Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-21, 23:57
Medlem
Jag trodde denna tråd var seriös med anledning av målet att utreda mordet på Olof Palme. Under de få dagar jag varit här har jag läst väldigt bra inlägg och trodde inte att fåntrattar fanns kvar efter trettio år men uppenbarligen har jag fel. Det jag skriver är sanning och de bedömningar jag gör står jag för om det finns oklarheter beträffande det föreslår jag att ni PM:ar mig så kan vi säkert lösa det hela.
Med vänlig hälsning, MB
Citera
2016-07-22, 00:04
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har ett förslag:

iesho har föreslagit en värdering av uppgifterna från mordkvällen med en skala 0-2 där 2 är högsta betyg, dvs "mycket hög sannolikhet" eller hur man ska uttrycka det.
brukerinne har föreslagit att en liten arbetsgrupp tar fram förslag till gradering av de väsentligaste uppgifterna. Det som vi redan från början förstår ligger i periferin (det var en rymdvarelse som sköt Palme) etc behöver vi ju inte bry oss om.

Jag föreslår att en sådan arbetsgrupp inrättas. Eftersom jag är ny här kan jag inte riktigt allas olika kompetenser. Jag ser ju att flera av er kan massor om utredningen på en detaljnivå som jag inte är i närheten av.

Den ende som jag ser som självskriven medlem (ordförande?) i gruppen är mvagrippa.

Föreslår alltså att ieshos skala 0-2 används. Denna skala används för fakta från mordkvällen, kanske enligt följande:

GM - signalement, modus operandi, ankomst till Dekorima, "profil", flyktvägen etc.
Mordplatsvittnen - mest trovärdiga, delvis trovärdiga, mindre trovärdiga.
Tider - vilka tidsuppgifter ser vi som mest sannolika och vilka behöver justeras för att helheten ska fungera?
Andra vittnen - kvinnan som såg en flyende man springa till en bil på Norra Bantorget. Tommy A som såg en man springa till en bil på Adolf Fredriks kyrkogata. Mercedes och VW Golf på Frejgatan/Heimdalsgatan etc.
Paret Palme - rörelser under mordkvällen, beslutet att promenera hem, LP:s uppgifter etc.
WT - vilka WT-iakttagelser är mest intressanta och sannolikt sanna? Bör Ulla S iakttagelser i Gamla stan vägas in? Leif K som såg en WT-man vid bostaden ca 19.30? Skelleftehamn? Kan rörelserna på Tunnelgatan klockan 20-22.30 ca förklaras av polisens narkotikaspaning? Vad säger vi om WT-männen på Johannesgatan och Regeringsgatan cirka 23.15-23.20?

När mordkvällen är något så när klarlagd och fastställd här på FB så kan man - om man vill förstås - gå vidare och gradera de olika motivteorierna på samma sätt. Är det mest sannolikt att högerextrema personer/andra personer inom svensk underrättelsetjänst (polisiär och militär) röjde Palme ur vägen? Eller finns andra motiv som vi bedömer som mer intressanta?

Det bör gå att göra en mer objektiv logisk bedömning av vilka motiv som bör ha varit aktuella:

1) Löntagarfonderna - näringslivet.
2) Sovjetisk spion - högerextrema kretsar.
3) "Sälja ut Sverige" - högerextrema kretsar.
4) Ubåtarna mm - försvarsmakten.
5) Kärnvapenfri zon i Norden - Nato, CIA, Reaganadm.

etc.

En särskild del inom motivområdet är ju "förvarningarna" om mordet. Hur förhåller vi oss till dem? Om vi bedömer någon av dem eller flera av dem som sannolika så får ju det bärighet på vår bedömning av motivet = om högerextremister kände till mordet i förväg så bör initiativtagarna till mordet möjligen sökas bland högerextremister.

Det här handlar alltså om VÅR GEMENSAMMA BEDÖMNING av Palmeutredningen, inte nödvändigtvis om vad som i verkligheten är sant eller falskt. Men jag, som jobbat många år i näringslivet, vet hur oerhört väsentligt det är att alla på en arbetsplats (detta är vår ) har samma bild av företagets läge på marknaden och förstår vad som behöver göras för att ytterligare utveckla företaget i positiv riktning. Det behövs en karta som alla bedömer är sann/mest sannolik.

Vad säger ni, är detta bra? Är det genomförbart?

Om ni tror på det här så skulle arbetsgången bli att arbetsgruppen presenterar sitt förslag med gradering 0-2 på de relevanta uppgifterna från mordkvällen för oss andra så får vi ansluta eller inte ansluta till det förslaget. Om något behöver diskuteras (ja...) så gör vi det tills vi hittat konsensus.

Bedömer faktiskt att vi i huvuddragen relativt enkelt ska kunna skapa en gemensam bild av mordkvällen till att börja med.

Jag gillar alla former av samarbeten och åskådliggöranden av förloppet, jag tycker ni ska köra!

Sedan håller jag med LeifD2, varför skulle just högerextrema krafter vara förknippade med landsförrädarspåret? Betänk LGWP's formuleringar: "En palatsrevolution av någon eller några i offrets närhet. De som är satta att skydda statsministern vänder sig i själva verket emot honom och tar kål på honom."

Ett filmtips med 45 minuter Olof Palme, underrättelseverksamhet, IB och Stay behind: https://www.youtube.com/watch?v=MPgTk0mlhYY
Citera
2016-07-22, 00:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Nej man ser inte att det är ett vapen men man ser två linjer i nittio grader under dammet som kan tänkas utgöra en rektangel som inte borde finnas där. Många har frågat var detta är låt mig svara att det är inom tio minuter från mordplatsen jag kan nog inte gå närmare in på det än så. Min kompis tror naturligtvis på minst 95% chans att vapnet ligger där o jag som har sett filmerna är beredd att hålla med.
Med vänlig hälsning, MB
Varför tror ni att det är just det vapnet? Det har begåtts många brott genom åren och många kan ha haft intresse av att gömma vapen.
Citera
2016-07-22, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför tror ni att det är just det vapnet? Det har begåtts många brott genom åren och många kan ha haft intresse av att gömma vapen.
Ja nej det är ju helt rätt det kanske är det en handväska eller nåt - men frågan är då varför någon ville dumpa en handväska just där. Återigen jag har ingen aning min kompis tror att det är en vapenpåse det är i alla fall något som bör kollas. PU har bollen.
Citera
2016-07-22, 00:44
Medlem
Är det någon som har kontrollerat Djurfeldts uppgifter om att han var bortrest på arbetsmiljöutbildning strax efter mordet? Varför det är av intresse är huruvida han talar sanning om bilen eller inte.
Citera
2016-07-22, 03:44
Medlem
-Mentalist-s avatar
En annan rimlig anledning till att det var svårt för omgivningen att uppfatta GM, var för att GM hade en klädsel som på intet sätt avvek sig under mordnatten ( men var samtidigt tillräckligt svår för omgivningen att lyckas uppge ett samstämmigt signalement på GM).

Förutom tidsangivelser som avviker sig alltför mycket här och där, så avviker även vittnens beskrivning av GM´s klädsel. Vissa hävdar att GM skulle ha varit klädd i en täckjacka och/eller med stickad mössa, andra hävdar keps, lång rock o.s.v.

Om man ska gå efter sådana vittnen som verkar mest trovärdigast när det gäller GM´s klädsel så verkar taxichauffören AD vara just ett sådant vittne (han var nykter under sitt pass och hade därmed bättre observationsförmåga än onyktra personer. Ej heller fanns det någon rimlig anledning för honom att vilseleda polisen). Han uppgav att GM skulle ha varit klädd i en lång rock (typ ulster) samt grå hatt (andra vittnen har också hävdat lång rock, antingen med eller utan en sådan matchande hatt på huvet). I ett vittnesförhör har AD uppgivit att GM haft hatten långt nerdragen över pannan, (stämmer det påståendet så tyder det på att GM på ett naturligt sätt lyckades försvåra signalementet av sig själv för omgivningen)..

Är man klädd i rock så är man sannolikt också finklädd med exempelvis kostym och slips under rocken.

GM skulle i sådana fall kunna ha varit klädd så här på mordnatten:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Humphrey_Bogart_1940.jpg
Citera
2016-07-22, 03:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lisbet Palme säger på Sabbatsberg till kommissarie Åke Rimborn sett två gärningsmän som hon kopplar samman med de män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan en tid för MOP.
Denna iaktagelse ligger till grund för det Rikslarm som skickas ut 020542 och i praktiken är författat av ÅR.

”Rikslarm, 86-03-01-020542
Mord, Stockholms PD
Signalement på gärningsman efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör eventuellt Ustasjarörelsen. Meddela polisen i Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00.”

Efter detta kallar LP tillbaka ÅR till Sabb för ytterligare ett samtal. Därvid förtydligas uppgifterna så att när nästa Rikslarm går ut tas Ustaja bort, medan de två gärningsmännen kvarstår.

”RIKSLARM, 86-03-01-050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, ANG MORD, STOCKHOLMS PD. Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår

Uppgifterna i det andra Rikslarmet har förutom vice länspolismästaren Gösta Welander också regeringsmedlemmarna Kjell-Olof Feldt, Ingvar Carlsson,Anita Gradin, statssekreterare Ulf Dahlsten och Pressekreterare Kjell Lindström fått av LP. Samtliga kommissioner berättar om hur ministrarna mellan ca 0200-0300 besöker LP på Sabb.
LP kallar på dom för att återge sina iaktagelser om MOP.

Att regeringen tror på dessa uppifter visar Lennart Ljung i sin dagbok. Roine Carlsson kallar honom till försvarsdepartementet och säger att man letar efter två GM. Det är avgörande att förstå att på mordnatten tror alla som pratat med LP på två GM. Ändringen från denna ståndpunkt kommer hos statsråden och politrukerna under lördagsförmiddagen.

Jag får inte ihop hur Hans Holmer på bara sjuttio minuter kan avfärda LPs iaktagelser från mordnatten när han har sin presskonferens kl 1200. Då är det bara en gärningsman och det finns inga uppgifter på att LP talat med HH under lördagsförmiddagen.

I expressen intervjun är ÅR tydlig med att han inte missförstått uppgitterna han fått av LP, "jag har anteckningarna kvar", säger han. Uppgifterna i rikslarmet grundar ÅR på vad LP berättat för honom. Det gäller även den långe GM.

http://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/

Uppgiften om två gärningsmän kommer enbart från Lisbet. Alltså två personer som hon uppfattade befann sig på avstånd. Vilket då leder till att hon inte såg gärningsmannens ansikte.

Detta har ett antal personer hört enligt mvagrippas uppräkning. Vilket inte kan betvivlas.

Uppgiften om en gärningsman, och att allt var ett missförstånd, kommer från en person vid denna tidpunkten. Hans Holmer. UTAN att Lisbet i detta läget ändrat sig så vitt vi vet.

Presskonferensen leder då till att på eftermiddagen förste mars så pratar inte längre Lisbet om två gärningsmän. Hon har nu alltså ändrat sig utan att nämna att hon har det. Nu pratar hon enbart om en gärningsman och kan börja leverera ett signalement. Samtidigt som Ulf Dahlsten, som deltar i detta förhöret, på Sabb tolv timmar tidigare just hört Lisbet prata om två gärningsmän.

Vilket då leder till att det var spaningsledaren som styrde huvudvittnet. Som låter otroligt. Men jag kan inte komma till en annan slutsats. Vilket då i sin tur leder till obehagliga insikter. Han var uppenbarligen helt säker på att Lisbet skulle rätta sig efter hans slutsatser. Liksom IC och andra Sabb-besökande sossar.

Diskussionen gäller alltså hur Holmer kunde ta det beslutet ÅT Lisbet och åt alla de andra vid denna tidpunkten. Och att upphöja det till lag. Allt på 70 minuter. Utan att själv ha förhört LP.

Detta handlar alltså INTE om att det var två gärningsmän som en del skribenter tycks tro. För det fanns bevisligen enbart en.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-22 kl. 04:44.
Citera
2016-07-22, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Så här låter en Welrod:

http://www.timelapse.dk/img/Shot.wav

Först hörs två ljud från mantelrörelsen och sedan ett kort ljud från explosionen direkt efterföljt av ljudet från de utsipprande rökgaserna. Ingen större skillnad på ljudnivå!

Varför är detta intressant?
Citera
2016-07-22, 08:11
Medlem
andersaanderssonas avatar
Om man då ska försöka vidareutveckla detta med Holmers snabba beslut om missförstånd och hans uppenbara säkerhet på att LP skulle följa hans insikt utan att protestera.

Uppenbarligen finns det en kunskapslucka här. Vi vet inte vad LP gjorde mellan att hon lämnade Sabb och blev förhörd vid tretiden på eftermiddagen den förste mars. Förutom att hon troligen befann sig i bostaden. Vilka pratade hon med. Förutom familjen.

Uppenbarligen måste hon pratat med Ulf Dahlsten. Eller med någon som fick honom att anlända. Eftersom det var hennes önskemål att han skulle delta vid förhöret.

Hur fick hon då reda på att Holmer ansåg att Rimborns uppgifter byggde på ett missförstånd. Tittade hon på presskonferensen och insåg att hon själv hade missuppfattat situationen. Och kom ihåg att det enbart var en gärningsman, samtidigt som hon kom ihåg hans signalement. Eller var det en process över tid. Eller blev hon informerad, eller ändå värre, instruerad i förväg. Och i så fall av vem eller vilka.

Man behöver inte vara speciellt konspiratorisk lagd för att inse att det finns någonting lurt här. Eller åtminstone mycket som vi inte känner till. Där ingen frivilligt vill informera oss. Och att det finns klara, eller tänkbara, samband mellan de inblandade personerna.

Hans Holmers koppling till SAP är obestridlig efter sina insatser som mörkläggare i flera socialdemokratiska affärer. Liksom att han hade gränslöst stöd av desamma i sitt utredande. Och att han hade blivit tillsatt som både Säpochef och Länspolismästare av Palmeregeringar. Där det i Länspolismästarens roll även ingick att vara chef för sektion D. En position som en sosseregering knappast tillsätter utan att personen är ytterst betrodd.

Samtidigt har vi en Statssekreterare som var ytterst ansvarig för OPs säkerhet. Ulf Dahlsten. Som omedelbart efter mordet blev änkans förtrogne. Och fortsatt betrodd genom en ny post i ICs regering. Trots att han bevisligen fatalt misslyckats i sin tidigare position. Som idag flera gånger hävdat att Lisbet har fotografiskt minne. Trots att han själv bevisligen hörde henne prata om två gärningsmän mordnatten. Som idag hävdar att ursprunget till alla WT var poliser. 5-8 till antalet. Ev. frilansande utan chefernas kännedom.

Dessutom har vi en Statsminister vid namn Ingvar Carlsson. Som fullt ut stödde Holmers och Ebbes utredande av kurder. Och hyllade HH efter att han avgick. Och skickade honom till Wien i väntan på att kunna utse honom som ny RPC. Spekulation, javisst. Men det finns mycket som tyder på det scenariot. Där han lika fullt ut stödjer LPs utpekande av CP. Åberopandes samma argument som UD.

Sedan har vi Dahlgrens berättelse. Som pekar mot att Holmer befann sig i närheten av mordet. Där Dallas anger HHs älskarinna som ett vittne som kan vedimera hans berättelse. Där hon än idag inte har protesterat mot den beskrivningen.

Partiet SAP tar än idag god hand om LP. Senast i Almedalen satt hon på första bänkraden när Löfven talade. Enligt uppgifter i media. Och att SL idag öppet stödjer CP som gärningsman är väl knappast en överraskning i sammanhanget. Där ett frikännande i en Hovrätt, och ett utslag i HD, enbart är juridiska petitesser i sammanhanget. Det är enbart utpekandet som betyder något i ett rättssamhälle. Åtminstone när det gäller Statsministermord.

De flesta initierade är idag överens om att mörkläggning skett i, eller runt, MOP. Och därmed även inom PU. Där jag anser att detta inte hade kunnat ske utan SAPs medverkan eller stöd. Där just turerna kring HH kan uppfattas, eller misstänkas vara, en intern politisk familjeaffär. Man pratade ihop sig redan innan Holmer gick ut till sin första presskonferens.

Det man/ jag/ vi däremot inte kan enas om är vilka som är ursprunget till mörkläggningen.

Är det SAP och deras smutsiga affärer. Är det Holmer via sin position kunskaper och sitt deltagande i City. Är det förhållandet till främmande makt. Där bevisligen HH inbjöds till ett Statsbesök i Washington efter att han helt misslyckats med sin utredning. Är det militären. Eller säkerhetstjänster som satt med kunskapen om konsekvensen av förutsättningslöst utredande leder till ett hot mot rikets säkerhet. Eller är det SB/AG som påpekat att deras verksamhet riskerar att avslöjas. Något som vid denna tiden var helt okänt för allmänheten och därmed en hemlighet. Där kanske just Holmers ev. kryssande mordnatten kan kopplas just till den hemligheten.

Som jag många gånger tidigare påpekat i denna tråden. Och fortsätter att påpeka. Holmer är nyckeln till gåtan. Så länge som WT-bärarna inte är identifierade. Han befann sig sedan länge djupt in i maktens träsk och dess behov av mörläggning. Där han själv aldrig hade några problem med att ljuga om sina egna förehavanden.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-22 kl. 08:38.
Citera
2016-07-22, 08:34
Medlem
Citat:
Vilka fynd?

Ja precis. Det är inte första gången din uppgift sprids. Vandringsskröna av typen "jag har en kompis..." Vilken är meningen med att sprida osannolika skrönor? Under de 30 år som passerat har det skett omfattande arbeten i hela områden. T ex har skandiahusen blåsts ur och bergrum blivit serverhallar med omfattande arbeten på ledningsnät etc bara för att nämna några saker. Andra bergrum har till och med blivit hotell.

Rent barnslig pajaseri. Skall man sprida skrönor bör man vara e triljon steg mera trovärdig i sin skröna för att inte omedelbart bli avslöjad... och reprisering funkar inte bättre det.

Det är ganska komiskt hur gång på gång på gång nya deltagare i tråden dyker upp och vet allt med säkerhet. Brukar hända varje gång snaran dras åt kring vissa kretsar.

Idag finns en central punkt som WT observationerna av privatpersoner kring mordet och den omedelbara mörkläggningen av detta från den politiska makten och vissa andra kretsar. Vi har tydliga indikationer på både vilka det var och vilka som svävar på målet kring dessa och en trollattack var väl liksom många gånger för bara att vänta i det läget när alla sakskäl leder i en och samma riktning. Despertionen att hitta avledningar följer gamla kända mönster som upprepats otaliga gånger i tråden.
Citera
2016-07-22, 09:01
Medlem
Citat:
Hej
Det blir ingen film på Flashback PU har filmen och därmed bollen - det finns en relativt nytagen film som visar ännu tydligare att den organiska vapenpåsen utvecklats i förhållande till den i övrigt karga miljön. Nån har föreslagit att man ska fiska med krok - det funkar inte då man i så fall kommer att förstöra bevismaterialet som är gott över 30 år - fingeravtryck etc. och det är ordentligt trångt i schaktet - någon form av byggnadsinsats krävs - PU har bollen.

Om någon har kontakt med Dag (dan?) (som fö var med vid utpekandet) så går det bra att tjata på honom - det har hänt mycket det senaste året så vi förstår att det är mycket att undersöka men det här borde ha prioriterats.....
Med vänlig hälsning MB

Undrar lite hur man utifrån en film från ett trångt schakt kan avgöra att en vapenpåse(möjligen innehållandes ett vapen) just är 30 år gammal?
Och om nu vapenpåsen är 30 år gammal, så vad säger att innehållet är lika gammalt?
...eller att den legat där i 30 år?
Citera
2016-07-22, 09:06
Medlem
soligts avatar
Politikermord blir aldrig uppklarade, och Palmes mördare är säkerligen mördad av säkerhetsskäl ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in