Jag har ett förslag:
iesho har föreslagit en värdering av uppgifterna från mordkvällen med en skala 0-2 där 2 är högsta betyg, dvs "mycket hög sannolikhet" eller hur man ska uttrycka det.
brukerinne har föreslagit att en liten arbetsgrupp tar fram förslag till gradering av de väsentligaste uppgifterna. Det som vi redan från början förstår ligger i periferin (
det var en rymdvarelse som sköt Palme) etc behöver vi ju inte bry oss om.
Jag föreslår att en sådan arbetsgrupp inrättas. Eftersom jag är ny här kan jag inte riktigt allas olika kompetenser. Jag ser ju att flera av er kan massor om utredningen på en detaljnivå som jag inte är i närheten av.
Den ende som jag ser som självskriven medlem (ordförande?) i gruppen är
mvagrippa.
Föreslår alltså att
ieshos skala 0-2 används. Denna skala används för fakta från mordkvällen, kanske enligt följande:
GM - signalement, modus operandi, ankomst till Dekorima, "profil", flyktvägen etc.
Mordplatsvittnen - mest trovärdiga, delvis trovärdiga, mindre trovärdiga.
Tider - vilka tidsuppgifter ser vi som mest sannolika och vilka behöver justeras för att helheten ska fungera?
Andra vittnen - kvinnan som såg en flyende man springa till en bil på Norra Bantorget. Tommy A som såg en man springa till en bil på Adolf Fredriks kyrkogata. Mercedes och VW Golf på Frejgatan/Heimdalsgatan etc.
Paret Palme - rörelser under mordkvällen, beslutet att promenera hem, LP:s uppgifter etc.
WT - vilka WT-iakttagelser är mest intressanta och sannolikt sanna? Bör Ulla S iakttagelser i Gamla stan vägas in? Leif K som såg en WT-man vid bostaden ca 19.30? Skelleftehamn? Kan rörelserna på Tunnelgatan klockan 20-22.30 ca förklaras av polisens narkotikaspaning? Vad säger vi om WT-männen på Johannesgatan och Regeringsgatan cirka 23.15-23.20?
När mordkvällen är något så när klarlagd och fastställd här på FB så kan man - om man vill förstås - gå vidare och gradera de olika motivteorierna på samma sätt. Är det mest sannolikt att högerextrema personer/andra personer inom svensk underrättelsetjänst (polisiär och militär) röjde Palme ur vägen? Eller finns andra motiv som vi bedömer som mer intressanta?
Det bör gå att göra en mer objektiv logisk bedömning av vilka motiv som bör ha varit aktuella:
1) Löntagarfonderna - näringslivet.
2) Sovjetisk spion - högerextrema kretsar.
3) "Sälja ut Sverige" - högerextrema kretsar.
4) Ubåtarna mm - försvarsmakten.
5) Kärnvapenfri zon i Norden - Nato, CIA, Reaganadm.
etc.
En särskild del inom motivområdet är ju "förvarningarna" om mordet. Hur förhåller vi oss till dem? Om vi bedömer någon av dem eller flera av dem som sannolika så får ju det bärighet på vår bedömning av motivet = om högerextremister kände till mordet i förväg så bör initiativtagarna till mordet möjligen sökas bland högerextremister.
Det här handlar alltså om VÅR GEMENSAMMA BEDÖMNING av Palmeutredningen, inte nödvändigtvis om vad som i verkligheten är sant eller falskt. Men jag, som jobbat många år i näringslivet, vet hur oerhört väsentligt det är att alla på en arbetsplats (detta är vår

) har samma bild av företagets läge på marknaden och förstår vad som behöver göras för att ytterligare utveckla företaget i positiv riktning. Det behövs en karta som alla bedömer är sann/mest sannolik.
Vad säger ni, är detta bra? Är det genomförbart?
Om ni tror på det här så skulle arbetsgången bli att arbetsgruppen presenterar sitt förslag med gradering 0-2 på de relevanta uppgifterna från mordkvällen för oss andra så får vi ansluta eller inte ansluta till det förslaget. Om något behöver diskuteras (ja...) så gör vi det tills vi hittat konsensus.
Bedömer faktiskt att vi i huvuddragen relativt enkelt ska kunna skapa en gemensam bild av mordkvällen till att börja med.