Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-22, 09:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Varför är detta intressant?
Därför att LP i samtal/förhör med HH 25 mars menade "att vapnet måste ha varit försett med ljuddämpare". Brittiska arméns Welrod har integrerad ljuddämpare, 9 mm ammunition och ger typiska märken på kulan p.g.a. sin konstruktion, vilket skulle kunna förklara varför Sonny Björk m.fl dammsög hela gränden tidigt på morgonen den 1 mars. Långskott!
Citera
2016-07-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Därför att LP i samtal/förhör med HH 25 mars menade "att vapnet måste ha varit försett med ljuddämpare". Brittiska arméns Welrod har integrerad ljuddämpare, 9 mm ammunition och ger typiska märken på kulan p.g.a. sin konstruktion, vilket skulle kunna förklara varför Sonny Björk m.fl dammsög hela gränden tidigt på morgonen den 1 mars. Långskott!

Ok.
Och alla andra mordplatsvittnen som tydligt hörde 2 skott, dom struntar du i till förmån för din egna (nya?) teori, baserat på endast ett vittnes uppfattning(LP)?
Citera
2016-07-22, 09:33
Medlem
Angående 1 och 2 gärningsmän

Kl 01:06 går TT ut med 1 gärningsman
Citat:
TTA 0740 2 i 3 mo boa palme 5
Polisen söker en man i 35- till 40-årsåldern med mörkt hår och lång mörk rock.
860301-0106

För att kl. 01:51 korrigera detta med 2 gärningsmän.
Citat:
TTA 0772 2 i 4 mo boa palme 13
Strax före kl två natten gick polisen ut med ett nytt signalement. Man trodde då att det kunde vara två gärningsmän i 40- 45-årsåldern.
860301–0151

Källa:
http://publish.tt-gruppen.com/2011/02/28/palmemordet-de-forsta-telegrammen-fran-tt/

kl.04:02 får TT uppgiften om Ustasja också...
Citera
2016-07-22, 09:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ok.
Och alla andra mordplatsvittnen som tydligt hörde 2 skott, dom struntar du i till förmån för din egna (nya?) teori, baserat på endast ett vittnes uppfattning(LP)?

Jo du.

Samtidigt finns det skribenter i tråden som anser att hans valideringsmodell av vittnen vara alldeles utmärkt. Och därmed måste antas. När han själv bevisligen är under en nolla i samma modell.

Alltså en person som medvetet sprider vilseledande och felaktig information som strider mot all tillgänglig fakta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-22 kl. 09:48.
Citera
2016-07-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Utan att identiteten på WT-bärarna kommer fram, så går det inte idag att komma vidare. Eftersom alla aspekter av MOP sedan länge blivit söndertröskade i tråden.

Samtidigt som dessa skribenter uppenbarligen inte har en aning om var vi befinner oss idag efter 30 år. Eftersom man uppenbarligen aldrig läst tråden, och inte har några ambitioner att göra det i framtiden.

Du menar var ni här i tråden befinner er? Inte om man kommit på vem som är mördaren o ringt PU o var de befinner sig?
Det kan vara så att man kan ha denna tråd till att komma på fler saker ang mordet o har läst den i efterhand ;-)
Citera
2016-07-22, 09:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ok.
Jag struntar inte i vittnesuppgifter om två skott, jag är bara osäker på hur det ska tolkas. Vissa hörde två skott inom en 1/2 sekund medan andra är säkra på ett tidsintervall på uppemot 3 sekunder. Carina P är säker på att hon hörde tre smällar och Kerstin N är säker på att tidsintervallet var minst 3 sekunder (hon har rekonstruerat sina rörelser i hemmet mellan smällarna och tagit tid).

LP hörde "smällar" vände sig om, såg OP falla och hörde därefter en smäll i samband med att det sved till på ryggen.

Det är inte trivialt att tolka vittnesmålen och det finns ingen anledning varför just din tolkning ska gälla oemotsagd.

Här kan man studera hur Hans Holmér korrigerade "smällar" + smäll till smäll + "andra smällen":
1 mars 1986, Krimsp C H Sjöblom:
Framme vid korsningen med Tunnelgatan hörde fru Palme "smällar", sannolikt två till antalet. De lät inte som de kom från nära håll. Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vände sig mot maken för att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftigt blödande från bröst och mun. Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände att det "brände" till på ryggen.

25 april 1986, Länspolismästare Hans Holmér:
Ibland gick de var för sig, men när skottet small gick de arm i arm. När skottet smäller tror Lisbet att det är någon smällare som ungdomar håller på med eller något liknande. Hon vänder sig mot Olof för att kommentera det hela och märker att han tappar steget och faller ihop. Omedelbart därefter kommer det andra skottet. Hon känner sveda längs ryggen...
Holmérs agenda gäller första skottet dödade OP andra skotten träffade LP, trots att de flesta vittnen som reagerade på första skottet såg OP falla efter det andra skottet.
Senast redigerad av iesho 2016-07-22 kl. 10:04.
Citera
2016-07-22, 10:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Angående 1 och 2 gärningsmän

Kl 01:06 går TT ut med 1 gärningsman

För att kl. 01:51 korrigera detta med 2 gärningsmän.

Källa:
http://publish.tt-gruppen.com/2011/02/28/palmemordet-de-forsta-telegrammen-fran-tt/

kl.04:02 får TT uppgiften om Ustasja också...

Det skulle i sammanhanget vara mycket intressant att få reda på källan till TTs första telegram om en gärningsman.

För det kan uppenbarligen inte vara Lisbet. Och inte någon som hört hennes vittnesmål.

Kan det finnas någon annan källa än polisen som TT kan tänkas tro på 01.06. Där de som informerade vid denna tidpunkten befann sig i Gropen. Beskrivet av IL. Samtidigt som Rimborn befann sig i samma Grop när han informerade om Lisbets två gärningsmän. Där just TT korrigerade sin ursprungliga en till två 01.51. Alltså en direkt respons på Rimborns återkomst från Sabb.

Vi minns att man på mordplatsen jagade en gärningsman. Där man utgick från vittnena på plats. Gärningsmannen försvann in på Tunnelgatan. Där LP inte ingick eftersom hon var okontaktbar. Kan det vara någon annan än Söderström som är källan till Gropens uppgift om en gärningsman innan Lisbet korrigerade den till två. Knappast väl.
Citera
2016-07-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag struntar inte i vittnesuppgifter om två skott, jag är bara osäker på hur det ska tolkas. Vissa hörde två skott inom en 1/2 sekund medan andra är säkra på ett tidsintervall på uppemot 3 sekunder. Carina P är säker på att hon hörde tre smällar och Kerstin N är säker på att tidsintervallet var minst 3 sekunder (hon har rekonstruerat sina rörelser i hemmet mellan smällarna och tagit tid).

LP hörde "smällar" vände sig om, såg OP falla och hörde därefter en smäll i samband med att det sved till på ryggen.

Det är inte trivialt att tolka vittnesmålen och det finns ingen anledning varför just din tolkning ska gälla oemotsagd.

Här kan man studera hur Hans Holmér korrigerade "smällar" + smäll till smäll + "andra smällen":
1 mars 1986, Krimsp C H Sjöblom:
Framme vid korsningen med Tunnelgatan hörde fru Palme "smällar", sannolikt två till antalet. De lät inte som de kom från nära håll. Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vände sig mot maken för att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftigt blödande från bröst och mun. Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände att det "brände" till på ryggen.

25 april 1986, Länspolismästare Hans Holmér:
Ibland gick de var för sig, men när skottet small gick de arm i arm. När skottet smäller tror Lisbet att det är någon smällare som ungdomar håller på med eller något liknande. Hon vänder sig mot Olof för att kommentera det hela och märker att han tappar steget och faller ihop. Omedelbart därefter kommer det andra skottet. Hon känner sveda längs ryggen...
Holmérs agenda gäller första skottet dödade OP andra skotten träffade LP, trots att de flesta vittnen som reagerade på första skottet såg OP falla efter det andra skottet.

Jag kanske skulle ha fet-stilat ordet "tydligt" i mitt inlägg ovan då det syftade på din teori om vapen med ljuddämpare.

Det du nu kommenterar handlar om antalet skott och tidsrymden dem emellan.

Och om du vill veta vad jag tror där, så tror jag på den officiella versionen(2 skott i "snabb följd".1:a OP, 2:a LP) och att alla små differenser i vittnesuppgifterna just visar på hur försiktig man måste vara i att tolka dessa.
Hur olika vi alla både uppfattar och uttrycker upplevda situationer...samt även förhörsledarens ev. påverkan i "attityd", hur frågorna ställs m.m.

Det är ju inget välregisserat manus vi läser direkt där varje ordval är noga genomtänkt..
Citera
2016-07-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja precis. Det är inte första gången din uppgift sprids. Vandringsskröna av typen "jag har en kompis..." Vilken är meningen med att sprida osannolika skrönor? Under de 30 år som passerat har det skett omfattande arbeten i hela områden. T ex har skandiahusen blåsts ur och bergrum blivit serverhallar med omfattande arbeten på ledningsnät etc bara för att nämna några saker. Andra bergrum har till och med blivit hotell.

Rent barnslig pajaseri. Skall man sprida skrönor bör man vara e triljon steg mera trovärdig i sin skröna för att inte omedelbart bli avslöjad... och reprisering funkar inte bättre det.

Det är ganska komiskt hur gång på gång på gång nya deltagare i tråden dyker upp och vet allt med säkerhet. Brukar hända varje gång snaran dras åt kring vissa kretsar.

Idag finns en central punkt som WT observationerna av privatpersoner kring mordet och den omedelbara mörkläggningen av detta från den politiska makten och vissa andra kretsar. Vi har tydliga indikationer på både vilka det var och vilka som svävar på målet kring dessa och en trollattack var väl liksom många gånger för bara att vänta i det läget när alla sakskäl leder i en och samma riktning. Despertionen att hitta avledningar följer gamla kända mönster som upprepats otaliga gånger i tråden.
Intressant det han skriver tycker jag. Det är ju knappast så att du är trovärdig i det du skriver i denna tråd? Dina slutsatser för ju inget framåt precis Nya deltagare kan ha mycket att komma med eftersom mordet inte är löst eller hur? Det som är komiskt är att du blir så upprörd. Finns inga tydliga indikationer på att WT observationerna skulle ha något med mordet att göra utan är endast en subjektiv uppfattning från din sida.
Citera
2016-07-22, 10:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ok.
Citat:
Jag kanske skulle ha fet-stilat ordet "tydligt" i mitt inlägg ovan då det syftade på din teori om vapen med ljuddämpare.

Det du nu kommenterar handlar om antalet skott och tidsrymden dem emellan.

Och om du vill veta vad jag tror där, så tror jag på den officiella versionen(2 skott i "snabb följd".1:a OP, 2:a LP) och att alla små differenser i vittnesuppgifterna just visar på hur försiktig man måste vara i att tolka dessa.
Hur olika vi alla både uppfattar och uttrycker upplevda situationer...samt även förhörsledarens ev. påverkan i "attityd", hur frågorna ställs m.m.

Det är ju inget välregisserat manus vi läser direkt där varje ordval är noga genomtänkt..
OP träffades bevisligen vid andra smällen, vilket HH ville dölja.

Du får räkna med att andra kan fundera över oklarheter som du själv inte vill se.
Senast redigerad av iesho 2016-07-22 kl. 10:53.
Citera
2016-07-22, 11:16
Medlem
Sommarprat från Conny Larsson om sin historia om mordet.
https://soundcloud.com/ingridochconrad/sommarpratare-13-conny-larsson
Citera
2016-07-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag menar precis vad jag skriver.

Vissa nytillkomna skribenter tror att de kommer med något nytt. Trots att samma saker många gånger tidigare tröskats och diskuterats i tråden.

Men där det idag handlar om en chans att kunna komma vidare. Via Dags ambition att ta reda på WT-bärarnas identitet. Något som inte utretts på 30 år. Men som aktivt bortförklarats och mörklagts under samma antal år. Vilket för dig verkar vara en nyhet.

Det är här tråden befinner sig idag. Vare sig du vill eller inte. Eftersom allt det andra redan har avhandlats ett otal gånger utan att det lett till en lösning.

Ja du menar tråden.
Jag är enormt uppdaterad på just palmemordet o Dags uttalanden.
Men ni här tror på konspiration. Jag tror på annat. O tro får man göra tills saker är bevisade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in