrek han (enl vittne) allahu akbar?

Att ha blivit mobbad i skolan är inget hinder för att bli radikaliserad. Ett ögonvittne från McDonalds (muslimsk mamma som som var ute och åt med sin lille son) talade ju tidigt med CNN och rapporterade att GM sagt "Gud är stor" precis innan han börjat skjuta. Så spekulationerna kring radikalisering kan ha fog för sig. Det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra -särskilt för en psykiskt skör människa.

Det finns en viss logik i att en människa som blivit svårt mobbad av barn i säg 10-15-års åldern inte gillar åsynen av barn i 10-15-års åldern...
Citera
2016-07-23, 10:06
Medlem
Adrian11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Skandalöst att SVT körde så hårt på högerextremistspåret. Det är uppenbart att de varken hade sett klippet från parkeringshuset eller tagit del av några trovärdiga källor kring det. Hade de gjort det skulle de ha förstått att det inte var GM som skrek "jävla invandrare" och att GM själv hade invandrarbakgrund. Det här var information som var tillgänglig, bara någon ville ta del av den förutsättningslst. Högerextremistspåret hade kunnat avföras helt. I stället kör man vidare, liksom på chans, kåta på tanken att det kanske äntligen skett en terrorattack där gärningsmannen var en vit rasist. Det är så uselt att man baxnar.

svt är politiskt styrda även han terror expertern hans brun om man söker lite info så är han nog sosse i botten . undrar när de smäller i sverige hur de kommer gå hårt på högerextremismen i sverige
Citera
Medlem
Citat:
Hat mot skolan brukar rikta sig mot eleverna och lärarna. Men i detta fall har GM alltså velats hämna på mobbarna genom att slakta oskyldiga barn, som sitter och käkar en Happy Meal?

Sjuka människor gör sjuka saker. I en normal värld så är det konstigt, i deras värld så är det väldigt logiskt.
Citera
Medlem
Citat:

Det är klart att det är konstigt, men du ska nog å andra sidan vara ganska glad att du inte förstår dig på logiken i en galnings utbrunna huvud.

Av det jag läst under morgonen så känns mobbningsmotivet som ett klart rimligt motiv sett till vad som är känt. Det kan finnas inslag av jihadism även i den motivbilden men det återstår att se.
Citera
2016-07-23, 10:07
Medlem
Citat:
Men det är väl hårda vapenlagar i Tyskland? Inte bara att promenera in på Walmart, och gå ut med ett maskingevär direkt. Hur har GM fått tag på vapen? Varför skrek han (enl vittne) allahu akbar?

Utan att säga något om motivet så är det väl inte alls konstigt, är man som barn mobbad är det ju för det mesta av andra barn. Skolskjutningarna handlar väl just om det? Att hämnas på mobbarna.
Citera
2016-07-23, 10:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Den enda förklaringen som jag kan komma på (om det är så att det var en hämndaktion) är att han var psykiskt sjuk och hade lika väl kunna bli en seriemördare men att han valde att hämnas på en gång och på så många som möjligt.
Citera
2016-07-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
17-åringen kom, om minns saken rätt, från Afghanistan.
Fast på svt live säger man nu att den göken förmodligen kom från Pakistan, men att han haft en vän som dödats i Afghanistan (skapade ett raseri mot väst) vilket skulle kunna vara motivet till yxdådet.

Någon som vet exakt vilket vapen GM i Munchen använde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in