2016-07-21, 18:01
  #733
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det låter mer som att du vattnar ur "nazistbegreppet". Om nu det är möjligt efter vänsterns epitetsklistrande och gapande om sina hjärnspöken "nazisterna" under alla decennier. Vi kanske ska ha en lupac-definition av "nazist"? "Nazist" enligt lupac=alla som inte håller med lupac.

Du snackar en massa skit. Intelligensens höga ärftlighet och skillnader mellan olika rasers/folkgruppers intelligens är så vetenskapligt välbelagt som något kan bli. Den enda diskussion som förekommer är graden av ärftlighet. Endast enfaldiga sociologer håller fast vid ditt tabula rasa koncept. De senaste årens genetiska och neurobiologiska forskningsrön har varit fullständigt förödande för din sida.

När får vi se prov på din neo-lysenkoism i det rasbiologiska forumet förresten? Vi har inte sett röken av dig där trots att du utlovade ett bejublat clown-gästspel.
Vad bra att du erkänner dig vara ett hjärnspöke. Då kan vi komma överens om att Hitler och hans ligistgäng inte heller existerade.

Sug på det här genetiska och neurobiologiska forskningsrönet.

Anledningen till att jag inte tänker göra ett bejublat gästspel i rasbiologiforumet är helt enkelt att rasbiologi är pseudovetenskap och sålunda ett numera icke-existerande akademiskt ämne. Det är vetenskapligt välbelagt att raser som distinkta genetiska grupper inte existerar. Sagor hör ju inte till mina intresseområden.

Eftersom du är ett hjärnspöke avslutar jag diskussionen med dig. Att diskutera med dig är precis som att prata med tomtar, troll och andra sagoväsen.
Citera
2016-07-21, 18:46
  #734
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Samtidigt kan du fundera på hur alla 10 uppstod. Nu var det ju du som tog upp civilisationer och jag svarade på ditt inlägg men jag kan förstår att du vill släppa det nu.
Det är vetenskapligt belagt att både män och kvinnor tillsammans byggt upp civilisationer. Dessa består inte enbart av hus och vägar, utan även av litteratur, konst, musik, arkitektur, ekonomi, vetenskap (astronomi, matematik, medicin m m), entreprenörskap, teknologi och mycket mer. Du tror väl ändå inte att kvinnorna endast ägnade sig åt barnafödande och hushållsarbete? Traditionellt kvinnliga arbetsuppgifter bestod bl a av sömnad, smide, ystning, garvning och jordbruksarbete. Utan varma kläder hade folk frusit ihjäl. Kvinnornas uppgifter var således lika viktiga som männens för människans överlevnad genom hela historien, från jägar-samlartiden ända till nutid.

http://www.sverigesingenjorer.se/Global/Dokumentbibliotek/Trycksaker/Teknikens%20kvinnor%20%E2%80%93%20perspektiv%20p%C 3%A5%20en%20m%C3%A5ngfacetterad%20historia_webb.pd f

Gå nu tillbaka till mina inlägg (FB) Argument MOT kvinnors rösträtt och (FB) Är kvinnor sämre på matematik?, klicka på länkarna där och läs om de framstående kvinnor som gett avtryck i historien inom åtskilliga områden. Om du har sett samtliga avsnitt ur programserien "Kvinnors makt i världshistorien", då vet du att kvinnor trots sin underordnade ställning och begränsade tillgång till den offentliga sfären givit många viktiga bidrag till civilisationsutvecklingen.

Orsaken till att jag vill släppa diskussionen om civilisationer är att det är helt off-topic här. Det hör hemma i historieforumet. Förresten föll Mayariket på grund av torka om du prompt vill veta det. Återstår då sju civilisationer (från topp-tiolistan), men de får du avhandla i historieforumet. Jag känner själv till orsakerna till deras undergång, men tänker inte gå in i detalj på dem här. Vad som är mer relevant i den här tråden är att diskutera kvinnornas inflytande i civilisationen samt argumenten för respektive emot deras rösträtt.

Kan vi enas om det faktum att både män och kvinnor tillsammans byggt upp civilisationer?
Citera
2016-07-21, 18:48
  #735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Oavsett vem som har högre eller lägre intelligens, håller du med om att det inte går att resonera att bara för en subgrupp inom en större grupp har lägre intelligens så har hela gruppen lägre intelligens?

Eftersom jag jobbar vid ett universitet har jag tillgång till hela studien, citerar ur metoddelen:

Så ja, ett representativt urval svarar på frågan vilket parti de röstar på och sedan körs detta emot deras verbala intelligens (det enda som fanns men fungerar bra som ett mått på g). Här är svaret på frågan, svart på vitt. Svenska studien visar, baserat på ett representativt urval, att intelligenta män tenderar att rösta höger. Här är vi helt överens hoppas jag? Du kan argumentera för ståndpunkten att det inte är helt säkert att smarta och framgångsrika tjejer i Sverige röstar mer till höger. Jag är dock tveksam och det ligger inte i linje med den internationella forskningen. Baserat på den data vi har så är den rimligaste tolkningen att högerväljare generellt har lite högre snittintelligens. Inte för att det spelar någon större roll (det är så små skillnader att det saknar all praktiskt betydelse) men rätt skall vara rätt.
Citera
2016-07-21, 18:54
  #736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Kan vi enas om det faktum att både män och kvinnor tillsammans byggt upp civilisationer?

Ja, om vi kan enas om att de tillsammans har rivit dem. Märk väl att jag aldrig har argumenterat för att det inte finns kvinnor som gjort bra och saker i historien. Jag vänder mig emot att män ensamt får ta all skit för det som är dåligt medans allt som är bra är det kvinnor eller kvinnor och män gemensamt som har gjort. Om man hävdar att män begår alla brott, ja, då är det lika rätt att hävda att män gjort alla viktiga upptäckter etc. Det går nämligen inte att bara se till ena sidan. Det är själva poängen i min argumentation.
Citera
2016-07-21, 19:03
  #737
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du får själv ta reda på varför åtta av de följande tio civilisationerna föll: det romerska imperiet, gamla Egypten, det grekiska imperiet, det kinesiska imperiet, den Islamiska Gyllene Tid, Mayariket, mongolväldet och Choladynastin. Civilisationer är för övrigt off-topic här så du får ta fortsatt diskussion om dem i historieforumet. I denna tråd avhandlas argument mot kvinnors rösträtt.

Hur det var med de övriga civilsationerna vet jag inte, men det var p.g.a att kvinnor fick för mycket makt som Rom föll. Du kan själv googla "feminism destroyed rome" men händelseförloppat var i stora drag

Kvinnor fick för mycket make vilket ledde till införandet av Nofaultdivorce vilket ledde till ett stort antal hushåll med singelmammor vilket ökade statens makt och urholkade familjen. Inflationen och korruptionen ökade och många män ansåg att det inte fanns något att kämpa för. Många la helt enkelt ner vapenen och välkomnade erövrarna vid Roms slutskede då inget kunde vara värre än det nuvarande styret.
Citera
2016-07-21, 19:13
  #738
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Oavsett vem som har högre eller lägre intelligens, håller du med om att det inte går att resonera att bara för en subgrupp inom en större grupp har lägre intelligens så har hela gruppen lägre intelligens?

Eftersom jag jobbar vid ett universitet har jag tillgång till hela studien, citerar ur metoddelen:

Så ja, ett representativt urval svarar på frågan vilket parti de röstar på och sedan körs detta emot deras verbala intelligens (det enda som fanns men fungerar bra som ett mått på g). Här är svaret på frågan, svart på vitt. Svenska studien visar, baserat på ett representativt urval, att intelligenta män tenderar att rösta höger. Här är vi helt överens hoppas jag? Du kan argumentera för ståndpunkten att det inte är helt säkert att smarta och framgångsrika tjejer i Sverige röstar mer till höger. Jag är dock tveksam och det ligger inte i linje med den internationella forskningen. Baserat på den data vi har så är den rimligaste tolkningen att högerväljare generellt har lite högre snittintelligens. Inte för att det spelar någon större roll (det är så små skillnader att det saknar all praktiskt betydelse) men rätt skall vara rätt.
Menar du den här studien, under rubriken 2. Method, 2.1 Data? Vilken lekman som helst utanför universitetsvärlden har fullständig tillgång till denna studie.
Citera
2016-07-21, 19:30
  #739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Menar du den här studien, under rubriken 2. Method, 2.1 Data? Vilken lekman som helst utanför universitetsvärlden har fullständig tillgång till denna studie.

Nu var nog detta meddelande riktat till Merpi men bra, då kan ni läsa den där = )
Citera
2016-07-21, 19:42
  #740
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nu var nog detta meddelande riktat till Merpi men bra, då kan ni läsa den där = )
Det hade varit mycket mer rimligt att posta länken direkt till denna studie så att samtliga debattörer i den här tråden får möjlighet att läsa hela artikeln i sin helhet. Varför krångla till med påståendet att du jobbar vid ett universitet och därför har tillgång till hela studien? Alltså exklusiv tillgång endast förbehållen särskilt utvalda universitetsanställda.

Jag är säker på att Merapi uppskattar att få läsa hela studien, inte endast metoddelen.
Citera
2016-07-21, 20:01
  #741
Medlem
Mooons avatar
De enda som ser det så extremt svart-vitt är ju några av er Fb-pojkar. Vi som ni brukar kräka er misogynism på, har aldrig sagt att män begår alla brott och sådana dumheter.


Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Ja, om vi kan enas om att de tillsammans har rivit dem. Märk väl att jag aldrig har argumenterat för att det inte finns kvinnor som gjort bra och saker i historien. Jag vänder mig emot att män ensamt får ta all skit för det som är dåligt medans allt som är bra är det kvinnor eller kvinnor och män gemensamt som har gjort. Om man hävdar att män begår alla brott, ja, då är det lika rätt att hävda att män gjort alla viktiga upptäckter etc. Det går nämligen inte att bara se till ena sidan. Det är själva poängen i min argumentation.
Citera
2016-07-21, 20:10
  #742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
De enda som ser det så extremt svart-vitt är ju några av er Fb-pojkar. Vi som ni brukar kräka er misogynism på, har aldrig sagt att män begår alla brott och sådana dumheter.

Då får du väl skrolla upp till inlägget jag svarade på så ser du omedelbart att du har fel. Hade du något faktiskt bidrag till diskussionen?
Citera
2016-07-21, 20:13
  #743
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vad bra att du erkänner dig vara ett hjärnspöke. Då kan vi komma överens om att Hitler och hans ligistgäng inte heller existerade.

Sug på det här genetiska och neurobiologiska forskningsrönet.

Anledningen till att jag inte tänker göra ett bejublat gästspel i rasbiologiforumet är helt enkelt att rasbiologi är pseudovetenskap och sålunda ett numera icke-existerande akademiskt ämne. Det är vetenskapligt välbelagt att raser som distinkta genetiska grupper inte existerar. Sagor hör ju inte till mina intresseområden.

Eftersom du är ett hjärnspöke avslutar jag diskussionen med dig. Att diskutera med dig är precis som att prata med tomtar, troll och andra sagoväsen.

Det är ju ditt hjärnspöke så det är snarare underhållande att du medger det. "Nazist" är ett begrepp som vänstern och agendajudar skapat.

Fast du har ju möjligheten att bevisa att du är Trofim Lysenkos värdige efterträdare genom att gästspela i det rasbiologiska forumet. Dessutom lovade du att göra det så vad fick dig på andra tankar? Kan det möjligen vara så att du innerst inne vet att vi har de vetenskapliga bevisen på vår sida? Att raser/underarter av människor numer benämns genetiska populationskluster är blott en fråga om semantik. Biologin är till skillnad mot sociologin mycket lättare att leda i bevis genom robust empiri.
__________________
Senast redigerad av Iradeorum 2016-07-21 kl. 20:18.
Citera
2016-07-21, 20:22
  #744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det hade varit mycket mer rimligt att posta länken direkt till denna studie så att samtliga debattörer i den här tråden får möjlighet att läsa hela artikeln i sin helhet. Varför krångla till med påståendet att du jobbar vid ett universitet och därför har tillgång till hela studien? Alltså exklusiv tillgång endast förbehållen särskilt utvalda universitetsanställda.

Jag är säker på att Merapi uppskattar att få läsa hela studien, inte endast metoddelen.

Ja, du får fråga henne varför hon inte postade länken. Jag har tillgång till alla studier oavsett om de är tillgänglig för allmänheten eller inte. Nu när jag tänker efter har jag nog länkat till den tidigare i diskussionen men oklart om det var mer än abstraktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in