2016-07-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Nej, DU har missuppfattat något. En fridsam Medelsvensson (som blir dömd till evig död) ska alltså betala lika mycket som en pervers sadistisk person som icke visar någon ånger in i döden?!

Var ligger rättvisan i denna dom?

De accepterar inte JV som Guds organisation. Otro är ett lika grovt brott (egentligen grövre) som sadism enligt bokstavstrogna inom ökenreligionerna. Titta gärna på hur fundamentalistiska IS-anhängare/terrorister agerar.
Citera
2016-07-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tack för det. Läran om partiell/ potentiell omnisciens är i sig skrattretande. Enligt JV så använde Gud inte sitt allvetande det mest kritiska skedet av skapelsen. Men...detta ska man inte klandra Gud för...återigen enligt JV.

Du känner gud du?

Är ni kompisar ?
Citera
2016-07-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Varför var dom så övertygade att slutet skulle komma 1975? Och hur långt innan kom dom ut med det årtalet? Var det bara pga att det var 6000 år sedan Adam och Eva?

Här är en del av ett tal. Vet dock inte riktigt vilket år talet hölls.

https://www.youtube.com/watch?v=l8Gpvx123cY

Det är från 1967...Charles Sinutko......ett klassiskt tal.
Citera
2016-07-21, 21:45
Medlem
Citat:
Det är från 1967...Charles Sinutko......ett klassiskt tal.

Finns nyare
https://tv.jw.org/#en/home
Citera
2016-07-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Finns nyare
https://tv.jw.org/#en/home

Som behandlar 1975 i klartext? Tillåt mig tvivla.
"Stay alive...to seventy-five" en klaasisk JV-slogan

Det finns i o f s ett tal med Fred Franz där han också är frispråkig om årtal, bl a om 1975.
Citera
2016-07-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ja bl.a honom. På 90-talet så hände en del tveksamheter på campingen under Strängnäs-sammankomsterna. I dyningarna efter det så reste det runt några stycken och uteslöt flera hundra personer. Tyvärr vet jag inte vilka de var som reste runt. Bevisen som användes mot många var ytterst vaga.
Där fanns inget som helst utrymme för proceduren som TTSP beskriver ovan, det var ett kommittemöte utan förvarning och sedan direkt ut. Läs t.ex boken Jehåvasjäveln.
I många fall var det säkert rätt men många var tämligen oskyldiga.

Ett uttalande som Borgl*n gjorde i en församling, efter att han påpekat klädsel med korta tröjor: Jehova hatar magar! En fin balanserad broder det där...
Synd att han inte fortsatte som kretsis då hade nog fler fått upp ögonen.

Han gick loss ordentligt i Ulricehamn en gång......då om urringning och kjollängd...jag tror många tjejer uppfattade honom som väldigt obehaglig.

Det i Strängnäs var efter min tid.......men jag har hört rykten om det.
Citera
2016-07-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Jag minns den mannen. Han verkade föga populär ens bland de med inflytande i samfundet.

Härvan med ungdomarna på campingen hörde jag också talas en hel del om. En ung grabb i släkten var väldigt upprörd för att flera av hans nära vänner uteslöts medan han själv klarade sig med lite förmaningar, trots att de hade varit med om exakt samma saker, varav inga var giltiga skäl för uteslutning enligt det han beskrev.

När jag frågade äldre 'bröder' i släkten menade dessa att man ibland statuerar exempel för att stämma i bäcken och att det då kan bli en del som kommer i kläm oförskyllt, men om dessa är av det "rätta virket" kommer de snart tillbaka. Märkligt resonemang tyckte nog jag, att man behandlar människor illa som en varning till andra.

Han ville även utesluta psykiskt sjuka som kunde dra vanära över organisationen.........om de hade rätt hjärteinställning skulle Jehova ändå skona dem i Harmageddon.
Citera
2016-07-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Tack för svaret. Måste även vara skönt för alla JV att inte dörrknacka.
Har sett att de är på Sergels torg och vid centralstationen i sthlm.

Det är bara vissa som får stå vid bokbord och med kärror. Övriga måste knacka dörr och rapportera timmar.
Citera
2016-07-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tack för svaret.
Jag kom nästan att tänka på Xenu här, men strunt samma.

Det verkar då som att man har bättre chans att vara död före harmageddon eftersom man då får återuppstå och bli undervisad på nytt? De som lever på harmageddon dör ju annars till 99,9%.

Fullständigt korrekt. De människor som lever före Harmageddon har en förbannad otur.....de måste försaka mycket för att knacka dörr....om de ska vara värdiga livet.
Citera
2016-07-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
Vad jag förstår så gäller detta även församlingarna i Sverige. Man har bara fått behålla en mindre del. Sen har man även fått bestämma hur mycket församlingen ska bidra med varje månad.

Då har man ju dragit in hundratals miljoner även i Sverige...i ett nafs.....och dessutom knutit upp församlingarna med att bidra med X antal tusenlappar varje månad. Vart tusan tar alla dessa pengar vägen?
Citera
2016-07-21, 23:05
Medlem
Citat:
Då har man ju dragit in hundratals miljoner även i Sverige...i ett nafs.....och dessutom knutit upp församlingarna med att bidra med X antal tusenlappar varje månad. Vart tusan tar alla dessa pengar vägen?

Ja de utökar ju inte, skär ner på utgifterna på alla håll och kanter. Inga missionärer, inga pmsu, antalet avdelningskontor har väl halverats. Byggena stoppade.
Citera
2016-07-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja till en viss del, och vad som gäller kan man läsa svart på vitt och man behöver inte cherrypicka, om vi t.ex. tar detta med sabbaten

"Och ni, som var döda genom era överträdelser och ert oomskurna tillstånd, er har Gud gjort levande tillsammans med Kristus, i och med att han förlät oss alla våra överträdelser och drog ett streck över det skuldebrev som belastade oss med lagens krav. Han har utplånat det genom att spika det på korset. Han avväpnade härskarna och makterna och utsatte dem för allas förakt, när han triumferade över dem genom Kristus.

Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater. Sådant är skuggan av det som skulle komma; själva kroppen är Kristus.
(Kol 2:13-17 Bibel2000)

Så man kan käka julskinka med öl och snaps på julafton.....och fira nyår med skumpa........och ha högtider vid månens olika faser....utmärkt........en tydlig liberalisering från tidigare livsförnekande JV-dumheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in