2016-07-21, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Jag köper inte att astmamedicin borde vara helt okontroversiellt bara för att idrottsläkare (svenska eller norska) som skriver ut astmamedicin till 50% av sina klienter hävdar att det inte har någon som helst prestationshöjande effekt.

https://www.propublica.org/article/elite-runner-had-qualms-alberto-salazar-asthma-drug-performance

Det som diskuterats de senaste åren är Sundbys enorma förbättringar genom att han tränar så mycket.

Nu vet alla varför han presterade bättre.

Norges framgångar i skidspåren beror helt och hållet på doping. De har hela tiden varit drivande att mediciner skall tillåtas. 99 % av alla norska skidåkare genom tiderna kan i princip klassas som dopade.

Det finns en kultur i Norge där mediciner allt är inblandade i deras framgångar.
Detta fall bara bevisar allt. Deras nonchalans kring mediciner är beklämmande. Norge skall utredas precis som man gjort med Ryssland. Detta bara bekräftar ännu en gång hur långt ner skidsporten kommit nere i skiten.

Att se Sundbys krokodiltårar är pinsamt.. Sluta och försvinn från allt vad elitidrott heter.
Citera
2016-07-21, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Min åsikt om astma och astmamedicin för toppidrottsmän har jag haft klar i många år och det gäller alla inklusive svenskar som använder denna medicin. Om det är så att en astmatiker kan bli världsmästare genom att använda ett preparat så vore det en stor framgång för alla de riktiga astmatiker som knappt klarar att gå uppför en trappa utan att vila på varje steg. I min värld kan inte en astmatiker bli någon framgångsrik idrottsperson utan att ta till hjälpmedel.....Självklart är det doping och det hade jag tyckt oavsett vilken nationell identitet utövaren har. Men som vanligt är det bortförklaringar, misstag etc.....

Självklart är det så. Jag har under många år försökt att förklara och fått ( till slut) medhåll av en av Sveriges mest respekterade lungläkare, Leif Bjermer, att alla som intar astmamedicner har en stor fördel när man idrottar i kyla. Det är självklart prestationshöjande. Självklart kan inte en "riktig" astmatiker kunna vara elitidrottsman. Skidsporten är en patetisk idrottsgren som sjunkit så lågt man kan. Att tillåta astmamediciner är skrattretande i en hjärt-lungsport som skidåkning.

Kyla är en astmatikers värsta fiende.. Tycker ni det verkar så inom skidåkningen?
Citera
2016-07-21, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Känns mest klumpigt men det är viktigt att samma regler gäller för alla, annars kan man inte själv hålla högt i tak när man pratar om andra länder. Det är bra för Norge(och även för Sverige då och då) med en väckarklocka att den berömda gränsen även gäller för oss.

Sen så tycker jag generellt att den här astmagrejen har tänjts ut till max i det här laget. Det är ingen mänsklig rättighet att vara elitidrottare till varje pris. Att världslöpare efter världslöpare konstateras ha astma, får medicinering för det, och sedermera presterar i världsklass(inte sällan även bäst) är i slutändan ett trovärdighetsproblem för sporten oavsett hur många forskningsrapporter man lägger fram.

I övrigt är det lite lustigt att Sundbys 'astmadopning' tillbringas sida efter sida av diskussion -- mitt och pronhs separata inlägg om Rysslandsrapporten med sin manipulering av ett 50-tal positiva dopningprover(RÅDOPNING på ren svenska) inom vintersporterna fick inte ett enda inläggs diskussion. Lite nyansering vore bra, även från media.

Marit Björgen är en medicinsk broiler. Hon var slut inför OS 2010 men starkare mediciner räddade henne. Norges maniska beteende att vara bäst har gjort att skidåkningen är på väg att försvinna internationellt..

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/hade-inte-kunnat-bli-bast-i-varlden-utan/
Citera
2016-07-21, 10:59
Medlem
JoshTees avatar
Det är en farlig gråzon om vissa prestationshöjande mediciner är tillåtna för en liten del av befolkningen. Svenska skidförbundet borde verkligen leta reda på alla astmatiker de kan hitta och hårdträna från ung ålder. Känns nämligen som inga icke-astmatiker kommer ha en chans i framtiden.
Som någon nämnde tidigare var ju Björgen slut och helt plötsligt blev hon bättre än nånsin tack vare en medicin
Jag tycker iaf inte det känns rätt oetiskt.
Senast redigerad av JoshTee 2016-07-21 kl. 11:09.
Citera
2016-07-21, 12:20
Medlem
MuscleSharks avatar
Man kan saga vad man vill, men denna typ av astmamedicin och dylika har en markbar effekt pa prestationen. Om det galler varje individ kan man bara sia om, men jag vet dom som har astma som utovar konditionsidrotter pa hobbyniva, och enligt de sjalva sa ar skillnaden markbar i jamforelse med dom som inte tar samma medicin, men som inte heller har problem med luftror.

Nej ni gott folk, jag ska saga er det att efter att i manga ar kollat pa langdskidor sa borjar jag nu trottna pa det. Fusket inom sporten ar sa stort att det bara blir ledsamt att se hur manga som kommit undan med det under alla dessa ar. Dispens eller inte.
Att Sundby nu blir avstangd p.g.a en miss spelar ingen roll egentligen. De flesta vet redan att han har tagit astmamedicin sedan tidigare, precis som manga andra norska akare.
Men det som folk inte forstar ar att dessa preparat faktiskt har en markbar effekt pa uthalligheten.
Citera
2016-07-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag har behandlat många astmatiker, ingen av dom skulle kunna åka skidor på samma nivå som Sundby. Dom har fått både adrenalin och salbutamol i nebulisator för att ens överleva.

Då bör du veta att det finns många olika sorters astma och många olika behandlingar som passar olika individer.

Jag har diagnostiserad astma och kan naturligtvis inte heller åka skidor som Sundby. Däremot tränar jag mycket kondition och skall cykla cykelvasan och köra klassikern. Enligt mina läkare är det som så att den medicin som jag tar hjälper mig pga min astma. Hade jag vart frisk hade jag inte haft någon nytta av den...

Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Runt 50% i norska landslaget tar astmamedicin, övriga trixar väl på andra sätt och med andra diagnoser som inte är offentliga.

Björgens medicin får inte tas av friska personer, sedan några år tillbaka behöver man dock inte söka extra dispens för den om man är "sjuk". Antagligen blev det så vanligt att det blev löjligt. Men man får fortfarande inte ta hur stora mängder som helst. Så du har fel.

Sundby har en fördel av att han började fuska tidigt, eftersom det hjälpt honom bygga muskler och syreupptagnig, och underlättat hans träning sedan har var liten.

Skidåkare som går permanent på receptbelagda mediciner borde tävla i Paralympics.

Precis som alla mediciner. Du får inte dricka en liter penicillin om dagen heller även om det inte är dopingklassat.

Gött att du har större kunskap än läkare och forskare inom astma. Du är duktig du :-)
Citera
2016-07-21, 14:59
Medlem
Discgears avatar
I Sverige har alla ställt upp bakom MJS och Norska skidförbundets förklaringar. Däremot i Finland har chefen för antidopningsbyrån ADT, Timo Seppälä ställt en rad relevanta frågor:

http://www.iltasanomat.fi/maastohiihto/art-2000001223864.html
Han tycker att straffet med två månaders avstängning är anmärkningsvärt milt och att det förmodligen ligger nationella intressen bakom. Normalt skulle ett sådant här fall ge fyra års avstängning. Han säger också att salbutamol kan ha dopningseffekter liknande anabola steroider.

http://www.hs.fi/urheilu/a1468984770191
På lagdoktorns inrådande tog Johnsrud Sundby tre doser om 5000 mikrogram per dag. Wadas gränsvärde ligger på 1600 mikrogram.

http://www.mtv.fi/sport/hiihtolajit/maastohiihto/artikkeli/seppalalla-epailyksia-tapaus-sundbysta-vain-akuutteihin-kohtauksiin/5997854
Nebulisator ska endast användas som medicinsk behandling i samband med akuta astmaattacker. Johnsrud Sundby har under lagläkarens övervakning använt Nebulisator dagligen.

http://www.iltalehti.fi/talviurheilu/2016072021935517_tl.shtml
Seppälä säger att olika medicinska studier visar på att långvarigt intag av salbutamol kan ge en ökning av muskelmassan på 10-20% i olika muskelgrupper. En avsevärd effekt för elitidrottare.

Att FIS och norska antidopningsbyrån lade ned ärendet finner Seppälä anmärkningsvärt.

Det verkar som det finns betydligt mycket mer frågetecken kring detta än vad Norska skidförbundet och Sundby själv ville ge sken av vid presskonferensen igår. Idag har det också framkommit att man ljög rätt ut om varför detta har hemlighållits under 1.5 år. NSF hänvisade till att de blivit förbjudna av FIS att berätta om ärendet. FIS klargör idag att det var Johnsrud Sundby själv som begärde att ärendet skulle hemlighållas.
Citera
2016-07-21, 15:12
Medlem
Ostrobothnias avatar
Passar bättre här:
CAS laddat upp domen

http://www.tas-cas.org/fileadmin/user_upload/Award__FINAL_.pdf

Wadas omdömen om NSF argumentering i fallet bla "entirely non-sensical" & "cherry-picking".
Citera
2016-07-21, 15:30
Medlem
perry2s avatar
Anders Adamsson på Eurosport tycker Norge agerat konstigt i dopinghärvan.
Tar på sig det, och skyller sen bort det...
Citera
2016-07-21, 15:46
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear

Det verkar som det finns betydligt mycket mer frågetecken kring detta än vad Norska skidförbundet och Sundby själv ville ge sken av vid presskonferensen igår. Idag har det också framkommit att man ljög rätt ut om varför detta har hemlighållits under 1.5 år. NSF hänvisade till att de blivit förbjudna av FIS att berätta om ärendet. FIS klargör idag att det var Johnsrud Sundby själv som begärde att ärendet skulle hemlighållas.
Bägge är väl norska förbund så det går ut på ett
Citera
2016-07-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag känner en del som har astma och innan de fick medicinering för det kunde de knappt jogga utan att få andnöd. När de väl fick medicinering kunde de jogga men inte fan förvandlades deras lungor helt plötsligt till blåsbälgar. Nej är man riktig astmatiker har man problem resten av sitt liv, medicin kan underlätta lätt träning men man skulle aldrig klara av elitidrott som Björgen och Sundby gör, inte en chans.

Du vet helt sikkert at det er store variasjoner på hvor kraftig angrepet forskjellige personer er av astma, og som du selv sier - man blir ikke topp idrettsmann selv om man får medisiner. Da må du trene masse i tillegg.
Citera
2016-07-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Sammanfattningsvis: All seriös forskning senaste 20-25 åren visar på en effekt men IOC, WADA mfl har gett upp eftersom så många skaffar läkarintyg genom korrupta läkare.

Kan du vise til denne meta-studien som viser denne sammenhengen, eller er det bare noe du tror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in