Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Vilken artikel i Aftonbladet syftar du på nu? Finns den online? Vilket datum publicerades den på?

Tänker på denna 21 aug 1993:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=b6ex5t&s=5#.V5KOIBWyNBd
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2db835w&s=5#.V5KNjhWyNBd

Det har varit på tal om innan att det fanns något som hette "Magnumklubben" och att journalisterna kan ha blandat ihop en del uppgifter.
Citera
2016-07-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tänker på denna 21 aug 1993:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2db835w&s=5#.V5KNjhWyNBd

Det har varit på tal om innan att det fanns något som hette "Magnumklubben" och att journalisterna kan ha blandat ihop en del uppgifter.

Jag tänkte på de här uppgifterna.

Citat:
Det avslöjades i december 1987, när polischefen Holger Romander i ett offentligt dokument utpekade 35 personer som intressanta i mordutredningen - av dem var 20 poliser! De 'har alla på något sätt aktualitet i den pågående förundersökningen avseende mordet på Olof Palme', konstaterade Romander. Flera av de 20 poliserna som pekades ut var medlemmar i Basebolligan."

De återfinns inte i ab-artiklarna såvitt jag kan se. Varifrån kommer de uppgifterna?
Citera
2016-07-22, 23:49
Medlem
Citat:
Jag tänkte på de här uppgifterna.

De återfinns inte i ab-artiklarna såvitt jag kan se. Varifrån kommer de uppgifterna?
Har för mig att jag har läst mer om det innan , men hittar bara detta nu:
Citat:
Romanders uttalande täckte hela löpsedeln till en kvällstidning 1987. Man blev inte mycket klokare av artikeln i tidningen. Den förväntade fortsättningen nästa dag uteblev, och inget mer om detta hot har mig veterligt därefter någonsin publicerats
https://www.youtube.com/watch?v=sedvsCGEu-I
Citera
2016-07-23, 00:26
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lisbet Palme säger på Sabbatsberg till kommissarie Åke Rimborn sett två gärningsmän som hon kopplar samman med de män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan en tid för MOP.
Denna iaktagelse ligger till grund för det Rikslarm som skickas ut 020542 och i praktiken är författat av ÅR.

”Rikslarm, 86-03-01-020542
Mord, Stockholms PD
Signalement på gärningsman efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör eventuellt Ustasjarörelsen. Meddela polisen i Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00.”

Efter detta kallar LP tillbaka ÅR till Sabb för ytterligare ett samtal. Därvid förtydligas uppgifterna så att när nästa Rikslarm går ut tas Ustaja bort, medan de två gärningsmännen kvarstår.

”RIKSLARM, 86-03-01-050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, ANG MORD, STOCKHOLMS PD. Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår

Uppgifterna i det andra Rikslarmet har förutom vice länspolismästaren Gösta Welander också regeringsmedlemmarna Kjell-Olof Feldt, Ingvar Carlsson,Anita Gradin, statssekreterare Ulf Dahlsten och Pressekreterare Kjell Lindström fått av LP. Samtliga kommissioner berättar om hur ministrarna mellan ca 0200-0300 besöker LP på Sabb.
LP kallar på dom för att återge sina iaktagelser om MOP.

Att regeringen tror på dessa uppifter visar Lennart Ljung i sin dagbok. Roine Carlsson kallar honom till försvarsdepartementet och säger att man letar efter två GM. Det är avgörande att förstå att på mordnatten tror alla som pratat med LP på två GM. Ändringen från denna ståndpunkt kommer hos statsråden och politrukerna under lördagsförmiddagen.

Jag får inte ihop hur Hans Holmer på bara sjuttio minuter kan avfärda LPs iaktagelser från mordnatten när han har sin presskonferens kl 1200. Då är det bara en gärningsman och det finns inga uppgifter på att LP talat med HH under lördagsförmiddagen.

I expressen intervjun är ÅR tydlig med att han inte missförstått uppgitterna han fått av LP, "jag har anteckningarna kvar", säger han. Uppgifterna i rikslarmet grundar ÅR på vad LP berättat för honom. Det gäller även den långe GM.

http://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/

Jag har forskat vidare i arkiven och saken verkar vara mer komplex, än vad som framgår av Expressens artikel. Jag har hittat uppgifter från juli 1986 som säger att en helt annan polis var först på Sabbatsberg, och att det var denne polis som först förhörde Lisbeth angående signalement, samt meddelade polisledningen, eller mer specifikt Hans Koci, att Palme var död. Dessutom påstår han själv och andra, att han har författat rikslarmet.

Men uppgifterna är motstridiga, då Hans Koci själv i juli 1986 menar att det är Rimborn som har ringt honom med själva dödsbudet. Hur reder vi ut den här soppan? Min tes är att Hans Koci känner Rimborn väl, och därför kommer ihåg honom, men inte den andre, Lars Christiansson. Jag åberopar delar av tre olika juristkommissionsförhör, mina förkortningar markerar jag med /.../:

Juristkommissiones förhör 1986-07-11 med poliskommisarie Lars Christiansson, som arbetade i den sk pikétgruppen under mordnatten:

LC hörde kl 23.23 radioanropet om skottlossning. Hörde på radion att kommissarie Dahlsgaard var på plats och att eftersök pågick. Kom ca 23.30 till brottsplatsen. Lugnt, få människor där. Avspärrat med plastlina. Talade med kommissarie Söderström, som meddelade att OP var skjuten. LC beslöt sig för att åka till Sabb och tala med LP. Frågade GS om han klarade jobbet på brottsplatsen. Uppfattade att han fick ett ja på frågan. LC var på brottsplatsen ca 4-5 minuter.
For till Sabb, det tog några minuter. Först av poliserna på sjukhuset. LC och kollegan som körde gick båda in. LC frågade efter LP. Hon satt i ett rum med en sköterska. (...§...)* LC ringde till Koci i ledningscentralen. Det var inte svårt att komma fram. LC bekräftade att offret var OP och att han var svårt skadad. Meddelade att även LP var skadad. Meddelade uppgifter om signalement som han hade fått av LP. Koci hade mycket att göra när LC ringde. Ca kl 24.00 kallade LP på LC. Hon ville att Ingvar Carlsson, Kjell Lindström och Hans Dahlgren skulle informeras. LC ringde Koci på nytt, meddelade att LP ville att namngivna personer skulle underrättas. Strax efter det samtalet kom läkarna ut och meddelade att OP var död.
LC talade med Koci på nytt. Meddelade att OP avlidit. Rimborn hade då kommit, var närvarande i rummet under samtalet. /.../ LC for till ledningscentralen för att rapportera personligen

*I det hemligstämplade står: I förhör med LC uppger LP att hon dagarna före mordet sett två män utanför familjens bostad på Västerlånggatan. Hon kopplar samman männen med mordet och den kroatiska Ustasja-rörelsen. Uppgifterna läggs till grund för ett felaktigt rikslarm.

Juristkommissionen förhör 1987-03-17 med länspolismästare Hans Holmér:

HH: En sak som inte följde regelboken de första timmarna var att Koci satt kvar och förde något slags befäl ute i "hästskon". Det är inte meningen... när ledningen... förts till det här rummet... Här fick man, om inte dubbelkommando, så i alla fall visste man inte riktigt vad som skedde ute hos Koci och vad som skedde i det här rummet. Jag tror detta är ett skäl till att rikslarmet blev så här. Jag vet inte vem som stod för rikslarmet.
P-E Nilsson: Nej, jag vet inte heller... Vet vi det?
Gunnel Lindberg: Ja, ...§...**
HH: Ja, ja.
Lindberg: Han har alltså sedan åkt in på ledningscentralen och där författat texten också.
HH: Jaha. Men den som gav klarsignalen, menar jag, till rikslarmet.
Lindberg: Jag har icke läst texten.
HH: Nähe. Men jag menar att det här är en sådan sak som förmodligen kom att hamna mellan stolarna.

**I det hemligstämplade nämner Lindberg poliskommissarie Lars Christiansson som den person som författat texten till rikslarmet.

Juristkommissionens förhör 1986-07-07 med poliskommissarie Hans Koci:

/.../
23.30. Fick besked att ambulans som passerat förbi tog offret till Sabbatsberg. En polisman, Åke Rimborn, var av en tillfällighet i ledningscentralen. Beordrade Rimborn att omedelbart bege sig till Sabb för att dels få 100-procentigt bekräftat att offret var OP, dels försöka få signalementsuppgifter från LP som enligt uppgift var med i ambulansen. Flyttade över till ledningsrummet.
23.45. Fick besked från dels sjukhuset, dels länsalarmeringscentralen att offret var OP.

/.../
24.00 ca. Ringde Sune Sandström. Informerade om att OP var skjuten och svårt skadad. Beordrade samtidigt radiobil att hämta Sandström i bostaden. Visste då ännu inte att OP var död. Ringde Sören Lundgren, chef för ledningscentralen. Sjukskriven, trädde ej i tjänst. Ringde Verner Berggren, ställföreträdande chef för ledningscentralen. Berggren beslöt gå i tjänst. Fick uppgift om att Rimborn ringt. Hade inga nya signalementsuppgifter. Beslöt ringa Ulf Dahlsten vid statsrådsberedningen eftersom regeringen skall informeras vid extraordinära händelser. Inget hemtelefonnummer fanns angivet. Ringde ABAB Rosenbad och fick numret. Talade med Dahlsten, informerade att OP skjutits. Dahlsten bad om numret till Koci och motringde för att kontrollera. Under mellantiden ringde Rimborn och meddelade att OP hade dödförklarats. Vid andra samtalet med Dahlsten upplyste Koci om detta. Dahlsten skulle ringa personer i regeringskansliet.
/.../
00.30-. Sune Sandström och Gösta Welander kom till ledningscentralen. Koci informerade om vad som skett och om sina åtgärder. Koci hade funderat på rikslarm, men beslutat avvakta. Signalementet var alltför vagt att sända ut.
/.../
Senast redigerad av SGDF 2016-07-23 kl. 00:31.
Citera
2016-07-23, 00:31
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Har för mig att jag har läst mer om det innan , men hittar bara detta nu:https://www.youtube.com/watch?v=sedvsCGEu-I
Tror ursprunget är från jan-ove sundbergs artiklar i tidningen "veckans brott"...som även publicerades i nät-tidningen fna (flashback news agency)...om sedan sundberg tagit infon från AB vet jag ej.
Citera
2016-07-23, 00:41
Medlem
Citat:
Har för mig att jag har läst mer om det innan , men hittar bara detta nu:

https://www.youtube.com/watch?v=sedvsCGEu-I

Jag har sett de här uppgifterna länge, men ingen har kunnat ange någon primärkälla till dem. Om någon har lust att leta, så är det alltså i december 1987 som uppgifterna skall ha publicerats. Innan uppgifterna har bekräftats kan det vara en god idé att ta uppgifterna med en stor nypa salt.
Citera
2016-07-23, 00:54
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Jag har sett de här uppgifterna länge, men ingen har kunnat ange någon primärkälla till dem. Om någon har lust att leta, så är det alltså i december 1987 som uppgifterna skall ha publicerats. Innan uppgifterna har bekräftats kan det vara en god idé att ta uppgifterna med en stor nypa salt.
Har väldigt svårt att se att Romander skulle gå ut med ett offentligt dokument och nämnt 35 personer varav 20 poliser som intressanta i utredningen...när han 6/11 ondgör sig över media och privatspanare som sprider spekulativ information. (dn-debatt 871106)
Citera
2016-07-23, 01:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag har forskat vidare i arkiven och saken verkar vara mer komplex, än vad som framgår av Expressens artikel. Jag har hittat uppgifter från juli 1986 som säger att en helt annan polis var först på Sabbatsberg, och att det var denne polis som först förhörde Lisbeth angående signalement, samt meddelade polisledningen, eller mer specifikt Hans Koci, att Palme var död. Dessutom påstår han själv och andra, att han har författat rikslarmet.

Men uppgifterna är motstridiga, då Hans Koci själv i juli 1986 menar att det är Rimborn som har ringt honom med själva dödsbudet. Hur reder vi ut den här soppan? Min tes är att Hans Koci känner Rimborn väl, och därför kommer ihåg honom, men inte den andre, Lars Christiansson. Jag åberopar delar av tre olika juristkommissionsförhör, mina förkortningar markerar jag med /.../:

Juristkommissiones förhör 1986-07-11 med poliskommisarie Lars Christiansson, som arbetade i den sk pikétgruppen under mordnatten:

LC hörde kl 23.23 radioanropet om skottlossning. Hörde på radion att kommissarie Dahlsgaard var på plats och att eftersök pågick. Kom ca 23.30 till brottsplatsen. Lugnt, få människor där. Avspärrat med plastlina. Talade med kommissarie Söderström, som meddelade att OP var skjuten. LC beslöt sig för att åka till Sabb och tala med LP. Frågade GS om han klarade jobbet på brottsplatsen. Uppfattade att han fick ett ja på frågan. LC var på brottsplatsen ca 4-5 minuter.
For till Sabb, det tog några minuter. Först av poliserna på sjukhuset. LC och kollegan som körde gick båda in. LC frågade efter LP. Hon satt i ett rum med en sköterska. (...§...)* LC ringde till Koci i ledningscentralen. Det var inte svårt att komma fram. LC bekräftade att offret var OP och att han var svårt skadad. Meddelade att även LP var skadad. Meddelade uppgifter om signalement som han hade fått av LP. Koci hade mycket att göra när LC ringde. Ca kl 24.00 kallade LP på LC. Hon ville att Ingvar Carlsson, Kjell Lindström och Hans Dahlgren skulle informeras. LC ringde Koci på nytt, meddelade att LP ville att namngivna personer skulle underrättas. Strax efter det samtalet kom läkarna ut och meddelade att OP var död.
LC talade med Koci på nytt. Meddelade att OP avlidit. Rimborn hade då kommit, var närvarande i rummet under samtalet. /.../ LC for till ledningscentralen för att rapportera personligen

*I det hemligstämplade står: I förhör med LC uppger LP att hon dagarna före mordet sett två män utanför familjens bostad på Västerlånggatan. Hon kopplar samman männen med mordet och den kroatiska Ustasja-rörelsen. Uppgifterna läggs till grund för ett felaktigt rikslarm.

Juristkommissionen förhör 1987-03-17 med länspolismästare Hans Holmér:

HH: En sak som inte följde regelboken de första timmarna var att Koci satt kvar och förde något slags befäl ute i "hästskon". Det är inte meningen... när ledningen... förts till det här rummet... Här fick man, om inte dubbelkommando, så i alla fall visste man inte riktigt vad som skedde ute hos Koci och vad som skedde i det här rummet. Jag tror detta är ett skäl till att rikslarmet blev så här. Jag vet inte vem som stod för rikslarmet.
P-E Nilsson: Nej, jag vet inte heller... Vet vi det?
Gunnel Lindberg: Ja, ...§...**
HH: Ja, ja.
Lindberg: Han har alltså sedan åkt in på ledningscentralen och där författat texten också.
HH: Jaha. Men den som gav klarsignalen, menar jag, till rikslarmet.
Lindberg: Jag har icke läst texten.
HH: Nähe. Men jag menar att det här är en sådan sak som förmodligen kom att hamna mellan stolarna.

**I det hemligstämplade nämner Lindberg poliskommissarie Lars Christiansson som den person som författat texten till rikslarmet.

Juristkommissionens förhör 1986-07-07 med poliskommissarie Hans Koci:

/.../
23.30. Fick besked att ambulans som passerat förbi tog offret till Sabbatsberg. En polisman, Åke Rimborn, var av en tillfällighet i ledningscentralen. Beordrade Rimborn att omedelbart bege sig till Sabb för att dels få 100-procentigt bekräftat att offret var OP, dels försöka få signalementsuppgifter från LP som enligt uppgift var med i ambulansen. Flyttade över till ledningsrummet.
23.45. Fick besked från dels sjukhuset, dels länsalarmeringscentralen att offret var OP.

/.../
24.00 ca. Ringde Sune Sandström. Informerade om att OP var skjuten och svårt skadad. Beordrade samtidigt radiobil att hämta Sandström i bostaden. Visste då ännu inte att OP var död. Ringde Sören Lundgren, chef för ledningscentralen. Sjukskriven, trädde ej i tjänst. Ringde Verner Berggren, ställföreträdande chef för ledningscentralen. Berggren beslöt gå i tjänst. Fick uppgift om att Rimborn ringt. Hade inga nya signalementsuppgifter. Beslöt ringa Ulf Dahlsten vid statsrådsberedningen eftersom regeringen skall informeras vid extraordinära händelser. Inget hemtelefonnummer fanns angivet. Ringde ABAB Rosenbad och fick numret. Talade med Dahlsten, informerade att OP skjutits. Dahlsten bad om numret till Koci och motringde för att kontrollera. Under mellantiden ringde Rimborn och meddelade att OP hade dödförklarats. Vid andra samtalet med Dahlsten upplyste Koci om detta. Dahlsten skulle ringa personer i regeringskansliet.
/.../
00.30-. Sune Sandström och Gösta Welander kom till ledningscentralen. Koci informerade om vad som skett och om sina åtgärder. Koci hade funderat på rikslarm, men beslutat avvakta. Signalementet var alltför vagt att sända ut.
/.../

Om d använder trådens sökfunktion ska du se att Christiansson har tröskats igenom åtskilliga gånger. Han uppgifter är minst sagt märkliga. Han skriver sin rapport först den 24mars! Det strider mot de mest fundamentala regler som finns i polisiär verksamhet. Rapporterna är avgörande för att kunskap ska kunna föras vidare.

Åke Rimborn skriver sin rapport på lördagsmorgonen , innan han går hem efter nattpasset.
Citera
2016-07-23, 01:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Tror ursprunget är från jan-ove sundbergs artiklar i tidningen "veckans brott"...som även publicerades i nät-tidningen fna (flashback news agency)...om sedan sundberg tagit infon från AB vet jag ej.

UFO-Sundberg har ställt till massor av förvirring med sina "sanningar" ang MOP.
Citera
2016-07-23, 01:14
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om d använder trådens sökfunktion ska du se att Christiansson har tröskats igenom åtskilliga gånger. Han uppgifter är minst sagt märkliga. Han skriver sin rapport först den 24mars! Det strider mot de mest fundamentala regler som finns i polisiär verksamhet. Rapporterna är avgörande för att kunskap ska kunna föras vidare.

Åke Rimborn skriver sin rapport på lördagsmorgonen , innan han går hem efter nattpasset.

Vad gör denne Christiansson nu mera ? Finns det bild på han för ca 20 år sedan tillbaka . Födelsedatum etc ?
Citera
2016-07-23, 01:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Vad gör denne Christiansson nu mera ? Finns det bild på han för ca 20 år sedan tillbaka . Födelsedatum etc ?

Levde 1941-93 . Finns bild på honom i Poutiainens bok "Inuti labyrinten". Var chef över piketerna mordnatten. Hans chaufför var Hans-Erik Rehnstam. om du kollar hans namn med trådens sökfunktion ska du hitta en hel del.
Citera
2016-07-23, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det här är en mycket bra film.Det man ska komma ihåg är att det var flera soc.medarbetare som pratade med Sovjetiska amabassadtjänstemän.Det gjorde man hela tiden.Så det var inte enbart OP som pratade med ryssen.

(Roligt att tråden lever)
och att du Mikael Blomkvist vill skriva mer.
Jag har nu kollat både del 3 0 del 2 mycket intressant måste jag säga. För min del är CP inte rätt alls men det jag tror på är sådana som har nämnts tidigare. Det bästa vore ju om vapnet hittas och att fingeravtrycken får avgöra vem det var.
Med vänlig hälsning MB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in