Idag när jag fick ett meddelande från CSN, så stod det att man kunde enbart ta ut maximalt 240 veckor med stuidebidrag, och att man varje år tar 80 veckor.
Jag läser ett femårigt program, betyder detta att jag inte kan ta ut inga pengar alls från CSN efter 240 veckor eller hur är det? Jag försökte att läsa på hemsidan, så jag skulle vara tacksam ifall någon med erfarenhet eller liknande vet något om detta.
Tack på förhand!
EDIT: 80 veckor * 5 år=400 veckor (dvs. 400 veckor, och man kunde enbart få ut 240 veckor).
Herregud hur tänker du? 1 år är ca 52 veckor, hur får du det ens till 80?
I övrigt så tar du 40 veckor CSN om du inte söker för under sommaren. Så du har faktiskt 6 år du kan söka till.
Herregud hur tänker du? 1 år är ca 52 veckor, hur får du det ens till 80?
I övrigt så tar du 40 veckor CSN om du inte söker för under sommaren. Så du har faktiskt 6 år du kan söka till.
Oj, råkade skriva fel, menade att vid slutet av i år så blir det 80 veckor.
Råkade tänka helt knasigt nu, ursäkta.
Oj, råkade skriva fel, menade att vid slutet av i år så blir det 80 veckor.
Råkade tänka helt knasigt nu, ursäkta.
Om du menar att du tagit 80 veckor i slutet av detta år så kommer ju du ha 120 veckor kvar att söka på. Så du har alltså totalt 3 år kvar från och med VT17.
Hej! Jag har tidigare pluggat i ungefär 2,5 år men hoppade av utbildningen eftersom den inte var för mig. Nu ska jag börja plugga igen; jag ska plugga till jurist vilket är 4,5 år till.
Problemet är att jag bara har ungefär 120 veckor med studiemedel kvar att ta ut.
Kan jag på något sätt ansöka om att få studiemedel i mer än totalt 240 veckor? Eller kan jag pga dessa omständigheter söka någon typ av "tilläggslån"?
CSN skriver något kryptiskt: "Bara om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel för fler veckor. Ett synnerligt skäl kan vara att din studietid förlängts eller att du varit tvungen att byta studieinriktning på grund av något som du inte kunnat påverka, exempelvis sjukdom, funktionsnedsättning, olycka eller någon annan omständighet.
För att du ska kunna få studiemedel för fler veckor, ska du dessutom ha ett tydligt syfte med extraveckorna. Det kan exempelvis vara att du ska få en viss examen eller behörighet.". Har jag någon chans att få fler veckor enligt detta resonemang? Vad tror ni?
Senast redigerad av St.Smith 2016-07-17 kl. 11:43.
Hej! Jag har tidigare pluggat i ungefär 2,5 år men hoppade av utbildningen eftersom den inte var för mig. Nu ska jag börja plugga igen; jag ska plugga till jurist vilket är 4,5 år till.
Problemet är att jag bara har ungefär 120 veckor med studiemedel kvar att ta ut.
Kan jag på något sätt ansöka om att få studiemedel i mer än totalt 240 veckor? Eller kan jag pga dessa omständigheter söka någon typ av "tilläggslån"?
CSN skriver något kryptiskt: "Bara om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel för fler veckor. Ett synnerligt skäl kan vara att din studietid förlängts eller att du varit tvungen att byta studieinriktning på grund av något som du inte kunnat påverka, exempelvis sjukdom, funktionsnedsättning, olycka eller någon annan omständighet.
För att du ska kunna få studiemedel för fler veckor, ska du dessutom ha ett tydligt syfte med extraveckorna. Det kan exempelvis vara att du ska få en viss examen eller behörighet.". Har jag någon chans att få fler veckor enligt detta resonemang? Vad tror ni?
Du har besvarat din egen fråga i samma inlägg. Nej, det är inte ens lite sannolikt att du får studiemedel beviljat för 180 veckor om du har 120 veckor kvar att förbruka, inte i dagsläget så tillvida att reglerna inte hinner ändras under kommande 3 år.
Att du inte trivdes med det som du tidigare har valt att studera faller knappast under synnerliga skäl. Ditt bästa alternativ är att söka mindre studiemedel utspritt över hela studietiden, och ha ett extrajobb vid sidan. Exempelvis tar du ut 75% ersättning under 4 år, och försöker sedan att hitta en betald praktikplats i samband med att du gör ditt examensarbete de sista 20 veckorna. Läs mer om att "Spara veckor" här: http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/spara-veckor-1.2564
Andra undantag, utöver det som du själv har citerat från samma sida, är:
För dig som är över 40 år
Från och med det år du fyller 40 kan du få studiemedel i ytterligare 40 veckor, om det finns särskilda skäl. Särskilda skäl kan exempelvis vara att du redan förbrukat dina veckor och att du nu, av arbetsmarknadsskäl, behöver gå en ny utbildning eller en vidareutbildning.
Fler veckor
Åldersgränser
För dig som studerat före 1 juli 2001
Om du började studera med studiemedel på en högskoleutbildning före den 1 juli 2001, och innan dess haft studiemedel för andra högskolestudier, kan du ha rätt till fler veckor. Det innebär att du kan få studiemedel ytterligare två till tre terminer utöver 240 veckor och på så sätt slutföra din utbildning. När du ansöker om fler veckor ska du redogöra för alla utbildningar du läst.
Edit: Förresten, hur kan du ha förbrukat 120 veckor på 2,5 år? Fem terminer blir 100 veckor, därmed bör du ha 140 veckor kvar att förbruka, eller har du studerat under sommaren eller något innan det?
Senast redigerad av mrmint 2016-07-17 kl. 16:20.
Anledning: Edit:
Sätt fokus på arbetsmarknadsskäl om du har inte fler personligaskäl.
Jag funderar lite på hur länge kan man dra ut på en kurs? Läste en 15p kurs nu i våras som ej är godkänd och rapporterad ännu. Kan man använda sig av kursen nu i höst för att kunna ta det lite "lugnare" nu i höst, eller kommer poängen rapporteras på vårterminen för CSN när kursen väl blivit godkänd? Funderar även på hur studentbostadsbolagen tänker här, någon som vet?
Ska imorgon påbörja en sommarkurs och allt är klappat och klart med registrering och dylikt. Jag har blivit beviljad studiemedel för den här perioden men när jag skulle lämna studieförsäkran i förra veckan så fanns det ingen att lämna. Läste igenom mitt beslut och där står det att jag ska få pengar för kursen, datumen är rätt och även under planerade utbetalningar står det att pengarna ska komma på tisdag.
Tänkte inte mer på det men nu när jag loggade in på swedbank så fanns det ännu inte reggat som kommande utbetalning, vilket det alltid gör annars och fortfarande saknas en studieförsäkran att kryssa i under mina sidor på csn.
Någon som stött på detta tidigare och vet vad som kan vara på tok? Hade gärna sluppit ringa och tala med dem personligen så tar en chansning här först.