2016-07-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kan lika gärna vara att GM gav sig på invandrare, framför allt deras barn, då många sådana brukar finnas just på donken, ( i alla fall i Sverige).

Så kan det också vara.
Citera
Medlem
Det som brukar känneteckna ett terrordåd är att man försöker maximera antalet döda/skadade. Att 8-9 personer dör här i ett köpcentrum känns som ett stort misslyckande om vi ska snacka terrordåd.

Jag undrar därför om det inte kan ha varit ett rån som gått snett?
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Verkar som GM är psykiskt sjuk, här för han en hetsig diskussion med en uppretad boende som skäller ut honom (om det är samma GM som var utanför McDonalds).

http://www.welt.de/politik/article157238611/Video-soll-Dialog-mit-einem-der-Attentaeter-zeigen.html

Knappast att någon skulle riskera livet genom att gå emot en beväpnad person och skälla ut vederbörande; tror det är ett unket skämt från någon som inte har med dådet att göra och att det sprids för att det är så kontroversiellt.
Citera
2016-07-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Ja? Men frågan handlade om psykisk sjukdom och terrorism så jag vet inte vad du svarar på.

I sånafall missuppfattade jag dig. Jag trodde du menade terrordåd som orsakades av muslimska jihadister kontra högerextrema och att du antydde jihadisterna var "värre". Men terror som terror, även om det inte alltid är psykisk sjukdom bakom, så är tanken att man står över någon/några och att våld rättfärdigas..enligt mig väldigt sjuk
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablod76
Daily Star är 10 ggr värre än Aftonbladet och Sydsvenskan bla. Men visst är det en källa.
Men, skärpning. De citerade polisens talesman, som jag två minuter senare hörde (på tyska) säga precis det som citerats.
Citera
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Inget som tyder på varken högerextrema eller islamistisk terror.
Och SVT pratar därför om högerextrema 99% av tiden
Har svårt att se vilka som är mest sjuka, SVT eller terroristerna
Du missade uppenbart Hans Brun lite tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Vid det senaste stora terrordådet i Nice så hade terroristen även där endast en pistol... Finns absolut inga vapenkriterier för att kopplas till islamistiskt terrorism

Enligt ett vittne, som har visats på alla stora nyhetskanaler så hade GM ropat allahu akbar inne på McDonalds

Du menar samtalet där han säger att han är född i Tyskland? Det skulle alltså innebära att han inte kan vara en radikal islamist?

Jag är övertygad om att detta rör sig om islamistisk terrorism, därför blir jag så förvånad över att så många tror att det är något annat... många bara pga utseende eller det faktum att det är 5 år sedan utöya

Det kommer att visa sig att du har fel. Jag vet mycket väl att islamister står för 99% av all terror, men deras dåd följer ett visst mönster och detta skiljer sig för mycket från hur de brukar bete sig för att vara ett sådant.

Om du tar attacken i Nice så kanske han hade en pistol, men du vet mycket väl att det huvudsakliga mordvapnet var hans lastbil. Han gick inte bara in i en folkmassa med en pistol och började skjuta. Det är alldeles för ineffektivt. Dessutom hade han strax innan dådet SMS:at till sina polare att han ville ha mer vapen.
Citera
2016-07-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedborgareX
Apropå Breivik... det han propagerade mot händer ju i stor skala nu. Synd att han valde terror med massmord istället för den demokratiska vägen via politiken. Det valet fick kanske EU politikerna att agera så tokigt som de gjort och som skapat det kaos vi ser nu senast i Tyskland.
Jag har aldrig förstått varför Breivik inte attackerade muslimer direkt om nu dessa var hans hatobjekt. Att gå via sosse-barn var en felkalkylering utan jämförelse.

Ang Munchen: 9 döda, många skadade, vittnen har sett TRE gm, det kan vara så många som 15 döda och folk uppmanas att hålla sig inomhus i Munchen. "Three suspects, still on the run" enl Sky News. Skottlossning ska ha ägt rum på en restaurang samt utanför. Enl France 24 English version:

https://www.youtube.com/watch?v=gq11un3xqsA
Citera
2016-07-22, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det som brukar känneteckna ett terrordåd är att man försöker maximera antalet döda/skadade. Att 8-9 personer dör här i ett köpcentrum känns som ett stort misslyckande om vi ska snacka terrordåd.

Jag undrar därför om det inte kan ha varit ett rån som gått snett?

ja, man ser ju tydligt hur han kräver dem på pengar innan de skjuts ner
Citera
2016-07-22, 23:34
Medlem
Citat:
Kan lika gärna vara att GM gav sig på invandrare, framför allt deras barn, då många sådana brukar finnas just på donken, ( i alla fall i Sverige).

Syntes på filmen att han sköt mot vita. Och varför har inte tyska polisen gått ut med att en vit makt nazi kom in och avrättade invandrares barn framför deras päron? Rödda för hämdattacker i så fall.
Citera
Medlem
Selfefficacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Tyska myndigheter inklusive polisen prioriterar inte information till allmänheten i krissituationer på ett sätt som man (med gott fog) anser vara viktigt i många andra länder, om inte annat för att bibehålla medborgarnas förtroende.

Jämför med den professionella media/informationshanteringen av terrordådet i Nice och även med polisskjutningarna i USA.

I Tyskland är det "ordnung" som gäller och det ligger i tyskarnas mentalitet att inte ifrågasätta myndigheternas agerande, därav nedprioriteringen av informationsinsatserna.

"Der befehl" är helt enkelt att media och allmänhet inte har med saken att göra även om folk skjuts ihjäl på öppen gata - det är en polissak och alla andra ska hålla sig undan och inte ställa frågor.

När man sedan ställs inför internationella media som har andra måttstockar och krav på information så har man inte organisation och kompetens för att hantera detta.

Kan tyvärr inte hålla med. Här i München är ett konstant nyhetsflöde och polisen går ut med mycket information. Att vi ska hålla oss undan och inte ställa frågor är skitsnack.
Der är professionellt att mana till lugn och att hålla sig sansad.
Citera
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Tagga ner lite! Det finns ju ljudbevis att mannen på taket skrek något liknande som "djävla utlänningar"

Men allt är väldigt oklart.

I bästa fall så kan det hela, egentligen, vara över nu.

Om det var tre gärningsmän, (avsett om de var högerextremister eller islamister):

9 döda totalt.

Varav en tagit livet utav sig
En hittats död
Och en gett sig. (rapporterades på Al Jazeera).

Om det sista stämmer så borde den tyska polisen snart gå ut med att allt är över och vilket motivet var.

Klart man blir lack när man märker hur media i Sverige ljuger sina läsare/tittare rakt upp i ansiktet om det här terrordådet...

Att folk dessutom fortfarande 2016 sväljer svensk ljugmedias lögner med hull och hår år är tragiskt...

...och att folk som får tillgång till riktig yttrandefrihet genom att följa Flashback gör det är obegripligt

Citat:
Tagga ner lite! Det finns ju ljudbevis att mannen på taket skrek något liknande som "djävla utlänningar"

Svensk ljugmedia som förvränger sanningen är knappast ett bevis...

Här har du vad som sägs i videon:

https://twitter.com/OnlineMagazin/status/756582830822612996

Precis tvärtom vad svensk ljugmedia lurat i dig alltså...

Exempel på utländsk media:

http://www.dailymail.co.uk/home/index.html

"Gunman shouting 'Allahu Akbar' executed children in Munich McDonald's" osv

Detta tycks svensk media ha missat....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här