2016-07-14, 16:40
Medlem
Loobans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Det kör ju 50 % av befolkningen själv kör jag så fort jag kan 90-100 på 70 väg betraktar jag mer nästan som lagligt för det mesta är det 140 och uppåt på 70 väg .

cool du är. förstår att det är viktigt att påpeka att du tycker att 20-30kmh över gränsen är nästan lagligt.

OnT: Tror det är vanligt att folk håller sig undan de värre straffen och inte kör fruktansvärt fort. Men finns ju undantag som glödlampan ovanför mig.
Citera
2016-07-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Looban
cool du är. förstår att det är viktigt att påpeka att du tycker att 20-30kmh över gränsen är nästan lagligt.

OnT: Tror det är vanligt att folk håller sig undan de värre straffen och inte kör fruktansvärt fort. Men finns ju undantag som glödlampan ovanför mig.

Det handlar inte om att va cool - inte för mig iallafall. Det är ju så mycket roligare att köra/åka. Köra skyltat tar ju bort det mesta av nöjet och degraderar bilresan till en tråkig transport där man bara sitter och väntar på att komma fram.

Sen skulle ju jag inte säga att 20-30 över är "nästan lagligt". Däremot på gränsen vad som känns ok. Det kvalar definitivt in under kategorin "ta det lugnt" och är så jag brukar köra när man är nojig för snutar (då blir man ju iallafall inte av med körkortet om oturen är framme).

Skyltat kör man bara om man har sölkorvar framför sig eller i t ex situationer som hände mig för några dagar sen. Mitt i natten på E18 genom Västerås. Precis innan hastighetsgränsen gick ner till 80 km/h så ser jag en minibuss långt fram som ser lite misstänkt ut
- "va fan, är det en polisbil" och sen när jag kom närmare "jo, för fan", "va i helvete - där rök dom sköna kurvorna för min del" (E18 genom Västerås har några kurvor som är roliga att ta i 120+ km/h). Jaja, man får ju va glad det inte var en civilare.
Citera
2016-07-14, 22:24
Medlem
Isnatts avatar
Jag satt i baksätet med en dåre en gång. Han skulle skjutsa mig och några vänner, en kompis storebrors kompis.
Vi kommer till en liten 'by' och han drar på utav helvete! 220-230 på 50-väg, kör om en långtradare (heldragen linje, korsning) och jag sitter nästan fastsugen i baksätet. Vi skriker åt honom att sakta ner men han skrattar bara, automat på bilen och han har ena foten uppe till vänster om ratten. Har sedan dess hatat att åka fort.

Har dessutom varit med om ett par olyckor och flera nära på-olyckor så gillar det inte.
Citera
2016-07-21, 08:48
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag satt i baksätet med en dåre en gång. Han skulle skjutsa mig och några vänner, en kompis storebrors kompis.
Vi kommer till en liten 'by' och han drar på utav helvete! 220-230 på 50-väg, kör om en långtradare (heldragen linje, korsning) och jag sitter nästan fastsugen i baksätet. Vi skriker åt honom att sakta ner men han skrattar bara, automat på bilen och han har ena foten uppe till vänster om ratten. Har sedan dess hatat att åka fort.

Har dessutom varit med om ett par olyckor och flera nära på-olyckor så gillar det inte.

Fast det är ju skillnad på att åka fort eller köra fort åker man så kan man ju inte påverka något då ligger ju ödet i en annans händer . Att sitta med foten på instrumentbrädan är ju idiotiskt då kan man ju få problem manövrera bilen tur det inte hände något i alla fall
Citera
2016-07-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Fast det är ju skillnad på att åka fort eller köra fort åker man så kan man ju inte påverka något då ligger ju ödet i en annans händer . Att sitta med foten på instrumentbrädan är ju idiotiskt då kan man ju få problem manövrera bilen tur det inte hände något i alla fall

Jag har inget problem att åka fort heller. Vissa är ju sådär så dom tycker det känns snabbare när dom inte kör själva. Men jag tycker man hänger med rätt bra vad som händer, även om nån annan kör. T ex 200 km/h känns ju inte fortare som passagerare än förare. Sen känner man ju t ex inbromsningar (även fast man själv inte trycker på pedalen) och kan bedöma rätt bra hur farten kommer gå ner - ifall det är lagom mycket för att stanna på en stopplinje etc.
Ända gången man kan tycka det "hettar till lite" är ju t ex i början av inbromsningar om man åker med nån annan bra förare som ligger på gränsen till vad man själv skulle vågat om man körde
- men är det nån man litar på, så är det ju inte ett problem.

Men visst - en förare som totalt skiter i säkerheten (som inlägget innan beskrev), är ju en helt annan sak. Då skulle man ju p g a omständigheterna va rädd för att en olycka inträffar senare. Det blir ju lite som att åka med ett rattfyllo.
Citera
2016-07-21, 12:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Personer som han förtjänar inte att kunna fortsätta ha ett fint leende. Spelar fan ingen roll hur mkt man vill leka. Man respekterar alltid de man har med i bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det handlar inte om att va cool - inte för mig iallafall. Det är ju så mycket roligare att köra/åka. Köra skyltat tar ju bort det mesta av nöjet och degraderar bilresan till en tråkig transport där man bara sitter och väntar på att komma fram.

Sen skulle ju jag inte säga att 20-30 över är "nästan lagligt". Däremot på gränsen vad som känns ok. Det kvalar definitivt in under kategorin "ta det lugnt" och är så jag brukar köra när man är nojig för snutar (då blir man ju iallafall inte av med körkortet om oturen är framme).

Skyltat kör man bara om man har sölkorvar framför sig eller i t ex situationer som hände mig för några dagar sen. Mitt i natten på E18 genom Västerås. Precis innan hastighetsgränsen gick ner till 80 km/h så ser jag en minibuss långt fram som ser lite misstänkt ut
- "va fan, är det en polisbil" och sen när jag kom närmare "jo, för fan", "va i helvete - där rök dom sköna kurvorna för min del" (E18 genom Västerås har några kurvor som är roliga att ta i 120+ km/h). Jaja, man får ju va glad det inte var en civilare.
Västerås är byggt för att bli av med körkortet i
De där kurvorna i hög hastighet kittlar gott i kistan.
Citera
2016-07-22, 05:37
Medlem
Jävla skillnad på att köra fort och köra fort. Jag har inga betänkligheter att trycka på gasen om underlaget är bra, god sikt och inte alltför mycket trafik. Men jag ligger i kanske 30 utanför en skola där det är 50 om det är mycket barn. Man kan anpassa hastigheterna. Sen beror det på vilken bil också. I en s-klass så kan man köra lite fortare, de är gjorda för att köra fort och klara plötsliga inbromsningar. I en liten sketen Fiat skulle jag nog knappt våga köra 100 i på motorvägen. Allt beror på omständigheterna.

Till skillnad från all propaganda så beror inga olyckor på farten i sig, farten ger bara konsekvens när olyckan väl är framme. Det stora problemet är att folk inte anpassar hastigheten efter omständigheterna samt bristande kommunikation i trafiken. Som idioten ovan som har foten på instrumentbrädan. Det spelar ingen roll och han kör 40 på en 70-väg, han kommer att krocka förr eller senare.
Citera
2016-07-22, 13:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418

Till skillnad från all propaganda så beror inga olyckor på farten i sig, farten ger bara konsekvens när olyckan väl är framme.

Självklart beror vissa olyckor på hastigheten. Höga hastigheter innebär att du får ett alltmer markerat tunnelseende vilket helt enkelt innebär att du inte hinner se föremål som dyker upp.
Citera
2016-07-22, 14:36
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Jävla skillnad på att köra fort och köra fort. Jag har inga betänkligheter att trycka på gasen om underlaget är bra, god sikt och inte alltför mycket trafik. Men jag ligger i kanske 30 utanför en skola där det är 50 om det är mycket barn. Man kan anpassa hastigheterna. Sen beror det på vilken bil också. I en s-klass så kan man köra lite fortare, de är gjorda för att köra fort och klara plötsliga inbromsningar. I en liten sketen Fiat skulle jag nog knappt våga köra 100 i på motorvägen. Allt beror på omständigheterna.

Till skillnad från all propaganda så beror inga olyckor på farten i sig, farten ger bara konsekvens när olyckan väl är framme. Det stora problemet är att folk inte anpassar hastigheten efter omständigheterna samt bristande kommunikation i trafiken. Som idioten ovan som har foten på instrumentbrädan. Det spelar ingen roll och han kör 40 på en 70-väg, han kommer att krocka förr eller senare.
Jag personligen kör fort, inom rimlighetens gränser o propagerar för våra trafikregler. Lite dubbelmoral. Men jag har även inget emot att betala skatt även om jag försöker mygla med avdragen. Sånn är jag.

Men i natt reflekterade jag just över hastigheter.
Blev tvingad till en akutresa på 60 mil varav 40 av dessa blev ensam i bilen.
De gånger jag kör fort o även kör på gränsen så är det antingen på "roliga" vägar eller kortare sträckor. När jag som i natt skulle köra långt så anpassade jag min körning lite mer o använde farthållaren bla. På väg hem hade jag även ett barn i bilen var fastspänning inte var något jag litade på fast mamman påstod att det var bra. När jag tog ur stolen gav jag henne rätt.
Hur som.
Hög fart är kanske inte en bidragande faktor som orsakar olyckor. Däremot så gör hög fart att man missar vissa faror som kan orsaka olyckor. Inte nog med det så innebär hög fart att föraren, om den kan köra bil, fortare blir trött. O här har vi faran om man kör fort i längre sträckor. Man håller sig alert i en längre stund än om man kör avslappnat. Men när tröttheten slår till så går det fortare om man kör på gränsen.
Kanske bara är jag som inte vaknat riktigt än
Citera
2016-07-22, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag personligen kör fort, inom rimlighetens gränser o propagerar för våra trafikregler. Lite dubbelmoral. Men jag har även inget emot att betala skatt även om jag försöker mygla med avdragen. Sånn är jag.

Men i natt reflekterade jag just över hastigheter.
Blev tvingad till en akutresa på 60 mil varav 40 av dessa blev ensam i bilen.
De gånger jag kör fort o även kör på gränsen så är det antingen på "roliga" vägar eller kortare sträckor. När jag som i natt skulle köra långt så anpassade jag min körning lite mer o använde farthållaren bla. På väg hem hade jag även ett barn i bilen var fastspänning inte var något jag litade på fast mamman påstod att det var bra. När jag tog ur stolen gav jag henne rätt.
Hur som.
Hög fart är kanske inte en bidragande faktor som orsakar olyckor. Däremot så gör hög fart att man missar vissa faror som kan orsaka olyckor. Inte nog med det så innebär hög fart att föraren, om den kan köra bil, fortare blir trött. O här har vi faran om man kör fort i längre sträckor. Man håller sig alert i en längre stund än om man kör avslappnat. Men när tröttheten slår till så går det fortare om man kör på gränsen.
Kanske bara är jag som inte vaknat riktigt än

Det där håller jag inte med om. Jag blir mer trött av att köra långsamt - framförallt på längre sträckor. Det blir fort långtråkigt, så blir man trött och oengagerad. Det är lätt att t ex framförhållningen sjunker efter 10+ mil i laglig fart (t ex att man kollar mer på bilen framför istället för långt fram på vägen osv)...
Citera
2016-07-22, 20:45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Det där håller jag inte med om. Jag blir mer trött av att köra långsamt - framförallt på längre sträckor. Det blir fort långtråkigt, så blir man trött och oengagerad. Det är lätt att t ex framförhållningen sjunker efter 10+ mil i laglig fart (t ex att man kollar mer på bilen framför istället för långt fram på vägen osv)...
Exakt. Jag skrev att man fortare blir trött när man kör långsamt för att man då är avslappnad. Kruxet är att en person kan bara hålla fokus en viss stund.
Ta exempelvis skolelever. Där är fokus borta efter 20 minuter.
Samma sak när du kör fort. Dina sinnen måste jobba som fan o det gör dig pigg. Men du orkar ändå inte hur länge som helst.
Exempelvis så är ett formula1-lopp maximerat till 2timmar just av den anledningen. Efter den tiden är dessa topptränade idrottsmän helt slut i sina sinnen.
Dessa regler är utformade av trötthetsstudier o jag tror att de bättre kan avgöra detta. Likaså betvivlar jag att vi ens kommer i närheten av vad dessa förare klarar av.
Citera
2016-07-22, 21:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Enahanda sysselsättning minskar fokus på det man gör oavsett vad det är. Anledningen till att vi luras tro att högre hastigheter skärper fokus och håller oss mer alerta är att en hastighetsändring (från 110 till 140) tillfälligt skärper våra sinnen.

Varför? Jo, därför att det är en positiv förändring. Vad händer när man kört i 140 i två timmar i sträck? Fortfarande pigg som en femåring med ADHD?

Njae, det är man inte. Man måste komma ihåg att högre hastigheter också är tröttande eftersom hjärnan måste arbeta snabbare för att försöka hinna med att registrera alla intryck.

Vad sliter mest på kroppen? Fysiologerna och psykologerna bråkar lite om det men helt klart är att efter några timmars körande på helspänn så är man rätt slut i roten om man inte är van.

Man kan vänja sig vid ett högre tempo. Hjärnan är förändringsbar men det tar sin lilla tid. Man förändras inte per automatik bara för man att åker bilfärja några timmar och sitter och smuttar på en lättöl...

Det är bland annat därför som en viss vägsträcka på autobahn kallas "svenskbackarna"...det är på den sträckan som svenska bilister tappar fokus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in