Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det beror på vad man menar med hyresrätt.
En ny hyresrätt är 30-50% dyrare än motsvarande BR, så även om priserna på br gå ner så kommer hyresgästen lagt ner en förmögenhet på sitt boende ändå totalt sett.
Som jag ser det finns det inget att vinna på att bubbelbabbla år ut och år in i en hyresrätt. Det är mycket bättre att ta tag i sin egen skuldsättning istället för någon annans.
Och gamla hyresrätter behöver också renoveras. Och vem får betala det tror bubbelbabblarna?

Återigen handlar inte diskussionen om vilken strategi man vinner mest på, och så länge du och zurfarn har era privatekonomiglasögon på er kommer vi aldrig kunna diskutera.
Rent krasst så är bara det faktum att man tjänar pengar på att bo en stor anomali men er hjärnkapacitet klarar inte resonemang utanför er egen person så det är lönlöst att prata med er, detta är en tråd i forumet för nationalekonomi och när man diskuterar sådana parametrar med folk som bara pratar privatekonomi blir resultatet bara ledsamt.
Jag vet att man tjänar på att äga sitt eget boende över mycket lång tid, och olika boendeformer för med sig olika typer av risk, där jag skulle sätta livslångt ägande av fristående villa som den boendeformen med lägst risk av dom ägandeformer som finns. Som hyresgäst har du lägst kapitalrisk, dock får man betala en premie för den vilket över tid kan urholka kapital om man är dum i huvudet och inte tar höjd för detta.
Långa lågränteperioder har dessutom en tendens att göra folk lite dumma i huvudet på det viset att man i sin över tid kalkyl utgår från denna låga ränta när man utvärderar olika typer av boendeformer över lång tid.
Över lång tid hinner man med någon/några räntecykler och den hävstång man får vid sjunkande räntor får man dubbelt igen när räntorna stiger, eftersom när räntorna stiger går månadskostnaden upp samtidigt som den egna tillgångens värde minskar, så fungerar normala ekonomier och över tid kommer vår ekonomi även att vara en sådan.
Vad som kan få räntorna att stiga?
Till exempel ökad oro i världen, eller att den sedan 15-20 år tillbaka skenande penningmängden börjar hitta ut från bubblan till konsumtionen och därigenom skapar ett inflationstryck tsunami-style som måste hejdas för att inte pengar ska bli värdelösa och då kan Dennis kliva in. Aningen tillspetsat men där sticker jag knappast ut i mängden i den här tråden.