2016-07-18, 13:05
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samcro7
När är det försent att söka?

Jag tror att man kan få en månad retroaktivt. Gjorde en snabb googling men hittade ingenting konkret men du kan ju alltid slänga iväg ett mail till CSN om du är osäker. Söker du när du börjar så kommer det inte vara några problem.
2016-07-18, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av samcro7
När är det försent att söka?
4 veckors studiemedel kan du få retroaktivt.
2016-07-19, 03:53
Medlem
Gott folk, det är så att jag tänkte ansöka till naturvetenskaplig basår termin 2 till höst/vinter och jag undrar hur stor sannolikheten är att man får plats på civilingenjörsprogrammet inom industriell ekonomi då det är min drömutbildning och att få möjligheten att plugga på KTH betyder verkligen allt för mig. Jag vill veta vad ni har för erfarenhet när ni studerade under bastermin/basåret, eftersom att på KTH:s hemsida så står det att man ska få en garantiplats efter att man har åtminstone godkända resultat, men garantiplats inom vilken inriktning? Och hur bra betyg krävs det för att få en plats inom någon bra inriktning? Svar skulle vara väldigt uppskattad!

BTW, eftersom att man läser enbart Fysik 2 och Matematik 4c så undrar jag hur stor skillnad är det på att man ska ha bra resultat från basterminen för att man ska få en garanterad plats inom Industriell ekonomi programmet jämfört med de antal kurser man läser under basåret? Detta undrar jag eftersom att man enbart läser 2 kurser jämfört med basåret där man läser fler, så jag förstår inte riktigt hur man har tänkt med resultatskraven för att kunna få en garanterad plats på Ind. ek!
Senast redigerad av chevroletimpala 2016-07-19 kl. 03:57.
2016-07-20, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
Hej! Jag har tidigare pluggat i ungefär 2,5 år men hoppade av utbildningen eftersom den inte var för mig. Nu ska jag börja plugga igen; jag ska plugga till jurist vilket är 4,5 år till.

Problemet är att jag bara har ungefär 120 veckor med studiemedel kvar att ta ut.

Kan jag på något sätt ansöka om att få studiemedel i mer än totalt 240 veckor? Eller kan jag pga dessa omständigheter söka någon typ av "tilläggslån"?

CSN skriver något kryptiskt: "Bara om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel för fler veckor. Ett synnerligt skäl kan vara att din studietid förlängts eller att du varit tvungen att byta studieinriktning på grund av något som du inte kunnat påverka, exempelvis sjukdom, funktionsnedsättning, olycka eller någon annan omständighet.

För att du ska kunna få studiemedel för fler veckor, ska du dessutom ha ett tydligt syfte med extraveckorna. Det kan exempelvis vara att du ska få en viss examen eller behörighet.". Har jag någon chans att få fler veckor enligt detta resonemang? Vad tror ni?

Läs på folkhögskola/komvux 25%/50% vissa terminer.
Så länge du klarar juriststudierna kan du betygsmässigt skita i komvux/folkhögskolakurserna, du måste doc se till att du inte får ett avbrott.
2016-07-21, 11:01
Medlem
Hej,

Jag hoppade av en utbildning, redan efter första terminen eftersom det var verkligen inget för mig och något helt annat än vad jag hade förväntat mig. Nu har jag lyckats komma in på ett program som jag gärna vill gå men csn vägrar ge mig studielån. Under tiden jag studerade hade jag enbart studiebidrag som jag ville betala tillbaka när jag avbröt studierna men det gick tydligen inte utan jag fick behålla pengarna enligt de. Nu är det ett problem. Jag vill enbart ha studielån nu, behöver inget studiebidrag, men det går inte utan jag får plugga in poängen istället. Och det hinner jag inte göra över sommaren.
Har någon varit med om detta och hur löste ni det isf? Eller något tips på hur man ska göra (förutom att jobba ihjäl sig för det räknar jag redan med att jag får göra)?
2016-07-21, 11:19
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20kr
Hej,

Jag hoppade av en utbildning, redan efter första terminen eftersom det var verkligen inget för mig och något helt annat än vad jag hade förväntat mig. Nu har jag lyckats komma in på ett program som jag gärna vill gå men csn vägrar ge mig studielån. Under tiden jag studerade hade jag enbart studiebidrag som jag ville betala tillbaka när jag avbröt studierna men det gick tydligen inte utan jag fick behålla pengarna enligt de. Nu är det ett problem. Jag vill enbart ha studielån nu, behöver inget studiebidrag, men det går inte utan jag får plugga in poängen istället. Och det hinner jag inte göra över sommaren.
Har någon varit med om detta och hur löste ni det isf? Eller något tips på hur man ska göra (förutom att jobba ihjäl sig för det räknar jag redan med att jag får göra)?

Du vill inte ha gratispengar? Vad jag vet så är det bara bidrag eller bidrag+lån som gäller. Har du kontaktat CSN om det?
2016-07-21, 15:37
Medlem
Hej!

Jag undrar om någon tidigare har sökt sommarkurser men blivit underkänd, och hur det gick med ansökningen för CSN till HT.

Jag har ansökt om CSN för 7.5 hp nu i sommar men kommer förmodligen bli underkänd på kursen. Det jag undrar då är hur detta kommer att påverka CSN för HT. Jag har godkänt i alla kurser förutom en 7.5p (har en restinlämning kvar, kommer bli klar nu i juli).

Blir jag återbetalningsskyldig direkt eller låter dom mig vara? Någon annan som varit/är i samma sits och vet hur det ligger till? Jag lyckas inte hitta något på CSN's sida..
2016-07-21, 15:43
Medlem
Citat:
Hej,

Om du fortfarande är registrerad på din gamla utbildning så kan du avsluta kurserna där. Alternativt fixa en bortförklaring i stil med att familjemedlem har dött(med bevis). Annars har du inte så mycket alternativ.
2016-07-21, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bengtboxare
Hej!

Jag undrar om någon tidigare har sökt sommarkurser men blivit underkänd, och hur det gick med ansökningen för CSN till HT.

Jag har ansökt om CSN för 7.5 hp nu i sommar men kommer förmodligen bli underkänd på kursen. Det jag undrar då är hur detta kommer att påverka CSN för HT. Jag har godkänt i alla kurser förutom en 7.5p (har en restinlämning kvar, kommer bli klar nu i juli).

Blir jag återbetalningsskyldig direkt eller låter dom mig vara? Någon annan som varit/är i samma sits och vet hur det ligger till? Jag lyckas inte hitta något på CSN's sida..
Du blir inte "återbetalningsskyldig" för att ha misslyckats med en kurs.

Om du har ansökt om studiemedel för 7,5 hp i sommar och klarade 22,5 hp av 30 hp i våras (om du hade studiemedel på heltid?), och nu har en restinlämning på 7,5 hp därifrån som rapporteras in nu under sommaren torde den räknas till sommarperioden, alltså kommer du uppnå resultatkravet (75 %) med råge - 7,5 av 7,5 hp.

Citat:
Hej,

Du kan inte ta enbart studielån, studiemedel innebär antingen enbart bidrag eller bidrag och lån. Varför skulle du över huvud taget vilja låna t ex 6 000 kr när du istället kan 2 800 kr och låna 3 200 kr?

Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Om du fortfarande är registrerad på din gamla utbildning så kan du avsluta kurserna där.
Nej, inte så här långt i efterhand vad jag vet.
Senast redigerad av U-Fig 2016-07-21 kl. 15:47.
2016-07-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Du kan inte ta enbart studielån, studiemedel innebär antingen enbart bidrag eller bidrag och lån. Varför skulle du över huvud taget vilja låna t ex 6 000 kr när du istället kan 2 800 kr och låna 3 200 kr?

Nej, inte så här långt i efterhand vad jag vet.

Han säger att han skulle nöja sig med studielånet men förstår inte hur csn funkar. Dvs att man tar bidrag eller bidrag och lån, och ska klara sin studier oavsett.

Går absolut att klara av kurser så här långt i efterhand, så länge man är fortfarande registrerad på dom. Kanske inte på Komvux möjligen..
2016-07-21, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Går absolut att klara av kurser så här långt i efterhand, så länge man är fortfarande registrerad på dom.
Jo, absolut, man kan klara kurserna man studerat tidigare (eller andra kurser, så länge man uppnår resultatkravet) för att bli berättigad till studiemedel igen, men 20kr skrev ju "utan jag får plugga in poängen istället. Och det hinner jag inte göra över sommaren."

Därför tolkade jag ditt "avsluta" som att man kan avregistrera sig (och på så sätt betala tillbaka studiemedlet). Och det kan man ju, men inte så här långt efteråt.
2016-07-21, 20:45
Medlem
Hejsan!

Jag har under ett år studerat en utbildning på 60hp, men kommer troligtvis bara kamma hem 30hp. Det är mitt första csn lån, så jag kommer bara beöva 62,5 för att kunna söka nytt nu till hösten.

Har läst att man kan läsa strökurser och annat för att få fler hp, men det är lite sent nu när min nya utbildning startar till hösten. Kommer jag kunna ta lån så fort jag fått mina första hp från nya utbildningen eller måste de 62,5% komma från den utbildning jag precis läst?

Har lite panik över hösten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in