2016-07-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Är inte detta en typisk medelklassare?

https://www.youtube.com/watch?v=GKhNAdFFNX0
Medelklass, ja
Tacky medelklass, nej

Han har ett genuint intresse för mat och matlagning, inte ett intresse grundat i vad som anses fint eller inte. Han vill inte sitta och orera om olika franska vinregioner och druvor utan kan lika gärna laga vanliga pannkakor.

Ett annat bevis för att han inte är TM är att han spelar tv-spel. En TM skulle inte ta i tv-spel med tång.

Jag tycker det är kul att följa honom, för han är bara riktigt intresserad av mat och det är alltid kul med folk som verkligen brinner för något.
Citera
2016-07-14, 19:26
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zteffen81
Herrmiddagar är jävligt tacky tycker jag. Har själv aldrig varit på någon herrmiddag. Vem vet, det kanske är kul?

Jag undrar lite vad dom gör på dessa middagar. Antar att dom diskuterar själva måltiden och pratar mycket om dryckesvalet till denna måltid. Jag antar att dom även pratar om sitt arbete. Om den nyinköpta Volvon.

Eller är det så att det pratas mycket snusk när fruarna inte är med?

Typ: "Lotta är en riktig puma i sängen gubbar! Hon tar den gladeligen i stjärten och sväljer gärna satsen! Men du! Per-Olof!? Har du lite mer utav det där söta vinet? Blir det lite punsch till kaffet sen eller? Janne!? Har du ollat silverskeden eller?".

Här måste jag lägga in mitt veto!

I en tid där män har feminiserats så till den grad att vårt släkte spenderar tid på att slökolla på slagsmålsvideos på arbetstid. duschrunkar förväntas överge allt vad manlighet innebär. Då är fan herrmiddagarna mer än bara ett andrum. Det är snudd på ett safespace. När jag och grabbarna ska ha en riktigt proper herrmiddag, fria från alla livets måsten och för en kväll få vara en snubbe bland snubbar med avstängd mobil. Då känner jag ett promille av tiden som ung och fri igen.
Citera
2016-07-14, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
När jag och grabbarna ska ha en riktigt proper herrmiddag, fria från alla livets måsten och för en kväll få vara en snubbe bland snubbar med avstängd mobil. Då känner jag ett promille av tiden som ung och fri igen.

Låter verkligen hemskt. Och då menar jag inte herrmiddagen utan hur ditt liv måste vara i övrigt.
Citera
2016-07-15, 20:04
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanSpaceman3
Låter verkligen hemskt. Och då menar jag inte herrmiddagen utan hur ditt liv måste vara i övrigt.

nja jag är rätt realistiskt och livet som trebarnsfar innebär att mängden ansvar blir rätt stort. Addera det faktum att man har en karriär som ska ha sin tid, familjeliv och ständigt saker att ordna med villan så förstår du kanske att man inte direkt har ett överflöd av "egentid"
Citera
2016-07-16, 01:59
Bannlyst
.
Citera
2016-07-16, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Gulsåsen är fantastisk. Begreppet myntades, så vitt jag vet, av en slipsbög i södra Dalarna där jag bor. Han har en ekonomie assistent-examen (ek. ass.) från Mälardalens högskola och jobbar på lönekontoret på lagret där jag är anställd. Han har snyggbyxor och skjorta på jobbet, så TM-attributen haglar, om man säger så.

Gulsås. Tacky medelklass. Byta fil med stor tvekan och rädsla. Snyggbyxa och skjorta. Slipsbög. Julmarknad i november i Prag i duggregnet. Sedan hem för att slå in klapparna till barn, släkt och vänner. Kan jag skriva så?

Skicka PM om du inte förstår vad jag skriver, eller ställ din fråga rakt ut i tråden.

Ja, nu förstår jag din bitterhet. Många riktigt sunkiga kommuner i södra dalarna och norra Västmanland. Flytta till Södermalm istället. Där är det lattjolajbans hela tiden. Mycket miljöpartister och sverigedemokrater där, men de är ju ganska harmlösa.

Gul sås?
Bara i Hedemora kids. Bara i Hedemora!
Citera
2016-07-16, 10:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zteffen81
Herrmiddagar är jävligt tacky tycker jag. Har själv aldrig varit på någon herrmiddag. Vem vet, det kanske är kul?

Jag undrar lite vad dom gör på dessa middagar. Antar att dom diskuterar själva måltiden och pratar mycket om dryckesvalet till denna måltid. Jag antar att dom även pratar om sitt arbete. Om den nyinköpta Volvon.

Eller är det så att det pratas mycket snusk när fruarna inte är med?

Typ: "Lotta är en riktig puma i sängen gubbar! Hon tar den gladeligen i stjärten och sväljer gärna satsen! Men du! Per-Olof!? Har du lite mer utav det där söta vinet? Blir det lite punsch till kaffet sen eller? Janne!? Har du ollat silverskeden eller?".

Jag har varit på många herrmiddagar genom åren men ingen har varit tacky, men allt handlar ju om sällskapet. Vad skulle vara en tacky herrmiddag? Det är väl om folk är ängsliga över att inte vara märkvärdiga eller "inne" nog eller över att helt enkelt inte ha rätta ytan att visa upp. Så gå inte på herrmiddag med sådana personer om du ängslas över TM. Prova en herrmiddag med folk som inte är rädda för att slappna av.

Middagarna på officersmässen i ungdomen satte väl standarden (inga kvinnliga befäl på jägarförband på den tiden) så jag har svårt att föreställa mig en rejäl herrmiddag utan portvin, men i övrigt betyder sällskapet allt. Vare sig det är i slott eller koja och vare sig man dricker pilsner eller champagne. Samtalsämnena är naturligtvis samma som när man annars träffar gamla vänner... Vad har hänt sedan sist, vad har gemensamma bekanta hittat på sedan sist, någon som fått nytt jobb... Någon som gjort en intressant resa. Att ha bra jobb med ansvar och trivas med det eller ha en ny XC90 är knappast TM. Det blir TM om folk inte kan slappna av utan gör det till något märkvärdigt. I övrigt pratar vi om jakt och hundar, det brukar vara det gemensamma intresset för samtliga som är med.

Allt kan bli TM, även en herrmiddag, om sådana människor är med och får dominera. Det får man se till att hindra dem från att göra.
Citera
2016-07-17, 01:34
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har varit på många herrmiddagar genom åren men ingen har varit tacky, men allt handlar ju om sällskapet. Vad skulle vara en tacky herrmiddag? Det är väl om folk är ängsliga över att inte vara märkvärdiga eller "inne" nog eller över att helt enkelt inte ha rätta ytan att visa upp. Så gå inte på herrmiddag med sådana personer om du ängslas över TM. Prova en herrmiddag med folk som inte är rädda för att slappna av.

Middagarna på officersmässen i ungdomen satte väl standarden (inga kvinnliga befäl på jägarförband på den tiden) så jag har svårt att föreställa mig en rejäl herrmiddag utan portvin, men i övrigt betyder sällskapet allt. Vare sig det är i slott eller koja och vare sig man dricker pilsner eller champagne. Samtalsämnena är naturligtvis samma som när man annars träffar gamla vänner... Vad har hänt sedan sist, vad har gemensamma bekanta hittat på sedan sist, någon som fått nytt jobb... Någon som gjort en intressant resa. Att ha bra jobb med ansvar och trivas med det eller ha en ny XC90 är knappast TM. Det blir TM om folk inte kan slappna av utan gör det till något märkvärdigt. I övrigt pratar vi om jakt och hundar, det brukar vara det gemensamma intresset för samtliga som är med.

Allt kan bli TM, även en herrmiddag, om sådana människor är med och får dominera. Det får man se till att hindra dem från att göra.
Det borde väl vara ganska svårt för någon att vara tacky om man umgås med genuina vänner. Tackyheten kommer ju av behovet av att imponera på andra med sitt ekonomiska, kulturella och sociala kapital. Typ att man gjort maten enligt recept från favoritkrögaren i valfrigrekiskby för att visa hur berest man är eller vad det nu kan vara.

Umgås man med vänner och inte "konkurrenter" uppstår ju inte behovet att imponera på alla utan middagen handlar istället om att umgås.
Citera
2016-07-17, 01:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Det borde väl vara ganska svårt för någon att vara tacky om man umgås med genuina vänner. Tackyheten kommer ju av behovet av att imponera på andra med sitt ekonomiska, kulturella och sociala kapital. Typ att man gjort maten enligt recept från favoritkrögaren i valfrigrekiskby för att visa hur berest man är eller vad det nu kan vara.

Umgås man med vänner och inte "konkurrenter" uppstår ju inte behovet att imponera på alla utan middagen handlar istället om att umgås.

Håller helt med, så per definition finns inget TM över herrmiddagar, vilket påstods ovan!
Citera
2016-07-17, 14:08
Medlem
Många återkommer till att TM-människans stöd för mångkultur bara är en fernissa, en del av en större fasad som ska utstråla världsvana, chic vagabondism, kulturellt kapital, etcetera. Detta stämmer i viss mån, men det behövs kompletterande infallsvinklar.

Efter en livstid av ofrivilliga fältstudier kan jag bekräfta att många TM är genuina mångkulturalister, eller åtminstone fullt övertygande om att de är det. Om detta bör man kanske skriva en statsvetenskaplig analys då det som gruppfenomen utövar stort inflytande på Sveriges politik.

Nåväl, vad som gör det hela tacky är en kombination av den dålig självinsikt och bristfälliga kunskaper på vilket åsikterna bygger samt den självgodhet med vilken de basuneras ut.
Bristerna kretsar enligt mig kring tre åsiktsområden: världsmedborgarskap, tiersmondism, och motstånd mot nationalstaten. Eftersom TM-människan gör felaktiga analyser av global utveckling efter 1989 förmår denne inte definiera och förstå dessa fenomen och sitt eget förhållande till dem.
Senast redigerad av Aethelred 2016-07-17 kl. 14:42.
Citera
2016-07-19, 23:51
Medlem
swimp78s avatar
Autentisk upplevelse:

Ett 60-årigt par på systemet. Mannen iklädd röda byxor står och ser sakkunnig ut framför ale-hyllan och konverserar högt så alla hör om vad de ska köpa.
"Älskling, ska vi inte passa på nu när de fått in några nya BELGARE?"
Citera
2016-07-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Autentisk upplevelse:

Ett 60-årigt par på systemet. Mannen iklädd röda byxor står och ser sakkunnig ut framför ale-hyllan och konverserar högt så alla hör om vad de ska köpa.
"Älskling, ska vi inte passa på nu när de fått in några nya BELGARE?"

Nu när du talar om det drar jag mig till minnes en sommardag för några år sedan på Sandhamn och en inflyttad näringslivshöjdare i röda styrelsechinos. Över tillställningen styrde och ställde hans dominanta fru. Grillen var det enda gebiet som verkligen tycktes vara hans. Mannens favoritöl var Leffe, hör och häpna, vilket han nogga påttalade för de närvarande gästerna.
Senast redigerad av Aethelred 2016-07-22 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in