2016-07-22, 23:25
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har hängt med väldigt mycket och därför ser jag att detta inte är något vanligt terrordåd.

För det första så använder GM pistol, vilket är väldigt ovanligt för ett planerat terrordåd. Bara när man ser manen som står utanför McDonalds och skjuter mot folk verkar minst sagt oplanerat.

Han ropar inte heller Allahu akhbar som islamister oftast gör. Sedan är det samtalet med en annan person som definitivt talar emot terrorbrott och till sist har vi polisen som säger att han tog sitt eget liv vilket en jihadist aldrig skulle göra.

Det skulle teoretiskt kunna vara högerextrema, men de skulle aldrig ge sig på en så meningslös och oplanerad attack. Skulle högerextrema göra något så skulle de troligen gå på politiker som de anser är förrädare. Eller så skulle de attackera invandrare och moskéer, men inte vanliga tyskar i ett köpcentrum.

Vid det senaste stora terrordådet i Nice så hade terroristen även där endast en pistol... Finns absolut inga vapenkriterier för att kopplas till islamistiskt terrorism

Enligt ett vittne, som har visats på alla stora nyhetskanaler så hade GM ropat allahu akbar inne på McDonalds

Du menar samtalet där han säger att han är född i Tyskland? Det skulle alltså innebära att han inte kan vara en radikal islamist?

Jag är övertygad om att detta rör sig om islamistisk terrorism, därför blir jag så förvånad över att så många tror att det är något annat... många bara pga utseende eller det faktum att det är 5 år sedan utöya
Citera
2016-07-22, 23:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Finns det något som offren har gemensamt? Ex. Burka, niqab, alt färgglada shorts?
Citera
2016-07-22, 23:26
Bannlyst
Oki en liten sammanfattning

1 En snubbe börjar skjuta folk utanför ett köpcentrum i München, snubben verkar drogad eller skadad da hans gang indikerar ngt handikapp.

2 Han skjuter rätt hej villt runt sig verkar vara helt pa mafa. Detta filmas av ett vittne

3 Han filmas efter skjutningen da han e pa taket av en byggnad och vittnen kommunicerar med honom.
Vittnena kallar honom svartskalle och turk, skytten svarar att han e tysk och vittnena fragar varför han anser sig vara tysk? Svaret blir att han e född i tyskland.

4 Ett vittne pa McDonalds säger till CNN att skytten ropat Ala Achbär och börjat skjuta inne pa McDonals

5 9 döda varav 1 troligen e skytten

Mycket tyder pa att det e en andra generationens invandrare i tyskland da han sade att han gick pa socialbidrag och hans utseende pekar pa detta.

Min spekulation är att detta e en kille som sparat ut pga droger och sitt sociala liv? Allt är öppet dock och kan vara islamist eller en höger / vänster dare med? För att citera Hans Holmer Kurdsparet e med öppet mtp situationen i Turkiet och antal turkar / kurder i Tyskland.
Citera
Medlem
Nice mannen var en ensam galning och inget med jihadism när snacket började.

Sen visade sig att han hade snabbt radikaliserats och att han inte var ensam.

Vågar ni sätta era egna pengar på att det är högerextremister i Munchen?
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Om filmen från taket är äkta så kan jag i alla fall med 100 % sannolikhet säga att den personen som säger "Ich bin Deutscher" pratar med en väldigt bred Münchendialekt. För den sakens skull betyder det ju inte att det inte kan vara en andra generationens invandrare men det känns något orimligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpandflash
Jag tror inte att dom använder sig av läkare utan det är poliser som kan dödförklara också.
Poliser i Sverige kan och får dödsförklara personer i vissa lägen. Då det är helt uppenbart att personen är död...t ex om personen är av på mitten eller typ om det ligger 7 liter blod utanför kroppen.
Citera
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumheter! Man gick ju ut direkt med den Afghanska flykting"pojken" som gick loss med en yxa på ett tåg.

Han var väl inte på rymmen dock. Det verkar som man är väldigt försiktiga med all information just nu eftersom förövarna tycks vara på rymmen fortfarande.
Citera
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
För närvarande ingen information om varken islamistisk terror eller högerkanten enligt Munchen-polisen.

Inget som tyder på varken högerextrema eller islamistisk terror.
Och SVT pratar därför om högerextrema 99% av tiden
Har svårt att se vilka som är mest sjuka, SVT eller terroristerna
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Du har ju 30-40 talet i Tyskland också som ehh ja de ville utrota den judiska rasen. Miljontals döda. Så terror som terror. Det som förenar är när vissa grupper tror de står över andra.

Ja? Men frågan handlade om psykisk sjukdom och terrorism så jag vet inte vad du svarar på.
Citera
Medlem
Selfefficacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Detta är också väldigt konstigt. Att de stänger av hela staden och ber folk låsa in sig. Aldrig hört att myndigheter sagt något sådant förut vid någon attack.

Något som tyder på att det inte rör sig om muslimer är att deras attacker brukar vara betydligt kortare. O andra sidan ... har de också fått sagt till sig att ta till alla nödvändiga medel så någon/några av dem kanske tänker sig att de istället för att dö på en gång finns möjligheter att istället utföra flertalet attacker.

Dom har inte alls stängt av hela staden. Visserligen åker ingen kollektivtrafik och centralstationen är avstängd. Och området runt köpcentret (OEZ) är givetvis fortfarande avspärrat Men för en dryg timme sen såg jag en massa folk i stan och på resturanger. Polisen har inte sagt till oss att låsa in oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Att detta är ett terrordåd av islamistisk gruppering är jag ganska så övertygad om och hur det än är med den saken så är jag till 100% övertygad om att det kommer att komma många fler terrorhandlingar av muslimer här i Europa och det redan under detta år. Detta kommer inte att ta någon ände är också min övertygelse. Trojanska hästen galopperar helt vilt nu....fan att "vi" en gång i tiden började ta in skiten hit

inte helt säkert, kan även vara en infödd tysk som helt enkelt har fått nog av någon anledning?

tror tyvärr vi kommer att få uppleva värre saker i nästa djupa lågkonjunktur (även i sverige)
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumheter! Man gick ju ut direkt med den Afghanska flykting"pojken" som gick loss med en yxa på ett tåg.

Är du verkligen säker på att källan till vem det var verkligen var polisen då och inte vittnen via medierna då? Det du säger gäller nämligen endast om polisen i båda fallen var källan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in