Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-23, 01:34
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om d använder trådens sökfunktion ska du se att Christiansson har tröskats igenom åtskilliga gånger. Han uppgifter är minst sagt märkliga. Han skriver sin rapport först den 24mars! Det strider mot de mest fundamentala regler som finns i polisiär verksamhet. Rapporterna är avgörande för att kunskap ska kunna föras vidare.

Åke Rimborn skriver sin rapport på lördagsmorgonen , innan han går hem efter nattpasset.

Det är alltså genomtröskat i tråden, men uppgifterna kvarstår som märkliga.

Jag har vidare funderat en del på Christian Dahlsgaard utsaga om kvällen. Han nämner i förhör 8/7-86 att 23.35 ca kommer han till brottsplatsen, frågar G Söderström om han klarar uppgiften, stannar bara några minuter. Han ämnar åka till VD2 för att ringa Koci, när en civil polisman kommer fram till honom.

Strax före 24.00 pratar han med Koci om den taktiska uppläggningen, frågar hur mycket personal som kan disponeras. Dom kommer överens om att området inte kan omringas. Dahlsgaard vill ha in så mycket personal som möjligt till city, särskilt civil. "Talade bl a med Koci om att använda gatulangningsgrupperna."

Jag tycker detta är intressanta ordval, och skulle bra gärna vilja läsa hans PM. Är även detta genomtröskat?
Citera
2016-07-23, 05:39
Medlem
-Mentalist-s avatar
Det har gått 30 år sedan OP mördades och ännu har mordet inte blivit uppklarat.

För er som hävdar att det fortfarande skulle vara någon form av sammansvärjning med en lejd mördare bakom mordet,(där vissa här i tråden bestämt hävdar att det skulle peka i den riktningen), varför har då MOP inte blivit blivit löst ännu?

Många gånger brukar oftast den enklaste lösningen vara just den korrekta (i detta fall att en ensam gärningsman som av en tillfällighet såg paret Palme, som både hade motiv och tillgång till vapen som utförde mordet och också höll tyst om det).

Har fortfarande inte fått någon rimlig förklaring här i tråden, hur en påstådd sammansvärjning av ett okänt antal personer inkl. GM, under hela 3 decennier lyckats få samtliga inblandade att tiga om varandras inblandning av mordet utan att någon eller flera av dessa (av olika anledningar) har försagt sig under denna långa tidsrymd.
Citera
2016-07-23, 06:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag har forskat vidare i arkiven och saken verkar vara mer komplex, än vad som framgår av Expressens artikel. Jag har hittat uppgifter från juli 1986 som säger att en helt annan polis var först på Sabbatsberg, och att det var denne polis som först förhörde Lisbeth angående signalement, samt meddelade polisledningen, eller mer specifikt Hans Koci, att Palme var död. Dessutom påstår han själv och andra, att han har författat rikslarmet.

Inuti Labyrinten ägnar ett helt kapitel åt denna polis. Under rubriken.

Den hemlighetsfulle kommissarien.

Där konstateras att det är omöjligt att Christiansson var förste polis på plats på Sabb.

Att han ljuger om ett antal saker.

Vägrar berätta om vad han haft för sig senare under natten.

Att han påstår att han var i Gropen och lämnade rapport. Där ingen vill kännas vid att han var där. Ändå mindre någon som vill vidkännas att de tagit emot en rapport från honom. Alltså är det omöjligt att hans utsagor var grunden till rikslarmet. Det var Rimborn.

Hans promemoria skrevs först efter uppmaning tre veckor efter mordet. Där det inte står någonting om två gärningsmän. Alltså efter Holmers förbud. Även fast Lisbet sagt det till alla andra. Därför användes hans i rättegångarna och inte Rimborns.

Där man även citerar ur Juristkommissionens rapport. Precis som du gör.

Rekommenderar dig att läsa denna Labyrint så får du alla detaljer och resonemang. Plus att det redan finns i tråden.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-23 kl. 06:34.
Citera
2016-07-23, 08:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag har forskat vidare i arkiven och saken verkar vara mer komplex, än vad som framgår av Expressens artikel. Jag har hittat uppgifter från juli 1986 som säger att en helt annan polis var först på Sabbatsberg, och att det var denne polis som först förhörde Lisbeth angående signalement, samt meddelade polisledningen, eller mer specifikt Hans Koci, att Palme var död. Dessutom påstår han själv och andra, att han har författat rikslarmet.

Men uppgifterna är motstridiga, då Hans Koci själv i juli 1986 menar att det är Rimborn som har ringt honom med själva dödsbudet. Hur reder vi ut den här soppan? Min tes är att Hans Koci känner Rimborn väl, och därför kommer ihåg honom, men inte den andre, Lars Christiansson. Jag åberopar delar av tre olika juristkommissionsförhör, mina förkortningar markerar jag med /.../:

Juristkommissiones förhör 1986-07-11 med poliskommisarie Lars Christiansson, som arbetade i den sk pikétgruppen under mordnatten:

LC hörde kl 23.23 radioanropet om skottlossning. Hörde på radion att kommissarie Dahlsgaard var på plats och att eftersök pågick. Kom ca 23.30 till brottsplatsen. Lugnt, få människor där. Avspärrat med plastlina. Talade med kommissarie Söderström, som meddelade att OP var skjuten. LC beslöt sig för att åka till Sabb och tala med LP. Frågade GS om han klarade jobbet på brottsplatsen. Uppfattade att han fick ett ja på frågan. LC var på brottsplatsen ca 4-5 minuter.
For till Sabb, det tog några minuter. Först av poliserna på sjukhuset. LC och kollegan som körde gick båda in. LC frågade efter LP. Hon satt i ett rum med en sköterska. (...§...)* LC ringde till Koci i ledningscentralen. Det var inte svårt att komma fram. LC bekräftade att offret var OP och att han var svårt skadad. Meddelade att även LP var skadad. Meddelade uppgifter om signalement som han hade fått av LP. Koci hade mycket att göra när LC ringde. Ca kl 24.00 kallade LP på LC. Hon ville att Ingvar Carlsson, Kjell Lindström och Hans Dahlgren skulle informeras. LC ringde Koci på nytt, meddelade att LP ville att namngivna personer skulle underrättas. Strax efter det samtalet kom läkarna ut och meddelade att OP var död.
LC talade med Koci på nytt. Meddelade att OP avlidit. Rimborn hade då kommit, var närvarande i rummet under samtalet. /.../ LC for till ledningscentralen för att rapportera personligen

*I det hemligstämplade står: I förhör med LC uppger LP att hon dagarna före mordet sett två män utanför familjens bostad på Västerlånggatan. Hon kopplar samman männen med mordet och den kroatiska Ustasja-rörelsen. Uppgifterna läggs till grund för ett felaktigt rikslarm.

Juristkommissionen förhör 1987-03-17 med länspolismästare Hans Holmér:

HH: En sak som inte följde regelboken de första timmarna var att Koci satt kvar och förde något slags befäl ute i "hästskon". Det är inte meningen... när ledningen... förts till det här rummet... Här fick man, om inte dubbelkommando, så i alla fall visste man inte riktigt vad som skedde ute hos Koci och vad som skedde i det här rummet. Jag tror detta är ett skäl till att rikslarmet blev så här. Jag vet inte vem som stod för rikslarmet.
P-E Nilsson: Nej, jag vet inte heller... Vet vi det?
Gunnel Lindberg: Ja, ...§...**
HH: Ja, ja.
Lindberg: Han har alltså sedan åkt in på ledningscentralen och där författat texten också.
HH: Jaha. Men den som gav klarsignalen, menar jag, till rikslarmet.
Lindberg: Jag har icke läst texten.
HH: Nähe. Men jag menar att det här är en sådan sak som förmodligen kom att hamna mellan stolarna.

**I det hemligstämplade nämner Lindberg poliskommissarie Lars Christiansson som den person som författat texten till rikslarmet.

Juristkommissionens förhör 1986-07-07 med poliskommissarie Hans Koci:

/.../
23.30. Fick besked att ambulans som passerat förbi tog offret till Sabbatsberg. En polisman, Åke Rimborn, var av en tillfällighet i ledningscentralen. Beordrade Rimborn att omedelbart bege sig till Sabb för att dels få 100-procentigt bekräftat att offret var OP, dels försöka få signalementsuppgifter från LP som enligt uppgift var med i ambulansen. Flyttade över till ledningsrummet.
23.45. Fick besked från dels sjukhuset, dels länsalarmeringscentralen att offret var OP.

/.../
24.00 ca. Ringde Sune Sandström. Informerade om att OP var skjuten och svårt skadad. Beordrade samtidigt radiobil att hämta Sandström i bostaden. Visste då ännu inte att OP var död. Ringde Sören Lundgren, chef för ledningscentralen. Sjukskriven, trädde ej i tjänst. Ringde Verner Berggren, ställföreträdande chef för ledningscentralen. Berggren beslöt gå i tjänst. Fick uppgift om att Rimborn ringt. Hade inga nya signalementsuppgifter. Beslöt ringa Ulf Dahlsten vid statsrådsberedningen eftersom regeringen skall informeras vid extraordinära händelser. Inget hemtelefonnummer fanns angivet. Ringde ABAB Rosenbad och fick numret. Talade med Dahlsten, informerade att OP skjutits. Dahlsten bad om numret till Koci och motringde för att kontrollera. Under mellantiden ringde Rimborn och meddelade att OP hade dödförklarats. Vid andra samtalet med Dahlsten upplyste Koci om detta. Dahlsten skulle ringa personer i regeringskansliet.
/.../
00.30-. Sune Sandström och Gösta Welander kom till ledningscentralen. Koci informerade om vad som skett och om sina åtgärder. Koci hade funderat på rikslarm, men beslutat avvakta. Signalementet var alltför vagt att sända ut.
/.../
Det här var klargörande. Eftersom LP inte såg mordet, det skedde bakom hennes rygg, och först när hon själv blev beskjuten förstod att de var beskjutna, och eftersom hon faktiskt har vittnat om att hon sett två män befinna sig lite närmare än alla andra, mannen med den stirrande blicken samt mannen i beige, så borde det ha framkommit i förhör 1 mars och senare om hon hade sett något som gjorde henne säker på att dessa var inblandade. Men det framkommer inte alls. Det är de som förhör henne som i senare förhör bestämmer vem som är gm. Ingen av dessa två män har efteråt givit sig till känna.

Därför är Rimborns uppfattning orimlig, hon visste inte vilken person som skjutit. Hon trodde att smällarna kom från ett större avstånd och att ljuddämpat vapen måste ha använts. Hon såg inget vapen och kunde möjligen haft en förutfattad mening (förutom den att de två männen utanför bostaden var inblandade och att de kanske tillhörde Ustasja), men denna kan inte skönjas i de kommande förhören.
Senast redigerad av iesho 2016-07-23 kl. 08:22.
Citera
2016-07-23, 08:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om d använder trådens sökfunktion ska du se att Christiansson har tröskats igenom åtskilliga gånger. Han uppgifter är minst sagt märkliga. Han skriver sin rapport först den 24mars! Det strider mot de mest fundamentala regler som finns i polisiär verksamhet. Rapporterna är avgörande för att kunskap ska kunna föras vidare.

Åke Rimborn skriver sin rapport på lördagsmorgonen , innan han går hem efter nattpasset.
Menar du då att uppgifterna i Juristkommissionens förhör är felaktiga? Din relation till Rimborn är minst sagt märklig. (Aha, nu förstår jag: uppgifterna kommer från bröderna P).
Senast redigerad av iesho 2016-07-23 kl. 08:23.
Citera
2016-07-23, 08:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mentalist-

För er som hävdar att det fortfarande skulle vara någon form av sammansvärjning med en lejd mördare bakom mordet,(där vissa här i tråden bestämt hävdar att det skulle peka i den riktningen), varför har då MOP inte blivit blivit löst ännu?

Många gånger brukar oftast den enklaste lösningen vara just den korrekta (i detta fall att en ensam gärningsman som av en tillfällighet såg paret Palme, som både hade motiv och tillgång till vapen som utförde mordet och också höll tyst om det).

Har fortfarande inte fått någon rimlig förklaring här i tråden, hur en påstådd sammansvärjning av ett okänt antal personer inkl. GM, under hela 3 decennier lyckats få samtliga inblandade att tiga om varandras inblandning av mordet utan att någon eller flera av dessa (av olika anledningar) har försagt sig under denna långa tidsrymd.
Mordet har inte klarats upp därför att det svenska etablissemanget inte skvallrar om sina hemligheter och inte tänker döma och straffa sig själva.
Citera
2016-07-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Nu när min berättelse om min kompis fynd av en vapenpåse är ifrågasatt av flera så är väl det här inlägget dumt kanske, men som jag har sagt så har jag bara presenterat sanningen och som sagt det är upp till PU att undersöka tipset.

En helt annan sak som jag inte får ihop med varken WT eller någonting annat är en bil som jag såg/passerade 40 minuter innan mordet på Tunnelgatan som den då hette. Bilen var parkerad ca 40 meter från Sveavägen inne på en byggarbetsplats. Jag hade nog inte lagt märke till den om det inte var för att de inne i bilen stirrade på min bil när jag åkte förbi och jag kommer ihåg att jag tänkte "vad var det där?" Bilen var en mindre Amerikanare i guldfärg och de fem i bilen var utlänningar, mörka men inte Afrikamörka, jag har inte sett något om denna bil i de loggar man har gjort om skumma bilar vilka lär vara 23 st om jag minns rätt.
Någon som hört något om den här bilen?
Med vänlig hälsning, MB

Jaha så nu var du där också och såg utlänningar i en jänkare och anmäler det via flashback mer än 30 år senare samtiditig som du berättar att din kompis hittat en påstådd vapenpåse som legat orörd 30 år som polisen inte vill kännas vid.

Ja det kanske funkar bland IQ befriade sanningsrörelsetokar men på mig signalerar det tydligt att du är den typ av skrönare som förstärker dina skrönor i takt med att tidigare skrönor falnar.

Som sagt hör det till mönstret i tråden sedan urminnes tider att det dyker upp troll som tröskar om sådant som är genomtröskat förut eller som "tillför" egna uppgifter varje gång tråden avancerar i vissa riktningar. Det vore kul att se någon kreativ variation ibland blnad tokerierna.
Citera
2016-07-23, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Nu när min berättelse om min kompis fynd av en vapenpåse är ifrågasatt av flera så är väl det här inlägget dumt kanske, men som jag har sagt så har jag bara presenterat sanningen och som sagt det är upp till PU att undersöka tipset.

Det jag ifrågasatte var hur du/ni, på en film, kunnat avgöra att vapenpåsen och dess innehåll har 30 år på nacken?

Det är väl inte så konstigt att undra över, eller?
För vidare så tyckte jag mig kunna läsa att din vän också ville ha betalt?
Tycker det är rätt duktigt gjort att dra slutsatsen att det rör sig om palmevapnet.

Allt detta luktar ju skumt (i.a.f. för mig), varvid min fråga...(ännu obesvarad)
Citera
2016-07-23, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
Intressant det han skriver tycker jag. Det är ju knappast så att du är trovärdig i det du skriver i denna tråd? Dina slutsatser för ju inget framåt precis Nya deltagare kan ha mycket att komma med eftersom mordet inte är löst eller hur? Det som är komiskt är att du blir så upprörd. Finns inga tydliga indikationer på att WT observationerna skulle ha något med mordet att göra utan är endast en subjektiv uppfattning från din sida.

Stackars du. Tror du att man kan kalla en buss för ett flygplan och så är det så? Saken är den att ni dyker upp med era infantila attacker och personangrepp varje gång det rör sig framåt. Antingen så är det fantasier eller omtröskning av sådant ni blivit ollade på för flera år sedan. Just det beteendet är en "tell" på det man definierar som nättroll.

Flera olika konkreta källor idag talar om ursprunget till de WT observationer som mörkats i 30 år och försöker rädda det med ganska ogenomtänkta borförklaringar. PU har förstått vikten av att fastslå detta och att sätta press men frågan är om de får fullfölja seriöst polisarbete i en utredning som styrs av en inbilsk kärring som hävdat CP spåret i det absurda i samsvängning med SAP:s offentliga linje.
Citera
2016-07-23, 09:19
Medlem
Citat:

Det är så det är. En ensam som har kunnat hålla käften. En psykopat.
Det är för mycket tipspengar för att någon ska hålla tyst om flera vetat om det.
Lite mystiskt är det med CA. Kanske visste han. Men jag menar inte att han är mördaren.
Citera
2016-07-23, 09:23
Medlem
Citat:

Så att begära amnesti från brott om man berättar är inte att läcka? Att berätta om sin grupps aktiviteter som WT män för att bedyra sin oskuld är inte att läcka. Säpos hemliga PM om övervakningen som pågick tiden före mordet och hela vägen från Gamla stan till etc etc.

Ungefär som att resonera att det inte finns några uppgifter som styrker att Erdogan är en odemokratisk despot som raserar demokratin och sina motståndare.

Det är märkligt hur vissa i sin egenupplevda "upplysthet" anser att det räcker med mantrisk förnekelse för att betvinga verkligheten.
Citera
2016-07-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det är så det är. En ensam som har kunnat hålla käften. En psykopat.
Det är för mycket tipspengar för att någon ska hålla tyst om flera vetat om det.
Lite mystiskt är det med CA. Kanske visste han. Men jag menar inte att han är mördaren.

Den där ryggdunkningen och det där argumentet är lika gammalt som gatan och lika relevant som bajs i degen.

Vi "vet" en hel del mord som t ex Mossad begått men de har varken erkänt eller läckt trots att operatörer identifierats och till och med gripits.

Verkligheten är om man ser det sakligt och vetenskapligt precis tvärt om mot det du påstår.

Ensamma galningar beter sig så irrationellt och klumpigt att de ganska snabbt blir gripna. Ofta står de kvar och beundrar sitt verk. Historien är full med sådana exempel. Reagan , Lennon, Breivik etc etc etc..

Ge fan i att hämta inspriation från dåliga deckare och tv-serier och betrakta verkligheten som den ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in